Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Støjdæmpning - CRT Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Da jeg synes at min CRT projektor "siger" lidt for meget, har jeg tænkt på om ikke at det ville være en god idé at montere støjdæmpningsmåtter af samme type som bruges til PC'ere! Jeg påregnger også at udskifte blæsere til nye (mere støjsvage, men med samme air-flow eller lidt højere)!

Er jeg helt på afveje?

Hilsen

Peter

Til top Vis Knerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knerk

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Knerk skrev:

Da jeg synes at min CRT projektor "siger" lidt for meget, har jeg tænkt på om ikke at det ville være en god idé at montere støjdæmpningsmåtter af samme type som bruges til PC'ere! Jeg påregnger også at udskifte blæsere til nye (mere støjsvage, men med samme air-flow eller lidt højere)!

Er jeg helt på afveje?

Hilsen

Peter

Nej, du er bestemt ikke på afveje. Det lyder da som en fin idé. Nu har jeg ikke ret meget forstand på CRT projektorer, men jeg går ud fra at du vil montere måtterne indvendigt i maskinen. Hvis du gør det, skal du selvfølgeligt passe på med ikke at blokere for luftcirkulationen.

Selv har jeg en almindelig DLP projektor, og jeg har løst støjproblemet ved at bygge en hushbox.

Knerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

OK - det var da rart at høre

Jeps - er opmærksom på problematikken omkring luftcirkulationen! Jeg har jo også forestillet mig at udskifte blæsere til en mere støjsvag udgave (men med samme air-flow) ....  hvilke fabrikanter er mest realistiske i forhold til performance-tal (har jo læst at mange (de fleste) fabrikanter er MEGET optimistiske i forhold til støjniveau og air-flow) ?

Jeg tror at jeg vil forsøge at montere et sæt støjdæmpningsmåtter og installere en temp.måler, så jeg kan holde øje med om temp stiger (væsentligt)!!

perejvind: Er din hushbox med intern eller ekstern udsugning/-blæsning ?? Har du selv bygget den eller efter en tegning ?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

hvor stor en diameter skal blæseren have? Hvis du vil smide en blæser fra en computer i så prøv evt at smide en Schyte Ninja i(der findes dog forskellige udgaver) de skulle vist være nogle af de mest støjsvage

det største problem ved blæserne i projekter er jo for det meste bare at de desværre er så små at de er nødt til at køre med ret høje omdrejningen for at flytte nok luft hvilket er ret ærgeligt
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Blæsere fra Papst er der vist mange der bruger til CRT-projektorer.

Jeg overvejer det selv, til min Barco.

Et godt tip er, hvor det er muligt, at vælge så stor en diameter, som pladsen tillader.
Hvis blæseren mekanisk monteres med nogle mellemstykker af gummi, eller lignende, kan de mekaniske vibrationer fra blæseren også dæmpes.

EDIT: Prøv evt. at sætte en sensor fra et termometer, ind midt i kabinettet.
Så kan du sammenligne de nye blæsere, med de gamle, på mere end blot fornemmelsen.

Knerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input!

Der er pt. monteret 4 stk. 80mm blæsere (som kører med "fuld" skrue = 2400 rpm/25db)!

Hvis jeg forstår jer rigtigt - jeg kan evt. skære større huller til at montere f.eks. 92mm eller 120mm blæsere med lavere RPM og db, men med samme airflow som de nuværende ??

Det vil jeg prøve at gøre!

@Spencer: Har du selv indstillet din Barco ??

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Knerk skrev:

Tak for jeres input!

Der er pt. monteret 4 stk. 80mm blæsere (som kører med "fuld" skrue = 2400 rpm/25db)!

Hvis jeg forstår jer rigtigt - jeg kan evt. skære større huller til at montere f.eks. 92mm eller 120mm blæsere med lavere RPM og db, men med samme airflow som de nuværende ??

Det vil jeg prøve at gøre!

@Spencer: Har du selv indstillet din Barco ??

Ja, det er såmænd ikke så svært, når man lige får øvet sig lidt.
Min gamle Vidikron, som var min første CRT-projektor, havde fingerskruer.
Det tager noget længere tid, at få indstillet dén helt fint.

Knerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ja, det er såmænd ikke så svært, når man lige får øvet sig lidt.
Min gamle Vidikron, som var min første CRT-projektor, havde fingerskruer.
Det tager noget længere tid, at få indstillet dén helt fint.

Min ECP 3101 har automatisk konvergens indstilling, men jeg skal jo stadig stille fokus og en masse andre ting .... men jeg må bare tage det fra en ende af (og håbe på at jeg kan finde ud af det  !! Jeg kommer jo nok til at bruge en del timer på det - men jeg forventer så til gengæld at jeg få et flot resultat ud af det! Regner med at tilslutte en HTPC via et "VGA to 5BNC"-kabel og med en powerstrip-opløsning i 720p eller 1080i

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Knerk skrev:

perejvind: Er din hushbox med intern eller ekstern udsugning/-blæsning ?? Har du selv bygget den eller efter en tegning ?

Jeg har selv bygget min hushboks. Den sidder i loftet i min stue. En emhætte på 1. sal blæser luft ned gennem et rør i loftet. I den modsatte side af boxen er der et andet rør som luften forsvinder ud af (op gennem loftet). Man kan faktisk sige at projektoren er monteret i en stor udblæsningskanal fra emhætten. Projektoren lyser ud gennem en rude i boxen. Denne løsning er supereffektiv! Projektoren høres overhovedet ikke. Det eneste man kan høre er et meget svagt "Dwinnnng" lige når farvehjulet starter op.

Jeg har valgt en emhætte som blæser, fordi den var billig. Den koster kun 199 Kr. i Harald Nyborg

Søndergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 April 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Når du skifter dine blæsere, skal du lige være opmærksom på, at det ikke kun er blæserne du hører, men også selve luftstrømmen inde i projektoren. Jeg skiftede alle mine blæsere ud til nogle lownoise Papst blæsere i min Sony, hvilket hjalp gevaldigt, men der er desværre stadig lidt lyd, da luftstrømmen omkring strømforsyningen åbenbart larmer temmelig meget...

Til top Vis Søndergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søndergaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes