Forfatter |
|
mikeaarup Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge (og piger, bevares!)!
Jeg har været en del sæt højtalere igennem, som har været et waf og lyd kompromis- men fælles har været for dem: mangel
på bund... Det har altså ikke været "højtalernes skyld", men min trælse stue..
En akustikguru søges, som vil af ren interesse og chokoladekiks som betaling vil komme og hjælpe mig?..
Jeg har masser af bund og punch, hvis jeg flytter sofaen 2 meter frem i mod højtalerne- men der har jeg intet perspektiv, og
en anmasende diskant (har prøvet at vinkle højtalerne både "ind" og "ud" af on axis)... Udover det, fik jeg en gemen
skideballe for den dumme sofa placering.
Jeg drøner desperat i Bauhaus og køber en rulle 45mm Rockwool og 18meter Regler- nu skal der laves soundtraps- for det må
være nogle reflektioner, som skal dæmpes.. En 2m10cm x 1m60cm er lavet og placeret på bagvæggen.. hjalp det?.. Ja på
rummets hårdhed og efterklang... bas, nej det mangler jeg stadig...
stuen er 9x6 meter og vinduer udgør den ene 6m side... jeg spiller langs vinduessiden og sidder 2.5m fra bagvæggen...
Nogen der vil på tur?
MVH
Mike
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til du har noget bøvl med stående bølger.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt passe- men 2.5M fra bagvæggen?- sætter jeg mig op ad bagvæggen, så får jeg bund, men en udefinerbar
rummel..
Det kan da ikke passe at der ikke er en nørdet problemknuser, som er interesseret i hyggelig samværd, varm kaffe og
chokoladekiks ad libitum... Der ydes kørselsbidrag i så fald det er "muldvarpen" der knurrer
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er basproblemer du har, skal der meget mere end 4,5cm Rockwool til at løse det, desværre. Det dæmper måske ned til 400hz.
En ide kunne være, at lave nogle målinger af rummet. Så kan du se præcis hvor problemet er, og derfor lette løse det. Jeg er desværre fra kbh, så svært lige at komme et smut forbi :(
Men Google room eq Wizard, og så kan du komme et skridt længere.
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at jeg synes at have "læst mig dummere", da jeg både er ude i noget med kam (cancellering),
1.reflektioner...etc... Jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal komme igang med at afmystificere... Jeg er i min hverdag-
som elektroniktekniker i en stor udviklingsafdeling- vant til problemknusning.... Men dette ligger 100% udenfor mit
kompetanceområde, så det er svært at være brandslukker, når man ikke kan finde branden...
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gætter på du bor i noget betonbyggeri ?
Dæmpning af den egentlige bas kræver drastiske midler så det du kan prøve er at flytte højttaler og lytteposition indtil du finder
et fornuftigt kompromis.
hvis du beskriver din nuværende set up måske med en tegning kan vi hjælpe lidt mere
Er fra kbh så jeg kan ikke komme forbi og måle .......
room eq Wizard er som tidligere nævnt super til dit behov og du behøver ikke en kalibreret mikrofon for at lave målinger
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det kan godt være jeg spørger dumt, men er du helt sikker på at du ikke har vendt den ene bas forkert +/-
Det lyder som noget jeg har prøvet.
hvad er vægge og lofter lavet af??? har du noget i den anden ende af stuen ? på ende væggen.
Jeg har selv rockofon bag anlægget og et rensdyr skin på den modsatte væg.
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Huset er et 65'er gulstens hulmursisoleret kasse- loftet er et bræddeloft, som har fået lidt spartel og hvid maling. Gulvet er det originale egetræ
sildeben lagt på strøer.
Det er ikke et modfase-problem- jeg har sågar prøvet at fasevende basserne i forhold til hinanden, for at se om det var der problemet var... Men
ingen ændring..
Lillemor har forresten et 210x180 langhåret ryatæppe på gulvet lige foran "sweet-spot".
Jeg kunne lige lave et billede og tegning, når lyset er til det..
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke højttalere spiller du på pt?
Er det den dybe eller øvre bas der mangler? jeg prøvede at smide målene ind i en room calculator, der er en del stående
bølger mellem 60-80Hz, hvis du er uheldig sidder du hvor der sker udfasning. (går ud fra 2.5m lofthøjde)
Hvor bor du henne i østjylland?
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller på mine Rega R9'ere (og nogle DIY 2vejs standere).
Det er nemlig den helt dybe bas. Eva Cassidy laver et fint dybt "DUMP", når hendes hånd dæmper strengene i "Tru Colors" på "Just Eva"- men ikke
hjemme i min stue!
Ja der er 2.5m til loftet...
Jeg bor i Randers
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ikke som noget man sådan lige ville gå i gang med at dæmpe sig ud af, men indrette sig ud af.
Der er en god bog som hedder "Get Better Sound", den kan fås som paperback. Bogen er skrevet af en tidligere highend
hifisælger som nu har en virksomhed hvor han tager rundt til folk med mange penge og sætter deres anlæg op så det
spiller optimalt. Denne proces tager 2 dage når han gør det, han måler en del og flytter meget rundt.
Du har ikke råd til at betale ham de minimum 5000 dollars så du køber hans bog.
Du beskriver ganske godt at du sidder i et basminima og har rigeligt bas, dog dårlig kvalitet når du kommer ud til væggene
i rummet. Hvordan kom du så på den ide at du skulle dæmpe???????
For at løse dit problem tror jeg det kræver et "battle" med din bedre halvdel, enten accepterer i "at det skal se sådan ud og
ingen fornuftige mennesker da kan være så idiotiske at indrette sig sådan", eller også sender du "fruen" på forlænget
weekend med tøserne på en helse-spa og du går i krig.
Krigen handler om at glemme alt om hvordan man kan bo og ikke bo. Første opgave går ud på at kende dit rum. Du går
alene eller får en ven til at gå rundt i stuen og læser op fra en Bilkareklame eller andet lødig litteratur. Samtidig lytter du
til hvor din stemme i rummet høres renest, ingen rungen/ringen/buldren/ekko. Hvert sted sætter du et klistermærke på
gulvet. Det er dine primære lyttepositioner. Stil dig eller sæt dig der og få så din ven til at gå rundt og tale som før. Det
bliver dine primære højtalerpositioner.
Hvis du har en højtaler med en nogenlunde jævn frekvensgang og akustisk impedansgang i bassen vil du finde steder hvor
der ikke er for mange peaks og dyk i lokalet.
Det kan godt blive en weekend med en hel masse flytten rundt på sofaer, reoler stole ect. Men du vil få et bedre
udgangspunkt når fruen kommer hjem til at stille henne sit livs største indretningsekspertopgave (alle kvinder er
indretningseksperter). Opgaven lyder, hvordan kan man få det her til at blive beboeligt?
God fornøjelse.
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikeaarup skrev:
Huset er et 65'er gulstens hulmursisoleret kasse- loftet er et bræddeloft, som har fået lidt
spartel og hvid maling. Gulvet er det originale egetræ
sildeben lagt på strøer.
|
|
|
Det burde være muligt at opnå et godt resultat i dit rum - med mindre din vindues side "Spiser" for meget øvre bas.
Er det vinduer fra gulv til loft eller blot almindelige vinduer.
Men igen du må prøve dig frem
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Enig med det ikke er dæmpning som er nødvendig for bas problemet.
Umiddelbart ser det ikke ud til Rega'erne går specielt dybt(omkring 40Hz?), men havde lidt svært ved at finde data.
Jeg kunne overtales til at tage et smut forbi Randers . Men som Mercury skriver er der nok en ommøblering der skal til, her kunne jeg evt. bistå med lidt målinger.
Vi kunne også prøve med noget equalizing i Allocator, for at tjekke om der simpelthen bare mangler noget niveau i den dybe bas. Men det vil målingerne vise.
Spørgsmålet er hvor meget der kan rykkes rundt med fornuftig indretning af stuen.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er forresten i Aalborg ugentligt, så kører ikke fra Sønderjylland bare for at måle  __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dæmpning kan sagtens afhjælpe problemet. Problemet er jo i bund og grund udfasninger, og hvis man dæmper reflektionerne nok, vil disse udfasninger ikke ske. Men der skal bare ekstremt meget til at dæmpe så lave frekvenser, og det vil højst sandsynligt også gøre rummet for dødt.
Læs evt. om disse produkter: http://www.realtraps.com/
De skulle være meget effektive selv i lavere frekvenser.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget om, at Rega's højttalere skal stå rimeligt tæt op ad en bagvæg? De står måske langt ude på gulvet. Måske har du samtidigt ret stor lytteafstand. Rega's højttalere er heller ikke til alt for store rum, set efter engelske forhold. Din stue er efter min mening alt for stor til dem. Når du ved at rykke dig selv frem og tilbage som du nævner, synes du får mere bas, men dårlig og rodet bas, skyldes dette sikkert blot resonanser.  Desuden har R9'eren jo også sidevendte basser. Det kan også give lidt grå hår angående bedste opstillig.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hej,
Enig med det ikke er dæmpning som er nødvendig for bas problemet.
Umiddelbart ser det ikke ud til Rega'erne går specielt dybt(omkring 40Hz?), men havde lidt svært ved at finde data.
Jeg kunne overtales til at tage et smut forbi Randers . Men som Mercury skriver er der nok en ommøblering der skal til,
her kunne jeg evt. bistå med lidt målinger.
Vi kunne også prøve med noget equalizing i Allocator, for at tjekke om der simpelthen bare mangler noget niveau i den
dybe bas. Men det vil målingerne vise.
Spørgsmålet er hvor meget der kan rykkes rundt med fornuftig indretning af stuen.. |
|
|
Du er hjertens velkommen, der er som sagt chokoladekiks og kaffe på kanden ad libitum..
Ja det er jo en "brevbuddannet indretningsarkitekt" aka. min kone, som er inde over projektet også- og ærligt fra hjertet, så
står det også "smartest" nu i forhold til brug af stuen, og tilgang til strøm- og uden for sønnikes rækkevidde..
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Er der ikke noget om, at Rega's højttalere skal stå rimeligt tæt op ad en bagvæg? De står måske langt
ude på gulvet. Måske har du samtidigt ret stor lytteafstand. Rega's højttalere er heller ikke til alt for store rum, set efter
engelske forhold. Din stue er efter min mening alt for stor til dem. Når du ved at rykke dig selv frem og tilbage som du
nævner, synes du får mere bas, men dårlig og rodet bas, skyldes dette sikkert blot resonanser. Desuden har R9'eren jo
også sidevendte basser. Det kan også give lidt grå hår angående bedste opstillig.  |
|
|
Der siges ikke at de skal, men der siges at de KAN stå op ad en bagvæg.. Jeg har da jeg eksperimenterede med KAM
cancellering (efter Genelec's teorier) haft dem både 1m og 15 cm fra bagvæg- de står nu ca en 20cm fra bagvæggen og den
venstre 60cm fra hjørnet, sådan synes jeg det lyder "bedst"
Ja de sidevendte basser praiser Rega jo for at skulle være eminent fantastiske til svære lytterum- dertil også deres boost
funktion til bunden (som jeg har lagt lus over, og derved aktiveret)
Jeg har også prøvet at vende basserne udad, men da de er delt ret højt, synes jeg vokaler kom til at være udefinerbare og
ikke "i center"
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du fået sendt fruen på futtoget til langtpokkerivold og fået flyttet lidt mere radikalt rundt?
|
Til top |
|
|
mikeaarup Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har et bryllup på lørdag- ergo, der kommer to mandag på en uge før Bridezilla forlader reden... Til gengæld har jeg fået en
masse PM's fra nogle flinke mennesker, som gerne ville komme forbi og spise chokoladekiks..
Jeg glæder mig til 1: at se om der kan komme hug i mellemgulvet (så meget som 2x25W trioder nu kan hugge) 2: møde
nogle nye mennesker:-)
|
Til top |
|
|