Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: "Alt" skal udskiftes (studerende) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Jeg skriver ikke så tit herinde, men roamer en hel del. Jeg synes det er på tide at få udskiftet mit hifi-udstyr til noget der er
lidt mere acceptabelt. Indtil videre har jeg kun halve løsninger, som jeg har været mere eller mindre skuffede over.

Jeg må slå 2 ting fast. Jeg er nybegynder (har været i gang i 1 års tid, bl.a. med noget selvbyg) og jeg er studerende
(pengene er få). Mit udstyr indtil videre består af:

- Sony Bravia E3 32" Full HD 100 Hz TV
- Playstation 3 (Bruges som multimedieafspiller, bl.a. Blu-Ray)
- Hjemmebyggede transmissionline højttalere med 3" Tang Band enhed (Design: TABAQ af Bjørn Johannesen)
- Forforstærker (rør) bygget af en kinesisk ingeniør
- Rotel 2x50W effektforstærker

Min stue er på 20 kvadratmeter (lejlighed). Jeg bruger mest lydfiler til musikafspilning (har ikke rigtig brug for en CD-
afspiller). Regner med at køre film fra PC eller PS3.

Jeg er ikke tilfreds med lyddelen og derfor mangler jeg ny forstærker og har set at i tidligere tråde har været anbefalet, at
vælge en billig Denon
forstærker fra Hifiklubben.dk
. Jeg har da også læst mig frem til at stereoforstærker er at foretrække over en
surroundforstærker når det kommer til stereolytning (selvom jeg måske overvejer at få surround på et tidspunkt). Hvis det
ikke bliver den billige Denon forstærker har jeg evt. også overvejet en brugt NAD integreret forstærker til under 2500 kr.
(brugt pris).

Jeg er ikke så kræsen på området endnu, så derfor bliver det nok efter "bedst til prisen"-princippet. Derfor har jeg
også kigget på at få nogle acceptable kompakthøjttalere til at spille TV, musik og film op. Der er tidligere blevet diskuteret
XTZ 93.22 her på sitet som er billige. Jeg har dog ikke
selv hørt dem endnu og kan ikke rigtig finde en retailer i DK der sælger dem, hvor man lige kan få lov til at lytte. Ellers har
jeg været i Hifiklubben uden resultat på en fin, billig kompakthøjttaler og jeg har da også besøgt TopSound på Østerbro. Her
blev jeg præsenteret for en integreret Rotel forstærker og med denne fik jeg lov at lytte til nogle Elac BS 203.2 med Jet-
diskanten. De lød formidabelt godt, men er altså lidt dyre for en studerende (3k pr. stk.)

Nu spørger jeg jer til råds. Hvad skal jeg bruge mine penge på? Er jeg inde på noget af det rigtige hvis det skal være bedst
til prisen? Kan jeg nøjes med nogle små kompakthøjttalere til at spille min stue op til behageligt niveau.

Puha det var meget på en gang men jeg skal jo også lære noget.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

xtz forhandles af Dans Audio på Amager, Her får du en god behandling. Jeg har handlet der tre gange, og har været yderst tilfreds hver gang. xtz laver også en aldeles fremragende forstærker, men den er lige steget til over 5000. Den er dog stadig suveræn til prisen. 2x110 w i kl. ab.

Forstærkermæssigt laver både Denon og NAD nogle ok forstærkere til prisen. Deres effekt skal selvfølgelig passe til ht.'s driftseffekt. Læg mærke til, at NAD opgiver RMS-watt (20hz til 20 khz i 8 ohm), hvor Denon ofte opgiver nogle "pjat-watt", hvor man skal trække en hel del fra, for at ramme det, som NAD opgiver.

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2011 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 September 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

@Gasolin

Det er slet ingen dårlig idé. Jeg har haft det i tankerne. Også fordi man får en forstærker der derfor passer til højttalerne.
Men jeg ønsker nu stadig på et eller andet tidspunkt at kunne udskifte enten forstærker eller højttalere og så bliver det lidt
svært med aktive højttalere. Men er der noget som du specielt vil anbefale? Jeg har hørt KRK RP 5 G2 hos en ven som
brugte dem som monitors. De lyder yderst godt til prisen synes jeg. Den sidste du linker til er også interessant pga.
subwooferen (egentlig søger jeg en allround løsning når jeg både skal høre musik og se film med god lyd og ikke har et
seperat lytterum der egner sig til formålet).

Men mht din påstand - mener du så at disse aktive højttalere vil klare jobbet med høj musik bedre - eller hvad? :)
(Umiddelbart lægger jeg ikke særlig megen vægt på høj musik, men det ville da være rart når jeg skal holde fest)

@Jens-B

Den med Denons pjat-watt har jeg hørt før og det er netop også dette der afholder mig lidt fra at anskaffe med en billig
Denon forstærker. Til gengæld er prisen på den forstærker, jeg linkede til, meget konkurrencedygtig når man er studerende
på udkig efter nyt gear.

Mht XTZ forstærkeren er det godt nok stadig meget power for 5000,- hvis den også lyder godt, jo :)

Spørgsmål: Man kan vel godt drive højttalere med højtopgivet driftseffekt med en knap så kraftig forstærker så
længe signalet er rent (og forstærkeren ikke bliver overbelastet)?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 22 September 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

xtz er intet mindre end et fund til prisen. Særdeles musikalsk og dynamisk og med indbygget dac med 4 indgange af ok kvalitet. Dac'en forbedrer lyden kraftigt af min gamle Cambridge cd-afspiller.

Så længe forstærkeren ikke begynder at lyde anstrengt, er det ok med tungtdrevne ht. Jeg havde et par gode dls 50 ht. Men min lille Denon107 receiver i køkkenet fik godt nok noget at bestille, og lyden blev aldrig høj. Der manglede simpelthen dynamik

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Er jo lidt forskelligt hvor højt de enkelt højtaler kan spille, men de alm aktive højtaler jeg har hørt kan spille højt nok til at fylde rummet de stod i med musik (Odense).

Et sæt med 8" bas vil kunne spille både højere og mere bas end et sæt med 5" bas, men fylder også lidt mere og så er der et sæt som prodipe Pro 5 og Pro 10 subben der fylder fronterne ikke så meget som dem med 8" bas men tilgengæld er der en sub med så der mangler ikke bas.

Et mærke sæt der skal have lidt kommentar med er fostex's studio højtaler http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Stu dieh%F8jttalere&brand=Fostex  Fordi de modeller 0.4 0.5 1 og den største i pm serien pm 2 er meget hifi rigtigt opbygget... de er biamped de har en forstærker til diskanten og til basenheden men ikke hvilken som helst forstærker, men en forstærker der er prcæis den samme uanset hvilken enhed den skal drive f.eks kan nogen aktive højtaler der er bi-amped have 50 watt til bassen og f.eks 25 watt til diskanten, hos fostex har de i pm serien samme effekt til begge enheder, i den mindste mode pm 0.4 2x 18 watt og der med en forstærker der lydmæssigt er ens til begge enheder (ikke 2 forskellige forstærker, hvor man må gå ud fra en 50 watt og 25 watts forstærker ikke lyder 100% ens,godt kan have en forskellig lyd selv om det er fra samme mærke og model række)

Der er kun en indgang, (der er ikke brugt penge på 2-3 indgange) der er kun mulighed for gain (justere hvor højt de skal spille) ingen mulighed for at dæmpe fremhæve bassen,diskanten (kan man heller ikke på hifi højtaler, dog har pm 2 den mulighed som de mindre modeller ikke har), de fås i mange forskellige størrelser og farver, lige fra meget små(der nemt passer i et rum på størrelse med et  gæste toilet og op til en stor stue med den store pm 2 der har en 8" bas og 2 x 120 watt pr højtaler.

Jeg ved ikke hvor godt de lyder og om de kan spille højt nok (må du selv undersøge hvis du er interesseret) men du skal vide at nogen modeller har de ikke hjemme (så du kan høre dem) og mange af modellerne har de kun hos 4sound i København eller Århus  

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Fandt tilfældigt dette anlæg med masser af power

http://www.4sound.dk/shop/pa-systemer/ld-systems/dave8xs.htm l

Kunne jeg godt finde på at købe (hvis det lyder godt) i stedet for prodipe sættet hvis jeg jeg havde pengene og skulle have et 2.1 sæt (ser ud til at være et spændende sæt og tror det kan spille meget højt)

Wilander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 September 2011 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Besøg Lydbutikken på Frederiksberg. Efter min mening de bedste til at sætte et anlæg sammen. Har også udstyr til studenterpriser.
Til top Vis Wilander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilander

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 September 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

en dac med usb og spdif
en holfi amp
et sæt snell k
en sub
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 22 September 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

hvad er det for en model rotel du har??

hvis du kan li dens klang men at der bare ikke er power nok, så kunne du jo finde en brugt rotel - der får du meget for
pengene.

jeg ville ikke vælge denon eller nad efter jeg har haft rotel (har stadig rotel ;) )

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Wilander skrev:
Besøg Lydbutikken på Frederiksberg. Efter min mening de bedste til at sætte et anlæg sammen. Har også udstyr til studenterpriser.

Lyder da til at de ikke er kommet i gang igen der er jo intet på deres hjemmeside med hvad de har og dermed om det kunne være en god ide at tage derhen.

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2011 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

XTZ forstærkeren er mange niveauer over både NAD og Denon's modeller - i hvert fald samtlige modeller jeg har hørt fra de to
producenter. Har selv XTZ forstærkeren, som jeg var så heldig/god at finde brugt til 3300 i fuldstændig perfekt stand :)
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2011 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Find et par letdrevne højtalere i stedet for de der transmissionline. Hvis du har en lille Rotel som du skriver vil de der
højtalere alene grundet deres princip være et rigtig dårligt match. Giv nu dit anlæg en chance for at opføre sig pænt i stedet
for at sætte det på pinebænken hvergang du tænder for det.

Find et par gamle Snell-K eller J og prøv det af som det første. Hvis det ikke giver et dramatisk løft i den rigtige retning så
synes jeg du skal skifte din signalkilde ud med noget meget meget bedre, måske endda en pladespiller.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes