Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Blu-ray - bio?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Min brødre og jeg havde en lille diskussion om hvad der egentlig var bedst. Blu-ray afspilning på en god projektor ( i dette tilfælde jvc hd-1 ) og så i biografen.
De blev ved med at "påstå" at kvaliteten var bedre i biografen pga. større opløsning og fordi det var uncompressed. Det er jeg uenig. For når jeg ser en blu-ray disc på min projektor er det meget MEGET bedre kvalitet end i biografen, men igen var de uenige. Det kunne godt være at øjet ser blu-ray som bedre, men det var bare et FAKTUM at det bare var bedre i biografen netop fordi det var uncompressed. Så sagde jeg at de jo bearbejder blu-ray discs så at det rent faktisk bliver bedre kvalitet end i det det er optaget i, og også det biografen viser det i...

Men hvad synes i ??

Er det bare bedre kvalitet pga. højere opløsning og fordi det er uncompresed???
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke med billedkvaliteten, men hvis blu-ray filmene har ukomprimeret lydspor, så er der ingen forskel der! Så kommer det helt an på selve anlægget og højttalerne

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:

Jeg ved ikke med billedkvaliteten, men hvis blu-ray filmene har ukomprimeret lydspor, så er der ingen forskel der! Så kommer det helt an på selve anlægget og højttalerne

Nu snakker vi jo billede og ikke lyd
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:
Min brødre og jeg havde en lille diskussion om hvad der egentlig var bedst. Blu-ray afspilning på en god projektor ( i dette tilfælde jvc hd-1 ) og så i biografen.
De blev ved med at "påstå" at kvaliteten var bedre i biografen pga. større opløsning og fordi det var uncompressed. Det er jeg uenig. For når jeg ser en blu-ray disc på min projektor er det meget MEGET bedre kvalitet end i biografen, men igen var de uenige. Det kunne godt være at øjet ser blu-ray som bedre, men det var bare et FAKTUM at det bare var bedre i biografen netop fordi det var uncompressed. Så sagde jeg at de jo bearbejder blu-ray discs så at det rent faktisk bliver bedre kvalitet end i det det er optaget i, og også det biografen viser det i...

Men hvad synes i ??

Er det bare bedre kvalitet pga. højere opløsning og fordi det er uncompresed???

Det kan aldrig blive bedre en originalen!

Vil mene at det kan blive "bedre" i hjemmet da lyset nemmere kan kontroleres end i biografen. Men igen, det kommer os an på hvilken bio du sammenligner med, der er både rigtig gode og rigtig dårlige. og hvad er "bedre"? nogen vil mene at større er bedre? andre farver og andre igen, sortniveau..

Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Blu-ray er ikke ukomprimeret. Så vil det vist fylde over 200GB, hvis det skulle være original master udgave. Kan huske en havde nævnt i et indlæg herinde.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hvad man er ude i ægte HIGH-END hjemmebio anlæge som Lexcon (top modler) og JBL (også top modler), plus en Sim2 CX3 1080p PJ. ville man
kunne opnår en lyd og et bilde der er mange gange beder en i alle Dansk biografer, for at finde biografer der er beder skal man til USA.

Og man må husk på at det er letter at få en beder lyd akustik i hjemmebiografe end i en rigtig biografe, fordi vi er ude i mindre forholde, man skal
jo hele ikke vise film for 1000 eller mere personer.

Husk denne sammenligning gælder for digital film, men rigtig 35mm. eller for den sag skyld 70mm. overgår ind til vider alt digital film.

Lyde fra film i D-cinemas skulle værre i uncompresed PCM. det samme som på Blu-ray.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Angel, så er det god at der er opfundt 200gb Blu-ray disk, så i fremtide ville der kunne ligge film i uncompresed, spørsmålet er så om man ville
kunne se det i ens hjemmebiograf, hvor man jo max har et lærred på 3 meter, hvor i mod at de rigtig biografe har lærred over 10 meter.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:

Blu-ray er ikke ukomprimeret. Så vil det vist fylde over 200GB, hvis det skulle være original master udgave. Kan huske en havde nævnt i et indlæg herinde.

kan du sige 20 terabytes!

Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

the_rieper skrev:
Angel skrev:

kan du sige 20 terabytes!

Thats more like it.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Film i Digital biograf kan så ikke kørre med uncompresed film, hvis de fylder 20T, da de HDD diske der bliver bruge hvis kun er på 1T

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Film i Digital biograf kan så ikke kørre med uncompresed film, hvis de fylder 20T, da de HDD diske der bliver bruge hvis kun er på 1T

Så er det godt de er compressed.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Der er jo andre faktorer, som spiller ind. Er det en digital eller analog bio. Nu skriver du jvc hd-1, men er den ISF kalibreret, og hvilket lærred bliver den vist på... Det er faktorer, som bestemmer om bio'en eller hjemmebioen giver bedste billede.

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Der er jo andre faktorer, som spiller ind. Er det en digital eller analog bio. Nu skriver du jvc hd-1, men er den ISF kalibreret, og hvilket lærred bliver den vist på... Det er faktorer, som bestemmer om bio'en eller hjemmebioen giver bedste billede.

Faktisk er der ikke noget der hedder en ISF kalibrering. ISF betyder at vedkommende har gennemgået et ISF kursus, men nej. Og det har ikke noget med det enkelte setup at gøre.. De de mente var at ligemeget hvad så er kvaliteten bedre på papiret fordi det er uncompressed og fordi det har højere opløsning

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Husk man også bruger en større favedybte i Digital film (som skam er opfundet til hjemme HD film som x.v.Colour, hvis det da ikke er reklame
gas), som skam lige så vigitg som om hvor maget film er compressed.

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Husk man også bruger en større favedybte i Digital film (som skam er opfundet til hjemme HD film som x.v.Colour, hvis det da ikke er reklame
gas), som skam lige så vigitg som om hvor maget film er compressed.

det må du lige forklare nærmere

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Begrebet isf kalibrering bliver ellers brugt flittigt, men nuvel.

Hvis det er en analog bio er billedet ikke komprimeret, eller compressed som i skriver, men i en digital bio er det - som på blue ray, men som der skrives fylder en film til biffen mere, og kan derfor være af bedre kvalitet.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Er jeg forkert på den vedr. x.v.Colour interfacelift ?

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er jeg forkert på den vedr. x.v.Colour interfacelift ?

Aner det ikke

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Begrebet isf kalibrering bliver ellers brugt flittigt, men nuvel.

Hvis det er en analog bio er billedet ikke komprimeret, eller compressed som i skriver, men i en digital bio er det - som på blue ray, men som der skrives fylder en film til biffen mere, og kan derfor være af bedre kvalitet.

et udsnit fra av-precisions PM til mig

"Der er principielt ikke noget der hedder en ISF kalibrering, en kalibrering er en kalibrering. At jeg er ISF certificeret er et vist bevis for at jeg har modtaget en specifik undervisning i dette, så kald det bare en ISF kalibrering..."

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Burte man ikke kalde det en D65 kalibrering (samme standart, som for analog film), som nok er mere korrrekt, i sted for en ISF kalibrering

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes