Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Akustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZaiFeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen

Kunne godt tænke mig at trække lidt på jers viden! Jeg er i gang med at lave en kælder rum på ca.40kvadratmeter, det skal meget gerne ende ud med en hjemmebio og et lytte rum, selve kælderen er støbt i beton, men der er muret en kærne op i mursten, i kan se det her. http://groundsound.com/GalleryThomasR.php Gulvet er jo støbt og der bliver støbt et extra gulv bagerst i rummet, så det bliver i to plan til to rækker stole.

Problemet er at jeg rigtig godt kunne tænke mig at ligge gulvfliser i rummet, men er ikke sikker på om det er klogt! Det ville jo nok være klogest at ligge et dejligt gulvtæppe.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du gerne vil have at vide

Om gulvtæppe er bedre end fliser akustisk set. Ja ! Gerne tykt og tungt.

Og så akustiske tiltag så som dæmpning og reflektering de rigtige steder i rummet.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Der er to slags dæmpning:

1. Generel dæmpning for at få en acceptabel efterklangstid.

2. Strategisk dæmpning/diffusion for at fjerne førsteordensreflektioner fra gulv, loft, side- og bagvægge. Forbedrer
stereoperspektivet.

Du kan sikkert slippe afsted med at lægge fliser hvis du sætter et absorberende loft op, f.eks. Troltekt. Men du slipper nok
ikke for et tæppe placeret strategisk mellem sofa/stole og højttalere.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

ZaiFeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange, kan godt leve med nogle tæpper foran højttalerne.

Er der nogle der har et lytte rum med flise gulv vil jeg da meget gerne høre deres mening.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var i din situation ville jeg nok gå lidt mere drastisk til værks en et tæppe foran højttalerne.

Dit ubetinget største akustiske problem kommer til at være støende bølger i basområdet og der skal altså en del til for at tæmme dem - særligt i en kælder hvor bassen ikke kan 'slippe ud'.

Min kælder er mindre en din, hvilket giver mig ekstra ulempe, men lad mig alligevel fortælle hvad jeg har gjort:

1. Jeg har lagt trægulv på strøer og et korthåret tæppe ovenpå.
2. Jeg deponeret så meget rockwool som jeg kan i hjørner og nicher.
3. Bag lyttepositionen har jeg to bogreoler
4. Jeg har ca. 10 parafon placeret strategisk på loft og sidevægge til dæmpning af reflektioner i området mellem højttalere og lytteposition.
5. Jeg har forsøgt mig med alt mellem en monitor højttaler i mellemstørelse med begrænset output under 40Hz til Klipsch RF-7 som har kraft helt ned til 32Hz.
6. Jeg har indkøbt SLAM plastfolie til bygning af ca. 3 m2 membranabsorbenter til basområdet.

På trods af alt dette, mener jeg stadig ikke at basområdet er 100% velkontrolleret. Dette smitter omgående af på den øvre bas og nedre mellemtone som mister dynamik og definition.

Jeg har så som sagt også et par ekstra ulemper at slås med:
1. Rummet er lille (4m x 5.2m x 2.1m)
2. Dimensionerne er temmelig ringe, idet bredde er tæt på at være et multiplum af højde.
3. De rå vægge er pudsede og ekstremt reflekterende

Hvis jeg havde pladsen og muligheden for at bygge en indre forskalning at hulsten ville jeg klart vælge at have områder hvor stenene var perforerede for at opnå en Helmholtz effekt.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Prøv at skriv eller ring til ham her http://www.diffusor.com/Kontakt.htm

Han har styr på det med akustikken.

Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 August 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

ZaiFeR skrev:

Er der nogle der har et lytte rum med flise gulv vil jeg da meget gerne høre deres mening.

Hej,

Jeg er "belastet" med 30m2 klinker i min stue, hvor jeg har mit anlæg. Jeg kan ikke understrege nok at det, som også nævnt af andre, er rum resonancerne der er "skurkene" i spillet. Jeg har dog et lidt atypisk rum, ved det, at jeg har skrå loft mod 4m og nedad igen mod bagvæg. Jeg spiller på den lange side af rummet (6.2m lang x 4.7m bred).

Efterklangsmæssigt synes jeg at rummet er relativ fint, måske grundet den store højde. Jeg benytter en speaker management delefilter til at "redde" mig ud af rumresonancerne under 466Hz.

Der er enkelte småtæpper (konens hygge) og ikke voldsomt møbleret, men alt alt er det et meget dynamisk rum, og hifi besøgende har nævnt at de ikke opfatter rummet som decideret hårdt.

Men jeg tør ikke sige hvorledes det vil opføre sig i et relativt lavt rum (mine vægge er iøvrigt også træskelet så de er også "levende"). Jeg er s.u bange for at du måske må ty til elektronisk rum kontrol men det virker også

Hilsen Flemming

Hey din herlige tilgang til PA sagerne ka' jeg godt lide, nice mid horn 

Hvordan lød det så ?

ZaiFeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
ZaiFeR skrev:

Hej,

Jeg er "belastet" med 30m2 klinker i min stue, hvor jeg har mit anlæg. Jeg kan ikke understrege nok at det, som også nævnt af andre, er rum resonancerne der er "skurkene" i spillet. Jeg har dog et lidt atypisk rum, ved det, at jeg har skrå loft mod 4m og nedad igen mod bagvæg. Jeg spiller på den lange side af rummet (6.2m lang x 4.7m bred).

Efterklangsmæssigt synes jeg at rummet er relativ fint, måske grundet den store højde. Jeg benytter en speaker management delefilter til at "redde" mig ud af rumresonancerne under 466Hz.

Der er enkelte småtæpper (konens hygge) og ikke voldsomt møbleret, men alt alt er det et meget dynamisk rum, og hifi besøgende har nævnt at de ikke opfatter rummet som decideret hårdt.

Men jeg tør ikke sige hvorledes det vil opføre sig i et relativt lavt rum (mine vægge er iøvrigt også træskelet så de er også "levende"). Jeg er s.u bange for at du måske må ty til elektronisk rum kontrol men det virker også

Hilsen Flemming

Hey din herlige tilgang til PA sagerne ka' jeg godt lide, nice mid horn 

Hvordan lød det så ?

Hej Flemming

Undskyld at jeg først skriver nu, men jeg blev lige far i mellem tiden. Alle de huller der er i væggene havde jeg tænkt, at fylde op med en form for dæmpningsmateriale.

Jeg har haft et mobildiscotek hvor vi byggede alle vores højttaler selv, dem du har i din stue er det ikke et JBL horn det ligner det, dem har vi haft 4 stk af, de kan godt spille en sportshal op. Jeg valgte PA enheder fordi jeg godt ville ha den biograf lyd som jeg syntes horn giver, det er jo nok lidt overkill men det er der jo også lidt sjov  Hvordan lød det så! ja topkassen lød sådan set fin, vi havde ikke pillet så meget ved den som vi gerne ville, det er jo det rigtig fede ved Ground Sound grejet du kan pille ved alt. Til film spiller det meget fremme i skoene men det gør horn syntes jeg. Til musik er jeg ikke en horn mand, men jeg har jo heller ikke hørt dit

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes