Forfatter |
|
LazyA Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
Hvis jeg putter mere dæmpemateriale i, bliver kabinettet bogstaveligt talt fyldt med det. Men det er måske også meningen?
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig!
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2003 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu har jeg prøvet at gå uden om "diskantdæmpningen" i delfilteret. Jeg kan overhovedet ikke høre forskel, så måske er den slet ikke lavet effektivt nok. Der er vel ikke et skarpt øje, der kan se på billedet af delefilteret (link i den oprindelige post) om det er korrekt lavet?
|
Til top |
|
|
Novicen Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke ude på at fornærme dig, men for mig havde dit oprindelige indlæg en klang af modfase. Er der ikke noget med at 2. ordens filtre vender fasen 180 grader? Og tør jeg spørge om du har tænkt på det?
__________________ Novicen
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2003 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det har jeg ikke tænkt på, for det vidste jeg ikke. Men jeg har siden læst nogle knap så rosende kommentarer om den type filter jeg har valgt (2. ordens Butterworth).
Må indrømme at jeg lige nu er mest tændt på at købe en ny basenhed, lave et hul til noget basrefleks og lave et nyt delefilter fra bunden - denne gang med lidt hjælp . Men nu vil jeg lige måle på dem først.
I øvrigt - Mike - jeg har sendt dig en email.
|
Til top |
|
|
Novicen Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må du ikke gå i sort. Det hurtigste er da lige at prøve at "vende" enten bas- eller diskantledningerne. Måske får du så alt det du har arbejdet på. Prøv det, PRØU det...
__________________ Novicen
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
*G* Rolig, jeg går ikke i sort .
Det her kommer nok bare til at tage lidt længere tid end jeg havde regnet med - hvilket er ok. Jeg har allerede prøvet at vende ledningerne på diskanten, det synes jeg ikke hjælper. I aften når jeg har fået fat i et stik prøver jeg at måle på dem. Er der nogen, der har et forslag til et godt program til det formål? Jeg har fundet nogle forskellige på nettet, men synes ikke nogen af dem virker som om de kan klare det.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LazyA
Når du bruger et lukket kabinet skal du faktisk fylde kabinettet næsten helt op med isolering, da enheden herved tror at kabinettet er større end det faktisk er (ca. 20 %), dette vil give bedre basgengivelse. Men det kan jo også være dit voulumen er helt forkert. Jeg ville klart bruge et 18dB HP / 6dB LP filter, da dette ofte giver gode oplevelser.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ind og kompencer for baffl frekvensen.
Din bas/ mellemtone spole er for lille og kompencere ikke for dette fenomen.
Det gør at der fra øvre mid og ned til bassen er ca. 6 db. niveau forskel, hvordan dette forløber afhænger af baflens bredte.
Spolen skal være støre og kompencere for dette baffl drop/hæv.
Du skal bruge følgende formel for at finde den såkaldte baffl frekvens, det er stdet hvor spolen relt skal ind og starte sin virkning.
4560 / baffl bredte i tommer = baffl frekvens i Hz.
Der efter skal du beregne spolen med formlem : 159,15494 * Z / Hz. = mH.
Z = Re * 1,25 = ohm.
Et eksempel : En basmellemtone med Re : 5,5 ohm. ( dette variere selvfølgelig fra enhed til enheds type og mærke, men har viser jeg en ScanSpeak 8546)
5,5 * 1,25 = 6.87 ohm.
4560 / 8,85 = 515 Hz.
159,15494*6,87/515 = 2,12 mH.
Altså her skal spolen være på hele 2,12 mH. ( 2,2 mH. er standard værdi og kan sagtens bruges )
Dette betyder dog et tab af følsomhed mellem bas/ mid og diskant på 3 db. hvilket der skal kompenceres for ved diskant dæmpningen. ( dette er der INTET! at gøre ved i et rent to vejs system. )
Du skal altså dæmpe diskanten noget mere og gøre din bas/ mid spole noget støre.
Prøv at regne efter med viste formler udfra din højtaler baffl`s bredte, og skift spole til den værdi du kommer frem til.
OBS!! : Når du ændre serie modstanden, skal parallel modstanden på diskanten også ændres for at bibeholde samme impedans og filter funktion.
mvh.
Mike
__________________ M.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
YEPS!! det kan jeg 
Du skal kompencere for baffl droppet, det har du ikke gjort med den alt for lille mespole på bas / mid. og diskanten skal nok også lige en tand ned!..
Skriv på min mal som rigtignok er = djmj64@hotmail.com.
mvh.
Mike.
|
|
|
Hej Mike og LayzA
Lige mine ord.
Endnu en gang - de der beregningsprogrammer hvor man taster impedans og frekvens ind - fungerer ikke i praksis!!! Mit gæt er: Prøv med en større spole på bassen (f.eks. 1,6 mH) og måske 10 uF på tværs. Dæmp også diskanten en 3 dB mere. Spolen på diskanten er umiddelbart og lidt for stor - stadig et gæt !
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2003 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mike
Mange tak for en fyldestgørende forklaring og ide til, hvad der skal gøres.
Jeg har lige et par tillægsspørgsmål, da jeg ikke har tænkt i de baner før .
1. Vil det sige, at hvis delefrekvensen ligger over bafflens frekvens tager man ikke højde for delefrekvensen når man finder størrelsen af spolen? Hvis ja, hvordan afgøres det så om den skal dele ved f.eks. 2200 eller 2800 Hz?
2. Jeg kender ikke "Re" for mine basser. Skal jeg bare tage udgangspunkt i en "tilsvarende" enhed fra peerless og håbe på det bedste?
3. Hvor meget tror du jeg skal dæmpe diskanten i det hele? De oprindelige 2 + de 3 du nævner til sidst?
4. Når jeg nu alligevel skal ud og købe nye komponenter (=pasta m/ ketchup resten af måneden ) skal jeg skifte nogle af de andre komponenter også?
5. (Stopper nu, bare rolig). Passer de rettelser med den "forkerte" lyd jeg har beskrevet?
Mvh. en noget mere håbefuld Anders.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 11 November 2003 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke nogen haj ud i delefiltre og el i det hele taget, men når jeg ser dit delefilter, er min første tanke, om det lim eller sillicone du har brugt til at fastgøre komponenterne, måske kan være elektrisk ledende eller om det ved en kemisk reaktion være ødelæggende for isoleringen på spolerne.
Blot en iagttagelse som måske ikke har noget på sig  __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2003 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 11 November 2003 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=LazyA]
1. Vil det sige, at hvis delefrekvensen ligger over bafflens frekvens tager man ikke højde for delefrekvensen når man finder størrelsen af spolen? Hvis ja, hvordan afgøres det så om den skal dele ved f.eks. 2200 eller 2800 Hz?
Det sørger parallel kondensatoren for.
2. Jeg kender ikke "Re" for mine basser. Skal jeg bare tage udgangspunkt i en "tilsvarende" enhed fra peerless og håbe på det bedste?
Uha! her kan jeg ikke hjælpe dig!.. men mon ikke den ligger mellem 5,5 & 6 ohm?? det gør den for de fleste, skal dog ikke kunne sige det??
3. Hvor meget tror du jeg skal dæmpe diskanten i det hele? De oprindelige 2 + de 3 du nævner til sidst?
Det kan jeg ikke sige uden at vide diskanten og bas/ mellemtonens oprindlige følsomhed.. men de fleste diskanter ligger lige omkring 90 db. og bas/ mid. mellem 87 & 89 db. så du ender sikkert med at skulle dæmpe mellem 4 & 6 db.
4. Når jeg nu alligevel skal ud og købe nye komponenter (=pasta m/ ketchup resten af måneden ) skal jeg skifte nogle af de andre komponenter også?
Næææ.. ikke før du har et filter der fungere optiamlt!!
5. (Stopper nu, bare rolig). Passer de rettelser med den "forkerte" lyd jeg har beskrevet?
Der kan være flere faktore der gør det!,
1, manglende kompensation for baffl drop / hæv. ( for lille spole på bas7mid. )
2, For lidt dæmpning af diskant.
3, fase problemer. ( manglende vinkling af baffl og at enhederne ikke sidder i samme akustiske plan )
En eller flere af disse faktore eller alle?? ..
Hvem har sagt at det skulle være nemt!?? 
Mvh.
Mj. __________________ M.
|
Til top |
|
|
LazyA Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2003 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. spm. 4, tænkte jeg nu på delefilter komponenter.
Nu vil jeg skaffe lidt nye spoler og modstande, og så vender jeg tilbage. Mange tak for hjælpen indtil videre .
Mvh Anders
|
Til top |
|
|