Hej Forum.
Som lovet, vil jeg her smide min guide op til jer, så I kan se hvordan mine absorbenter er lavet.
Min er faring med dem, har været god. Jeg har haft dem monteret i 3 dage og der er blevet lyttet rigtigt meget. Hvis man selv ligger inde med træ eller har en kær i familien der gør det, er projektet utroligt billigt at lave.
Budgettet for at lave disse absorbenter har været under 500 kr for mit vedkommende.
Indkøbsliste :
2 dåser spraymaling 100 kr
Rockwool i en sække. 70 kr
Sort stof (70% Polyester 30% Bomuld) Købt i Jysk. Pris vides ikke. Men vil gætte på max 150 kr.
Trælim
Vinkeljern 3 stk til hver ramme.
1 ledig Weekend!
Og et par dåse colaer!

Værktøj jeg har brugt :
Vinkelmåler
Rundsav
Båndpudser
Sandpapir
Sømpistol
Clipser+Clipse
Nå! Du starter således : Du tilskære dine lægter i den størrelse du skal bruge, til det har jeg brugt en rundsav. (Jeg har skåret mine i LxBxD 100cm x 50cm x 5 cm) Der skal i alt bruges 4 lægter til at danne en ramme.

Når Du har skåret dem alle ud, skal du i gang med lave vinkler i begge ender. De skal skæres i 45 gr. vinkler så de passer sammen. Det er også gjort på rundsaven.

Så skal du i gang med at samle lægterne så de danner en ramme. (jeg har brugt 2 lægter 100 cm og 2 lægter af 50 cm, således at længden er 100 cm og bredden er 50 cm) Til det, kan du bruge en vinkelmåler. Her skal du bruge lim imellem, med sømpistolen skyder du 3 søm i, så der er 2 der går ind i den ene lægt, og en der går imellem de 2, som går ind i den anden lægt. Det gør rammen stærk!

Når det er gjort, skal de gerne komme til at se sådan her ud. Her kommer bånd pudseren og sandpapiret ind. Bånd pudseren placere du, omvendt, så den ligger med sandpapiret OP af. Du spænder den fast på bordet, ved hjælp af 2 strammere. (kan ikke huske hvad de hedder). Du pudser de 4 hjørner runde, og derefter tager du sandpapiret du har ved siden af, gør finishen færdig, og sliber de skarpe kanter væk, også langs siden, så du ikke kan ridse dig på rammerne.

Herefter skal de males. Pas på det ikke løber, og mal gerne over 2 gange, så er du sikker på det dækker! Du lader rammerne tørre ca 2-3 timer ved stuetemperatur, så er de berøringstørre og klar til at få stof på.

Nu blev der mangel på billeder, men jeg vil så vidt som muligt forklare mig så godt jeg kan herfra :
Efter rammerne er tørret, ligger du dem med bagsiden op af (den side der skal vende ind mod væggen). Du måler inde i rammen hvor langt der er fra top til tå og fra side til side. Du laver derefter nogle lister, der er få mm tykke. Når dette er gjort, skal de klipses på indersiden af rammen med stoffet, så det altså er listerne der holder stoffet udstrakt!
Herefter skære du rockwoolen ud i passende størrelse, så det passer med dine indre mål af rammen. Der efter placere du rockwoolen i rammen, og du lukker igen af med noget stof på bagsiden, som du klipser direkte på bagsiden af rammen.
Når det er gjort, skal de gerne komme til at se sådan her ud :
Bemærk at mine rammer sidder 5 cm udefra væggen!
Jeg håber min guide har været til at forstå, ellers må i jo spørge hvis der er noget i ikke helt har forstået, så skal jeg på bedste mulige måde hjælpe jer!

Min erfaring med disse plader, er af de dæmper efterklangen i rummet betydeligt! I hvert fald hvis man har murstensvæg på 3 flader, stort vinduesparti og trægulv
Disse er lavet af en knægt (mig) på 20 år, så jer der har lidt rigtige hænder, kan snildt lave disse på kortere tid!