Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 21:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Vil blæse med mel i mund (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zoma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Lige siden jeg var dreng har jeg ønsket og læst om hifi. Nu så mange år efter har jeg endelig haft overskud til at gøre bare en lille smule ved det.

Lagde ud med, at det skulle være surround. Det er jeg også glad for, når jeg ser film. Men des mere jeg får det brugt, des mere er det musikken der træder frem. Mit problem er, at jeg hverken har plads eller penge til både stereo og surround setup.

Så dette er prøvelsen i at få det bedste fra to verdner med mine begrænsede finanser.

Dette er mit første lille skridt til vellyd.

Længst til venstre for højttaleren, står en madras i hjørnet. Den tager ekkoet dernede fra. Skal have fundet en mere elegant løsning. 

Forstærker: Marantz SR 7002. Valgte den fordi anmeldelserne sagde den var ok til musik. Den mangler måske lidt POW, men efter at have fået den ordentligt indstillet er den god i mit rum. Og når den kører direct med analog lyd, er det til at at holde ud.

Nok ikke den mest brugervenlige forstærker. Men er ved at få styr på den, tror jeg nok.

DVD: Marantz 6001. Da jeg fandt ud af at jeg kunne trække stereolyd ud af den analogt, var det som at få et helt nyt setup.

Front: DLS 55. Dem kan jeg kun rose. God højttaler til pengene. Har haft lidt problemer med mislyd, men det blev fikset ved at skrue enhederne ud og dreje dem lidt. Hvorefter de manuelt blev skruet fast i nye huller. Vupti som man siger.

Den lille flaske med vand er destilleret vand og kluden er en brilleklud. Godt til at tage køterens pletter på fjernsynet. Tv'et er et ældre Sony LCD 40 tommer, KDL 40W2000.

Kabel Audioquest Rocket 44. Giver klart bedre lyd en de tynge spagetti til baghøjttalerne.

Baghøjttalere: DLS R 50. Kæmper med at få dem placeret ordentligt. Vi har huset til salg. Når vi engang er flyttet har jeg planer for dem. Op op.

Med tiden skal jeg have andet kabel til baghøjttalerne. Noget i 90-120 kroner klassen.

Kabel: Noget 39 kroners lakrids fra Tape Connection (Audioquest). Havde ikke råd til så mange meters kabel.

Sub: DLS 3.10. Den er jeg glad for. Når den spiller til film bliver den fodret via sub-stikket. Til stereo for den signal via b udgangen på forstærkeren ad nogle gamle ok kabler. Kender ikke mærket. Men det er som rocket 44 én tyk tråd.

Da jeg ikke er millionær er der under alle højttalere adskillige lag af noget grønt filt-agtigt, som man bruger under almindelig gulvbelægning. En stor plade koster 20 kroner og den er til at skære ud i mindre stykker. Spikes'ene borer sig lige ned, og det har faktisk hjulpet. Som om de er bedre grounded. Bilder jeg i hvert fald mig selv ind.  

Det næste jeg ønsker mig skal forbedre lyden i stereo. Overvejer meget om en cd-afspiller eller en DAC er løsningen. Skal helst være noget der ikke involvere en ny forstærker, for det har jeg ikke råd til. Og så savner jeg en fronthøjttaler.

Men mest af alt ønsker jeg mig en hifi rum hvor kun et fedt stereo-setup skal stå. Og så lige en pose penge at realisere et for.

Men sidder der nogen derude med de vise sten, så frem med dem. Hvordan får jeg mere du af anlægget? Hvordan skal jeg forbedre så stereo bliver bedre, uden at det nødvendigvis betyder ny forstærker. For det er urealistisk lige nu. 

Til top Vis Zoma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zoma
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt an på hvad du ønsker. Marantzen lyder godt, men den er til den bløde side, og det berømte bashug tror jeg ikke du får ud af den. Hvis det er det du ønsker kunne du evt. sætte en god brugt effektforstærker på L/R udgangene. Der er mange der på den måde opgarederer stereolyden.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Zoma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Det er detaljer jeg søger. Noget hvor jeg får hevet mere ud af cd'en. Omkring bassen synes jeg umiddelbart at subben hjælper. Har kæmpet meget med at indstille den, så den ikke er for dominerende. Og at der ikke kommer et hul, der hvor fronterne ikke slår til.

Har engang hørt noget, hvor man næsten kunne høre musikernes øjenlåg blinke... so to speak.

Gør mig ikke forhåbninger om at komme i nærheden af den oplevelse med dette setup. Men kæmper med at få det maksimale ud af det, jeg må leve med. Ligesom jeg søger noget, jeg har råd til, eller kan spare op til, som igen vil give det maksimale krone for krone.

Er dette "noget" en ekstra forstærker, en cd-afspiller eller en DAC til DVD'en?

Til top Vis Zoma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zoma
 
freako
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Zoma skrev:

<FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif">Det er detaljer jeg søger. Noget hvor jeg får hevet mere ud af cd'en. Omkring bassen synes jeg umiddelbart at subben hjælper. Har kæmpet meget med at indstille den, så den ikke er for dominerende. Og at der ikke kommer et hul, der hvor fronterne ikke slår til.


<FONT size=2 face=Arial>Har engang hørt noget, hvor man næsten kunne høre musikernes øjenlåg blinke... so to speak.


<FONT size=2 face=Arial>Gør mig ikke forhåbninger om at komme i nærheden af den oplevelse med dette setup. Men kæmper med at få det maksimale ud af det, jeg må leve med. Ligesom jeg søger noget, jeg har råd til, eller kan spare op til, som igen vil give det maksimale krone for krone.


<FONT size=2 face=Arial>Er dette "noget" en ekstra forstærker, en cd-afspiller eller en DAC til DVD'en?




Prøv at eksperimentere med at flytte dine højttalere lidt mere ud fra væggene. Eksprimentér også med forskelligt toe-in - en ganske lille flytning/drejning af højttalerne kan gøre underværker.

__________________
Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
Til top Vis freako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af freako
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud. Synes, ligesom dig, at de DLS gør det godt til prisen.

Hvis det er detaljer du mangler så må du starte fra starten af imo.
Altså fra kilden. Enten en decideret god cd-afspiller eller en god DAC til din dvd-afspiller.

Desværre har jeg gjort den erfaring at man faktisk skal have en ret dyr surroundreceiver før den virkelig rykker til musik. Ved dog ikke om det gælder din Marantz da jeg ikke kender den.
Prøv en kraftig  effektforstærker på de DLS´er. De kan godt sparke fra sig hvi de får noget foder

Og leg en masse med positionering af dine højttalere. Det kan gøre underværker.


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Zoma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Først. Tak for de gode råd.

Har nørklet en del med positionering. Problemet med fronterne er, at de støder ind i en hjørnesofa, hvis de kommer for langt frem. Plus unger og hund der vader ind i dem. Lige nu er der vel 30 cm til bagvæk. De peger lidt ind mod lytteposition.

Tror forskærkeren står til at yde 110 W.

Men et eller andet sted er jeg nok blevet bekræftet i min antagelse. Jeg skal spare op til stereoforstærker og mine Dynaudio-drømmehøjttalere. Og indtil da prøve med en DAC/dedikeret cd-afspiller.

Til top Vis Zoma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zoma
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes