Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Dæmpning af pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej!  Jeg har investeret i en Kenwood KD990 pladespiller som jeg er meget glad for. Jeg spillede på en Rega Planar 3 før, men Kenwood`en har lige løftet det hele et niveau med samme pickup som er en Ortofon MC 3 Turbo. Dog har jeg et problem med akustisk tilbagekobling. Mine vægge i huset er lavet af et materiale der hedder Siporex(eller i den stil!!!!) En slags letbeton. Pladespilleren er monteret på væg da jeg har trægulv og stereobænk. Jeg har hængt nogle meget stærke hyldeknægte op i rent jern. Ovenpå dem er der først dæmpepuder og derefter følger en blok af mdf- plader som er ca. 40 cm. høj og vejer forbi de 20 kg. Pladespilleren vejer 14 kg. og har direct drive og har ikke flydende ophæng. Jeg tror derfor at den er noget følsom overfor rystelser i forhold til Regaen. Når jeg skruer op for lyden på mine JBL 240 TI begynder to 14 tommer basser at flytte luft. Det er til tider voldsomt og jeg kan se på membranerne, at pladespilleren bliver kraftig påvirket. Højtalerne er afkoblet fra gulvet med SD-feet. Men jeg kan sagtens mærke på væggen at det ryster lidt i den. Jeg har efterhånden ingen løsning på problemet udover at spille i et andet lokale med almindelig væg. Problemet er bare at det nuværende rum er det absolut bedste til lyd i hjemmet, de tynde vægge til trods. Jeg har kigget lidt efter en Target-hylde, men jeg må indrømme, at jeg har svært ved at tro på at den skulle være bedre end mdf-pladerne.   Er der en derude som har et forslag ellers må jeg blot acceptere at høj musik kun bliver over cd og dvd.
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej Rainbow

Prøv at putte kork imellem fødderne på pladespilleren og hylden. Du kan evt. købe det i Ikea som bordskåner og skære det ud i passende stykker.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej Troels!

Tak for hjælpen. Jeg købte to bordskånere og skar dem op i 12 stk. Herefter placerede jeg de 4 under pladespilleren og de resterende under højtalerne. Det er den bedste dæmpning jeg til dato har haft. Det strammede desuden basgengivelsen op.   Nu kan jeg spille betragteligt højere. Hvor højt finder jeg ud af i morgen, da jeg har huset for mig selv.

Venlig hilsen

Keld

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej Keld

Det glæder mig at høre!

God musikdag imorgen

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

henlars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal gå lidt mere "tungt" til værks.

Problemet er din væg. Den skal du beklæde med gibsplader, evt. på begge sider. De skal fæstes til den eksisterende væg for at gøre hele "systemet" mere resonansfattigt. Ellers har du skabt en kolos på lerfødder!

Til top Vis henlars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henlars

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 August 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes