| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Det var da sjov det her. Jeg troede at fænomenet uddøde med murens fald, før den tid blev æteren
decideret svine bombarderet med propaganda fra absurd kraftige sendere, deraf benævnelsen "Radio Moskva".Og sjovt nok
er det ikke meget mere end en uges tid siden jeg sad ude ved tube mania, sammen med Solvin og LouBP, hvor vi netop
snakkede om fænomenet og den gang. Jeg husker det som om alle mulige elektriske ting bestykket med et stykke
plafrepap (ht), ind i mellem brød ud i "lovprisning af det kommunistiske system på alverdens sprog". Det er lige før at
strygejernets termostat kunne synge med... ah, ok . Jeg havde iøvrigt selv en Zodiac walkie der var helt tosset til
det.Super nostalgi, held og lykke med at få kvalt russerne
|
|
|
Som lille dreng er jeg ret sikker på at have hørt en radiator i min farmors hus picke radio moskva op. I en bog (Spycatcher,
slå den op på wikipedia) af Peter Wright, tidligere chef for MI5s tekniske afdeling er beskrevet et stykke metal - det lignede
en slags grim kunst, der hang på væggen i et rum man havde opdaget KGB aflyttede. Via dets mekaniske opbygning var det
uden elektricitet, endsige elektronik i stand til at omdanne lydsvingninger til meget højfrekvente radiofrekvenser, som kunne
opfanges af radioudstyr uden for huset. Formentlig har KGB stået med øret op ad en støbejerns radiator et sted i nærheden
 .
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle dage læste jeg også om dette problem i H.F. og man var jo rystede når man læste om det .
Jeg har aldrig haft noget HI FI grej der har gjort det (fra 69 - idag)
carsten
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var mange af de gamle NADér meget plaget af, jeg har feks. en NAD 200 Dolby integreret forstærker fra ca. 1975, som modtager noget der lyder russisk, og det kommer faktisk ret kraftigt igennem.
Og deres NAD 7080 Receiver fra 1978 er også plaget af det.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Dette er jo et rigtigt nostalgisk problem, som jeg godt kan huske at vi kæmpede en del med før murens fald.
Dengang var det typisk højttalerkablerne, der fungerede som antenne for Radio Moskva. Så måske tippet i denne tråd Lille billig tweak med feritkerne på højttalerkablet også kan få kvalt den uønskede indstrålning.
|
|
|
Det var i hvert tilfælde det min kammerat måtte ty til med sin Linsley Hood DIY. Hvert højttalerkabel blev lige kørt 2 gange igennem en lille ferrit donut. Min LH spillede perfekt uden radio 
Skyldes den flittige brug af tilbagekobling. HF opsnappet af højttalerkabler røg baglæns ind igennem forstærkeren.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det synes jeg lyder rigtig interessant. Takker.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange måtte man tyde til at sætte nogle Kondensatorer over Basis - Emitterstrækning ved nogle In put transistorer. Men måske skulle man sætte nogen over Højttalerudgangene 100 nanoFarad eller deromkring, ud over de der ferrit kerner.
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forklaringen om ht. ledninger som antenne, og en diodestrækning i indgangstrinnet der 'leger' detektor, den husker jeg også.
Højttalerledningen viklet omkring en ferritstav, kannibaliseret fra AM-antennen i en gammel radio, skulle også kunne dæmpe 'radio langtbortistan'.
Ferritstave har jeg ikke, men mængder af ferritringe, som jeg hellere end gerne skiller mig af med - 'de koster gratis', og stammer fra switching strømforsyninger i sværvægtsklassen.
Selv ret kraftige ht-kabler kan vel snige sig igennem et 25mmØ hul i en ring som vejer 168g  Hvis mindre kan gøre det, så et 14mmØ hul i en ring på 37g. (For lige at tage et par eksempler).
|
| Til top |
|
| |