Så kommer min blandede oplevelser af min dag på messen.
Vi startede med at være foran hotellet ca. 10.45 og jeg skal love for at der var en del flere mennesker end sidste år, jeg tror der var en 10-15 mennesker sidste år, nu var der vel en 60-80, men det gik nu pænt hurtigt med at kommer ind, hvor vi nærmest blev headhuntet til at høre B&W's 800D og Classe toplinje, og det kunne jo også være ret sjovt. Problemet er bare at den gode Kjell som afholder demoet snakker lige rigeligt for min smag, men fair nok han skal jo have mulighed for at fortælle lidt om deres nye flagskib. En eller anden normand, kan ikke huske hans navn, havde fået lov til at lege DJ og spillede lidt forskelligt musik som generelt var ok. Lyden, tjaaaaa, i forhold til prisen må jeg nok indrømme at jeg var temmeligt skuffet. Den øvre mellemtone og diskant var ret så fremragende syntes jeg, mens nedre mellemtone og bassen bestemt ikke var min smag, det kan muligvis have være rummet hvor der var ruder langs hele bagvæggen, men der var nærmest en slags mærkelig resonans i den nedre mellemtone, og bassen gik godt nok ikke specielt dybt i forhold til hvad jeg havde regnet med. Mine to hifivenner jeg havde med syntes dog det lød ret fornuftigt, men hvad fanden ved de også
?
Så smuttede vi en tur op på 2 salen hvor vi turede lidt rundt, de positive overraskelser var helt klart, ligesom sidste år, Peak Consult, i år havde de dog deres standerhøjttalere med, damn de lød godt og bassen i forhold til størrelsen var ret imponerende, det er godt klaret hvert år. Desuden var jeg meget begejsteret for Vienna Acoustic Bethoven Grand tror jeg det var, koblet på noget Audia grej, fandeme god lyd og det virkede som om at man havde undgået de værste resonanser i det meget lille rum. Første gang jeg hørte VA højttalere og en meget positiv oplevelse. Og ved siden af var der nogle små VA standerhøjttalere og bortset fra at den manglede temmeligt meget bas lød de fantastisk med et kanon dybde perspektiv.
Derefter turede vi lidt rundt, b.la var vi et smut inde hos JJAZ for lige at kigge på deres højttalere og øhhh, det var en slags alternativ oplevelse, hold kæft en grim grøn farve man havde valgt til kabinettet og, ligesom sidste år, syntes jeg ikke finishen var speciel god ihvertfald ikke til prisen på 40K, lyden kunne jeg ikke udtale mig om, der blev af en eller anden grund specielt ufatteligt lavt musical musik, lidt mystisk.
Kibri havde som altid ret hyggelige omgivelser og nogle ret sjove små sattelit højttalere de havde fået meeeen de lød nu ikke så godt når de hang 50 cm fra loftet med loftvendt diskant. Deres "alm." højttalere kørte vist på rør i dag, og det syntes jeg klart har hjulpet meget i forhold til de gange jeg eller har hørt dem. Og deres nye forforstærker så ret lækker ud, lidt Densen agtig.
Interceptor havde slæbt det store grej med med ML Prodigy, Grendel og andet lækkert Mike Bladelius grej, men det jeg nåede at høre imponerede mig ikke, måske et for ille rum til de store ML højttalere ?
En tur hos Activ hifi med Red Rose højttalere og Clearaudio pladespiller var en ret positiv oplevelse selvom jeg bestemt ikke brød mig om den musik der blev spillet lød det rigtigt rigtigt godt, men nogle spøjse højttalere som mest af alt mindede om to centerhøjttalere. Nice.
Rega var jeg et kort smut indenom, for små højtalere så der var jeg hurtigt ude igen.
Hos TapeConnectio hørte vi på Musical Fidelity og DLS 55, det lød ret godt men de kan ikke spille det vilde bas, og damn den så lækker ud den der KW500.
Innowatt var vi også et kort smut indenfor, efter min mening er og bliver de der 2*35 watt altså for lidt.
AR fandt vi først til sidst, og det lød meget bedre end sidste år hvor det nærmest var en katastrofe, bassen var ikke helt på plads, men resten lød ret godt, og at se de der spejlkabinetter in real life var sjovt, de er rimeligt cool, men meeeget mindre end jeg havde regnet med. Og så var Peter helt nede på jorden og ikke så arrogant som han kan være, god strategi og dejligt at se.
Så smuttede vi ned i stueetagen for at se os omkring, vi startede hos KT Radio og hørte nogle vist nok nye Gamut højtalere. Jeg har før hørt standerversionen, og efter min mening lider de store af det samme som de små, nemlig en ret underlig bas, eller mangel på samme, dem bryder jeg mig godt nok ikke om. Underligt, for Avance som laver dem har andre højttalere som jeg er ret begejstret for. Og så kan det godt undre mig at man vælger at bruge et par SA7K til en ren surround opsætning og vise Star Wars, man kan vist ikke ligefrem kalde en SA7K for specielt velegnet til surround, dem ville jeg godt nok hellere have hørt i en ren stereoopsætning.
Hos Tonkraft var der jo Dynaudio, og noget integreret HTPC med ICE moduler, og det lød rigtigt godt. Jeg gik ingen priser på det, men jeg tror ikke det var helt billigt. Så var der deres Master koblet på nogle Mac monotrin, damn det lød ringe det fatter jeg ikke noget af, totalt død lyd.
Studiosound havde nogle ret cool højttalere, de var ihverfald store, jesus christ, og de lød faktisk ret godt. Men jeg fatter ikke helt systemet med at man skal sidde på en barstol for at de lyder godt, ellers kommer lyden nærmest 1½ meter oppefra pga. størrelsen på højttaleren.
Pioneer havde et meget lækkert plasma fjernsyn som vist noget HDTV, der er noget at glæde sig til. Jeg ville bare ønske at Pioneer droppede deres højttaler produktion for det kan de altså ikke finde ud af.
Jeg glædede mig ret meget til at opleve Densen og det var en skuffelse af de større, hvordan bassen kom til at lyde som det var en Cerwin Vega, fra de Audiovector M3 som de spillede på er en gåde, men det lød jævnt ringe. Synd for Densen komponenterne, man skulle nok havde koblet dem på en anden højttaler, for de Audiovector var totalt ødelæggende for musikoplevelsen.
Så var der det sædvanligt store kaos rum, en hel masse producenter spillede mellem hinanden. Det lillebitte Parasound anlæg var dog ret sødt, og kunne det rack monteres hvis man har et dukkehus eller lign. ret cool ;-)
Vi sluttede af hos Hififorum og Linn, ikke det store, det var dog ret sjovt da de blev nødt til at "genstarte" cd afspilleren da den gik kold da der blev skiftet format
Det var vist det, jeg har helt sikkert glemt nogle men sådan er det jo.