Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dali 40 - Dali 18 - lyngdorf roomperfect (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Healer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Står og mangler delefilter diagram til Dali 18 mk2, dali 40 og dali 40 SE til et lille projekt. Hvis der er en der kan være behjælpelig med nogen af diagramerne vil det være til stor hjæp.

Mit projekt går ud på følgende. Har et par dali 40 der er opdateret med ScanSpeak 2905/9500 diskant uden ændringer i filter. Fungerer umiddelbart over alt forventning. Har anskaffet lyngdorf TDAI2200 m/RoomPerfect og vil eksperimentere med at flytte diskant + mellemtoner til separat kabinet. Diskanten bliver skiftet til en ScanSpeak 2905/9900. Dali 40 kabinetterne med basserne bliver placeret i hjørnet af rummet ligesom lyngdorf gør med sine egne bassystemer og skal trækkes af et par Denon POA-6600 monotrin. RoomPerfect systemet sættes herefter til aktiv deling ved 450 hz.

Har i den forbindelse nogle overvejelser/spørgsmål.

• Kan ikke selv beregne ændringer i filter til optimering af diskanten. Er der nogen der har erfaringer eller forslag til ændringer ved brug af SS2905/9500 og 9900 i denne højtaler ? Vil evt. bruge diagram fra Dali 40 SE som inspiration da den skulle være monteret med 2905/9000 diskant.
  • Er der stor forskel på de tekniske data og dermed filter opsætningen på diskanterne 2905/9000 - 9500 - 9900 ?
  • Ved aktiv deling af mine dali 40 bør delefilteret til basserne vel egentlig omgåes for at få den fulde effekt af aktiv deling. Har dog brug for diagram for at se hvordan basserne er koblet sammen. Sidder de alle parallelt eller ?
  • Inden diskant/mellemtoner bliver pillet ud af mine dali 40, starter jeg med at monterer ScanSpeak 2905/9900 diskant sammen med 1 stk. mellemtone og delefilter fra dali 18 mk2. i det "nye kabinet" (aflagt System Audio 1070) for at kunne eksperimenterer lidt med systemet inden dali 40'erne skilles ad. Hvor stor er forskellen på delefilter til diskant/mellemtone sektion i dali 18 mk2 og dali 40 ?

Er klar over at der har været lidt forskellige versioner af dali 40. Mine er ikke en SE version. De er sorte med glasplade på toppen.

Til top Vis The Healer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Healer

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 April 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej.

Spændende projekt.....
Jeg har diagrammer over Dali40SE, og har sendt dig en personlig meddelelse. ;-)

Jeg spiller selv på Dali40 som er modificeret + TacTW210 hjørnebasser, styret via en TacT2.2x.
Det virker sku meget godt ;-)

TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 April 2010 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det, du har gang i, er reelt en helt ny højttaler og dermed er der nok ingen vej udenom at der skal måles etc.

Jeg kan godt læse din begrundelse omkring det med Lyngdorf's hjørne placerede bas princip, men at skille Dali40 ad og bygge nogle af enhederne over i et System Audio kabinet...

Hvad med at gå helt aktivt i stedet på Dali40? Jeg ved at Dali40 er meget effekthungrende og tager gerne 500-700 Watt i passiv version, men du kan sikkert få dem til at hoppe og danse med en forstærker på 300W, hvis enhederne er parallelkoblede i aktiv drift. Det er velsagtens det der er begrundelsen for du vil prøve de hjørneplacerede basser?

Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

...eller semi aktivt. Det har jeg hørt flere anbefale.

Basserne kobles parallelt og får deres egen strømstærk forstærker. Diskant og mellemtone får så et passivt delefilter og deres egen forstærker. Selv kører jeg fuld aktivt og med godt resultat, syns jeg.

Jeg vil give Robert GS ret. Det du har gang i er reelt en helt ny højttaler. Det var det allerede da du skiftede diskanten.

Vil følge dette projekt med spænding....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

The Healer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Tak til T2madsen for diagramer...

I har selvfølgelig ret mht. diskanten, men bør måske lige fortæle hvordan det startede....

Købte Dali 40, min drømmehøjtaler gennem mange år som brugte, men lyden var lidt "mærkelig". Det viste sig at diskanten var skiftet til et par monacor enheder med alt for lav følsomhed. Hifiklubben kunne ikke skaffe de org. audax mere men havde vifa erstatningsenheder. Er godt klar over at de selvfølgelig havde valgt en enhed der lå så tæt på org. som muligt, men det ville jo stadig ikke være de org. Da Dali 40 SE brugte ScanSpeak 2904/9000 tænkte jeg at jeg lige så godt kunne prøve med disse men faldt over et par 9500 til en skarp pris og uden ændringer i filteret spiller de stadig bedre end alle højtalere jeg har haft hjemme til sammenligning, som er en del (Har hele tiden et ekstra sæt højtalere i stuen til sammenling og som skiftet jævnligt)

Vedr. at rykke enhederne over så sørger jeg for at tilpasse kabinetterne så enhederne kommer til at arbejde i den samme volumen som org. men med bedre afstivning.

Ender nok med den semi aktive løsning med aktiv deling til basserne og passiv mellem diskant/mellemtoner, men er åben for forslag hvis nogen har erfaringer med montering af 2905/9900 i Dali 40. Har ingen erfaring med at måle på enheder/højtalere men har dog målemikrofon liggende som er anskaffet til formålet men aldrig taget i brug.

Et af mine største problemer er et forhold som ingen "højtaler fomler" tager højde for.... tidsmangel. Med små børn i huset er der ikke tid til de helt store projektor. Det bliver til en halv time her og der  :-)  Jeg er nok i den periode af mit liv hvor mange sælger de store højtalere og anskaffer små fikse sager fra B&O som konen synes er pænt.......

Har ikke manglet effekt med mine Denon POA-6600 på noget tidspunkt på vedvarende +400 Watt i 4 ohm. Dynamisk effekt i 2 ohm skulle være omkring 1200 watt.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 13 April 2010 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Det er lidt sjovt at du vil længere ud på det dybe, når du ikke har tid...

Du har åbenbart et par velfungerende højttalere i Dali40 med ny ScanSpeak diskant. Når du bygger i nye kabinetter med samme volumen ser alt meget fint ud, men bafflen er ikke det samme og det påvirker det samlede resultat... ergo nye filtre til mellemtone og diskant...
Du har måle mikrofon til rådighed, men den må hellere blive liggende...

Ja - undskyld mit lidt kontante indlæg Mit bedste råd er at du nøjes med at gøre Dali40 semi-aktiv, for jeg ved at de er meget effekthungrende.
En lille fortælling... Jeg solgte pro effektforstærkere fra svenske Lab.Gruppen tilbage i 90'erne og en Dali40 ejer kom en dag og lånte en LAB1500 for at se om den kunne få liv i hans Dali40. Det kunne den og han lånte den ganske lang tid indtil jeg blev træt af det. Det viste sig at han ikke havde penge til at købe den, men det endte med at han lejede den på måneds-basis... det løb nok op i 9-10 måneder hvorefter han solgte Dali40.
Det, jeg prøver at sige med det ,er at dit basale problem med Dali40 er den tunge bas og at det er det "problem" du skal have løst

mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 13 April 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Ohh - jeg glemte at spørge til dit "dæknavn" - har det noget at gøre med John Lee Hooker - The healer ? 

The Healer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Robert - jeg kan rigtig godt lide dit kontante indlæg og det fik det helt store smil frem, for du får jo netop sat "hovedet på sømmet"....hvorfor gå længere ud på det dybe når der ikke er tid ?

Efter at have hørt Peter Lyngdorf demonstrere et Room perfect setup med en par små billige Dali og et par "hjørne basser" der sammen spillede bukserne at væsentlig dyrere systemer blev jeg meget nysgerrig. Peter understregede at basserne ikke var subwooffere idet de blev delt meget højere. Det gav mig ideen til at prøve at opdele mine Dali 40 idet bassystemmet kan flytte volsomt med luft i de dybe oktaver samtidig med at det spiller op til ca. 450 hz. og mener at have læst at det faktisk ville kunne deles endnu højere. Har ikke rigtog kunne slippe ideen siden, så nu skal det prøves.

Det er drømmen om at finde det "perfekte anlæg" der holder hifi interessen ved lige, men det er vejen dertil der er sjov og spændende

Jeg er opmærksom på bafflen der der bl.a. har fint afrundede kanter på Dali 40 og er bevist om at jeg er lidt (meget) på "gyngende grund". Måske også derfor jeg starter star ter op med at teste 2905/9900 diskanten sammen med mellemtonen + filter fra en dali 18 mk2. Det burde give mig en idé om jeg er på alt alt alt for dybt vand eller bare på for dybt vand

Som du nok kan se så deler jeg projektet op i små faser/delprojektor der er nemme at overskue tidsmæssigt men som gerne skulle give mig en ide om det er værd at gå videre med næste skridt.

Med hensyn til målemikrofonen...... man er vel grejfreak

Hvis alt går galt så kan jeg altid gå tilbage til (næsten) org. Dali 40 og så har jeg forhåbentlig gjort mig nogen erfaringer undervejs som jeg kan bruge til næste projekt. Den semi aktive drift ender det nok med uanset hvordan det går med resten af projektet.

Er vild med din lille historie. Leje en forstærker på månedsbasis.... så har man hørt det med.

Måske ender jeg med at mit svageste led ikke er mine højtalere men mine forstærkere. Vil det ikke være mest logisk at bruge min TDAI2200RP til "toppen" og monotrinene til basserne i en semi aktiv opstilling ?

Mvh. Morten

The Healer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Glemte at svare på det sidste..... og du har selvfølgelig ret. Min intro til blues i sin tid  

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 14 April 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

@The Healer - blues boy...

Tak fordi du tog mit indlæg i den rette ånd

Selvom du siger, du ikke har tid, virker det alligevel, som om du godt vil investere tid i projektet, hvilket jeg kun kan bifalde. Det er i virkeligheden der jeg synes du skal hen...

Det bliver spændende at se, hvad du kan drive det til
Faktum er at bare det at gøre en højttaler aktiv opnås der store fordele i forhold til bas på omkring 3dB mere SPL med samme effekt fra forstærkeren.

Som det nok fremgår synes jeg at alle højttalere skal være fuldt aktivt delte

Mvh. Robert

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes