Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Xtz 99 W10.16 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Okay.
Jeg har disse to subber i kikkerten:

1) XTZ'eren (3000 kr, ny)

2) http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/dali _ikon-sub-mk2_subwoofer_sort.htm

Og

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/kabel/subwoofer kabel/qed_signature-subwoofer_kabel_3-meter.htm
(Brugt 1 time, 4000 kr)

Hvad siger I? :-)
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Svært valg. XTZ'eren har du allerede fået mange positive ord om, men forstår godt du bliver i tvivl, for det er et godt tilbud på Dali'en. Jeg kan ikke svare for
dig, men kan se flg. for og imod Dalien:

Den vil (muligvis) integrere bedre med dine øvrige HT'er. Selvom det ikke er samme serie, har de fleste Dalier samme lydkarakteristik. Kan muligvis have en
betydning ved musiklytning. Til film, vil det næppe have betydning.

Dalien kan blive for stor til dit rum, da den er ret voldsom, og derfor også mere sammenlignelig med XTZ'eren i samme størrelse.

Har du mulighed for at låne Dalien hjem og prøve inden du beslutter dig, er det jo naturligvis nr. 1.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Svært valg. XTZ'eren har du allerede fået mange positive ord om, men forstår godt du bliver i tvivl, for det er et godt tilbud på
Dali'en. Jeg kan ikke svare for
dig, men kan se flg. for og imod Dalien:

Den vil (muligvis) integrere bedre med dine øvrige HT'er. Selvom det ikke er samme serie, har de fleste Dalier samme lydkarakteristik. Kan muligvis
have en
betydning ved musiklytning. Til film, vil det næppe have betydning.

Dalien kan blive for stor til dit rum, da den er ret voldsom, og derfor også mere sammenlignelig med XTZ'eren i samme størrelse.

Har du mulighed for at låne Dalien hjem og prøve inden du beslutter dig, er det jo naturligvis nr. 1.

Jeg har ikke min egen lejlighed i øjeblikket, så det er desværre ikke en mulighed :-(
Og ja, det er netop et fantastisk tilbud.

Og da jeg ikke har hørt nogle af "subberne", har jeg utrolig svært ved at vælge :-(

Mine andre højtalere og møbler er hvide.. Det bliver derfor måske svært at finde det rette sted til Ikon'en.

Man kunne selvfølgelig placere den ved siden af lædersofaen?

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det gør det jo ikke lettere.

Du kunne jo vælge at holde fast i, at du startede med at sige at dit max. budget er kr. 3.000. Så er beslutningen jo taget

Omvendt er den pris du kan få Dalien til så lav, at du formentlig vil kunne sælge den igen til (næsten) samme pris, hvis det viser sig at den er for voldsom
(eller du ikke kan leve med en stor sort klods ). Det giver dig mulighed for at prøve den for få penge.

XTZ'erne kan du jo blive ved at få, og der er ikke umiddelbart noget der tyder på at prisen er på voldsom himmelflugt.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Det gør det jo ikke lettere.

Du kunne jo vælge at holde fast i, at du startede med at sige at dit max. budget er kr. 3.000. Så er beslutningen jo taget

Omvendt er den pris du kan få Dalien til så lav, at du formentlig vil kunne sælge den igen til (næsten) samme pris, hvis det viser sig at den er for
voldsom
(eller du ikke kan leve med en stor sort klods ). Det giver dig mulighed for at prøve den for få penge.

XTZ'erne kan du jo blive ved at få, og der er ikke umiddelbart noget der tyder på at prisen er på voldsom himmelflugt.

Jeg frygter bare at få en bulder-bas, hvis jeg sætter max budgettet til 3000 kr for en ny sub.
Jeg var for nylig i hifi-klubben og lytte til deres 3000 kr's subwoofere, hvor jeg bestemt ikke var begejstret!! Hmm..

Derfor frygter jeg lidt at købe en ny subwoofer i dette prisleje.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Det er jo netop fordi XTZ yder overraskende godt til prisen, at så mange er faldet for dem. Men kan naturligvis ikke vide om din oplevelse bliver den samme.

Men hvis du har hørt Dalien i HK, og kan lide den ville jeg da springe på tilbuddet. som jeg skrev, kan du formentlig sælge den igen til næsten samme pris
hvis du fortryder. Det vil sandsynligvis koste dig mindre end en tur til Kbh. for at høre XTZ.

En sidste mulighed er at høre her på forum om der er nogen i nærheden af dig der har XTZ'erne der byder på et lyt.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 30 September 2012 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Måske jeg kan nøjes med 8"?
Jeg får nemlig ikke en særlig stor stue, når jeg flytter.

Man kan ikke få for meget membranmasse til bas!

Hvis du får problemer med stående bølger, kan du opsætte bastraps i hjørnerne. Så mange som muligt.

Prøv at se mange af de tråde fra tidligere, hvor der er rigtig mange gode indlæg.

boxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2012 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

wolle_dk skrev:
Måske jeg kan nøjes med 8"? Jeg får nemlig ikke en særlig stor stue, når jeg
flytter.

Hvis du får problemer med stående bølger, kan du opsætte bastraps i hjørnerne. Så mange som muligt.

Prøv at se mange af de tråde fra tidligere, hvor der er rigtig mange gode indlæg.

Eller en antimode, hvis man ikke er så hård til akustik.

Lidt OT, i know

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Det er jo netop fordi XTZ yder overraskende godt til prisen, at så mange er faldet for dem. Men kan naturligvis ikke vide om din
oplevelse bliver den samme.

Men hvis du har hørt Dalien i HK, og kan lide den ville jeg da springe på tilbuddet. som jeg skrev, kan du formentlig sælge den igen til næsten samme
pris
hvis du fortryder. Det vil sandsynligvis koste dig mindre end en tur til Kbh. for at høre XTZ.

En sidste mulighed er at høre her på forum om der er nogen i nærheden af dig der har XTZ'erne der byder på et lyt.

Hvis jeg køber XTZ'eren online, har jeg jo 14 dages returret.
Jeg er ikke sikker på at Ikon-sælgeren yder samme service ;-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

boxer skrev:
Sven Palvig skrev:

wolle_dk skrev:
flytter.

Lidt OT, i know

Hvad er en antimode? :-)
Beklager hvis jeg spørger dumt.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
boxer skrev:
Sven Palvig skrev:

wolle_dk skrev:
flytter.

Lidt OT, i know

Hvad er en antimode? :-)
Beklager hvis jeg spørger dumt.

Det er en "snedig" lille kasse, som kan kompencere for de unoder der opstår i sammenspillet mellem den subwoofer du benytter og det rum den spiller i. Dvs hvis dit rum "forstærker" f.eks 45hz 8-10db (ret meget) i forhold til alle de andre frekvenser som den spiller imellem ca 20 og f.eks 80hz, alt efter hvad den er indstillet til. Så kan antimode, gå ind og dæmpe 8-10db ved 45 hz, således at din subwoofer kommer til at lyde som om at den spiller alle frekvenser lige højt. På den måde får du en MEGET bedre sub-bas
Alt efter hvordan dit rum er udformet, hvor du sidder, og hvor subwooferen er placeret, vil du nemlig "ramme" forskellige frekvenser, som forstærker en given frekvens. Du kan f.eks teste dette nemt, ved at sætte noget musik på, imens du går rundt i lokalet. Her vil det være tydeligt at der er nogle steder hvor bassen er meget mere dominerende end andre steder, dvs at akustikken enten booster eller "suger" energien ud ved forskellige frekvenser. Så med mindre din Audissey kan klare at justere din sub-bas ordenligt ind, således at intet buldre, men blot lyder stramt og dybt, så kan klart anbefales at prøve en anti-mode og se om den så kan gøre jobbet ordenligt

Antimode fås .feks her:
http://www.av-connection.dk/?PNo=DSP-AM8033C
Spørg evt om du kan låne en demo, så du kan blive overbevist, før du køber.

Den bliver indkoblet imellem din surround  reciever og din subwoofer, og har en lille microfon med, som du bruger til at måle dit lytterum med, snedigt enkelt og meget effektivt.

Og angående kabler, så husk på at det i de fleste tilfælde er meget vigtigere at kontaktfladerne er rene på dine stik. Jeg har set flere eksempler hvor der er lavet måleprøver med laboratorie-udstyr, hvor de så er nået frem til større forskelle, ved rense stikkene, end ved at skifte kabler. selv om kabler kan have en påvirkning af lyden, så er de akustiske forhold voldsomt meget vigtigere. Ingen kabler kan aktivt koorigere for store dyk eller hæv ved givne frekvenser!
Husk også at DSP systemer, som f.eks Antimode. er meget bedre til at dæmpe frekvenser end til at hæve dem. Det er fordi at hvis sammenspiller imellem subwoofer, rum og placering af udstyret, gør at du uheldigvis har større dyk ved en given frekvens, dvs at akustikken suger ved f.eks 45 hz. Så er det rent faktisk en udligning der sker, ved at 2 eller flere reflektioner fra gulv, loft eller lignende, rammer hinanden. Og her kan man ikke bare skrue op, da akustikken vil blive ved med at udligne hinanden. Og derfor vil stort set alle subwoofere nå deres begrænsning før du får bas ved denne frekvens. Her er det meget mere effektivt at flytte lidt på subwooferen, f.eks en halv meter i en eller anden retning. Dette kan nemlig ganske effektivt sørger for at du lige præcis ikke rammer denne "sugefrekvens". Derfor er antimode ikke bare en tryk-og-lyt-løsning - jo langt hen af vejen. Men de akustiske forhold skal helst være bare lidt i orden før det bliver rigtig godt.
Derfor kan det på det kraftigste anbefales at måle flere gange, prøve forskellige placeringer af din subwoofer osv. DSP-teknologi er superfedt, men det kan ikke alt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaring i anti mode; men tror ikke det er vejen frem. Jo måske til finpusning.

At gøre noget ved lytterummet med de problemer det nu engang har, må være at foretrække.

Se f.eks. http://www.realtraps.com/art_basics.htm

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

At gøre noget ved lytterummet med de problemer det nu engang har, må være at foretrække.

Der skal bruges en rum-uafhængig løsning, da rum ikke haves. Kun sub og sofa.
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Man kan altså ikke være sikker på, at placering ved siden af sofaen giver en god bas?
Jeg overvejer den Ikon sub, men den kan desværre kun stå ved siden af sofaen, hvis den skal passe ind i indretningen..

Ellers må jeg prøve den hvide XTZ, hvor jeg har flere placerings-muligheder?

cgj82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 November 2012 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg låner lige denne tråd. Påtænker at købe denne sub til mit stereo system. Den skal primært bruges til musik.
Hvordan tilsluttes den bedst, nu den ikke har sub kabel udgang?
Til top Vis cgj82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cgj82

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 November 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Subben har 3 indgange du kan bruge. Går ud fra du mener det er din forstærker der ikke har en sub-udgang?

Har din forstærker hverken sub-out eller pre-out, bør du benytter Speaker-in som sidder på subben. Hertil bruges almindelige
højttalerkabler.

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Sendt: 23 November 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der menes hvordan benyttes dette kabel
http://www.av-connection.dk/?PGr=604&ML=314
Når der kun er AUX indgang.
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Hvordan klarer denne subwoofer sig til musik, i forhold til dyrere mærker som SVS og velodyne ?
Prisforskellen er markant. Jeg tænker derfor at kvaliteten er ligeledes ?

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kender ikke mærket "denne" så kan ikke svare

Mon ikke du har fået byttet lidt rundt på hvilke af dine tråde debatten kører i?

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Overskriften i emnet skulle gerne indikere hvilken subwoofer, der snakkes om ? :)

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes