Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Min forstærker spiller radio!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Det var da sjov det her. Jeg troede at fænomenet uddøde med murens fald, før den tid blev æteren
decideret svine bombarderet med propaganda fra absurd kraftige sendere, deraf benævnelsen "Radio Moskva".Og sjovt nok
er det ikke meget mere end en uges tid siden jeg sad ude ved tube mania, sammen med Solvin og LouBP, hvor vi netop
snakkede om fænomenet og den gang. Jeg husker  det som om alle mulige elektriske ting bestykket med et stykke
plafrepap (ht), ind i mellem brød ud i "lovprisning af det kommunistiske system på alverdens sprog". Det er lige før at
strygejernets termostat kunne synge med... ah, ok. Jeg havde iøvrigt selv en Zodiac walkie der var helt tosset til
det.Super nostalgi, held og lykke med at få kvalt russerne

Som lille dreng er jeg ret sikker på at have hørt en radiator i min farmors hus picke radio moskva op. I en bog (Spycatcher,
slå den op på wikipedia) af Peter Wright, tidligere chef for MI5s tekniske afdeling er beskrevet et stykke metal - det lignede
en slags grim kunst, der hang på væggen i et rum man havde opdaget KGB aflyttede. Via dets mekaniske opbygning var det
uden elektricitet, endsige elektronik i stand til at omdanne lydsvingninger til meget højfrekvente radiofrekvenser, som kunne
opfanges af radioudstyr uden for huset. Formentlig har KGB stået med øret op ad en støbejerns radiator et sted i nærheden
.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

I gamle dage læste jeg også om dette problem i H.F. og man var jo rystede når man læste om det .

Jeg har aldrig haft noget HI FI grej der har gjort det (fra 69 - idag)

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Det var mange af de gamle NADér meget plaget af,  jeg har feks. en NAD 200 Dolby integreret forstærker fra ca. 1975, som modtager noget der lyder russisk, og det kommer faktisk ret kraftigt igennem.

Og deres NAD 7080 Receiver fra 1978 er også plaget af det.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Dette er jo et rigtigt nostalgisk problem, som jeg godt kan huske at vi kæmpede en del med før murens fald.

Dengang var det typisk højttalerkablerne, der fungerede som antenne for Radio Moskva. Så måske tippet i denne tråd  Lille billig tweak med feritkerne på højttalerkablet også kan få kvalt den uønskede indstrålning.

Det var i hvert tilfælde det min kammerat måtte ty til med sin Linsley Hood DIY. Hvert højttalerkabel blev lige kørt 2 gange igennem en lille ferrit donut. Min LH spillede perfekt uden radio

Skyldes den flittige brug af tilbagekobling. HF opsnappet af højttalerkabler røg baglæns ind igennem forstærkeren.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Se det synes jeg lyder rigtig interessant. Takker.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Nogle gange måtte man tyde til at sætte nogle Kondensatorer over Basis - Emitterstrækning ved nogle In put transistorer. Men måske skulle man sætte nogen over Højttalerudgangene 100 nanoFarad eller deromkring, ud over de der ferrit kerner.

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Forklaringen om ht. ledninger som antenne, og en diodestrækning i indgangstrinnet der 'leger' detektor, den husker jeg også.

Højttalerledningen viklet omkring en ferritstav, kannibaliseret fra AM-antennen i en gammel radio, skulle også kunne dæmpe 'radio langtbortistan'.

Ferritstave har jeg ikke, men mængder af ferritringe, som jeg hellere end gerne skiller mig af med - 'de koster gratis', og stammer fra switching strømforsyninger i sværvægtsklassen.   

Selv ret kraftige ht-kabler kan vel snige sig igennem et 25mmØ hul i en ring som vejer 168g
Hvis mindre kan gøre det, så et 14mmØ hul i en ring på 37g.
(For lige at tage et par eksempler).

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes