Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic TH 37PX80E vs. Samsung LE40M87B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Status: Offline
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa  :-)

Jeg skal til at købe et nyt tv, men er meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge, da jeg ikke har særlig meget forstand på det.

Håber derfor der er nogen, der er lidt klogere end mig og som vil hjælpe mig.

Jeg har set på Panasonic TH 37PX80E og Samsung LE40M87B, da disse to modeller er nogle af de mest populære på hifipriser . dk - det må der jo nok være en grund til  :-)

Prismæssigt ville det være fint, hvis vi kunne holde os omkring de 8.000 kr - og selvfølgelig helst under  :-)

Derudover vill jeg blive utrolig glad, hvis der var nogen, der ville fortælle mig, hvad den store forskel er på LCD og plasma og hvad man bør vælge. Jeg har læst lidt på nettet omkring det, men synes stadig det virker uoverskueligt.

Håber meget I vil svare mig. Pengene er klar - nu mangler jeg bare at finde det perfekte tv  :-)

PS. TVet skal stå 2-3 m fra, hvor man sidder.

Til top Vis missbyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af missbyg

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Har du råd, så spring på et 42" PX80. Med 2-3 meter til tv'et mener jeg absolut ikke at 42" ville være for meget, og prisforskellen fra 37" er meget lille.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Har det ikke noget at sige, at det har en dårligere opløsning end Samsung'et?

Det er vel ikke full HD? Har det noget at sige?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Nej, ikke når du sidder længere væk en to meter. Så har det meget lidt at sige, om opløsningen er blot 'HD-Ready' eller 'Fuld HD'.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Er bange for der kun er plads til en 37", der hvor tv'et skal stå  :-)

Er det så stadig plasmaet, du vil anbefale?

Er der slet ingenting, der er bedre ved et LCD end et plasma? Synes ikke helt jeg kan gennemskue det  :-)  har hørt, at LCD efterhånden er blevet mindst lige så gode som plasma og at de giver et skarpere og bedre billede - men som skrevet før, ved jeg ikke selv så meget om det  :-)

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Total radio har sat et plasma tv,Panasonic,

ned fra 9000 til 6000 ,kender ik nr. på det!!

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

du har vel ikke et link?  :-)

synes ikke jeg kan finde siden...

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Køb et Panasonic Plasma, det PX80 du har kig på er simpelthen suverent godt til prisen, faktisk så mener mange at det kun overgås af de noget dyrere Pioneer TV. Jeg har selv et PX70 (forrige års model) og jeg er utrolig glad for mit TV, før det havde jeg et Sony V2000 LCD som var i den bedre ende, men Panasonicen er bare bedre.

www.nbradio.dk har 37" PX80 til 7998kr

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Ok  :-)

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om, hvad forskellen er på LCD og plasma - hvilke fordele og ulemper, der er.

Fx har jeg hørt, at billedet kan brænde sig fast på en plasma og at den ikke er så robust som LCD. Derimod har jeg hørt om LCD, at de er dårligere til at vise mørkere nuancer og generelt er dyre i forhold til hvad man får for pengene. Det synes jeg bare ikke Samsung LE40M87B er et eksempel på - derfår man da meget for pengene  :-)

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Der er meget rigtigt i det du har hørt, dog er det ikke noget problem med direkte Burn In på Plasma Tv længere, jeg har ihvertfald ikke set eller oplevet Burn In på mit i den tid jeg har haft det. Jeg har allerhøjest oplevet at Fx efter en DVD film med sorte bjælker i 2-3 timer så kan der være et lille "aftryk\skygge" fra der hvor bjælkerne var men det er væk efter 5-10 min på fx en tv kanal eller så bare sluk TVet. Dette kaldes Retention og det er normalt på Plasma Tv, det betyder absolut intet og min mening er at dette skal ikke afholde dig fra at købe sådan et TV.

Jeg har da også lidt LCD erfaring, billedet på mit Sony var som sådan udemærket, men det stod altså noget unaturligt og med synligt slør i billedet, derudover var sort nivauet ikke specielt godt (forhold til mit PX70) og må sige at jeg ikke vil gå tilbage til LCD igen.

Hvis du endelig skulle kigge på Samsung så laver de faktisk en rigtig god serie Plasma Tv fx den der hedder Ps42Q96HD, de har også en billigere C serie men den er noget ringere. Se evt www.hifiklubben.dk for info på disse.

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Tak fordi du gider hjælpe mig  :-)

Kan godt lige som fornemme på det man læser og hører, at plasma er det mest foretrukne hos "kendere". Så kan jeg bare ikke forstå at fx Samsung LE40M87B og den samme en 37" er en af de mest solgte på hifipriser . dk. Det undrer mig en del.

Men det vil altså heller ikke være nogen problemer senere hen, hvis man ikke vælger et tv med fuld HD?

Synes umiddelbart det lyder som om, man får mere ved at købe Samsung, når man kigger på tallene for de to modeller, Panasonic TH 37PX80E og Samsung LE40M87B...

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

missbyg skrev:
Er det så stadig plasmaet, du vil anbefale?

Uden tvivl.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 28 April 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min oplevelse af LCD vs Plasma er, at du får et langt bedre billede med plasma. Har selv lige købt et Panasonic TH 37PX80E og det overgår alt jeg har set af LCD-skærme.

Mht. opløsningen betyder det langt mindre for oplevelsen, hvor godt skærmen gengiver billedet generelt. En skærm med et bedre billede i HD ready, er klart at foretrlække, fremfor et ringere billede i Full HD.

Dertil kommer, at plasma for mig at se, er mere "analogt" i sin gengivelse, på den måde, at du ikke ser de enkelte pixels som på en LCD-skærm.

Jeg ville klart gå efter Pana'en, selvom Samsung måske på papiret har en højere opløsning...

/erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Vi har jo disse forummer til at hjælpe hinanden i .

Jeg tror grunden til at du kan læse rundt omkring at Samsung er så populært er bla pga deres design, 8 ud af 10 gange der kommer en "nybegynder" som du selv kalder det ind på forummet, så spørger de til et Samsung TV. De er utroligt hypede iøjeblikket og derudover så findes de jo alle steder og i hver en butik, og af uransaglige årsager så bliver man altid bombarderet af LCD tv i reklamer og div Tv forretninger så intet under at folk tror de er vejen frem.

Ang Fuld HD, så har det ingen betydning i så "små" størrelser som 42", du skal min op i 50" før det for alvor gør en forskel.

Jeg synes ikke du får mere ved at købe Samsunget end Panasonicen, du får måske et lidt smartere design, men billedekvalitet det må du undvære i Samsungen, det når ikke Panasonicen til sokkeholderne.

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Glemt vist at skrive, at jeg ikke modtager digitalt tv-signal - har bare et "gammel-dags" antennestik  :-) 

Men det har vel ikke noget at sige?  :-)

Er er forresten nogen, det ved, om man kan få digitalt tv, hvis man gerne bare vil kunne se TV2 og DR1? Altså så man ikke skal betalt 2-300 kr for en masse ekstra kanaler, man aldrig ser  :-)

Hvor lang levetid skal man ellers regne med, at der er på Panasonic'en? Plasma "lever" vel ikk så længe som LCD?

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 28 April 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Vil bestemt holde mig til PX80'eren. Ydermere er samsung et skod tv IMO. Hvis du vil have et naturtro og flot billede, og ikke gider bekymre dig om 100 hz, betragtningsvinkler, digitalt støj og artifaktor så tager du plasmaen
Til top Vis Keler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Keler

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Der er DVB-T tuner i en PX80, så hvis du bare sætter det til dit alm stik så vil du kunne modtage DR1 og TV2 digitalt.

Derudover så er det jo bare et ekstra plus at Plasma TV generalt er bedre til at vise de analoge signaler end LCD er.

Levetiden på en Plasma er mindst ligeså lang som en LCD ingen forskel der, Panasonic siger selv at panelet har en levetid på 100.000 timer, men her er sikkert brændt noget andet af først.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Med en "gammeldags" antenne kan du modtage digital TV fra DR og TV2, hvis din skærm har indbygget DVB-T tuner, og det har Panasonic

Med analog tv modtagelse er det meget tydeligt om en skærm er god eller dårlig - det er forholdsvist simpelt at få en skærm til at gengive et fantastisk billede, hvis man fodrer den med et optimalt signal. Det stiller straks større krav til skærmen, og dens indbyggede tuner, hvis den skal håndtere små-grumsede analoge signaler...

Mht. levetid er det jo svært at sige med de nye generationer, i sagens natur... men jeg mener at ha' set en test hvor man forsøgte at bevise myten om, at plasma hurtigere tabte lysstyrke end LCD, hvilket viste sig at være direkte forkert... Så jeg bekymrer mig ikke om det og regner med at min plasma holder længere end min gamle LCD-skærm, der kun lige holdt godt 2 år... har tegnet en 5-års total forsikring denne gang, så det skulle det da gerne kunne holde, ellers ville selskabet vel ikke tegne forsikringen.

/erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

missbyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar - dejligt folk gider hjælpe  :-)

Det lyder rigtig godt, hvis jeg kan modtage digtalt signal, selvom jeg bare har en "gammeldags" antenne på taget  :-)

Troede man skulle have en speciel antenne/forbindelse/kabeltv for at kunne modtage digitalt tv, men det er så ikke nødvendigt  :-)

I har virkelig været en stor hjælp - uden jer havde jeg bestilt et Samsung tv  :-)

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Håber du bliver glad for det :-)

Hvis du har en af StarWars filmene på DVD, så find "THX"-menuen under "language" - her er forskellige testbilleder du kan bruge til at kalibrere din skærm, og det kan gør en stor forskel ift. fabriksindstillingerne (som i øvrigt ellers er ret gode på Pana'en).

Hvor har du tænkt dig at købe det ?

Jeg købte mit hos Cinemagic - fin service og hurtig levering... men der er muligvis nogle kroner at spare andre steder...

/erla

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes