Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC Magic Mods (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

jeg har i sin tid skiftet clock i min marantz og i min benchmark dac1. De sidder begge med deres egne PSUer. Det giver lidt, men lav alt andet først..:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har skiftet clock i rigtigt mange apparater. I en dac som jeg lige er gået igang med har jeg netop bestilt et crystal til 0,98
euro !   

Alt det andet bliver der ikke sparet på. Således får den en discret umodkoblet I/V del og Dexa regulatorer til 5 og +/- 15 v. 3,3
v bliver dog blot en Lm 317. Dexa fordi jeg havde dem i forvejen. De er ret gode og dette er en dac der ikke er tænkt ultra
high end. DEn er til en kammerat der nok ikke er villig til at betale vildt meget.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

@Panos

Tak for det :o)

Jeg har som sagt skiftet 7805'ern til en fra Dexa. den forsyner vist dac chip og andre mindre kredse. Og det hjalp. nu har jeg
kig på LME4986. Den kan tåle 22 volt, men skulle være den samme som 4972 og 4562, som er benyttet af en del. Da jeg kan
forstå at det er bedst ikke at forsyne en opamp med den maksimale forsyning. generelt skulle det være skidt at trække et
hvilket som helst komponent, aktivt eller passivt, til dets ydergrænser.
jeg ved godt at Diamagnetic har advaret imod LM-op-amps. Men det er dælme fristende at de kun koster 19kr stykket hos
Digikey. og generelt får gode anbefaliner på f.eks diyaudio. Desuden er lyd jo en sjov størrelse... og om en opamp lyder godt
er jo igen MEGET afhængig af resten af anlægget og rummet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Så skete der lidt igen. Jeg sad og kiggede lidt på nettet. og tænkte det der clock-værk, hvad er det egentligt for noget. Så
jeg greb knoglen og ringede til Lars Clausen fra Newclassd. Og fik en fin forklaring på hvad jeg kunne gøre med magicen.
Han undrede sig også lidt over dens design. Den er jo heller ikke ligefrem verdens bedste dac. Men jeg forklarede ham min
situation. at det nu engang var den dac jeg havde... og det derfor var interessant for mig at prøve hvor langt jeg kunne
komme for færrest penge, med lidt knofedt og vilje. Så han fortalte at han havde nogle clock's liggende, som folk åbenbart
var bange for at købe da de var lidt billige. han har vist nok 500 på lager. Det viste sig at være en fin lille ocsillator med
dedikeret forsyning påbygget et fint lille print. det skal blot have 9-24 volt dc og sender derefter 3.3 eller 5 volt clock ud med
en given frekvens, som man forudbestemmer. Og det bedste af det hele. den koster kun 299 kr.
Jeg fik en bestilt da jeg ikke kunne se at det kunne skade. Og da den kom ind ad døren i går, så lignede den fuldstændigt
denne her:
http://newclassd.com/index.php?page=20
Den jeg har fået har godt nok ikke en trafo på udgangen, således at digital ground og forsynings ground er adskilt. Men
ellers ligner den til forveksling.
Nå... ikke mere snik snak.... i med skidtet. Jeg har givet den 15 volt fra den ene 7815 der forsyner op-amps'ne. Den
trækker ca 20ma. så det går nok. Og så loddede jeg den originale clock ud og målte mig frem til hvad der var hvad. Strøm
på og alt lyste som det skulle. På med musikken og derefter gik det bare hånd i hånd. Jeg fornemmer ikke den store
forbedring i diskanten i form af mere blødhed. men oplever til gengæld en del flere detaljer. Lidt som jeg husker det fra
Benchmarken som jeg lånte på et tidspunkt. Men så komme vi til bassen. jeg havde ikke forventet en forbedring her. Men
hold da op hvor er den dybe bas blevet stram og dyb. Med Benchmarken var bassen også meget stram, men virkede
nærmest som om den manglede lidt magt. Med den moddede dac magic, er der bare den bedste bas, som jeg længe har
hørt. Dyyyb, stram, fast og solid. Det giver en helt anden form for liv til popmusik. Virkelig positivt overrasket.
Men nu skal jeg lige ha lyttet lidt mere... kun haft den til i ca 2.5 time nu. men musiknumre der før var lidt for "fede" i bassen
og anslog uheldige room-nodes... er nu blevet kraftigt forbedret. Fedt!
Man kan ihvertfald ikke klantre de små 5532'ere for at levere dårlig bas. Måske andre opamps er bedre i toppen, men hvis
de også er bedre i bassen... så kan jeg vist kun glæde mig endnu mere
Skal lige høre en plade mere før det er sengetid. Over and out for i dag - fra en glad mand
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes