Forfatter |
|
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
på www.ethanwinner.com skrive han:
Diffusors are used to reduce or eliminate repetitive echoes that occur in rooms having parallel walls and a flat ceiling. Although there are different philosophies about how much natural reverberation recording studios and listening rooms should have, all professional studio designers agree that periodic reflections caused by parallel walls are best avoided. Therefore, diffusion is often used in addition to absorption to tame these reflections. Such treatment is universally accepted as better than making the room completely dead by covering all of the walls with absorbent material. For me, the ideal listening room has a mix of reflective and absorptive surfaces, with no one large area all live or all dead sounding. Understand that "live" and "dead" as described here concern only the mid and upper frequencies. Low frequency treatment is another matter entirely, and will be described separately.
Nu har jeg jo ikke parallelle vægge, men hvad med det æggebakkeskum? De skriver jo ovenfor at diffusere dræber ekkoet. kunne det tænkes at det vil fjerne ekkoet i mit skrå rum og musikken stadig vil være levende? Jeg har også læst mig til at der kun skal dæmpes fra frontvæg til center sweetspot - gælder det mon også i mit rum?
Jeg tror lige jeg vil starte med at tømme rummet for diverse plader, og lave nogle målinger med MCACC.
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er en frisk måling uden nogle dæmpeplader, men hvad fortæller det? og hvad skal der til i praksis? Nogen der kan komme med et bud på hvor det vil være godt at placere nogle plader ud fra disse grafer. Spejltricket er sikkert meget godt, men jeg kan jo nærmest se HT over alt..

|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ved at være god til at lave målinger, nu mangler jeg bare at finde ud af hvad det egentlig er jeg laver, og hvordan kurven skal se ud for at være optimal...
en graf over Højre front uden noget dæmpning:

og her med 2 plader bag, og 2 presset op på væggen med nogle brædder (billeder skal jeg skåne jer for)

|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke rigtig greje dine målinger, men det du bør måle er efterklang. jeg kigger lidt mere på det senere.
Efterklangen bør ligge mellem 0,7 sek og 0,9 sek og forskellen i efterklang mellem oktaverne bør maksimalt springe 0,2 sek. For lille efterklang giver overdæmpning og derved dårlig stereo-effekt!
Sidevægge skal være stærkt diffuserende. (ting langs væggene, gerne med varierende dybde og højde) Skråvægge lyddæmpende og diffuserende (rockfon vil nok være godt her, primært i "spejl placeringer). Bag lyttepos. stærkt lyddæmpende for nedsat ekko-effekt. (der er din tæppe ide rigtig god)
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke gennemskue graferne 
Du kan ikke lave en måling hvor man kun ser eksemelvis de to fronter som hver sin graf og ikke hele farveladen på en gang?
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
huhm, jeg kiggede lidt på det MCACC, og det ser ud som om at det kun er db tilpasning? hvis der er korrekt, så kan jeg ikke greje at det opgive funktionen af level/time ved en given frekvens?
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Jeg kan ikke rigtig greje dine målinger, men det du bør måle er efterklang. jeg kigger lidt mere på det senere.
Efterklangen bør ligge mellem 0,7 sek og 0,9 sek og forskellen i efterklang mellem oktaverne bør maksimalt springe 0,2 sek. For lille efterklang giver overdæmpning og derved dårlig stereo-effekt!
Sidevægge skal være stærkt diffuserende. (ting langs væggene, gerne med varierende dybde og højde) Skråvægge lyddæmpende og diffuserende (rockfon vil nok være godt her, primært i "spejl placeringer). Bag lyttepos. stærkt lyddæmpende for nedsat ekko-effekt. (der er din tæppe ide rigtig god)
|
|
|
Jeg kan ikke få mere ud af mcacc end det viste, det er måske bare noget pop fra pioneer? Jeg kan heller ikke finde et lille program der kan måle efterklang uden det er nogle kæmpe uoverskuelige programmer til en masse penge.
Jeg vil ikke skifte mine dejlig læderhuder ud med gamle hippiestofsofaer, og jeg er heller ikke intr. i en masse rod langs væggene. Jeg har bestilt 12 stk. Rockfon Koral plader som jeg vil placere på skråvæggene. Mine DIY plader bliver for klodsede at se på da de måler 50mm i tykkelsen.
Gardinet som jeg tidligere har snakket om er efter rev. af udformning mv. kommet op i Kr. 9.500,- det er skisme en god slat penge for et gardin. Men hvis det er det der skal til, er det det der skal til. Gardiner til flunkvinduerne vil de frarøve mig yderlige 4.900,- for.
en graf over Rockfons Koral 20mm plade:

|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Jeg kan ikke gennemskue graferne 
Du kan ikke lave en måling hvor man kun ser eksemelvis de to fronter som hver sin graf og ikke hele farveladen på en gang?
|
|
|
de sidste målinger er kun den højre front. Hvad med de andre billeder hvor det hele er på. Kan du se noget som helst ud fra dem?
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke sætte Hz ud af den nederste akse istedet for at sætte tid? Hvis man kan se hvilke frekvenser der driller, vil jeg også tro at det kan fortælle lidt om hvilke parametre man kan "skrue" på.
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Kan du ikke sætte Hz ud af den nederste akse istedet for at sætte tid? Hvis man kan se hvilke frekvenser der driller, vil jeg også tro at det kan fortælle lidt om hvilke parametre man kan "skrue" på.
|
|
|
Man kan ikke sætte Hz isedet for tid, men man kan lave et 3d billede hvor Hz går i Z-akse. Flot ser det ud, men....
der er også et fint lille felt hvor man kan gøre sine egne notater.

|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Jeg dør af grin - desværre siger det mig ikke noget som helst, sorry. Men det er meget fancy at se på
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan- skrev:
Jeg kan ikke få mere ud af mcacc end det viste, det er måske bare noget pop fra pioneer? Jeg kan heller ikke finde et lille program der kan måle efterklang uden det er nogle kæmpe uoverskuelige programmer til en masse penge.
Jeg vil ikke skifte mine dejlig læderhuder ud med gamle hippiestofsofaer, og jeg er heller ikke intr. i en masse rod langs væggene. Jeg har bestilt 12 stk. Rockfon Koral plader som jeg vil placere på skråvæggene. Mine DIY plader bliver for klodsede at se på da de måler 50mm i tykkelsen.
Gardinet som jeg tidligere har snakket om er efter rev. af udformning mv. kommet op i Kr. 9.500,- det er skisme en god slat penge for et gardin. Men hvis det er det der skal til, er det det der skal til. Gardiner til flunkvinduerne vil de frarøve mig yderlige 4.900,- for.
|
|
|
Umiddlbart, så tror jeg at du skal have pladerne til at svæve, gerne 5cm fri af væggen. hvis de skal give noget! Jeg leder efter et lille fikst program, men ingen held! Gardinerne lyder ikke billige, men OK færdigsyede løsninger er ret kostbare  Jeg er sikker på at du vil opnå en ret kraftig forbedring der. En anden ide kunne være at montere lydpladerne nedhægnede fra skråvæggene så vil de virke lidt som både absorber og diffuser! et tykkere tæppe foran TVet kan også give lidt, prøv at smide en dyne for teste. masser af løse puder på "koen" i stof kan dæmpe reflexerne en del og er jo fede når man skal flyde ud
P.S. skrammel langs væggene behøver jo ikke være grimt, en fin lille Harley f.eks
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
-jan- skrev:
|
|
|
Umiddlbart, så tror jeg at du skal have pladerne til at svæve, gerne 5cm fri af væggen. hvis de skal give noget! Jeg leder efter et lille fikst program, men ingen held! Gardinerne lyder ikke billige, men OK færdigsyede løsninger er ret kostbare Jeg er sikker på at du vil opnå en ret kraftig forbedring der. En anden ide kunne være at montere lydpladerne nedhægnede fra skråvæggene så vil de virke lidt som både absorber og diffuser! et tykkere tæppe foran TVet kan også give lidt, prøv at smide en dyne for teste. masser af løse puder på "koen" i stof kan dæmpe reflexerne en del og er jo fede når man skal flyde ud
P.S. skrammel langs væggene behøver jo ikke være grimt, en fin lille Harley f.eks
|
|
|
Ja, puder skal der da til! Mener du at pladerne skal hænge lodret ned fra skråvæggene? i givet fald skal de op over hanebåndende, ellers vader jeg jo lige ind i dem. En harley....god idé, så kan jeg jo ringe til ham vognmanden som også løftede fjernsynet ind af vinduet.
Ja, gardinerne er nok en nødvendighed, men det gør ondt at bruge sådan et beløb på...gardiner - findes der noget mere kedeligt. Jeg ville hellere bruge dem på udskiftning af NADérne men det er nok mest fornuftigt at starte med gardinerne.
|
Til top |
|
|
Nappefugl Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holy Guacamoly... håber den ondte lyne mig ikke jeg får problemer af samme art.. De kurver ser for vilde ud...  __________________ Nappefuglens Bio
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan skrev:
Ja, puder skal der da til! Mener du at pladerne skal hænge lodret ned fra skråvæggene? i givet fald skal de op over hanebåndende, ellers vader jeg jo lige ind i dem. En harley....god idé, så kan jeg jo ringe til ham vognmanden som også løftede fjernsynet ind af vinduet. |
|
|
Jeps, det er det jeg mener. evt også nogle fladt monteret længere nede
-jan skrev:
Ja, gardinerne er nok en nødvendighed, men det gør ondt at bruge sådan et beløb på...gardiner - findes der noget mere kedeligt. Jeg ville hellere bruge dem på udskiftning af NADérne men det er nok mest fornuftigt at starte med gardinerne. |
|
|
Ja de kære kompromisser, det sjove er sjældent det fornuftige... Men OK det er jo stadigvæk til biffen og grejet bliver aldrig bedre end de betingelser det får!
|
Til top |
|
|
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må allerførst sige utrolig flot stykke arbejde med det rum - virkelig gennemført flot 
Jeg har tygget mig igennem den fleste indlæg, men kan du ikke kort beskrive det problem som du slider temmelig medget med at få bugt med Bulderbas? Det ser jo utrolig interessant ud med alle de prøvelser du gennemgår.
Musashi
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan- skrev:
jeg er ved at være god til at lave målinger, nu mangler jeg bare at finde ud af hvad det egentlig er jeg laver, og hvordan kurven skal se ud for at være optimal...
en graf over Højre front uden noget dæmpning:

og her med 2 plader bag, og 2 presset op på væggen med nogle brædder (billeder skal jeg skåne jer for)

|
|
|
Hej
Jeg ved ikke om jeg har forstået dine grafer rigtigt. Men som jeg ser det har du problemer med de 125 Hz. og lidt mindre problemer med 63 Hz. Jeg roder selv med samme problemer. og er i gang med at bygge en hel væg som dæmper forskelige områder i bassen fra 30 Hz til ca 150 Hz.
Du kan evt kigge på den her side, hvor man kan beregne hvordan man dæmper de forskellige frekvenser.
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp#PanelAbsorber
Sprøg bare hvis du har nogen spørgsmål. Jeg er ikke ekspert, men har efterhånden fundet ud af en del med akustik.
Hilsen Michael
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
musashi skrev:
Jeg må allerførst sige utrolig flot stykke arbejde med det rum - virkelig gennemført flot 
Jeg har tygget mig igennem den fleste indlæg, men kan du ikke kort beskrive det problem som du slider temmelig medget med at få bugt med Bulderbas? Det ser jo utrolig interessant ud med alle de prøvelser du gennemgår.
Musashi
|
|
|
Det med bulderbas er nogle stående bølger bag min højre front som jeg tilsyneladende ikke kan få væk med dæmpeplader. Det er kun bagved højtaleren det lyder sådan, ikke ude i rummet. Det store problem er efterklangen i rummet. Det lyder lidt for levende, og højtalerne kommer ikke helt til sin ret i øjeblikket.
Nappefugl skrev:
Holy Guacamoly... håber den ondte lyne mig ikke jeg får problemer af samme art.. De kurver ser for vilde ud... |
|
|
Vil du ikke være venlig at forklare hvilke kurver nøjagtigt du mener ser vilde ud? det kunne være rart med en forklaring af kurverne fra en som tilsyneladene kan læse/forstå dem.
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Hej
Jeg ved ikke om jeg har forstået dine grafer rigtigt. Men som jeg ser det har du problemer med de 125 Hz. og lidt mindre problemer med 63 Hz. Jeg roder selv med samme problemer. og er i gang med at bygge en hel væg som dæmper forskelige områder i bassen fra 30 Hz til ca 150 Hz.
Du kan evt kigge på den her side, hvor man kan beregne hvordan man dæmper de forskellige frekvenser.
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp#PanelAbsorber
Sprøg bare hvis du har nogen spørgsmål. Jeg er ikke ekspert, men har efterhånden fundet ud af en del med akustik.
Hilsen Michael
|
|
|
Det lyder spændende med den væg, kommer der snart nogle billeder af din nye væg i din tråd som jeg først har fundet nu.
Her er grafen ved 125Hz. Hvordan tror du den skal tolkes? jeg syntes ikke jeg får meget ud den. Jeg har blot en forestilling om at de burde ligge nogenlunde parallelt med hinanden samt vandret.

og hvad der er hvad:

|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Jeg skal nok ligge nogen nye billeder ind, når jeg er kommet lidt vidre, sammen med en udførlig forklaring, hvis mit projekt lykkeds. En ting er sikkert, det er ikke nemt at få styr på bassen. Og jeg tror ikke det er nok, med nogen plader bag ved højtalerne.
Eller tror jeg det samme som dig med graferne, at de skal ligge nogenlunde ens.
De sidste grafer du har lagt ind tror jeg ikke du skal gå meget op i, men mere dine front højtalere til at starte med. Det er dem der laver mest bas.
Nu har jeg ikke læst hele din tråd. Men hvad er det for et program du bruger, og hvilken mikrofon.
Jeg kunne også godt tænke mig at prøve at måle mit rum. Lige nu forgår det med en test cd med masser forskellige toner, hvor jeg så lytter til hvilke jeg synes lyder højre end andre. Ikke særlig præcist
Hilsen Michael
|
Til top |
|
|