Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: ombygning af højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er min jagt på lidt mere niveau i bassen ved at overveje hvad jeg skal gøre. det åbenlyse svar er en sub som jo selvfølgeligt ville være det nemmeste.
men jeg har også overvejet at lave helt om på min højttalere som er dette sæt: HER
jeg er som sådan glad for dem, og diskanten er jeg især glad for den synes jeg spiller helt vildt behageligt. bas og diskant er 4ohm men ved ikke om dette ville være optimalt til det jeg gerne vil?

så ville man f.eks. kunne udvide den til en trevejs/2.5vejs/2vejs med 2 basser. med en ekstra af de enheder jeg har eller måske en helt anden enhed.

eller beholde det som nu bare med et større kabinet + nyt filter (ville dette kunne give noget ekstra i bunden?)

eller skal Jeg ud i helt nye enheder osv. for synes at lyden faktisk er rigtig dejlig mangler bare lidt mere go på bassen.
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

producenten anbefaler sig at man supplerer dine højttalere med en subwoofer, så mon ikke det vil være den bedste løsning?

ellers skal du nok ud i at bygge dem om til gulvhøjttalere, men tror umiddelbart ikke det vil give en dybere bas.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du er glad for dine højtaler nu, så skulle du måske købe en sub i stedet for at bygge om.
Du ved hvad du har, men ikke hvad du får.

Du kunne jo bygge en sub ud af deres bygge sæt? Så får du måske også stillet din bygge træng?

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

jamen altså skal have lavet nye kabinetter uanset hvad jeg gør, så byggetrangen skal jeg nok få stillet det var mere bare hvis der måske var nogen der lige havde en god ide eller et eller andet, men så bliver det formentlig bare helt nye højttalere til mig og dem jeg har til min lillebror.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Ud over subwoofer, kan kabinettet laves større (gulvboks). Så skal du have ændret refleksafstemningen, men det kræver T/S data på bas/mellemenheden for at kunne vurdere, hvordan sådan en modifikation vil virke, og om den overhovedet kan betale sig.

En tredje mulighed er den med den ekstra basenhed. Da det er et 4 Ohms system, måtte man nok ty til en seriekobling af de to basser, med den ene kortsluttet af en stor kondensator. Men, at få det til at fungere godt kræver nok, al man ved en del om det, og at man er rede til at eksperimentere meget.

Jeg synes egentlig, at det er lidt synd, hvis du opgiver et par ellers tilfredstillende højtalere sådan (selvom lillebror sikkert blir' glad). Ikke at det kommer mig ved, men hvad er der galt i at bruge en sub?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

jamen altså vil gerne solv måske op i noget lidt mere highend for at prøve det... og så kan bettebror jo blive glad for dem jeg har nu, og så er det jo lidt en win win for så har jeg nemlig også hele hans konfirmationsgave endda uden at have spenderet det store for forstærkeren har jeg også til ham i forvejen.

men så tjekker jeg lige markedet og opretter lige en tråd med hvad jeg skal finde af enheder. til næste projekt.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Du vil ikke få væsentlig dybere bas med Wavecor enheden i et større kabinet. Du kan heller ikke bygge den om til 2,5 vejs når bassen er 4 ohm. Du kan selvfølgelig bygge den om til 3-vejs, men det er ret kompliceret at opnå et godt resultat.

Personligt ville jeg vælge at bygge en subwoofer. Det er nok nødt til at være en aktiv, da din forstærker næppe kan trække lavere impedanser end 4 ohm. Jeg ville så lave højttaleren om til et lukket kabinet for at afskære den i det nederste basområde. Du får en bedre mellemtone når den lille basenhed ikke skal gengive den dybe bas.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

febbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

det med hvordan højttaleren spiller med en sub oplevede jeg også sammen med en dali swa-15 og så mit reckhorn f1 sub sat filter, synes faktisk at de spille mega godt sammen med den sub. og der skar jeg dem af ved ca 70hz

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Lillebror må så ønske sig en aktiv sub i 18 års fødselsdagsgave .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes