Forfatter |
|
LazyA Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 08 November 2003 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den første højttaler "færdig" (det kosmetiske mangler).
Billede af den kan ses på http://www.melregen.dk/crap2.jpg .
Desværre lyder den frygteligt. Bassen er stort set helt væk, "mellembas" er der ikke ret meget af og mellemtonen er MEGET høj (ca. fra mandlige vokaler og et langt stykke op). Diskanten lyder helt fint, men er lydstyrkemæssigt lidt svær at vurdere pga den høje mellemtone.
Lyden er altså meget "fersk" - som hvis man i en 3-vejs højttaler pillede diskant og bas fra og kun lyttede til mellemtonen.
Hvad dælen har jeg lige gjort galt? Et billede af delefilteret ligger her: http://www.melregen.dk/crap3.JPG . Jaja, det ligner noget klyt, men det burde da virke? Det er et "2. ordens Butterworth" med 2 db dæmpning af diskanten. Lidt afvigelse pga standardstørrelser i komponenter.
Jeg håber virkeligt, der er nogen der har en ide, til hvad der er galt - det her er jo lidt trist.
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders
Jeg har lige kigget lidt igennem nogle af dine tidligere indlæg for at finde hoved og hale i det hele.
Endte du med en lukket konstruktion?...i et kabinet på ikke meget mere end 13-14 liter?
Hvis det er tilfældet så får du nok ikke bas til mere end 100-120 hz, hvilket vil forklare den "mellemtone" fokuserede lyd.
Hvis det er tilfældet ville jeg nok få beregnet en passende basport, derefter lytte grundigt igen - og derefter vurdere niveauet på diskanten i forhold til helheden (måske den initiale dæmpning også skal justeres).
Hvis ikke du råder over et program til beregning af basport, kan du nok få et rimeligt resultat ved at købe en port på en 4-5 cm i diameter som kan længdereguleres - og herefter lege lidt med portlængden og lytte dig frem til det bedste resultat.
Håber du kan bruge lidt af det.
Mvh Rene
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rene.
Kabinettet er 20 liter og lukket. Ifølge "WinISD" burde -3 db ligge ved 65 hz. Jeg forventer overhovedet ikke, at det bliver et par vilde basboxe, men bassen er der stort set slet ikke. Selv mine små computerhøjttalere spillere dybere. Hvis manglende bas så var det eneste problem kunne jeg forstå det - men det er det jo ikke .
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...ved nærmere omtanke er basrefleks nok heller ikke løsningen med den enhed.
Prøv at gå dit delefilter efter i detaljer op imod dit diagram.
Hvis alt er som det skal være, så prøv at tage diskanten helt fra - se om det er den som "ødelægger" hele billedet. Måske skal den dæmpes meget mere end du tror.
Mvh Rene
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke enheder er det du bruger og hvilken delefrekvens skal det være __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Capslock:
Diskanten er en D-26-tg med et stort kammer bagpå. Bassen er en ukendt Peerless 6½" som jeg ikke har kunnet finde anden information om end Qt, VAS og resonansfrekvens (Kan ikke huske dem nu, de står i et gammelt indlæg jeg skrev i september). Jeg deler ved 2800 hz
Til Rene:
Jeg har prøvet at gå delefilteret efter, og det ser rigtigt nok ud i mine øjne.
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok....bare tag det step for step. F.eks. som nævnt at tage diskanten fra. Det er en relativt simpel konstruktion - og det skal kunne lade sig gøre at få et godt resultat.
Så vidt jeg husker så har dine enheder forskellig nominel ohmsk værdi (diskanten 6 ohm, bas 8 ohm) har du taget højde for det i dine beregninger?
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har brugt et program til at udregne delefilteret og der har jeg selvfølgelig skrevet de korrekte impedanser. Jeg prøver lige at pille diskanten fra
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom lige til at tænke på noget andet. Du skriver noget om computerhøjttalere. Du driver ikke dine nye højttalere med lydkortet i computeren vel? Du har dem koblet op på en "rigtig" forstærker ikke?
Ellers vil det i hvert fald være naturligt at der mangler lidt saft til at drive højttalerne.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da du ikke benytter impedanskorrektion, kan du ikke bruge 6 og 8 ohm til at beregne filteret. Du skal sandsynligvis noget højere op, måske 8 og 11 ohm istedet, det kan kun målinger eller et godt øre afgøre.
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger computeren som lydkilde, jo. Derefter bruger jeg en NAD 2100 som forstærker. Lydkortet er et terratec DMX 6fire LT, som skulle være helt i orden.
Diskanten har nu været koblet fra. Problemet er der stadigvæk. Sjovt nok hjalp det dog på bassen med et hul i kabinettet. Lige nu spiller de med diskanten liggende løst ovenpå. Lidt mere bas, men stadig "fjernsynslyd".
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal skrue diskanten i kabinettet igen (dog uden at forbinde den elektrisk), således at du kan høre bassen spille i det rigtige miljø (altså uden et hul i kabinettet).
Hvis du føler at basgengivelsen er for svag, selv uden diskantenhed i...så er det jo svært at gøre noget ved, andet end at forsøge sig med at konvertere den til en basreflekskonstruktion.
Det kan jo også tænkes, at de data du har fundet på enheden er forkerte, således at dit beregningsgrundlag bliver forkert, hvilket betyder at de 20 liter ikke giver 63hz -3db men noget helt andet (måske over 100 hz).
Der er jo nogle selvbygguruer herinder som f.eks. Mike J. som måske kan give dig mere konkrete råd. Det er snart ved at være mange år siden jeg selv byggede.
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene:
Jeg skruede skam også diskanten i igen efter at have koblet den fra. Jeg ville bare lige prøve med "hul i" .
Kjeldsen:
Ups, det lyder skidt... kan man lave sådan noget uden at kende flere data?
Vil det være muligt at beholde kabinettet og delefilteret, men så finde en "ordentlig" basenhed til en fornuftig penge - og lave en sådan impedanskorrektion "ovenpå" det eksisterende? Såfremt altså det er basenheden der er problemet.
|
Til top |
|
|
Rene Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2003 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
For så vidt angår impedanskorrektion osv. så henfører det kun til problemet omkring delefrekvensen (hvilket da er stort nok).
Men hvis du fundamentalt mener at du har for lidt bas med din nuværende konfiguration, så kan du for mig at se forsøge at lege lidt med en basreflekskonstruktion istedet og stadig fastholde din nuværende enhed (det er da et forsøg værd).
Ellers kan du jo altid gå til din enhedspusher med detaljerne, altså at du nu har et 20 liters kabinet og den pågældende diskant - og om det er muligt at finde en passende bas/mellemtone partner. Hvilket sikkert er muligt, men du skal nok forvente at skulle justere på delefilteret under alle omstændigheder.
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 05:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har før fået forkerte data på en enhed, de forskellige færdier skal ikek variere meget før det hele kan gå i ged. Hvis du er det mindste i tvivl om at dine data er rigtige..så ville jeg starte der.
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders
Hvilket og hvor meget dæmpemateriale bruger du, og hvordan er det placeret.
Et hul er i princippet en kort basrefleksport, hvor tuningsfrekvensen sandsynligvis ligger højt (måske 80 Hz), her vil der være en den energi, og det sikkert derfor du opfatter det som mere bas.
Har du en mikrofon, som du kan sætte i dit lydkort? Hvis ikke den er kalibreret (mikrofonen), så kan du ikke bruge målingerne som et billede af virkeligheden, men du kan bruge målinger til at se på de forskelle der er med og uden hul, på den måde kan du få en idé om hvad det er der sker. Uanset mikrofonen er kalibreret, kan du se om delefrekvensen er i orden, i det område er de fleste mikrofoner rimeligt lineære.
Du skal blot finde en tone genrator samt en spektrum analyzer. Sådanne værktøjer findes som shareware eller freware på www.tucows.com.
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
Jeg bruger noget uld fra visaton. Et billede af det kan ses på www.melregen.dk/uld.html .
Det var ikke nogen tosset ide med den mikrofon. Jeg har faktisk en gammel SM-58 liggende et sted. Jeg vil også lige prøve at gå uden om dæmpningen af diskanten på delefilteret - værdierne på modstandene er et godt stykke fra de beregnede. Vil også lige prøve med det andet delefilter for en sikkerheds skyld.
|
Til top |
|
|
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skriv til Mike på : djmj64@hotmail.com
Han kan hjælpe dig med delefiltret.
vh.
Morten. __________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
YEPS!! det kan jeg 
Du skal kompencere for baffl droppet, det har du ikke gjort med den alt for lille mespole på bas / mid. og diskanten skal nok også lige en tand ned!..
Skriv på min mal som rigtignok er = djmj64@hotmail.com.
mvh.
Mike.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders
Den måde du har placeret dæmpemateriale er ok for en basrefleks. Jeg vil umiddelbart mene, at du skal lave en jævn fordeling af dæmpemateriale og have mere af det (måske dobbel så meget).
Og rigtigt som der bliver nævnt omkring baffelkorrektion, men du burde få rimelig bas også uden denne korrektion.
|
Til top |
|
|