Forfatter |
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
suk, here we go again - der er skrevet mange og lange tråde om dette emne - også her på sitet. Læs også lige dem.
Hvis du skal have nogen som helst brugbar hjælp bliver du simpelt hen nødt til at beskrive de konkrete problemer du
oplever. En fuld lytterums behandling er en omfattende ting, som kræver stor omtanke og indsats. Mere specifikke
problemer kan dog behandles mere punktvis - så derfor VÆR SPECIFIK.
Generelle retningslinier:
1. Responsen ved høje frekvenser kan manipuleres ved dæmpning eller diffusion.
2. Responsen ved lave frekvenser kan kun manipuleres ved dæmpning.
3. Den generelle opfattelse er at høje frekvenser kan overdæmpes med kedelig lyd til følge.
4. Lave frekvenser kan ikke overdæmpes, jo mere jo bedre.
5. Ved dæmpning af høje frekvenser betyder første reflektions punkterne mest og man bør dæmpe så lille en samlet flade
som muligt.
6. Ved dæmpning af lave frekvenser skal man dæmpe så store flader som muligt.
7. Høje frekvenser dæmpes fint med porøse absorbente, som f.eks. rockfon, gerne placere med 10 cm afstand til
underlaget.
8. Generel dæmpning af lave frekvenser foretages bedst med membranabsorbenter, bygget efter gældende teori.
9. Specifik dæmpning af bestemte lave frekvenser foretaget bedst med resonansabsorbenter, som f.eks.en HelmHoltz
resonator, igen bygget efter gældende teori.
10. Diffusion kan laves på mange måder, f.eks. troldtekt eller bølget fibercement.
11. NOGLE mener at absorption (af høje frekvenser) hører til i 'højttalernes ende' af rummet, mens diffusion (af høje
frekvenser) hører til i 'lytterens ende' af rummet.
Personligt er jeg ikke bange for at overdæmpe høje frekvenser heller, idet jeg ikke mener at lyden kan blive mere kedeligt
end den var i rummet hvor en given musik blev optaget - altså at det som mange frygter ved overdæmpning er at man
faktisk kan høre at lyden er optaget i et lyddødt studie. MEN den kommentar står for egen regning og beskriver IKKE
flertallets holdning.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du gør dit lytterum så "lyddødt" at alt lyder som om det er optaget i en lyddød box i et studie, vil jeg nødigt lægge øre til afspilning af musik der.
Underligt at den mest afslørende test ikke fremgår af en ellers sober gennemgang :( __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hvis du gør dit lytterum så "lyddødt" at alt lyder som om det er optaget i en lyddød box i et studie, vil jeg nødigt lægge øre til afspilning af musik der.
Underligt at den mest afslørende test ikke fremgår af en ellers sober gennemgang :( |
|
|
Hvorfor gør du det så ikke i dit indlæg ?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi jeg vil lure på om den virkeligt er så ukendt, eller bare har fortabt sig i tågerne.
Jeg tillader mig høfligst - uden det skal lyde arrogant - at tro de fleste er klar over at efterklangstiden i et rum er det største akustiske problem man skal tackle, inden man begynder på diverse ting, og det første man gør når man skal danne sig et begreb om rummet er at lave klappetesten.
*Man* kan jo dårligt læse noget som helst vedrørende akustik, uden at støde på bebrebet - så det vill da undre mig voldsomt, hvis man har læst så godt op på tingene, som det ser ud til - og ikke har mødt det - derfor :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Fordi jeg vil lure på om den virkeligt er så ukendt, eller bare har fortabt sig i tågerne.
Jeg tillader mig høfligst - uden det skal lyde arrogant - at tro de fleste er klar over at efterklangstiden i et rum er det største
akustiske problem man skal tackle, inden man begynder på diverse ting, og det første man gør når man skal danne sig et
begreb om rummet er at lave klappetesten.
*Man* kan jo dårligt læse noget som helst vedrørende akustik, uden at støde på bebrebet - så det vill da undre mig
voldsomt, hvis man har læst så godt op på tingene, som det ser ud til - og ikke har mødt det - derfor :)
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaptesten synes jeg er svær at bruge til andet end at opdage om der er ekko, flutter ekko og om klangen vil være hård..... Men det er vel egentlig også godt nok  . Den anden test som jeg synes er meget mere væsentlig er taletesten. Gå rundt i lokalet og tal højt med dig selv, læs gerne op fra noget ligegyldigt, men læs op med høj røst. Det som testen går ud på er at finde det sted i rummet hvor man har en "rungende" lyd og eller om man har været heldig og dygtig så man har undgået dette fænomen. Denne test kan også bruges til at finde gode positioner for ens højtalere. Ha en god ven med som enten sidder i din lytteposition og du går rundt og taler eller omvendt. Der hvor der høres en så uforandret talelyd som muligt vil din højtaler have en fair chance for også at lyde godt. Rungen blander sig med nedre mellemtone og er et helvede. Det maskerer og mudrer lyden, desværre hos mig kan man ikke bo så den rungen ikke influerer, derfor søger jeg nu ny bolig(ligegyldig og ubrugelig information).
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Klaptesten synes jeg er svær at bruge til andet end at opdage om der er ekko, flutter ekko og om klangen vil være hård..... Men det er vel egentlig også godt nok .
Den anden test som jeg synes er meget mere væsentlig er taletesten. Gå rundt i lokalet og tal højt med dig selv, læs gerne op fra noget ligegyldigt, men læs op med høj røst. Det som testen går ud på er at finde det sted i rummet hvor man har en "rungende" lyd og eller om man har været heldig og dygtig så man har undgået dette fænomen.
Denne test kan også bruges til at finde gode positioner for ens højtalere. Ha en god ven med som enten sidder i din lytteposition og du går rundt og taler eller omvendt. Der hvor der høres en så uforandret talelyd som muligt vil din højtaler have en fair chance for også at lyde godt.
Rungen blander sig med nedre mellemtone og er et helvede. Det maskerer og mudrer lyden, desværre hos mig kan man ikke bo så den rungen ikke influerer, derfor søger jeg nu ny bolig(ligegyldig og ubrugelig information).
|
|
|
Dette er i sandhed nok den allerbedste og aldeles uakademiske metode, som enhver kan udføre uden måleinstrumenter - kan varmt anbefales
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klappetesten, er den jeg har brugt. Her fandt jeg den del af stuen, som mine ht'er faldt helt til ro. De steder hvor det ikke var godt, var bassen rodet og den øvre mellemtone/nedre diskant lige lovlig fremhævet. Som det er nu, lyder kvindestemmer, saxofon og klarinet ikke som om man trækker pigtråd gennem ørene, men helt uden unoder. Bassen, ja den er klar og impulsvillig. Når jeg havde gæster, kunne men på deres røst og så nemt afgøre, at det er det rigtigt sted i mit rum, mine ht'er står. Det er nemt og ligetil at bruge denne test. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
.... Dette er i sandhed nok den allerbedste og aldeles uakademiske metode, som enhver kan udføre uden måleinstrumenter - kan varmt anbefales 
|
|
|
Begge er i mine øjne nærmest ligeværdige - og før man har fået dannet sig et (kvalificeret) indtryk af rummet, er det totalt spild af både penge og energi at forsøge sig på at , ad elektronisk vej, korrigere sig ud af problemerne.
Hvad der så skal bruge af "remedier" må jo komme an på forholdene, og udvalget af materialer til at rette op på et rums akustik er store, og nogle remedier er enddog meget billige.
Der findes så rum der er født håbløse ;) - nogen her, der har prøvet at klappe i en parkeringskælder ??
Eddie Bøgh Brixen har begået en bog, der tilnærmelsesvis kan kaldes en bibel - den heddder Praktisk Elektro akustik (ISBN 87-91117-10-0) og er særdeles læseværdig, kan kun anbefales :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hvis du gør dit lytterum så "lyddødt" at alt lyder som om det er optaget i en lyddød box i et studie, vil
jeg nødigt lægge øre til afspilning af musik der.
Underligt at den mest afslørende test ikke fremgår af en ellers sober gennemgang :( |
|
|
Det var ikke det jeg sagde. Faktum er at et ikke lyddødt rum ikke kan gengive andre rum end sig selv troværdigt. Musik der er
optaget i et lyddødt sudie bør i mine øjne lyde som musik der er optaget i et lyddødt studie.
Som jeg sagde står den holdning helt for egen regning ogdeles ikke af flertallet.
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 18 Juli 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|