| Forfatter |
|
Im_A_Rookie Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej. Jeg har fået fingre i en gammel Kenwood KA-60 integreret stereo forstærker fra start firserne, som jeg synes er dejlig retro cool. Specs på Kenwood er her: http://www.fmtunerinfo.com/new-specs-slimlines.gifDet jeg er i tvivl om er, hvilke højttalere den kan sættes sammen med og stadig levere et resultat hvor højttalerne udnyttes tæt på fuldt ud. Det er til stuebrug på ca. 20 m2 plads og musik bliver afspillet fra Ipod (jeg ved ikke om det har en stor negativ effekt på kvaliteten af lyden?). Jeg har selv overvejet om KA-60'eren kan sættes sammen med fx. B&W DM 601 S3, men ved ikke om andre modeller er meget mere oplagte? De må gerne være et par år gamle så man evt. kan finde dem brugt (SU). Men nye er selvfølgelig også ok. Mvh
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 12 September 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dybest set kan du jo spille med alle højttalere, bare du ikke skruer for højt op. I virkeligheden skal du dog se efter nogle højttalere med en høj følsomhed (90 db+), så du også kan nå et okay lydniveau. En iPod har klart en negativ indvirkning på lydkvaliteten, men det kan såmænd lyde fint nok. Dér kommer det jo an på hvor sarte ører man har.
Eftersom DM601S3 har en følsomhed på 88 db, er 8 ohm og anbefales at blive trukket af en forstærker på 25-100 watt, er der intet problem dér. Husk dog at være varsom med volumenkontrollen. Om forstærkeren matcher højttalerne i lydkvalitet, kunne jeg godt komme lidt i tvivl om. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha. Mange tak for det svar.
Er der andre højttalere der kan anbefales?
Mht. ipod, kan det der hjælpe at købe et godt kabel fra AUX til Ipod og også gode højttaler ledninger, eller kan der ikke hentes noget der, når udstyret ikke er helt i top?
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være brugt og billigt kunne jeg foreslå Dali 104. Den har en forholdsvis høj følsømhed, er næm og "trække" og spiller rigtig godt til prisen.
Hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er i hvert fald billige ja. Men jeg leder efter noget mindre. I stil med B&W DM 601 S3.
Jeg har også set på System Audio SA510, men de er svære at finde anmeldelser af. Så hvis nogen har erfaringer med dem må de gerne give lyd.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej sa 510 er en oki højtaler .. men gå et trin op .. jeg har selv 520 .. men om du får noget ud af den .. ved jeg ikke jeg ahr prøvet en svag forstærker på dem .. det lyder ikke godt .. men en effektforstærker så spiller det oki men skal have en sub til at tage de dybe toner ..
hvorfor er det du vil købe højtaler du fra den lille forstærker du har anskaffet dig
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 15 September 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
System Audio, spiller også godt... det kunne du også vælge
Hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Efter noget research, og bla. BH´s mange roser til Eltax monitor III på forum, er det tydeligvis et godt køb pris og kvalitet taget i betragtning.
Ift. til linket til dem tidligere i denne tråd, står der dog at de skal trækkes af 50w forstærker eller kraftigere. Desuden viser kommentarer til dem rundt omkring, at de spiller rigtig godt med noget power bag. Set i det lys, kan KA-60én så alligevel spytte ok lyd ud af dem?? Kan se at følsomhed, på trods af lidt uenighed rundt omkring, ligger på 89db (ifg. eltax.dk), hvilket forhåbentligt er højt nok?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 24 September 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem kan du sagten bruge. Jeg har hørt dem på alt muligt grej, og de spiller fint på det meste.
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder fantastisk. Det vil jeg prøve så. Har også læst mig til, at de gamle Kenwood ofte var lidt konservative med angivelsen af effekten, så forhåbentlig er der lidt at hente der også Lige en sidste ting. Jeg har tænkt mig at afspille via en Ipod til AUX. Musikken er som hovedregel lagt over i god kvalitet, så kan det betale sig at investere i nogle bedre end "standart" højttalerledninger? Og kan der hentes noget på kablet mellem Ipod og forstærker?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Im_A_Rookie skrev:
Lyder fantastisk. Det vil jeg prøve så. Har også læst mig til, at de gamle Kenwood ofte var lidt konservative med angivelsen af effekten, så forhåbentlig er der lidt at hente der også
Lige en sidste ting. Jeg har tænkt mig at afspille via en Ipod til AUX. Musikken er som hovedregel lagt over i god kvalitet, så kan det betale sig at investere i nogle bedre end "standart" højttalerledninger? Og kan der hentes noget på kablet mellem Ipod og forstærker? |
|
|
Næppe det helt store. Dog skal kablet mellem Ipod og forstærker have en rimelig kvalitet, men det behøves ikke være specielt dyrt. Bare ikke de tynde sorte kabler der normalt følger med.
|
| Til top |
|
| |
Im_A_Rookie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
De jeg har nu har kostet mig en treller i Kvickly. Almindeligt jackstik, hvid/rød og sort. 3 m..Er det de tynde sorte du taler om?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Im_A_Rookie skrev:
De jeg har nu har kostet mig en treller i Kvickly. Almindeligt jackstik, hvid/rød og sort. 3 m..Er det de tynde sorte du taler om? |
|
|
Nemlig. Thansen har tit fine kablertil billige penge
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er jelt enig med Kjeldsen. Det betyder ikke så meget med højttalerkablet, men signalkablet skylder du dig selv at finde i en lidt bedre kvalitet.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |