Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Skævt billede med Sanyo Z3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej!
Så er jeg flyttet og har lige i dag fået sat min Sanyo Z3 og fastramme lærred op. Jeg har dog det problem, hvilket jeg også havde lidt i min gamle lejlighed, men nu i meget større grad. Billedet er simpelthen skævt i det. Jeg har forsøgt at evt pille ved keystone uden det hjalp.

Projektoren står så vidt muligt lige ud foran midten af lærredet en 2-3 meter, loftmonteret i et Vogels beslag. Hvis jeg smider en film på og flugter billedets underkant med rammelærredets underkant, så er billedet helt skævt i toppen.
Det er altså ikke muligt at få et rektangulært billede, men mere en trapez form der ligner /_/

Har I nogen idé om hvad satan der er galt?

På forhånd tak.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt samme problem med min VW50, men det er så lige i top og buer en anelse i bund. Det er ikke skævt, jeg vil nærmere kalde det buet.

Har du prøvet at rette projektoren til, evt. vippe den lidt op/ned? - det hjælper hos mig, og det er kun en lille smule jeg skal vippe, så hjælper det. Som udgangspunkt er det altid optimalt at lægge den 100% i vatter. Dog tror jeg os, at lens shiftén betyder lidt. Jeg bruger det originale Sony ophæng til min projektor, og hvis jeg havde en længere stang på, så jeg ikke havde behøves at køre lens shiftén næsten helt i bund, tror jeg også godt det kunne afhjælpe problemet. Jeg ved ikke hvordan din projektor hænger ift. dit lærred, og om du benytter lens shiftén mest muligt, så objektivet bliver vippet?

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Det slog mig lige at jeg vinkler projektoren ned mod lærredet når jeg forsøger at tilpasse billedet. Det kunne være jeg bare skulle lade projektoren næsten være 100% parallelt med gulvet og så bruge lens shift til at flytte billedet de få meter ned til lærredet. Så burde den vel næsten ikke bue sådan i hjørnerne. Er lige pt på nattevagt, så må afprøve i morgen

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

For lige at følge op, så gik jeg hjem og legede lidt med lenshift og drejede projektoren lidt op og ned og til sidst lykkedes det mig at få billedet til at fitte stortset perfekt. Billedet har stadig minimalt trapezform, men det er kun omkring 1cm, hvor den ikke lige fitter den sorte kant på lærredet. Det overlever jeg nok.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Som du selv har fundet ud af skal projektoren monteres helt vandret og med fronten parallelt med lærredet for at få det rigtige billede (forudsat at lærredet hænger lodret). Billedets placering skal så ændres ved hjælp af lens shift. En afvigelse på omkring en cm i top eller bund kan dog næppe undgås ved brug af lens shift, det skyldes at optikken ikke kan være helt perfekt.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes