Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 11:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit bioloftprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Beautiful!!! Virkelig proff opsætning!
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
så har jeg rettet skabet til og fastgjort lærredet. Det kostede en hylde plads i skabet så der går ikke lang tid før jeg skal have lavet et mere på den anden side.
Næ det går nok stærkt med filmene Men det ser virkeligt fint ud, Mht centeren, hvad med en hylde over lærred? selvom det nok bliver lige lidt højt, så kunne det jo være at det gik! Ellers må du (som mig) undvære centeren!
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hr. Kyhn & frue var fobi forleden dag. Jeg smed en tilfældig DVD i afspilleren så de lige kunne høre min fine SVS.

Desværre lød det ikke helt korrekt… jeg døjer stadig med den skide akustik.  Nu har jeg taget valget at blive ved til det er løst. Jeg har nu 6 stk. rockfon plader samt en stor hjemmelavet –jan-specialdæmper der skal opsættes.

Jeg har talt med en tekniker fra rockfon i eftermiddags som oplyser at pladerne mister deres effekt hvis jeg overmaler dem. (de er lidt beskidte), så i stedet overvejer jeg at pakke dem ind i damestrømpestof.

derudover har jeg lavet lidt research vedr. stoffet som gardinerne er lavet af i biograferne, og kan oplyse at det hedder ”scene moltom stof”.

Jeg har fået 1 pris på 6K indtil videre, men har nu snakket med en lidt mere proff. Om det. Firmaet hedder www.Showsystems.dk  

Jeg får pris fra showsystems i morgen eller fredag, og planen er at det skal hænge lige bag mine bagHT.

hvis nogen har en idé til hvor det er bedst at hænge rockfonpladerne, så sig endelig frem.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

-

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej. er det tanken at moltonen skal op og hænge som gadiner?

får scenemolton er bare tyk stof der er ikke kan brænde. (derfor koster det en F masse penge.)

Også dæmper faktisk kun diskant og mellemtone.

husk at rigtige biografer har rigtig dæmping iform af skum eller lign. hvor molton bliver brugt til afdæking af ting, folk ikke skal kunne se. samt til afmasking af læred. (billed størrelse) 

man kunne også prøve med rockuldbats pakket ind i gammle lager eller noget andet stof. osgå hænge dem forskellige steder i loft eller i hjørner. eller prøv med en masse tæpper, hæng dem op forskellige steder og find ud af hvad der virker. istedet for at offer flere tusinde kr på tyk stof. 

Dette er bare mit lille indtryk, men det kan godt være at mollen virker.

jeg er ikke akustiker men jeg bruger scenemolton til at afhjælpe EKKO i store sale.

Mvh Simon. 

ps. ellers en lækker bio,med fedt grej og meget hyggelig. 

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

smølf skrev:

Hej. er det tanken at moltonen skal op og hænge som gadiner?

får scenemolton er bare tyk stof der er ikke kan brænde. (derfor koster det en F masse penge.)

Også dæmper faktisk kun diskant og mellemtone.

husk at rigtige biografer har rigtig dæmping iform af skum eller lign. hvor molton bliver brugt til afdæking af ting, folk ikke skal kunne se. samt til afmasking af læred. (billed størrelse) 

man kunne også prøve med rockuldbats pakket ind i gammle lager eller noget andet stof. osgå hænge dem forskellige steder i loft eller i hjørner. eller prøv med en masse tæpper, hæng dem op forskellige steder og find ud af hvad der virker. istedet for at offer flere tusinde kr på tyk stof. 

Dette er bare mit lille indtryk, men det kan godt være at mollen virker.

jeg er ikke akustiker men jeg bruger scenemolton til at afhjælpe EKKO i store sale.

Mvh Simon. 

ps. ellers en lækker bio,med fedt grej og meget hyggelig. 

Det jeg også vil bruge det til, er opdeling af rummet. Jeg ved ikke andet om akustik end jeg kan læse eller får fortalt.

Jeg har ingen erfaring med akustik overhovedet. Jeg ville blive glad hvis du ville give din  mening om en evt. løsning.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:

Hr. Kyhn & frue var fobi forleden dag. Jeg smed en tilfældig DVD i afspilleren så de lige kunne høre min fine SVS.

Desværre lød det ikke helt korrekt… jeg døjer stadig med den skide akustik.  Nu har jeg taget valget at blive ved til det er løst. Jeg har nu 6 stk. rockfon plader samt en stor hjemmelavet –jan-specialdæmper der skal opsættes.

Jeg har talt med en tekniker fra rockfon i eftermiddags som oplyser at pladerne mister deres effekt hvis jeg overmaler dem. (de er lidt beskidte), så i stedet overvejer jeg at pakke dem ind i damestrømpestof.

derudover har jeg lavet lidt research vedr. stoffet som gardinerne er lavet af i biograferne, og kan oplyse at det hedder ”scene moltom stof”.

Jeg har fået 1 pris på 6K indtil videre, men har nu snakket med en lidt mere proff. Om det. Firmaet hedder www.Showsystems.dk  

Jeg får pris fra showsystems i morgen eller fredag, og planen er at det skal hænge lige bag mine bagHT.

hvis nogen har en idé til hvor det er bedst at hænge rockfonpladerne, så sig endelig frem.

Der er umiddelbart et par ting jeg kan pege på som ikke er optimalt mht akustik i dit fine rum. lædersofaerne er fine, men nogle stofmodeller giver langt mindre reflektioner. Dine vindueshuller som giver et fornemt lysindfald, med desværre også ret store reflekterende flader.

Umiddelbart ville jeg lave en halvvæk bag sofaen mod trappen, denne skal virke som absorber. Dernæst ville jeg lave nogle nedhægende plader ned fra skråvæggene i samme stil . Jeg kan ikke lige huske, har du et lag gips på lægter, eller er der noget bag (extra gips eller spånplade)?

noget rod langs væggene er også ret vigtigt, da dette virker som difusor, gamle bøger, uregulære kasser og ligende er godt.  Prøv evt også at hænge en dyne op i vindueshullerne for at se hvormeget de giver. det vigtigste er at finde en balance hvor man kan snakke sammen let og ubesværet, uden efterklang eller "dynefornemmelse". Når først man er der, man kan finetune med anlægget tændt. Det er selvfølgeligt nemmere at måle sig ud af problemerne, men det er nu ikke så svært at få rimelig god akustik uden måle grej!

Mht special stoffer, så er der kun to ting der er vigtigt til hjemmebrug, det skal være tykt og tungt og hvis det hænger foran pj (f.eks. ved lærred) så må det ikke reflektere.

Jeg skal lige grave et par links frem fra gemmerne

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Prøv evt også at hænge en dyne op i vindueshullerne for at se hvormeget de giver.

Det tror jeg sku også at jeg vil - så kan man lige tage den ned når man bliver træt

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

dem vil jeg kigge på. Jeg har lavet dynetricket. Der er mærkbar forskel når de hænger på hanebåndet bag sofaerne - derfor gardinet.

Men måske det vil være bedre med noget tykt dobbeltlagt stof istedet for moltom.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

kyhn = link-gud
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

man skal jo kunne søge informationer i dagens danmark

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle store problemer med det her akustik sjov. Jeg er lidt småsyg, så jeg har været hjemme idag og lede efter min bas som jeg bla. har fundet bag den højre HT.

Der er så meget forskel bag de 2 fronter at jeg var sikker på det måtte skyldes noget hardware fejl, så jeg:

• byttede rundt på fronterne
  • byttede rundt på effekterne
  • byttede rundt på HT kablerne
  • byttede rundt på signal kablerne

intet hjalp? Nå, men så bliver det jo spændende at afprøve rockfonpladerne mod mine DIY plader - troede jeg.. men selvom jeg bruger samtlige dæmpeplader kan jeg ikke fjerne den bulder der kommer bag den højre HT.

Nu har jeg så forsøgt at stille det op så forholdene skulle være nogenlunde ens i begge sider, men det er stadig det samme.?

Nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Prøv at flytte subben om bag den højre højttaler, der hvor du har bulderet. - hvad sker der ?

hvor skærer du dine htére nedefter og med hvor meget ?  ( 6 - 12 - 18 - 24 db pr. oktav ? )

Hvor skærer du din sub opefter og med hvor meget ?

Jeg tror ikke, at du kan fjerne den dybe bas med dine Rockfon plader, uanset deres placering  - de virker primært højere oppe i frekvens, end dit bulder er - hvis jeg skal gætte

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Prøv at flytte subben om bag den højre højttaler, der hvor du har bulderet. - hvad sker der ?

hvor skærer du dine htére nedefter og med hvor meget ?  ( 6 - 12 - 18 - 24 db pr. oktav ? )

Hvor skærer du din sub opefter og med hvor meget ?

Jeg tror ikke, at du kan fjerne den dybe bas med dine Rockfon plader, uanset deres placering  - de virker primært højere oppe i frekvens, end dit bulder er - hvis jeg skal gætte

jeg har slet ikke tilsluttet subben, og jeg afspiller signalet direkte uden om alle filtre.

du har ret i at pladerne ikke hjælper det mindste på buldret, men hvor opstår det? hvis rummet nu havde været helt symetrisk ville det vel lyde ens.?

Gad vide om problemet forsvinder når/hvis jeg får rummet rimeligt dødt?

Når jeg laver "klappe testen" er det tydeligt at høre der stadig er meget efterklang i rummet. Kan jeg bruge spejltricket når jeg har skråvægge?

Gad vide om æggebakkeskum er mere egnet til (specifikt) efterklang? det er jo betydeligt blødere end rockfonplader, og ingen glatte overflader?

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

det lykkedes mig også at springe sikringen i min SVS i aftes, og inden jeg opdagede at den sidder i stikket bagpå havde jeg flået bagpladen af. Tænkte der sikkert var nogen der gerne vil have et kig ind i sådan en, så jeg knipsede lige et billede.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Der er da godt fyldt op , og der blev også lige plads til en tuba  i bunden , kan jeg se

Det er altid sjovt at se " splitte ad " billeder

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
du har ret i at pladerne ikke hjælper det mindste på buldret, men hvor opstår det? hvis rummet nu havde været helt symetrisk ville det vel lyde ens.?

Når jeg laver "klappe testen" er det tydeligt at høre der stadig er meget efterklang i rummet. Kan jeg bruge spejltricket når jeg har skråvægge?

Gad vide om æggebakkeskum er mere egnet til (specifikt) efterklang? det er jo betydeligt blødere end rockfonplader, og ingen glatte overflader?

æggebakkeskum vil virke mere som difussor, hvor rockfon er en absorber, så de virker på to forskellige ting.

Spejltrikset virker uanset placering, så det kan du godt, men spejlet skal lægge plant med fladen.

Jeg tror ikke du slipper for bulderet bag din højttaler, men det vigtige er jo også hvordan det lyder i sweetspot. at du så har en stående bølge bag en ht, tja det ville jeg ikke lægge så meget i! 

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
-jan- skrev:

æggebakkeskum vil virke mere som difussor, hvor rockfon er en absorber, så de virker på to forskellige ting.

Spejltrikset virker uanset placering, så det kan du godt, men spejlet skal lægge plant med fladen.

Jeg tror ikke du slipper for bulderet bag din højttaler, men det vigtige er jo også hvordan det lyder i sweetspot. at du så har en stående bølge bag en ht, tja det ville jeg ikke lægge så meget i! 

Så må det være rockfonplader der skal på væggene. det er meget vanskeligt for mig at lave midlertidige ophæng og lytte mig frem til det. Jeg har forsøgt med dobbeltklæbende tæppetape, men det kan kun holde pladerne i 3-4 min, så jeg må sætte min lid til spejlet og igang med at fastmontere nogle plader.

det gælder vel også om at bryde de store flader der hvor jeg ikke kan se HT i spejlet.. eller hva´.

hvordan placeres pladerne bedst? skal de sidde klods op af væggen eller skal der være lidt luft bag pladerne?

det kommer sq til at se forfærdeligt ud er jeg bange for men hellere en grim og velfungerende "bio", end et topsmart rum med dårlig lyd.

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes