Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: CD lyd i ny indpakning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt Herbie hancock "Headhunters" fra 1973 på CD. Der var flere muligheder: Special millnium edition, digitally remastered, SACD og en standart CD fra 1997 sony label. Den sidste købte jeg. Jeg er klar over at nyere udgivelser kan laves i den bedst mulige kvalitet eks. SACD. Men jeg har svært ved at forstå hvordan man pludselig skulle kunne hive en bedre lyd ud af et masterbånd fra '60erne el. '70erne som er optaget med datidens teknologi og med henblik på LP udgivelse. Den enste måde jeg kan se man kan trylle bedre lyd frem MÅ da være ved at hive musikken gennem en computer og mixerpult og på den måde tilsætte lydeffekter. Altså lægge noget til som ikke var på den oprindelige optagelse...eller?
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Både ja og nej

Et ordenligt optaget analogt masterbånd kan være af rigtigt rigtig høj kvalitet, eller det kan være noget skrammel. Det samme gælder overførslen fra masterbåndet til CD. Der er forskel på om masterbåndet bliver samplet ved 44 eller 192khz osv.

Så jo der kan bestemt være forskel på transfers, men kvaliteten bliver aldrig bedre end masterbåndet

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 September 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Man kan jo give musikken noget EQ (equalizing), dvs. fremhæve bestemte frekvensområder på bekostning af andre. Eksempelvis som de nye Beatles-remasters (stereo-udgaven)

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 September 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
.....Men jeg har svært ved at forstå hvordan man pludselig skulle kunne hive en bedre lyd ud af et masterbånd fra '60erne el. '70erne som er optaget med datidens teknologi og med henblik på LP udgivelse. Den enste måde jeg kan se man kan trylle bedre lyd frem MÅ da være ved at hive musikken gennem en computer og mixerpult og på den måde tilsætte lydeffekter. Altså lægge noget til som ikke var på den oprindelige optagelse...eller?

Både og - hvis man har den oprindelige multitrack , som masteren er lavet ud fra, kan man måske lave en bedre master, både fordi man idag har bedre lydende grej, end der var til rådighed dengang, man kan også ændre opbygningen af masteren, altså lave et nyt downmix, hvor man ændrer lidt på tingene - eq, tracklevel og lignende ....    jeg synes sjældent det giver nogen aha oplevelse at høre en remastered udgave af tingene - de oprindelige master havde jo ikke digitale begrænsninger.    Man vil altid miste/tilføje et eller andet, når man går over i det digitale domæne

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej !

SAcd er jo et andet format, noget højere opløsning, så her er chancen for det optimale lydspor nok størst.

Tit ligger det alm. cd-spor også på SAcd-skiven, så kan du jo selv samligne

Bond

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 September 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:
Hej !

SAcd er jo et andet format, noget højere opløsning, så her er chancen for det optimale lydspor nok størst.

Bond

Så ender man nok hurtigt i en debat om hvad det optimale lydspor er -  er det den lyd, man oprindeligt, musikere og teknikere, lavede i studiet, eller senere tilkommende ting ?

er man tro mod originalen, og laver en remaster, der bare har bedre lydkvalitet, er det i min bog helt fint, og det så er SACD ellerandet, betyder nok mindre

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Bond skrev:
Hej !

Bond

Så ender man nok hurtigt i en debat om hvad det optimale lydspor er -  er det den lyd, man oprindeligt, musikere og teknikere, lavede i studiet, eller senere tilkommende ting ?

er man tro mod originalen, og laver en remaster, der bare har bedre lydkvalitet, er det i min bog helt fint, og det så er SACD ellerandet, betyder nok mindre

Jo, men den diskution, om det er den ene eller den anden optagelse som bruges, vil altid være der.

SAcd er et højt opløst format i sig selv (DSD) og har intet med remastering at gøre.......

CD SACD
Format 16 bit PCM 1 bit DSD
Sampling frequency 44.1 kHz 2822.4 kHz[9]
Dynamic range 96 dB 120 dB[9]
Frequency range 20 Hz – 20 kHz 20 Hz – 50 kHz[9]
Disc capacity 700 MB 7.95 GB
Stereo Yes Yes
Discrete surround Never implemented Yes
Bond

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Både ja og nej

Et ordenligt optaget analogt masterbånd kan være af rigtigt rigtig høj kvalitet, eller det kan være noget skrammel. Det samme gælder overførslen fra masterbåndet til CD. Der er forskel på om masterbåndet bliver samplet ved 44 eller 192khz osv.

Så jo der kan bestemt være forskel på transfers, men kvaliteten bliver aldrig bedre end masterbåndet

Det forklarer hvorfor jeg har nogle "standart" CD'er med 30-40 år gl. musik som lyder helt forrygende og andre hvor lyden er lidt mørk i det. Hvor godt udstyr der anvendt til at overføre fra analog til digitalt er altså vigtigt og hvor godt det org. masterbåndet er, hvis det da er det originale og ikke nr. 2 el. 3 kopi.  Så lærte jeg osse noget nyt i dag
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Hej !

Bond

Det kommer nok an på hvad du kalder det alm. cd-spor. Det er korrekt at de fleste SACD-skiver også indeholder et cd-lag, men det er vel den samme version som på SACD-laget. Din sammenligning bliver altså en sammenligning mellem de to systemer og ikke en sammenligning mellem den nye remasterede udgave og den oprindelige udgave fra 1997.

Vi er helt enige i at SACD rummer større muligheder, men hvis lyden er ødelagt af en dårlig remastering hjælper det ikke at systemet er bedre. Og det er vel det Jan Stevns mener.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes