| Forfatter |
|
henninge Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en del brum og støj fra mit anlæg, jeg er efterhånden begyndt at mistænke kablerne, men jeg bruger ferritkerner på dem, det hjalp dog ikke synderligt.
En strømrenser gjorde heller ingen forskel, så fik jeg lavet jord på mit anlæg, men det gjorde problemet større.
kan kablerne have noget med det at gøre?
Eller måske noget andet?
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan signalkabler godt gøre (hvis kablet er defekt).
Prøv at låne nogle signalkabler, så du kan tjekke dem 1 ad gangen.
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, ja jeg tænkte også på om det kunne have noget med kvaliteten af signalkablerne at gøre?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det er et signalkabel det er galt med, ligger fejlen højst sandsynligt ved stikkene.
Hvis du kan lidt diy, kan du åbne dem og tjekke for dårlig lodning, eller en enkelt tråd der skaber en mindre korsslutning...
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, men hvorfor blev det værre da jeg fik jord?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske fordi den utilsigtede stelforbindelse så har forbíndelse til alt, der er forbundet til jord?!?
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 16 December 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med meget stor sandsynlighed ikke kablerne, hverken med hensyn til støj eller brum. Derimod er det et af dine apparater der ikke er opbygget korrekt med hensyn til de forskellig jord / stel. Du får mere end svært ved at løse et sådant problem med kabler. Du skal have "brudt" stelsløjferne ydermere skal du have løst nogle uhensigtsmæssige gain forhold eller udskifte det apparat med for højt støjgulv. Beskriv dit system og/eller vis os nogle billeder - der er måske nogen der kan identificere kilden (apparatet) til problemet  Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en integreret forstærker med pre out, den sender signalet ned til en bas-equalizer og igen videre til en equalizer,
herefter bliver signalet via y-splittere igen sendt tilbage til den integrerede forstærker og til en effektforstærker jeg også har,
da jeg bruger 2 sæt højttalere, ydermere har equalizeren subwoofer-udgang, hvor jeg har tilsluttet 3 subwoofere med y-
adaptere, både basequalizeren og equalizeren har gain-kontrol, hvor jeg kan skrue op for lyden. CD-afspiller, minidisk o.s.v. er
tilsluttet den integrerede forstærker direkte, både med analoge og digitale kabler.javascript:AddSmileyIcon('  ')
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den opsætning lyde ikke sund
Det blive ikke let at finde fejlen med alt det du har forbundet på en gang, kan let forstår at dit anlæg brummer og støjer.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
henninge skrev:
jeg har en integreret forstærker med pre out, den sender signalet ned til en bas-equalizer og igen videre til en equalizer,
herefter bliver signalet via y-splittere igen sendt tilbage til den integrerede forstærker og til en effektforstærker jeg også har,
da jeg bruger 2 sæt højttalere, ydermere har equalizeren subwoofer-udgang, hvor jeg har tilsluttet 3 subwoofere med y-
adaptere, både basequalizeren og equalizeren har gain-kontrol, hvor jeg kan skrue op for lyden. CD-afspiller, minidisk o.s.v. er
tilsluttet den integrerede forstærker direkte, både med analoge og digitale kabler.  |
|
|
Umiddelbart lyder det for mig som om du ikke har de rigtige højttalere til dit behov, siden du er nød til at ha to forstærkere og en masse grej til at pumpe lyden. Det er i mine øjne ikke en farbar vej at bruge både basequalizer og grafisk ??? equalizer og 2 forskellige højttalere med hver sin effektforstærker. Hvilke højttalere har du? Hvad slags musik høre du mest? Hvor stort rum spiller du i og hvor højt er højt nok? Jeg ville nok prøve at forenkle systemet, så du har et sæt højttalere drevet af en forstærker eventuelt med en aktiv subwoofer. Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
henninge skrev:
jeg har en integreret forstærker med pre out, den sender signalet ned til en bas-equalizer og igen videre til en equalizer, herefter bliver signalet via y-splittere igen sendt tilbage til den integrerede forstærker og til en effektforstærker jeg også har, da jeg bruger 2 sæt højttalere, ydermere har equalizeren subwoofer-udgang, hvor jeg har tilsluttet 3 subwoofere med y- adaptere, både basequalizeren og equalizeren har gain-kontrol, hvor jeg kan skrue op for lyden. CD-afspiller, minidisk o.s.v. er tilsluttet den integrerede forstærker direkte, både med analoge og digitale kabler.  |
|
|
Umiddelbart lyder det for mig som om du ikke har de rigtige højttalere til dit behov, siden du er nød til at ha to forstærkere og en masse grej til at pumpe lyden. Det er i mine øjne ikke en farbar vej at bruge både basequalizer og grafisk ??? equalizer og 2 forskellige højttalere med hver sin effektforstærker.
Hvilke højttalere har du? Hvad slags musik høre du mest? Hvor stort rum spiller du i og hvor højt er højt nok?
Jeg ville nok prøve at forenkle systemet, så du har et sæt højttalere drevet af en forstærker eventuelt med en aktiv subwoofer.
Mvh. Robert GS
|
|
|
Kunne være sådan et system http://www.4sound.dk/shop/pa-systemer/ld-systems/dave8xs.htm l så vil trådopretter måske tænke pga kun 1 subwoofer (istedet for 3) at det da ikke kan spile højt, jeg har noget aktive multimedia højtaler (kalder jeg dem) som kan spille op 110 db og det er rigeligt, LD sættet kan spille 117db så mon ikke der er nok power :p
http://www.ld-systems.com/311-0-ld-dave-8-xs-download-pool.h tml
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - det er jo et bud, men strengt taget ved du jo ikke hvad det erstatter... Det kunne være 2 ens/forskellige sæt CV med 15", 12" etc. I den henseende kommer dit forslag nok til kort og der vil være behov for noget seriøst PA grej...  Så lad os lige høre hvad henninge har, inden vi gætter mere om hvad behovet i virkeligheden er!
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har et sæt swan diva 6.2 F og et sæt Jungson beauty deity 6, forstærkeren er en yamaha dsp-a1 samt en rodec hda450
effektforstærker (pa forstærker) en Behringer equalizer og en Reckhorn bas-equalizer, en sony x7esd cd-afspiller og en Sony
940 QS minidisk, en Audio Pro Acebass 3, en Infinity Cascade 15 subwoofer samt en Sony SA-WX 900
subwoofer.javascript:AddSmileyIcon('  ')
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par cervin wega 1515 og en f.eks crown eller carver pa forstærker eller en kæmpe stor gammel vintage forstærker med ca 400 watt i 4 ohm og som kan klare belastinger ned til 2 ohm ville nok også kunne gøre det
Endnu bedre køb nogen store jbl eller b&w og en monster pa forstærker på 1000watt så har du rigeligt når bare der er min en stor 12" bas pr højtaler eller min 2 stk 10" basser
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
henninge skrev:
Det gælder ikke om at spille højt, men dæmpet musik, de toner der kommer skal være af høj kvalitet, derfor kan jeg ikke
bruge dit forslag til noget. Desværre.
|
|
|
Lydkvalitet i højsædet? - Det giver i så fald ingen mening i mine øjne den sammensætning du har lavet. Hvad gør al den EQ, 2 sæt højttalere med hver sin forstærker og med 2 forskellige subwoofere? Har du overvejet at du måske kunne få et bedre resultat med et sæt kvalitetshøjttalere med en kvalitetsforstærker? Dine Swan Diva 6.2 F ser ikke helt tossede ud (har ikke hørt dem), men mangler måske i virkeligheden bare lidt EQ i bunden (siden du har tilføjet subs) og en ordentlig forstærker til at drive dem  Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han skriver han har hele 3 subwoofer, klart trådopretter har brug for eq med mere når han ikke kan nøjes med 1 eller 2 subwoofer, må da gi en masse problemer da f.eks kun 2 af de 3 subwoofer kan stå i det nærmeste hjørne og med forskellige rum resonanser.
Måske trådopretter skulle nøjes med 2 subwoofer og invistere i sådan en http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_audio_rp-1_roomperfect_processor_forforstaerker_sort.htm
men starte minimalistisk og så efter hånden tilsuttes en ting mere er en god måde at finde ud af hvad der gir brummen og støj. Kunne et ground loop filter hjælpe ?
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
henninge skrev:
|
jeg har en del brum og støj fra mit anlæg, jeg er efterhånden begyndt at mistænke kablerne, men jeg bruger ferritkerner på dem, det hjalp dog ikke synderligt.
En strømrenser gjorde heller ingen forskel, så fik jeg lavet jord på mit anlæg, men det gjorde problemet større.
kan kablerne have noget med det at gøre?
Eller måske noget andet?
|
|
|
Har du tilsluttet en tuner på fællesantenneanlæg, kan det evt. være du skulle ha en isolator på antennekablet, du siger det blev værre da du tlsluttede jord, prøv at ta stikket ud hvis du har det
VH.
Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja lydkvaliteten i højsædet, Yamahaén er da klart en kvalitetsforstærker, og jeg har valgt den fremfor en dyrere
puristforstærker, fordi den lyder bedre. hverken divaérne eller jungsonérne mangler noget i dybden, men jeg mener at enhver
højttaler stort uanset hvor dyr den er, kan profitere af en subwoofer. Og endelig bruger jeg 4 højttalere fordi de i de fleste
tilfælde giver bedre lyd. Og med hensyn til resonanser i lytterummet, så bruger jeg basfælder som jeg har placeret i hjørnerne.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
koster heller ikke alverden,forstækeren så jeg tilfældigt til salg for kun 2000kr for en surround reciver der som ny koster omkring de 20000kr
|
| Til top |
|
| |