| Forfatter |
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
|
Du kan på ingen måde gøre det lige så godt selv (Med spider TV) som Otto eller CSN-teknik kan gøre det!..Det er ikke en simpel opgave at lave en god kalibrering på sit udstyr!..
|
|
|
Hvis du læser mine indlæg kan du se at vi er enige i at Otto kan gøre det bedre end jeg (spørgsmålet er blot hvor stor eller lille forskellen er). Nu gav trådstarter jo udtryk for at han syntes at 2800 Kroner var dyrt, og det er jo en ærlig sag, og så syntes jeg da at det var passende at komme på banen med andre muligheder.
Jeg synes også selv at 2800 Kr. er mange penge, og derfor har jeg investeret i et Spyder2 colormeter og downloadet den førnævnte gratis software. Dette løsning fungerer fint for mig, og jeg synes virkeligt at man kommer langt med denne løsning. Jeg tvivler stærkt på, at den (lille?) forskel der er på at få en professionel til at udføre kalibreringen, og så på at gøre det selv, er de ekstra penge værd for mig. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
En anden mulighed er at købe et Spyder2 colormeter og selv kalibrere. Det har jeg selv gjort. Spyder2 kan købes i Tyskland til omkring Kr. 500,-
Som jeg ser det, er der følgende fordele ved at lade Otto gøre det: * På grund af uddannelse, erfaring og bedre udstyr, kan Otto lave en mere nøjagtig kalibrering. * Man slipper for at sætte sig ind i noget som helst selv.
|
|
|
Nu skal vi nok heller ikke se bort fra forskellen mellem Datacolors Spyder2, som er generelt accepteret som værende det mindst pålidelige colorimeter på markedet, og så Ottos Eye One Pro spectroradiometer.
Når man først har prøvet at måle med to helt ens Spyder2 og få forskellige resultater, så lægger lidt af enstusiasmen sig, desværre. Bortset fra det mener jeg nu (irriterende nok) at den største forskel udgøres af erfaringen. Ordentligt udstyr er bare en basal nødvendighed.
perejvind skrev:
|
Fordele ved selv at gøre det selv: * Det er meget billigere. * Man kan kalibrere alle de displays / projektorer man har lyst til uden ekstra omkostninger. * Det er sjovt og lærerigt at beskæftige sig med. * Venner og bekendte kvitterer med en god middag, når man kalibrerer deres udstyr 
|
|
|
Den del er jeg til gengæld helt enig med dig i. Men hvis nu ønsket bare var at få det bedst mulige billede, så er det godt nok en lang (omend spændende) proces 
Venligst
Kim
|
| Til top |
|
| |
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at det næste arrangement Otto skal holde, skal være: Perejvind Vs Otto
De skal begge få udleveret en ny BenQ W5000 og se hvem der kan lave det bedste billed 
Så kan alle vudere om Otto er de 2800 kr værd.... __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
Jeg synes, at det næste arrangement Otto skal holde, skal være: Perejvind Vs Otto
De skal begge få udleveret en ny BenQ W5000 og se hvem der kan lave det bedste billed 
Så kan alle vudere om Otto er de 2800 kr værd.... |
|
|
Perfekt idee ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
|
|
|
|
God idé i teorien, i praksis har vi et "lille" problem: Det kræver en person der er mindst lige så erfaren som dem der udfører kalibreringerne, at bedømme hvilken af dem der er bedst!  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
| I sidste ende er spørgsmålet jo så, hvor meget bedre Otto kan gøre det, end f.eks. en amatør som jeg selv. Og om man synes forskellen er pengene værd. Det er jo lidt svært at svare på. |
|
|
Det er _meget_ afhængigt af udstyret. Såvidt jeg husker har du en Infocus projektor? De har ret begrænsede justerings-muligheder, og er for så vidt også rimeligt godt justeret fra fabrikken. Her er forskellen på en "amatør-kalibrering" og en prof-kalibrering ikke nødvendigvis særligt stor. En W5000 (eller eksempelvis Pioneer tv) er en _helt_ anden historie, her har du noget color management der er langt mere avanceret, og kræver en langt større indsigt i colorimetry end "bare" en gråskala-justering. Og det er noget der - i hvert fald da jeg tog kurset - kun berøres meget perifært på et ISF kursus. ISF kurset lægger mest vægt på gråskala-justering og de mere basale justeringer derudover.
Derudover skal man være obs på at erfaringen ikke kun spiller ind mht. selve kalibreringen af projektoren (eller tv'et), men også i forhold til at vælge de rigtige settings i afspillere og evt. andet tilsluttet udstyr, eller ligefrem at anbefale at skifte noget ud, hvis der er flaskehalse i systemet. Det er f.eks. ikke unormalt at se opstillinger i 50.000,-s klassen, hvor en ny afspiller til 3-4.000,- kan gøre en verden til forskel. Specielt hvis dén afspiller der så skal kasseres har kostet 5-10.000,-, er det ikke altid noget den uerfarne lige tænker over. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
| Jeg synes også selv at 2800 Kr. er mange penge, og derfor har jeg investeret i et Spyder2 colormeter og downloadet den førnævnte gratis software. Dette løsning fungerer fint for mig, og jeg synes virkeligt at man kommer langt med denne løsning. Jeg tvivler stærkt på, at den (lille?) forskel der er på at få en professionel til at udføre kalibreringen, og så på at gøre det selv, er de ekstra penge værd for mig. |
|
|
Jeg har intet imod at man leger med dette selv, jo flere der interesserer sig for god billedkvalitet jo bedre. Dét man skal passe lidt på med er bare hvem man anbefaler at kaste sig ud i at gøre det selv. Det kræver alt andet lige en vis flair for teknik, tålmodighed/stædighed og vilje til at bruge en del tid på at sætte sig ind i tingene. Hvis man starter fra helt bar bund, og som i dette tilfælde bare gerne ville have nogen til at slynge nogle indstillinger ud man kunne kopiere, så er det spørgsmålet om en investering i en Spyder ikke netop bare ville ende som en spildt investering, som ligger i skuffen og samler støv. Lidt ala de mange HTPC'er jeg ser rundt omkring, som folk ikke bruger til noget som helst, fordi de har opgivet - de har ladet sig lokke af lovprisningerne fra de entusiaster der selv kan det hele, og som har fortalt alle og enhver at HTPC bare er lykken. Mange entusiaster er simpelthen utroligt dårlige til at forholde sig til at mange andre mennesker ikke har samme flair for teknik som dem selv. "Alle og enhver kan da skifte en harddisk!" Nej, det kan alle og enhver ikke. Og det er heller ikke alle og enhver der vil få glæde af en spyder, eller bare en kalibrerings-DVD. Jeg har set tilfælde hvor folk har gjort billedet _ringere_, fordi de slavisk har fulgt nogle anvisninger som de har misforstået, eller har fået en lidt for kort introduktion til brugen af test-billederne. Eksempelvis vil man på rigtigt mange nye displays nå frem til en alt for høj kontrast-indstilling, hvis man slavisk følger de klassiske test-billeder til justering af kontrast. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
King-of-dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Der er ingen tviel om at jeg vil opnå den højeste quallitet ud af min projektor. Så er spørgsmålet bare hvor stor foskelen er på en ISF kallibering. Det er vel svært og bedømme for en amartør.
Gør det selv løsning er ikke helt simplet som man tror fordi jo mere jeg roder ind i w5000 menuer jo mere forvirret bliver man!... min gamle inforcus var lidt mere lige til..
Jeg kan forstå at det er en god ide at lade pæren kører i ca. 150 timer inden man får den kalibreret. Projektoren er helt ny og har kun køret et pr. timer.
er det den samme kalibrerering man bruger i både dvd og bluray? jeg spørger fordi når jeg kører bluray på den så virker det som om at der mangler farver så jeg plejer og skrue den op på 68 color.
__________________ Kom forbi min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
|
Så kan alle vudere om Otto er de 2800 kr værd....
|
|
|
På en god dag skal Otto da nok være 2800 Kr. værd. Han er jo en mand i sin bedste alder 
AV Precision skrev:
perejvind skrev:
| I sidste ende er spørgsmålet jo så, hvor meget bedre Otto kan gøre det, end f.eks. en amatør som jeg selv. Og om man synes forskellen er pengene værd. Det er jo lidt svært at svare på. |
|
|
Det er _meget_ afhængigt af udstyret. Såvidt jeg husker har du en Infocus projektor? |
|
|
Måske kan du huske, at jeg engang har haft en Infocus X1, men det er længe siden. Nu har jeg en Optoma HD72i. Min Optoma kan dog godt lyde som en Infocus X1 hvis jeg sætter blæseren i High Altitude mode. 
AV Precision skrev:
|
Jeg har intet imod at man leger med dette selv, jo flere der interesserer sig for god billedkvalitet jo bedre. Dét man skal passe lidt på med er bare hvem man anbefaler at kaste sig ud i at gøre det selv. Det kræver alt andet lige en vis flair for teknik, tålmodighed/stædighed og vilje til at bruge en del tid på at sætte sig ind i tingene. |
|
|
Point taken! Jeg vil gerne understrege, at det kræver at man bruger en del tid på at sætte sig ind i de basale ting omkring kalibrering. Som altid er det lysten der driver værket, og som sagt synes jeg det er spændende selv at kalibrere. Men det er ikke noget man sætter sig ind i på 5 minutter. Så er det slået fast. 
Til slut: Lad mig endnu engang slå fast, at jeg aldrig har påstået, at jeg kan kalibrere lige så godt som en ISF-certificeret person. Men hvis man har lyst til selv at gøre det, og er villig til at bruge tiden på at sætte sig ind i tingene, så mener jeg stadig at man kommer rigtig langt med et Spyder2 colormeter og den gratis software. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 10 April 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Måske kan du huske, at jeg engang har haft en Infocus X1, men det er længe siden. Nu har jeg en Optoma HD72i. Min Optoma kan dog godt lyde som en Infocus X1 hvis jeg sætter blæseren i High Altitude mode.  |
|
|
Nej jeg mente du havde en IN76/78, men det må være noget jeg har drømt så... Nu du siger det kan jeg godt huske du har omtalt HD72. Der er også en del at pille i, men med W5000 er vi ude i et CMS system som ikke nødvendigvis opfører sig som præsten prædiker, så det er ikke helt lige ud af landevejen. Det er dét der generelt er det største problem omkring kalibrering - hver producent har sin egen opfattelse af hvordan justeringsmulighederne skal designes. Et apparat hvor justeringerne er korrekt designet, kan være endog meget nem at kalibrere, hvor man groft sagt bare skal følge "drejebogen" (så længe signalkilden også er korrekt). Der er bare _meget_ langt mellem disse apparater. Dét der kræver erfaring, er i høj grad at gennemskue hvad der sker når man regulerer på en kontrol, og ikke mindst at spotte om der er nogle negative side-effekter ved at gøre det. Det er faktisk i høj grad dét der udgør forskellen på et ISF kursus og et JKP kursus. Hos ISF lærer man helt grundlæggende hvordan man kalibrerer. Hos JKP lærer man udover dette en hel del om hvordan det ser ud når ting går galt.
Jeg er helt med på at du kender forskellen på selv-kalibrering og pro-kalibrering (udover at "ISF" i sig selv ikke er garanti for godt arbejde), jeg skriver det lige så meget som generel oplysning. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 10 April 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
King-of-dk skrev:
| Der er ingen tviel om at jeg vil opnå den højeste quallitet ud af min projektor. Så er spørgsmålet bare hvor stor foskelen er på en ISF kallibering. Det er vel svært og bedømme for en amartør. |
|
|
Personligt garanterer jeg at der er synlig forskel. Hvis ikke, kører jeg igen uden regning (det sker, men det er sjældent, og når det sker er det som regel fordi justeringsmulighederne til at rette dét der er galt mangler, ikke fordi billedet er perfekt...) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 11 April 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
BowieCool skrev:
|
|
|
God idé i teorien, i praksis har vi et "lille" problem: Det kræver en person der er mindst lige så erfaren som dem der udfører kalibreringerne, at bedømme hvilken af dem der er bedst!  |
|
|
TOTAL VRØVL samme høre man i nogle HIFIkræse nemlig dette at det kræver experter for at kende musik kvalitet, men det er også LØGN alle kan se billedkvalitet alle kan høre musik kvalitet.
Så i kan bare komme igang med den test for kan menigmand ikke se kvalitets forskellen så er der ingen forskel.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 11 April 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
King-of-dk skrev:
| Der er ingen tviel om at jeg vil opnå den højeste quallitet ud af min projektor. Så er spørgsmålet bare hvor stor foskelen er på en ISF kallibering. Det er vel svært og bedømme for en amartør. |
|
|
Personligt garanterer jeg at der er synlig forskel. Hvis ikke, kører jeg igen uden regning (det sker, men det er sjældent, og når det sker er det som regel fordi justeringsmulighederne til at rette dét der er galt mangler, ikke fordi billedet er perfekt...) |
|
|
LOL samme har jeg prøvet når jeg tuner højtalere, for får man en gumpetung Dali højtaler med upræcise forstærkere bag så er det ligegyldigt hvor manget man prøver, der kommer bare ikke musik ud. Dette skylder hverken rum eller musikken nej nærmere at grejet er så upræcist at det er ligegyldigt hvordan det tunes eller justeres der er simpelthen ikke mulighedder nok.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 12 April 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er din referenceramme JB for at tune?
Bruger du måle udstyr..Nej :)- du bruger vel ørerne. Og hvad er referencerammen for dem ? Hvor tit hører du klassisk musik live eller ikke forstærket akustisk musik i det hele taget?
Otto bruger ikke sine Linn højtalere til at måle på lærredet - han har udstyret i orden du :)
- selvom jeg nu nok vil prøve de 500 fra tyskland først, så er der lidt at lege med.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 12 April 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hvad er din referenceramme JB for at tune?
Bruger du måle udstyr..Nej :)- du bruger vel ørerne. Og hvad er referencerammen for dem ? Hvor tit hører du klassisk musik live eller ikke forstærket akustisk musik i det hele taget?
Otto bruger ikke sine Linn højtalere til at måle på lærredet - han har udstyret i orden du :)
- selvom jeg nu nok vil prøve de 500 fra tyskland først, så er der lidt at lege med. |
|
|
Ikke for at starte en anden diskution vil jeg lige fortælle dig at øerene er det eneste der kan høremusikken og hjerne tolke musikken det kan intet måleinstrument ;O) Måle instrumenter kan måle lydtryk frekvensgang men har INGEN musikalsk forståelse.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 April 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
TOTAL VRØVL samme høre man i nogle HIFIkræse nemlig dette at det kræver experter for at kende musik kvalitet, men det er også LØGN alle kan se billedkvalitet alle kan høre musik kvalitet.
Så i kan bare komme igang med den test for kan menigmand ikke se kvalitets forskellen så er der ingen forskel.
|
|
|
Jeg er meget uenig. Som et eksempel, så har jeg oplevet at folk med meget dårlige DVD-afspillere har siddet og sagt at de synes billedet er perfekt. Så udpeger jeg hvad de-interlacing fejl er, og viser dem hvordan det ser ud når det ikke er der (ved at bruge en anden afspiller). 3 minutter efter sidder personen og peger på interlace-artifacts konstant, og kan slet ikke holde ud at kigge på billedet.
Dét jeg vil sige med det er, at hvis du har en uerfaren seer, så sker der ofte det at begge billeder er meget bedre end det bedste personen ellers har set, og så er det svært at forholde sig til forskellen. Derudover er der dét faktum at dét folk umiddelbart foretrækker når de ser to billeder, oftest vil være dén hvor billedet er mest kontrast-fyldt, eller skarpest - det er jo netop derfor tv'ene er indstillet som de er fra fabrikken! Den bedste kalibrering er _ikke_ dén seeren foretrækker når man sammenligner tv'ene. Den bedste kalibrering er dén der gør seeren i stand til at se kildematerialet som det er. Det er to forskellige ting.
Det er nøjagtigt det samme med lyd. Det kan godt ske at alle kan høre de musikalske forskelle, men du skal lige fortælle dem at det er dét de skal lytte efter først! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |