Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken HDCD/SACD afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan anbefale nogle gode cd-afspillere der både kan afspille HDCD og SACD, og gøre det omtrent lige godt?

Jeg er lidt i tvivl om der overhovedet findes sådan en afspiller (i god kvalitet og uden at være alt for dyr, ikke mindst).

Budgettet er helst så lavt som muligt men kan svinges op på ca. 10-20.000, måske endda også mere - men logisk nok; jo
højere pris, jo længere må købet udskyddes, og jeg vil helst ikke vente alt for mange måneder...

Jeg hører nogenlunde lige meget klassisk, opera, rock, folkemusik, og country (hvortil kommer noget metal når humøret
indfinder sig) - ja, ret så blandet, og så spiller anlægget oven i købet konstant.

Pt består anlægget af Musical Fidelity Triple X v8, og Dali Mentor Menuet, og selvom det generelt lyder ganske acceptabelt
(pånær en næsten irriterende manglende bas, der ikke ligefrem appellerer eller gør det videre morsomt at lytte til ret meget
metal) , så savner jeg især at få større udbytte af nogle af de HDCD og SACD indspilninger som jeg på det seneste er
kommet i besiddelse af.

Nu håber og venter jeg så bare spændt på nogle interessante forslag fra jer.
Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige faldet over denne afspiller, som jeg har mulighed for at købe for 3.000 brugt:

http://www.avguide.com/review/marantz-dv-9500-universal-disc -player

http://www.audioholics.com/reviews/transports/dvd-players/ma rantz-dv-9500

http://www.avrev.com/home-theater-video-players/dvd-players/ marantz-dv9500-universal-disc-player.html

Selvom den ikke kan afspille HDCD, så kunne det måske alligevel være et godt køb til prisen...?

Er der nogen af jer der har nogen erfaringer med denne afspiller, eller kan komme på andre gode eller bedre alternativer?

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Nå, nu har jeg lige søgt noget mere - dog stadig uden at finde nogen afspiller der både mestrer SACD og HDCD. Kan det
virkelig være rigtigt at der ikke eksisterer sådan en?

Hvad jeg imidlertid har fundet er tre SACD afspillere som umiddelbart lader til at være nogle gode køb, men igen vil jeg
være meget taknemmelig for input fra nogle af de mange kloge hoveder som jeg ved opholder sig her på forum. *fedte,
fedte*

Nogen der har erfaringer med eller meninger om nedenstående tilbud?

Denon DCD-2000 AE: pris 7.200 (ny)

Marantz SA-KI Pearl Lite: pris 10.500 (ny)

Sony SCD 1: pris 16.000 (brugt, fra 2002)

Nogen meninger om hvilket tilbud der giver mest for pengene?

Det vigtigste for mig vurderer jeg umiddelbart som værende SACD, hvorfor jeg (omend noget modstræbende) nok godt kan
acceptere at se bort fra HDCD, men jeg ville unægtelig foretrække en afspiller der kunne klare begge formater.

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at dette bliver min helt egen tråd... Ikke desto mindre kan det dog tænkes at der er andre end mig selv
der er interesseret i en kombineret HDCD/SACD afspiller der også kombinerer det altid eftertragtede: høj kvalitet, lav pris.
Derfor vil jeg tillade mig at fortsætte med at skrive de ting jeg finder ud af her i håb om at det også kan være til hjælp
og/eller inspiration for andre.

Således er jeg blevet opmærksom på at Cary CD 303T SACD Professional Version lader til at opfylde mit ønske om
funktionalitet og kvalitet, omend jeg endnu ikke har fundet en pris på dyret her hvor jeg befinder mig (Spanien). Den er bl.a.
anmeldt i Stereophile her:

http://www.stereophile.com/hirezplayers/cary_audio_design_cl assic_cd_303t_professional_sacd_player/.

Jeg ved ikke helt om jeg bør spørge her igen om der er nogen her der har gjort sig nogen erfaringer med eller overvejelser
over denne maskine, men jeg fortsætter som sagt ufortrødent jagten og skriver så her hvad jeg finder ud af undervejs.

Jeg har også set at NAD M5 opfylder i det mindste kravet til funktionalitet, men da jeg har læst en del negativ kritik af denne
maskine synes jeg alligevel ikke helt den virker så interessant. Jeg har dog ikke selv hørt den, så jeg må indrømme at min
bortdømmelse sker på et særdeles begrænset og tyndt grundlag, sådan bare lidt på-fornemmelsen-agtigt...

Det var alt for denne gang - opdatering følger formentlig snarest...

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Lexicon RT30

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Nå.. du skal ikke være ked af det.. se.. her skrev jeg..:)

Jeg kan dog kun snakke lidt efter erfaring ang. Maranzen. Det ser ud til efter det jeg kan se på billederne at Pearl Lite er faktisk den samme maskine eller næsten som en SACD-15.

http://www.audioholics.com/reviews/transports/cd-players/mar antz-sa-ki-pearl-sacd/SAKIPEARL_insides.jpg/image_view_fulls creen 

Jeg har selv sådan en og var meget skuffet af den i starten. Som SACD afspiler var den ikke noget at skrive om. Dog efter en del modifikationer (søg her i forumet) blev den sublim. Min makker har storbroren til den, S11 og den spiller godt fra starten af. Dog blev 15'eren bedre til sidst. Jeg vil ikke købe en SACD fra 2002, dog har jeg ikke lyttet til de modeler du skriver om.

/p

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om der overhovedet findes sådan en afspiller

De findes. Oppo laver flere modeller, der afspiller HDCD og SACD. Vil du have bedst mulig kvalitet fra Oppo, skal du anskaffe en Special Edition-model. Vil du gerne betale endnu mere, og muligvis faa bedre kvali, kan du koebe rebrandede Oppo-modeller fra f.x. Nuforce.

Budgettet er helst så lavt som muligt men kan svinges op på ca. 10-20.000, måske endda også mere

Ang. SACD-afspillere, er der et par Sony-modeller, der ku' interessere dig, hvis du vil ha' State-of-the-Art skulle XA-5400ES modellen vaere sagen (Stereophile Class A+, og blev holdt op mod tidligere Sony-topmodeller, hvor den nye trak sig som vinder).

Med dit budget, var det maaske en idé at koebe en Oppo til HDCD (samt DVD-film osv); samt en XA5400ES til SACD?

Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Kan godt blive svært med en "multiafspiller": Tror der er noget proprietæragtigt over det. Forstået sådan, at SACD, HDCD og DVD-A jo er opfundet af 3 forskellige firmaer.

Mener at Sony var med på SACD siden begyndelsen og jeg har f.eks. ikke set en Sony SACD maskine, der også spiller DVD-A (eller HDCD for den sags skyld). Ved ikke præcist, hvem af producenterne, der har taget HDCD til sig (JVC?).

Denon har en afspiller, der både tager SACD og DVD-A. Jeg kan ikke mindes at have set en dedikeret HDCD-afspiller, men når emnet har været drøftet er det nævnt, at nogle afspillere har en indikator for, at skiven er genkendt som HDCD. F.eks. som den Cary, du linker til.

Sony SCD 1 er efter min opfattelse det ypperste, der er fremstillet indenfor SACD-afspilning - den er dog kun til 2 kanaler. SACD udgives mest i flerkanals-lyd, hvor også den rumlige fornemmelse, formatet kan skabe, er afhængig af en afspiller med 5.1 SACD.

PS: Har bemærket, at mulighed for DVD-A afspilning ikke er afgørende. Men alligevel ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD T 585. Denne kan bl.a. afspille DVD, SACD, DVD-a, HDCD og MP3.

Lige nu bruger jeg den ikke meget, da jeg har fået en Blu-ray afspiller og også har en alm. cd-afspiller, der også kan afkode HDCD. Jeg har problemer mht. til lydniveauet, når jeg skal afspille SACD eller DVD-a. Jeg har ikke multikanal udstyr, så hele molevitten bliver afspillet over de analoge stereoudgange. Måske derfor?

NAD har bl.a. lavet en storebror til T 585 (NAD M55), der koster ca. 10k fra ny.

Venlig hilsen Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Denon DVD 2910, der klarer bl.a. SACD og HDCD (og altså dvd). Den er måske nok ikke i den klasse, du er ude efter, når det handler om ren cd-lyd. Men det kunne være et sted at starte, mens du finder det, du helst vil have. (Jeg købte for nogle måneder siden et fint, brugt eksemplar til kr. 500,-. Så er der råd til at fortryde, hvis det ikke er godt nok, eller der er råd til at købe en masse musik... )
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

M1980 skrev:
Det ser ud til at dette bliver min helt egen tråd... Ikke desto mindre kan det dog tænkes at der er
andre end mig selv
der er interesseret i en kombineret HDCD/SACD afspiller der også kombinerer det altid eftertragtede: høj kvalitet, lav pris.
Derfor vil jeg tillade mig at fortsætte med at skrive de ting jeg finder ud af her i håb om at det også kan være til hjælp
og/eller inspiration for andre.

Således er jeg blevet opmærksom på at Cary CD 303T SACD Professional Version lader til at opfylde mit ønske om
funktionalitet og kvalitet, omend jeg endnu ikke har fundet en pris på dyret her hvor jeg befinder mig (Spanien). Den er bl.a.
anmeldt i Stereophile her:

http://www.stereophile.com/hirezplayers/cary_audio_design_cl assic_cd_303t_professional_sacd_player/.

Jeg ved ikke helt om jeg bør spørge her igen om der er nogen her der har gjort sig nogen erfaringer med eller overvejelser
over denne maskine, men jeg fortsætter som sagt ufortrødent jagten og skriver så her hvad jeg finder ud af undervejs.

Jeg har også set at NAD M5 opfylder i det mindste kravet til funktionalitet, men da jeg har læst en del negativ kritik af denne
maskine synes jeg alligevel ikke helt den virker så interessant. Jeg har dog ikke selv hørt den, så jeg må indrømme at min
bortdømmelse sker på et særdeles begrænset og tyndt grundlag, sådan bare lidt på-fornemmelsen-agtigt...

Det var alt for denne gang - opdatering følger formentlig snarest...

Cary holder !
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de pludselig mange interessante svar. Det er en stor hjælp og varmer jo næsten lige så meget som en
gammel rørforstærker.

Lexicon RT-30 virker bestemt interessant, men efter at have læst en del om den diverse steder på nettet har jeg fået det
indtryk at den er prissat betydeligt over hvad den burde og at Oppo giver voldsomt meget mere for pengene. Er du af en
anden opfattelse, Winter?

Panos, Jeg har søgt efter den tråd du refererer til, men endnu uden videre held. Jeg er dog gennem søgningen stødt på en
hel del positive kommentarer om Marantz SACD 15, så hvis nu Pearl Lite skulle vise sig endog lige at være et hak eller to
bedre på et eller flere punkter, så er den bestemt stadig med i mine overvejelser.

alrmad, den Sony afspiller du nævner har jeg godt haft kig på igennem længere tid, omend jeg ikke har skrevet den på
listen ovenfor, og i kombination med en Nuforce modifikation af Oppo så kunne det bestemt godt være en spændende
mulighed. Jeg har allerede læst en del om Nuforce's modifikation, og mine primære bekymringer går blot i retning af besvær
(bl.a. med told og moms) i forhold til forsendelse frem og tilbage over Atlanten, samt prisforskel i forb. med at købe Oppo i
Europa... Hvis du selv har været igennem møllen eller kender nogen der har, så kunne man måske til at fortælle lidt om
hvordan det foregik og hvad den samlede pris endte på?

hrmand, jeg finder det meget interessant at du betegner Sony SCD 1 som noget af det ypperste inden for SACD. Mener du
dermed også at det er et godt tilbud jeg har set som giver "mere for pengene" (meget subjektivt, naturligvis, men med en
begrundet forklaring tilknyttet kunne det være interessant at høre din mening om det) end de øvrige der har været nævnt i
denne tråd? I denne omgang er det udelukkende HDCD og SACD der interesserer mig - kunne der komme DVD Audio med
oven i købet ville det da bare være dejligt, men selvom jeg sagtens kan nyde at se en film en gang om måneden (om
overhovedet så ofte) så er jeg ikke den store film-entusiast og kan faktisk slet ikke huske hvornår jeg sidst så tv, og
multikanalhalløj er jeg helst fri for i hjemmet.

Razzer, kunne man få dig til at oplyse hvor og hvornår du købte din Cary afspiller, og hvor meget du gav for den? Det lader
til at der kun findes en forhandler af Cary i hele Spanien, og det ligger langt væk herfra hvor jeg bor, så jeg kunne måske
godt finde på at købe den i Danmark, såfremt valget skulle falde på netop den.

Jeg er ikke interesseret i bare at købe et eller andet mere eller mindre tilfældigt, der bare kan spille de ønskede formater
indtil jeg finder noget bedre - så venter jeg hellere lidt længere indtil jeg kan købe noget som jeg ved jeg kan leve med i
flere år frem. Det setup jeg har lige nu er (indrømmet MEGET!) langt fra det bedste man kan få, men jeg satser nu alligevel
på at beholde det nogle år endnu (det næste jeg udskifter bliver nok højtalerne, selvom jeg tror det bliver vanskeligt at finde
nogle der spreder og gengiver specielt stemmer og akustiske instrumenter ligeså godt som dem jeg har samtidig med at
give den ekstra naturlige bas jeg er ude efter, uden at prisen bliver aldeles astronomisk), så lige nu ser jeg bare
mulighederne an for at tilføje anlægget den ekstra funktionalitet også at kunne afspille i hvert fald SACD og, som sagt, helst
også HDCD. Jeg har nogle rigtig lækre HDCD skiver fra Reference Recordings, og selvom jeg virkelig nyder dem som de er,
så kan det alligevel godt pine mig lidt at vide at der nok er en del mere at hente med en HDCD afspiller, og det samme gør
sig gældende med nogle af mine SACD indspilninger som bl.a. inkluderer nogle Mozart symfonier opført af Scottish Chamber
Orchestra dirigeret af Sir Charles Mackerras udgivet af Linn. Selvom det er en nydelse hver gang jeg sætter disse skiver på,
så kan jeg altså bare ikke slippe følelsen af "hold op, hvor dette bare fortjener det bedste jeg overhovedet kan give det" -
det er jo nok fordi man er ved at være smittet af den der så berygtede hifi-virus... *mangler der ikke en smiley der både ser
syg og glad ud på en og samme tid?*

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Vedr. Sony SCD-1:

Den første sacd-afspiller fra Sony og i mange år referencemodel for, hvad formatet kan præstere. Blandt andet i USA er de stærkt efterspurgte på http://www.audiogon.com/ men også eBay har haft dem til salg. De dukker op et par gange om året og bliver solgt meget hurtigt til gode priser, set i relation til den oprindelige på $5000.

Du har sikkert googlet modellen allerede, men jeg anbefaler http://www.agoraquest.com som er for Sony entusiaster.

Om du får mere for pengene - tja, det afhænger jo af ørerne, der lytter, men prisen holdes "oppe" på grund af efterspørgslen, selv om den kun leverer SACD i 2 kanaler. Alternativet er modellens  "afkom" SCD-777ES, som ifølge manualen er nævnt at være identisk med SCD-1, dvs. struktur og indhold er videreført, men udseende er ændret.

I øvrigt er epokens forstærkere i serien også stærkt efterspurgte, men det er en anden sag ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Som andre har nævnt, kan flere af de store Denon maskiner afspille både sacd , hdcd og dvd-audio. Især Denon DVD A1XV er blevet meget rost for dens sacd gengivelse. Selvom det er en dvd-afspiller har Denon gjort virkelig meget ud af stereogengivelsen. Nyprisen var omkring 25K. men man kan sikkert finde en brugt til en fornuftig pris.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 04 November 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Interessant at høre om, hvad du ender med at købe. Synes lige du skal se billeder af SCD-1 + resten af serien i denne tråd (side 1):

http://www.agoraquest.com/viewtopic.php?topic=31481&foru m=51

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Runkeldunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007
Sendt: 04 November 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

!S

Den "Nye" afspiler fra Cambridge spiller dvd audio/video, HDCD, SACD, og lidt mere og den koster 3500 i hifiklubben. Og den
skulle være en ganske udemærket afspiller.
Til top Vis Runkeldunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Runkeldunk

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 November 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-afspiller/n ad_m55_dvd-afspiller.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/nad_ m5_cd-afspiller_grigio.htm

2 stærke fra NAD, den ene sågar også DVD.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale at tage et kig på Sonys nuværende topmodel SCD-XA5400ES, som lyder sindssygt godt med både SACD og
alm cd.

http://www.stereophile.com/musicintheround/music_in_the_roun d_36/index.html
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ddgtl&1262881641&&&/ Sony-SCD-XA5400ES-Best-SACD-for-under-$1

Ved faktisk ikke, om den understøtter HDCD, muligvis ikke.

Skal dog siges, at det kræver HDMI, hvis man med denne afspiller vil lytte til sacd i surround, da afspilleren kun har
analogudgange i stereo.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg er nået frem til at Cary 303T eller, endnu bedre, 306 er min drømmeafspiller, mens Sony XA5400ES nok er et mere
realistisk bud (på samme måde som Gryphons store integrerede er min drømmeforstærker mens jeg i virkeligheden nøjes med
en bette Musical Fidelity T-100 - sådan er livet jo så hårdt indimellem). Selvom jeg ikke ønsker at vente alt for længe inden jeg
køber, så kan jeg desværre heller ikke gøre det lige med det samme. Måske januar eller februar med lidt held. Denne tråd har
været en stor hjælp, så hermed en stor tak til jer alle sammen for råd og vejledning.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 06 November 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

hejsa...måske du skulle tage yamaha cd-s2000 med i overvejelse....den koster hvis idag 14995,- men kan findes nogen gange på tilbud, jeg var heldig herinde at finde en helt ny til 7995,- med 3 års garanti...dog har den ikke hdcd, men tilgengæld har den balancerede udgange, og den følger de fleste cd mask op til 40-50kg til dørs lydmæssigt....men er en overset mask i mine øjne!!!!

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum