Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 20:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit bioloftprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er bag ved højttaleren ( højre ) ville jeg ikke bruge tid på, at bekymre mig om den, så længe det ikke er i lyttezonen - forresten er det meget "normalt"  at have "PressureZone" eller stående bølger i netop hjørnerne, derfor er det tit også en god ide med netop sub der.

Du kan gøre flere ting, du kan prøve at flytte dine fronter længere ud og længere ind mod lærredet/skærmen - det burde mindste bassen og typisk gøre den mere fast og "kontant".

MHT. dæmpning/diffusision så ville jeg starte med at monterer plader på hele væggen ( 1,2m -, 1, 5m op ) bag fronterne primært absobering ( er ikke tilhænger af live end - dead end ).

Så ville jeg lave noget diffusion af første reflektioner fra fronterne - specielt til siderne og derefter bag dem.

Så ville jeg lytte lidt og se hvor meget det har ændret.

Hvis det ikke er nok, ville jeg monterer plader i siderne og bagvæggen + skråvæggene lidt at gangen, mens jeg lyttede, så du hele tiden kan høre hvor meget det dæmper rummet efterklang.

Jeg kan nævne, at jeg startede selv med nogne enkelte plader /difussorere, men endte med, at  nærmest have klisteret plader osv. op over det hele - og mit rum er absolut stadig ikke "overdæmpet", men ganske behageligt at snakke og være i.

Så mit simple råd er at monterer lidt af gangen og lyt undervejs.

Gardinerne er også en fin ide og samtidig pæne

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Hvis det kun er bag ved højttaleren ( højre ) ville jeg ikke bruge tid på, at bekymre mig om den, så længe det ikke er i lyttezonen - forresten er det meget "normalt"  at have "PressureZone" eller stående bølger i netop hjørnerne, derfor er det tit også en god ide med netop sub der.

Du kan gøre flere ting, du kan prøve at flytte dine fronter længere ud og længere ind mod lærredet/skærmen - det burde mindste bassen og typisk gøre den mere fast og "kontant".

MHT. dæmpning/diffusision så ville jeg starte med at monterer plader på hele væggen ( 1,2m -, 1, 5m op ) bag fronterne primært absobering ( er ikke tilhænger af live end - dead end ).

Så ville jeg lave noget diffusion af første reflektioner fra fronterne - specielt til siderne og derefter bag dem.

Så ville jeg lytte lidt og se hvor meget det har ændret.

Hvis det ikke er nok, ville jeg monterer plader i siderne og bagvæggen + skråvæggene lidt at gangen, mens jeg lyttede, så du hele tiden kan høre hvor meget det dæmper rummet efterklang.

Jeg kan nævne, at jeg startede selv med nogne enkelte plader /difussorere, men endte med, at  nærmest have klisteret plader osv. op over det hele - og mit rum er absolut stadig ikke "overdæmpet", men ganske behageligt at snakke og være i.

Så mit simple råd er at monterer lidt af gangen og lyt undervejs.

Gardinerne er også en fin ide og samtidig pæne

Hej DJ

Jeg skal lige spørge hvad du mener med Live end Dead end.

Hilsen Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hej DJ

Jeg skal lige spørge hvad du mener med Live end Dead end.

Hilsen Michael

Jeg tror han mener:  hellere dræbe efterklangen med absorbere, end sprede den med diffusere (og de skal helst være kulsorte). Det afhænger vel også af hvad man mest ser/lytter til. Jeg kunne ikke forestille mig en DVD live koncert ville lyde særlig godt i et helt lyddødt rum. Det gælder om at finde grænsen, og det er svært.

mhansen skrev:

Hej Jan

Nu har jeg ikke læst hele din tråd. Men hvad er det for et program du bruger, og hvilken mikrofon.

Jeg kunne også godt tænke mig at prøve at måle mit rum. Lige nu forgår det med en test cd med  masser  forskellige toner, hvor jeg så lytter til hvilke jeg synes lyder højre end andre. Ikke særlig præcist

Hilsen Michael

Jeg bruger et program pioneer har lavet "Pioneer Advanced MCACC V. 1.4" Det er nødvendigt med en R232 udgang på din forstærker, og det skulle undre mig om pioneer ikke har lavet det således at det Kun fungerer på deres produkter.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Ok til begge svar

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg sender dig lige en PB

Hilsen Michael

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
D.J. skrev:

Hej DJ

Jeg skal lige spørge hvad du mener med Live end Dead end.  Nej ( Jan & Michael), det jeg mener/mente med "live end/dead end" er at i surround/bio kredse, er der nogen, som mener, at front enden skal bestå af en lyddød ( absoberende ) akustik og at bagenden skal være primært difusserende/reflekterende akustisk set - meningen skulle være, at give lyden bagved ( incl. div. reflektioner ) en mere generel "diffuss" karakter.

Det er den indgangsvinkel, jeg er uenig i , jeg mener helt klart, at man opnår bedre resultater med en blanding af absobering og diffusion i hele rummet.  Der er ikke tale om "lyddøde rum" , men en "god" balance - forresten er det ikke så nemt, at lave alm. rum helt lyddøde, desuden bliver de heller ikke specielt kønne eller behagelige .

Du kan sagtens lave en pæn og god akustisk løsning ( feks. som Jan er igang med, med bla. flotte gardiner og diskrete lydplader osv. - eller som Kyhn nævner, med diverse puder, bogreoler, billeder osv. )  , men man kommer ikke udenom, at skulle eksperimenterer / bruge nogen tid på, at prøve alle mulige "mærkelige" ting - se det som en suveræn "gratis" mulighed ( koster tid  ) for forbedring af den samlede "performence" uden at blive ( forhåbentlig ) ruineret  

Hilsen Michael

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Dagen idag er gået med frontvæggen. Jeg har lagt yderlige 100mm rovkwool bag hele frontvæggen, samt jeg har afstivet den 8 steder mod bagvæg.

Det har virkelig givet en forbedring af akustikken, men jeg kender udemærket nyhedseffekten samt "du hører hvad du vil". I morgen får jeg besøg af en her fra sitet (ved ikke om han er intr. i jeg nævner hans navn, så det undlader jeg). Jeg er spændt på en "udefra kommende mening"

Hvis alt går vel, undlader jeg gardinet og køber et sæt (mere) contour 3,3 til bag HT ...åhhh de contour de er

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tja, hvad kan jeg sige.. perfekt er der jo ikke noget der bliver, men jeg er på vej mod en extrem god lyd oplevelse. Jeg har ofte hørt musik heroppe på loftet, men nu er jeg kommet med i klanen der lytter til den.

Jeg har lavet mange ændringer, de største er som tidligere nævnt en total afstivet og dæmpet bagvæg. Yderlige har jeg afstivet de små lodrette sider (skunk væggen) og fundet diverse "absorberende" nips ting frem.

I går søndag, var ManicMiner på besøg. Det var lærerigt at høre lidt om hvordan min SVS egentlig fungerer. Efter diverse målinger og justeringer med ManicMiners fine udstyr kom vi frem til nogle kurver som stortset ikke kan være meget bedre.

ManicMiner havde noget musik med som havde de dyyyybste toner jeg endnu har hørt i nogle musikstykker. Jeg er normalt ikke rigtig til Jazz, men... når der kommer lydbølger der går nedefter 20 Hz begynder det at vække min interesse. Ikke fordi jeg ville nyde at lytte til en tonegenerator ved samme frekvens, men blot den fornemmelse når subben virkelig arbejder og den dybe (altså den Rigtig dybe) bas der pumper afsted uden man egentlig rigtig hører den, men mere føles som et pust i håret.

håber at få tid i aften til nogle billeder og frekvenskurver mv.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Dejligt at det går den rigtige vej Jan! Det er nu engang federe med et sæt contour 3,3 end gardiner det må være klart
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Fedt at det går den rigtige vej, har du også fået styr på efterklangen eller er det "kun" i bassen at du har mærket forbedring?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Hej Jan

Fedt at det går den rigtige vej, har du også fået styr på efterklangen eller er det "kun" i bassen at du har mærket forbedring?

der er kun den efterklang der bør være der nu. Det er helt utroligt så meget det har givet med den frontvæg (samt side vægge) og de andre småting. Den store synder har været frontvæggen der nærmest har virket som en kæmpe membran, men nu er den lænket.

Rumdelings Gardinet er droppet, så nu må jeg på udkig efter et sæt contour 3,3 istedet.. Dog har jeg bestilt nogle tykke gardiner til de store bare flunkvinduer. (sideruderne i kvistene)

Det havde nok heller ikke været nødvendigt med de 12 stk. rockfonplader jeg har bestilt udover de 6 stykker jeg har i forvejen, men nu er de på vej.

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Gris....

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil først og fremst sige at Jans biorum er både større og smukkere enn hvad billedene giver indtryk af. Det er heller ikke en typisk bio siden den ligger på øverste etage, har masser af vinduer, og er lys og hyggelig. En anden fordel med at ligge på øverste etage, og dermed ha et skråt loft er at du har en parallel flade mindre, noget der er en fordel i bassområdet. Teorien holdt også stik, det var simpelten den fladeste kurve jeg nogensinde har målt uden at subben har haft hjelp af nogen form for korrektion. Den var simpelten så flad at der var ikke noget behov for at bruge PEQen som Ultraen er udstyrt med.

Lyden var også udmerket, jeg blev imponeret af at subben alene klarte at fylde op rommet med bass, alle høytalere var sat til small så den skulle klare hele jobben alene. Jeg likte også svært godt energien og overskuddet i lyden som nok kom som en følge af at højtalerene var sat til small samtidig som de fikk godt med havre fra Jans AX5 og 2 NAD effektforsterkere.

Jeg tror Jans bio er den bedste jeg har hørt så langt, den hadde bass, energi og fullstendig sammenhengende lyd, jeg ved ikke helt hvad mere en kunne ønske? Bortset fra ennu en sub da selvfølgelig  Og som sagt var bioen også en fryd for øjet.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Jeg vil først og fremst sige at Jans biorum er både større og smukkere enn hvad billedene giver indtryk af. Det er heller ikke en typisk bio siden den ligger på øverste etage, har masser af vinduer, og er lys og hyggelig. En anden fordel med at ligge på øverste etage, og dermed ha et skråt loft er at du har en parallel flade mindre, noget der er en fordel i bassområdet. Teorien holdt også stik, det var simpelten den fladeste kurve jeg nogensinde har målt uden at subben har haft hjelp af nogen form for korrektion. Den var simpelten så flad at der var ikke noget behov for at bruge PEQen som Ultraen er udstyrt med.
Ja der er bestemt fordele ved at have biffen på loftet, især omkring stående bølger, de er så langt nede at de ikke genere ret meget! Desuden er brugen af miniraluld og gipsplader med til at give en behagelig akustik under normale omstændigheder, så det er jo dejligt at det også kunne lykkedes her. eneste fejl en 1. sals bio kan have i mine øre, er at der kræves en del i bunden for at kunne "mætte" rummet, men det har jan jo også sub til dog ville en extra nok liige give det sidste pift

Vi vil da i øvrigt se måleresultaterne

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

ManicMiner skrev:
Ja der er bestemt fordele ved at have biffen på loftet, især omkring stående bølger, de er så langt nede at de ikke genere ret meget! Desuden er brugen af miniraluld og gipsplader med til at give en behagelig akustik under normale omstændigheder, så det er jo dejligt at det også kunne lykkedes her. eneste fejl en 1. sals bio kan have i mine øre, er at der kræves en del i bunden for at kunne "mætte" rummet, men det har jan jo også sub til dog ville en extra nok liige give det sidste pift

Vi vil da i øvrigt se måleresultaterne

ja en sub mere tilsvarende ville faktisk være ret lækkert. Man er jo ikke bas freak for sjov. Desværre er det Pt. ret svært at få fingre i en cylinder SVS. Hvis der tilfældigvis skulle være en der kender en der muligvis overvejer salg af en sådan, så sig venligst til.

Ang. kurver var det skal også min mening at paste dem, men af en eller anden grund går tiden ufattelig hurtig når man roder med sådan noget, så min bærbare løb tør for strøm inden jeg fik gemt de sidste målinger.

Men.. jeg lurede jo hvordan det foregik, så jeg må hellere tage nogle flere målinger ved lejlighed. Jeg skal jo også have fastmonteret mine rockfonplader på væggene, og da kunne det jo være  sjovt at se noget før og efter måling. Dog vil jeg mene det slet ikke er nødvendigt længere - men det er nu sjovt at lege med.

SANmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Lækkert

Efter at have set dit flotte resultat, overvejer jeg at lave et Bio-loft, men min overbo bliver nok ikke særelig tilfreds

Tillykke med biograffen, kan kun drømme om hvor lækkeret det må være at se en god film der, eller endnu bedre MOTORSPORT!!!  VRRRAAAUUUUMMMMMmmmmmm

Mvh

SANmann

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Kurven nede i bassen var så perfekt som en kan forvente i real life. De eneste ujevnhederne var nogle små daler, men de var kun 2-3hz brede og det er langt bedre enn hvad det ofte er, og uungåeligt at finde når man måler med fuld opløsning. En ekstra sub vil også med 99% sikkerhed fjerne de. Nu er det uanset peaks øret er mest følsomt for, og de fantes det absolut ingen af.

Jeg var også først skeptisk til om subben ville kunne dekke et så stort område, men det kunne den. Jeg anbefalte også en ekstra, ikke bare pga det ekstra trykket, men også for at få en jevnere frekvensrespons i alle sittepositioner

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg var også først skeptisk til om subben ville kunne dekke et så stort område, men det kunne den. Jeg anbefalte også en ekstra, ikke bare pga det ekstra trykket, men også for at få en jevnere frekvensrespons i alle sittepositioner

Men det kan jeg desværre ikke få

Jeg sendte en mail til SVS for et par dage siden hvor jeg forklarede hvor vigtigt det var at de skulle sende en mere, og nu hvor jeg jo havde handlet én gennem dem var der jo ingen komplikationer i at sende en efterfølgende.

Men:

Hey Jan; 

Unfortunately at this time we are not exporting the PCU.  We are only exporting the PB10-ISD, PB12-Plus and PB12-Plus/2.  And all orders in Denmark are being handled by our dealers (https://svsound.com/questions-buying-dealers.cfm).  I’m sorry we can’t sell you another one but we’ve had to consolidate our model line now that we introduced dealers.   

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes