Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Brug af Coax 75ohm som alm. signalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej jeg vil høre om et coax 75ohm (digital) kabel gør sig lige så godt som alm analog kabel? Grunden til mit spørgsmål er at jeg forbinder min dvd afspiller til min thule amp. via 5 seperate kabler et streo sæt til front og et til bag og et enkelt mono kabel til center. Men da mange kabel producenter ikke sælger enkelte kabler af gangen vil jeg så hellere bruge samme pris på et enkelt digitalt coax kabel end at købe et stereosæt hvor jeg kun kan bruge det ene kable.

mvh Rasmus   

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Du kan godt bruge 75 ohm coax som signalkabel, men det vil ikke opføre sig som kablet i de andre kanaler (kapacitet/induktion m.m. er anderledes). Så hvorfor ikke bare købe et kabel fra en af de producenter der tilbyder enkeltkabler? Eller du kunne købe en stykke kabel og 10 stik, og klare problemet selv...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Mikkel sagde:

"Du kan godt bruge 75 ohm coax som signalkabel, men det vil ikke opføre sig som kablet i de andre kanaler (kapacitet/induktion m.m. er anderledes)."

Hvordan anderledes på en negativ måde? Eller hvad?

ps tak for svar

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Hvordan anderledes på en negativ måde? Eller hvad?

Det finder du ud af når du prøver... De anderledes data vil belaste DVD-spilleren anderledes. Så du kan risikere at lyden fra kanalen med coaxkablet også bliver lidt anderledes. Men det kan også være forskellen er så lille at det ikke betyder noget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Det Mikkel siger er: Lad være med at spare her og køb 3 stereokabler og smid 1/6-del væk.....

Specielt når du har så fint grej som Thule er det ikke værd at spare de par kroner.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Der er nogen der bruger Vivanco kabel, der er beregnet til paraboltilslutning, som signalkabel.

Om det så er 75 ohm, skal jeg ikke kunne sige, men det med at bruge kabel som er designet til andet brug, er meget udbredt.
Jeg er ikke så nervøs for at prøve den slags, da det gerne er småbeløb den slags kabel koster.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Det finder du ud af når du prøver... De anderledes data vil belaste DVD-spilleren anderledes. Så du kan risikere at lyden fra kanalen med coaxkablet også bliver lidt anderledes. Men det kan også være forskellen er så lille at det ikke betyder noget.

Hvis du mener at lyden fra hans centerhøjttaler bliver lidt anderledes end lyden fra front og baghøjttalere, har du nok ret. Hvis du ser hvilke højttalere han bruger, vil du nok give mig ret i at det vil være tilfældet uanset hvilke kabler han bruger.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Du kan godt bruge 75 ohm coax som signalkabel, men det vil ikke opføre sig som kablet i de andre kanaler (kapacitet/induktion m.m. er anderledes). Så hvorfor ikke bare købe et kabel fra en af de producenter der tilbyder enkeltkabler? Eller du kunne købe en stykke kabel og 10 stik, og klare problemet selv...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jeg vil da meget gerne møde den person der blindt kan høre forskel på 1 meter RG58 / RG59 brugt som signalkabel i et stereoanlæg.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes