Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Udkig efter en ny projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

hele debatten går ikke på om at sammenligne digitalkamera, var bare et eksempel. vi kan også bruge computere, da vi snakker chipsæt.. vi sammeligner 2 computere, den ene er en apple bærbar den bruger et 7600gt grafikkort og så har vi en acer som bruger et 8400gt grafikkort... det er sort på hvidt at aceren er bedre til spil om man vil det eller ej. chipsæt er det samme, det står sort på hvidt at in78 levere et skarpere billede da optikken er beskrevet til at levere et bedre billede.. hvis vi snakker kamera, hvis vi så tog canons optik i 860 og lagde den ind i et samsung kamera, så vil samsung levere samme kvalitet som canonen selvom det kostede mindre pga det hed samsung.
Til top Vis Idan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Idan

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

TI DarkChip3
Bagsiden af spejlene i DarkChip3 chippen er coated på en sådan måde, at reflekterende strejflys fra de omkringliggende spejle dæmpes.
Det lille fikspunkt midt i spejlene er desuden gjort næsten usynligt.
Forbedringer der samlet resulterer i et bedre sortniveau, en forøget kontrast (3500:1) samt en kraftigere lysstyrke.

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

dvs den chip levere et bedre sort niveau, en bedre farve gengivelse og en højere lysstyrke som har fordel i et større lærred.

darkchip2 har lidt dårligere sort niveau lidt dårligere gengivelse af farverne og dårligere lysstyrke, dvs mindre lærred. d10 bruger så colour brilliant så farvegengivelse ender nogenlunde på det samme, sortniveauet forbliver en lille smule dårligere, stadig udemærket men lidt dårligere, lysstyrke bliver dårligere. der hvor vi kan diskutere det er motionshandling og skarpheden ved bevægelser osv, og det kan vi ikke læse, skyggedetaljerne osv kan heller ikke læses udfra det, men når den levere højere lysstyrke samtidig med et bedre sort niveau, vil man kunne se mere i det sorte da lyset vil fremtræde disse detaljer...

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

dvs den chip levere et bedre sort niveau, en bedre farve gengivelse og en højere lysstyrke som har fordel i et større lærred.

darkchip2 har lidt dårligere sort niveau lidt dårligere gengivelse af farverne og dårligere lysstyrke, dvs mindre lærred. d10 bruger så colour brilliant så farvegengivelse ender nogenlunde på det samme, sortniveauet forbliver en lille smule dårligere, stadig udemærket men lidt dårligere, lysstyrke bliver dårligere. der hvor vi kan diskutere det er motionshandling og skarpheden ved bevægelser osv, og det kan vi ikke læse, skyggedetaljerne osv kan heller ikke læses udfra det, men når den levere højere lysstyrke samtidig med et bedre sort niveau, vil man kunne se mere i det sorte da lyset vil fremtræde disse detaljer...

jeg siger det gerne igen.....du aner ikke hvad du snakker om
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:
nægter at tro at d10 er bedre, du betaler meget for mærket er sim2..

Idan, jeg er meget imponeret over den ildhu, som du ligger i dine monologer tråden igennem. Imidlertid synes jeg, at den oven for citeret sætning viser, hvad din hensigt er. Du er forudindtaget overbevist om, at IN78 er bedre end D10, og du finder alt der i dine øjne kan underbygge din forudindtagelse.

Jeg siger ikke, at D10 nødvendigvis er bedre end IN78. Men du mangler nuancering i din tilgang til projektorer. Naturligvis er du glad for og tilfreds med din IN78, for ellers havde du ikke købt den i første omgang. Men har man set flere end 2 forskellige projektorer, finder man hurtigt ud af, at specifikationer lige præcis intet siger om, hvordan projektoren performer. En projektor med en tidligere generation DMD kan godt performe bedre end en projektor med nyere DMD, hvis producenten af den førstnævnte projektor er bedre (eller har brugt mere tid) til at implementere DMD'en og optimere den samlede ydelse af projektoren.

Nu du kører så hårdt på IN78 vs. D10, ville debatten uden tvivl have set meget anderledes ud, hvis du havde brugt tid på at opleve D10 live fremfor at lade specifikationer være grundlag for din argumentation.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:
sim2 er kun igennem special forhandlere, dvs. rigtige gode demorum kalibrering og andre gøgl som gør at billedekvalitet kan yde sit ypperst

Nu må du godt nok holde. Det vil sige at hvis en forhandler er i stand til at få udstyret til at yde optimalt hjemme i din stue, så er det "gøgl"? Nu er der andet end DLP-chippen der afgør billedkvaliteten af en projektor, og jeg kan nemt vise dig flere andre DC2 projektorer end D10, der er bedre end en IN78. Samsung SPH 710 f.eks. Men selv hvis vi ser bort fra dét faktum, så er installationen en del af dén ydelse du køber. Hvis du får bedre billede med en D10 ordentligt installeret, end med en IN78 dårligt installeret, så har du jo stadig fået et bedre produkt. Det er ikke "snyd" at en dygtig forhandler får mere ud af produkterne, det er en del af produktet! Når vi normalt har kalibreret udstyret i demo-rummet, så er det fordi det er en del af den løsning vi præsenterer vores kunder for. Det ville heller ikke være rimeligt at jeg skal tvinges til at demonsterere projektorerne i standard-settings, når hele konceptet nu engang er at købe dem kalibreret.

Men det korte af det lange er at du ikke bare kan konkludere ud fra DLP-chippen hvilken projektor der er bedst.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Much to learn, you still have...

Idan skrev:

chippen bestemmer så skarpheden..

Det er ikke korrekt. Skarpheden begrænses af chippen, optikken og signalbehandlingen. Du kan have verdens bedste chip, og dårlig skarphed. Du kan have verdens bedste optik, og dårlig skarphed. Det er helheden der tæller, ikke om de enkelte specs er på plads.

Idan skrev:
optikken på in78 er bedre, og det resultere i et skarpere billede, og det er noget man kan læse ud fra specifikationer.

Vil du så ikke være så venlig at fortælle os andre hvor i specifikationerne du ser at optikken er bedre? Du er allerede blevet spurgt, men har indtil videre ikke svaret.

Idan skrev:
kontrast niveauet.. jo højere ægte kontrast jo bedre shadowdetail..

Det er IKKE rigtigt. Der er en række forskellige faktorer der afgør kvaliteten af shadow detail, og hvis vi endelig skal tage et "alt andet lige" synspunkt på kontrast vs. shadow detail, så betyder en højere kontrast at der skal flere gråtoner til at skabe den samme shadow detail. Eller omvendt, har du samme antal gråtoner (og ikke ændrer på andre ting, såsom hvordan ditheringen arbejder), så har du med højere kontrast principielt ringere shadow detail.

Idan skrev:
det giver altså ingen mening.. ja alle som køber sim2 giver mere for projektoren, ligesom folk køber gucci.. sim2 er ensbetydende ensartet kvalitet hvor man kan stole på produktet, en form for sikkerhed.. ligesom folk betaler mere for en ferrari bærbar eller apple bærbar, hvor man kan købe en noname bærbar med meget bedre specifikationer...

Hvis mærkevaren leverer en bedre ydelse med lavere specs, hvor er problemet så?

Idan skrev:
de ting du ikke kan læse ud fra specikationer er bedre motionshandling.

Du undervurderer _kraftigt_ signalbehandlingens betydning i en projektor.

Idan skrev:
dark chip 3 levere et højere kontrast niveau skarpere billede og bedre farvegengivelse.
 Definér venligst "bedre farvegengivelse"? DLP chippen er sort/hvid, det eneste den har med farvegengivelsen at gøre er at jo flere gradueringer chippen kan lave, jo bedre farvegraduering kan du lave, men selve farvegengivelsen påvirker chippen overhovedet ikke. Og der er mig bekendt netop ikke forskel på antallet af gradueringer en DC2 kan lave kontra en DC3.

Idan skrev:
in78 bruger et 6segment hjul som er en lille smule dårligere men det vedrørere kun regnbue effekten som bliver mindre på d10.. kan godt være at d10 er bedre men udfra test og logik giver det ingen mening..

Farvehjulet påvirker absolut ikke kun regnbue-effekten. Det er farvehjulet der skaber farverne, og således direkte bestemmer præcisionen af farverne. Her har chippen intet at sige, og det er hér de Infocus'er jeg har kalibreret på er faldet igennem (primært). Det er lige præcist dét du IKKE kan læse ud af specs, nemlig hvor præcise er farverne i farvehjulet designet, og hvordan arbejder signalbehandlingen der styrer farvegengivelsen. Infocus reklamerer med at de er D65 kalibreret fra fabrikken. Det er også vældigt fint, men nu er korrekt farvegengivelse andet og mere end at gengive den rigtige farve hvid.

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:
nej men jeg kan uden problemer sammenligne zeiss, de hedder sonar deres bedste optikker... vil være det samme som at sige at tessar levere bedre billedkvalitet end sonar.
Hvem siger sonar er Carl Zeiss`s bedste objektiv??? Du aner ikke hvad du snakker om...!!!

Carl Zeiss kalder deres objektiver navne ud fra om det er vidvinkel, normal, tele, makro eller zoom osv..Tessar ER udviklet af Carl Zeiss og navnet er over 80 år gammelt. Et normalobjektiv er det der fortegner mindst men hvad nytter det når en let tele er bedre til at tage portræt billeder osv. Det kommer helt an på hvad man skal bruge sit objektiv til om det er godt til formålet. En del små kameraer har Carl Zeiss objektiver men disse skal ikke forvekles med dem de bruger i proff kameraerne. Det kommer an på hvad producenter vil betale Zeiss og hvilke spec de ønsker af optikken.

De fleste vidvinkel objektiver fortegner billedet da det er meget svært at lave uden, især hvis man skal tage højde for et spejl der drøner op og ned mellem filmplan og bagerste linseelement men tager du et Hasselblad 903 swc som er et ultra vidvinkel kamera hvor filmplan og bagerste linseelement ligger helt tæt så fortegner det så lidt at fotografer bruger det til arkitekt fotografering.

Du vil desuden altid gå lidt på kompromis med billedkvaliteten når du har et zoom objektiv.

Det er en videnskab hvordan du designer objektiver så den med sonar er bedst skal du længere ud på landet med...

Hvis du udtaler dig med samme sikkerhed om projektor som objektiver så forstår jeg godt andre er dybt uenige med dig...

Til top Vis -Thomas-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Thomas-

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

otto denne diskution kom da p.las sagde at d10 var 10 gange bedre end in78. og jeg spurgte hvordan han kunne sige dette... lysstyrke har meget at sige i det sorte, hvis du levere ægte kontrast som både d10 og in78 gør, så levere de en højere lysstyrke samtidig med at bevare en ren sort hvorimod lcd projektore bliver nød til at skrue ned for lyset for at bevare en ren sort, dvs skyggedetaljerne går tabt... det er rent logik, du sidder i en sort rum, jo mere lys der i rummet jo mere kan du se, men lys gør også billedet gråt, derfor handler det om at bevare det bedste sort med højst mulig lysstyrke... dc3 chippen levere et mere farverigt billede og et bedre sortniveau, det er simpelthen pointen.. har aldrig sagt at in78 er bedre end d10, men nærmere de er på samme niveau, og folk der siger at d10 er 10 gange bedre osv, skal ikke udtale sig medmindre de har set dem live med samme vilkår.. ja en d10 er bedre end en in78 under de rigtige forhold med kalibrering rum osv, men det er en in78 også hvis det var omvendt.. vi tager udgangspunkt at de begge har samme retningsbetingelser, og der mener jeg personligt ikke at en d10 er bedre, trodsalt bliver in78 sammenlignet med d35 som er en opgraderet model af d10.. otto du ved  også af sim2 mærket koster ekstra end hvis den hed samsung og samme indmad, man betaler ekstra for det kvalitetsstempel der er bag sim2.. skarpheden har du helt ret i er en blanding af dc3 og optikken,det er en helhed af alle elementerne i projektoren...  dc3 gør det muligt at levere et bedre sortniveau ved at bibeholde samme lysstyrke, samt den gør det muligt at få et større lærred, grundet højere lysstyrke..

jeg snakker videokamera mester.. der propper de den gode optik(sonnar i de dyre kamera og en tessar i de billige, har aldrig set et dyrt videokamera med en tessar...

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

samt thomas ved jeg ikke særligt meget om kamera, men brugte det som eksempel... tilstræber mig viden ved at læse om alt..

men otto kan du med sikkerhed sige at d10 er bedre end in78 under samme forhold..

det var nemlig hele debatten gik omkring, fordi jeg nægtede at tro at d10 var 10 gange bedre, havde kunne leve hvis han sagde den var marginal bedre.

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

samt thomas ved jeg ikke særligt meget om kamera, men brugte det som eksempel... tilstræber mig viden ved at læse om alt.

Hvad nu hvis andre gør som dig og læser hvad du skriver og tror på det er rigtigt?? Enten henter du dine oplysninger utroværdige steder eller også misforstår du det. Du udtaler dig jo som om du er sikker i din sag.

Til top Vis -Thomas-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Thomas-

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

men otto kan du med sikkerhed sige at d10 er bedre end in78 under samme forhold..

Nej, det kan jeg ikke. Jeg kan ikke garantere at den er _ubetinget_ bedre. Men jeg kan sige at den er bedre på visse områder, og så kan jeg sige definitivt at du ikke kan konkludere om hvilken der er bedst, ud fra specifikationerne. Nej, jeg har ikke A/B sammenlignet de to direkte mod hinanden under præcist samme forhold - men det har du formentligt heller ikke. Jeg har set dem hver for sig, og har en vis erfaring der gør at jeg nok bedre end de fleste er i stand til at bedømme produkter relativt hurtigt, og være i stand til at tage højde for de forhold der demonstreres under.

Idan skrev:
det var nemlig hele debatten gik omkring, fordi jeg nægtede at tro at d10 var 10 gange bedre, havde kunne leve hvis han sagde den var marginal bedre.

Sprogbruget er ofte grobund for de skarpeste diskussioner...

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

nej har aldrig sagt at in78 var bedre end d10, jeg argumentere bare overfor p.las at hans argument ikke holder stik, når han siger han har set begge og siger at d10 så bare 10 gange bedre ud, og tror næppe han har kunne se en forskel i farvegengivelsen hvis de ikke har stået ved siden af hinanden på samme lærred, og ud fra hans beskrivelse lyder det til at han har set sim2 under de bedste forhold hvorimod in78 har været under normale forhold, havde dette være omvendt havde han sagt at in78 var 10 gange bedre. og da jeg ikke har set d10, har jeg været nød til at bruge specs..

specs er ikke alt, men de giver en form for edication om det er godt eller dårligt produkt hvis man sammenligner samme teknologi.

jeg tror personligt at de projektore ligger meget tæt på hinanden med marginal til forskel til endten den ene eller den anden side. ser du avforums så siger man at in78 høre oppe til ligaen med d35 og ikke d10. anmeldelser konkludere at in78 er marginal bedre på nogle områder og d10 er marginal bedre på andre områder, men prisen i betragtning ville de vælge en hd73 blev der til sidst konkluderet. anmdelser er ikke alt, men de har trodsalt set modeller live og haft bedre vilkår til at lave en sådan sammenligning, end os på dette forum..

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

otto denne diskution kom da p.las sagde at d10 var 10 gange bedre end in78. og jeg spurgte hvordan han kunne sige dette... lysstyrke har meget at sige i det sorte, hvis du levere ægte kontrast som både d10 og in78 gør, så levere de en højere lysstyrke samtidig med at bevare en ren sort hvorimod lcd projektore bliver nød til at skrue ned for lyset for at bevare en ren sort, dvs skyggedetaljerne går tabt... det er rent logik, du sidder i en sort rum, jo mere lys der i rummet jo mere kan du se, men lys gør også billedet gråt, derfor handler det om at bevare det bedste sort med højst mulig lysstyrke... dc3 chippen levere et mere farverigt billede og et bedre sortniveau, det er simpelthen pointen..

Nej, det er IKKE pointen. Pointen er at du fuldstændigt har misforstået hvordan en DLP-projektor arbejder. Chippen har _intet_ at gøre med hvor "farverigt" billedet er. Det styres 100% af farvehjulet.

Idan skrev:
har aldrig sagt at in78 er bedre end d10, men nærmere de er på samme niveau, og folk der siger at d10 er 10 gange bedre osv, skal ikke udtale sig medmindre de har set dem live med samme vilkår.. ja en d10 er bedre end en in78 under de rigtige forhold med kalibrering rum osv, men det er en in78 også hvis det var omvendt.. vi tager udgangspunkt at de begge har samme retningsbetingelser, og der mener jeg personligt ikke at en d10 er bedre,

Har DU set D10 under samme forhold som IN78? Hvis ikke, så kan du ikke udtale dig mere om hvad der er bedst, end P.Las kan, som trods alt ejer en D10 selv, og har købt den efter at have set IN78 i aktion, og set en D10 i aktion UDEN kalibrering, og i et mindre optimalt rum (hvilket jeg ved af den simple årsag at det var mig der demonstrerede den). Med andre ord, så forudsætter du en helt masse ting ud fra din egen forudindtagethed, i stedet for at lytte til hvad P.Las' argumenter for at D10'eren skulle være bedre er.

"10 gange bedre" er subjektivt. Hvis D10 er dét der gør én glad, og en IN78 ikke gør én glad (f.eks. pga. mangelfuld farvegengivelse), så kan det godt subjektivt føles som "10 gange bedre", selv om forskellen teknisk set er marginal.

Idan skrev:
trodsalt bliver in78 sammenlignet med d35 som er en opgraderet model af d10.. otto du ved  også af sim2 mærket koster ekstra end hvis den hed samsung og samme indmad, man betaler ekstra for det kvalitetsstempel der er bag sim2..

Det er jeg lodret uenig i! Så længe Sim2 leverer den bedste ydelse i en DLP projektor til en given pris, så kan jeg ikke se at man betaler ekstra for navnet. De laver bare primært produkter der ligger i et dyrt segment. Der er udbredt enighed om at D10 er den bedste 720P projektor i sin prisklasse p.t. - uanset hvor tæt man så måtte mene de andre er på den. Der er udbredt enighed om at D80e er den bedste DLP projektor i 50k-klassen p.t. Sim2's 3-chip DLP projektorer er, for såvel 720P som 1080P, de billigste på markedet, og har for 720P's vedkommende været de billigste i over 2 år i træk.

Ja, du kan finde en DC2 720P projektor for færre penge andre steder, men det betyder ikke at du får samme indmad med et bedre navn. Der er meget mere i en projektor end en DLP-chip. Hvis du køber en Audi A4 1.8T, så får du altså heller ikke en Skoda Octavia 1.8T med et bedre navn, bare fordi motoren er den samme.

Idan skrev:
skarpheden har du helt ret i er en blanding af dc3 og optikken,det er en helhed af alle elementerne i projektoren...  dc3 gør det muligt at levere et bedre sortniveau ved at bibeholde samme lysstyrke, samt den gør det muligt at få et større lærred, grundet højere lysstyrke...

Men ingen projektor i dette prisleje udnytter kontrasten i chippene fuldt ud alligevel, på grund af begrænsninger i konstruktionen. Derfor kan du sagtens opleve at én projektor med DC2 har bedre kontrast end en anden projektor med DC3. Så selv hvis du kigger isoleret set på kontrasten, kan du ikke forudsætte at fordi du har DC3, får du bedre kontrast. Det giver _mulighed_ for bedre kontrast, men det er ikke sikkert det er dumt af en producent at spare prisforskellen mellem DC2 og DC3 væk, og investere kronerne i en bedre lysvej i projektoren, eller bedre optik.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

nej har aldrig sagt at in78 var bedre end d10, jeg argumentere bare overfor p.las at hans argument ikke holder stik, når han siger han har set begge og siger at d10 så bare 10 gange bedre ud, og tror næppe han har kunne se en forskel i farvegengivelsen hvis de ikke har stået ved siden af hinanden på samme lærred,

Hvad ved du om hvad andre folk kan se og ikke se?

Idan skrev:
og ud fra hans beskrivelse lyder det til at han har set sim2 under de bedste forhold hvorimod in78 har været under normale forhold, havde dette være omvendt havde han sagt at in78 var 10 gange bedre. 

Nu vil jeg normalt ikke udlevere andre mennesker, men nu har P.Las jo allerede kastet sig ind i diskussionen, så: Det er mig der har forestået den demonstration P.Las har købt projektoren ud fra, samt forestået kalibreringen i hans stue. Så jeg ved _præcist_ hvilke forhold han har set projektoren demonstreret under, mens du bare forudsætter en helt masse ting du kan gætte dig til. D10 blev demonstreret i min private stue, hvilket p.t. vil sige et meget langt fra optimalt demo-rum (det bliver der så meget snart lavet om på). Dvs. ikke 100% mørklægning (men rimelig mørklægning), lyse vægge, intermistisk opstilling uden nogen egentlig kalibrering (projektoren lige ud af kassen, og et par enkelte småjusteringer på øjemål), væsentligt billigere lærred end P.Las selv bruger, og demo-materiale der blev udvalgt for at stress-teste projektoren frem for at være flot salgs-materiale. Dvs. f.eks. Sin City på DVD, og visse andre sort/hvid optagelser (for at fremprovokere regnbuer mest muligt). Om noget, så har jeg givet D10'eren så meget op-ad-bakke jeg overhovedet kunne. Så nej, P.Las har ikke været præsenteret for et rosenrødt billede af en top-tunet top-tweaket D10, hvor jeg har drejet på alle tangenter for at sælge varen. Opstillingen har næppe været ringere i Hifi Klubben. At P.Las så er endt med et bedre billede derhjemme end dét jeg demonstrerede da han valgte at købe den, det har jeg det faktisk rigtigt fint med.

Idan skrev:
og da jeg ikke har set d10, har jeg været nød til at bruge specs..

...hvilket jo netop er dét vi siger er problemet! Du kan ikke bedømme billedkvalitet ud fra specs, uanset hvordan du vender og drejer det. Du kan sige nogle teoretiske ting omkring enkelte maksimalt opnåelige ting, f.eks. at du med en 720P chip aldrig kan vise 1080P opløsning. Men du kan ikke konkludere det omvendte, f.eks. kan du ikke forudsætte at fordi en projektor har en 1080P chip, så kan den også gengive 1080P opløsning! Det samme gælder kontrasten, du kan ikke konkludere at fordi IN78 har DC3, så har den bedre kontrast end D10. Så når du er "nød til at bruge specs", så er det det samme som at sige at du reelt ikke kan udtale dig om hvor stor forskellen er.

Jeg lægger gerne hovedet på blokken, og siger at en Samsung SPH-710 er _ubetinget_ bedre end IN78, selv om IN78 bruger en bedre chip.

Idan skrev:
jeg tror personligt at de projektore ligger meget tæt på hinanden med marginal til forskel til endten den ene eller den anden side. ser du avforums så siger man at in78 høre oppe til ligaen med d35 og ikke d10.

"man", eller "nogle"? Jeg kan jo ikke sige så meget andet end at jeg ikke er enig. I det store billede vil jeg da også sige at forskellen ikke er dramatisk, hvis du sammenligner med f.eks. fra de to ned til en Z5, eller fra de to op til en D80e, men

Idan skrev:
anmeldelser konkludere at in78 er marginal bedre på nogle områder og d10 er marginal bedre på andre områder, men prisen i betragtning ville de vælge en hd73 blev der til sidst konkluderet.

...som er en projektor jeg mener er klart ringere end både IN78 og D10, så hvad kan jeg bruge dét til?

Idan skrev:
anmdelser er ikke alt, men de har trodsalt set modeller live og haft bedre vilkår til at lave en sådan sammenligning, end os på dette forum..

Hvem er "os på dette forum"? Bare fordi DU ikke har set modellerne live under ordentlige vilkår, kan vi andre jo godt have gjort det. Jeg kender under en håndfuld anmeldere i verden, som jeg ville stole mere på end mig selv mht. vurderingen af en projektors kvalitet.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så indrømmer du at du kun har specs at læne dig op ad. P.Las har nøjagtigt  de samme specs at læne sig op ad, PLUS en praktisk erfaring med de projektorer vi taler om. Hvorfor skulle du være bedre til at læse specs, end P.Las er til at læse specs OG sammenholde dem med sin praktiske erfaring?

Helt generelt: Jo mere man lærer om specs, og jo bedre man lærer at læse specs, jo bedre forstår man hvor lille betydning de har for det endelige resultat.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:
in78 levere et rigtig godt billede for prisen... den bliver solgt over nettet til ca 11000kr. sim2 d10 kører med ældre chip og lavere kontrast, in78 køre med den nye darkchip 3 som gør billedet skarpere, giver samtidig bedre sort niveau og højere kontrast..

dette er er dit første indlæg.jeg har ikke sagt at d 10 er 10 gange bedre.Jeg har sagt at d 10 har mere korrekte farver end in 78.jeg har sagt at jeg oplevede billedet mere skarp på d 10 end in 78

kort og godt mente jeg at d 10 var merprisen på 5000,-vær.ellers havde jeg sparet pengene og købt in 78.

Men tråden handler efterhånden mere om man kan bruge test ,spec til noget som helst.Alle de teoretiske påstande vil jeg lade dig om.

du er glad for din projektor ,og det vel det det handler om.

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

Nu går jeg af natur ud fra at dét folk siger og skriver er rigtigt, men umiddelbart kan jeg ikke finde nogen steder hvor nogen har brugt formuleringen "10 gange bedre", udover dig selv... Når jeg læser tråden igen, så BLIVER der faktisk netop brugt ganske vage vendinger mellem de to. Der bliver i vildeste fald sagt "bedre", uden nogen superlativer.

Men dét er sådan set heller ikke så afgørende. Det interessante er hvorvidt det er muligt at bedømme en projektors kvalitet ud fra specs. Det er det _ikke_, medmindre specs'ne er helt åbenlyst forfærdelige (f.eks. kan jeg godt regne ud at en 480P projektor ikke er meget værd).

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Chippen har _intet_ at gøre med hvor "farverigt" billedet er. Det styres 100% af farvehjulet.

Bare lige for at gå off topic. Hvordan fungerer "det farverige arbejde" i en 3-chip DLP uden farvehjul?

AV Precision skrev:

Ja, du kan finde en DC2 720P projektor for færre penge andre steder, men det betyder ikke at du får samme indmad med et bedre navn. Der er meget mere i en projektor end en DLP-chip. Hvis du køber en Audi A4 1.8T, så får du altså heller ikke en Skoda Octavia 1.8T med et bedre navn, bare fordi motoren er den samme.

Ohh ja, bilanalogier .

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes