| Forfatter |
|
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, stikdåser er jo, som alle ved, utroligt svære at finde ud af... Så hvordan bruger jeg min? Jeg har fået mig en Furutech TP80E, som åbenbart kan en masse andet end at fordele strøm og filtrere støj. Der følger et tyndt kabel med, som har en skovl i den ene ende, og blottet kabel i den anden. Hvilken af de nedenstående problemer det skal bruges til ved jeg ikke... 1: Den kan bl.a. checke om polariteten er rigtig. Der er en "pol" (eller hvad den hedder) på fronten til højre, som ser ud til at skulle forbindes til et kabel der sidder i fordeleren, men hvilken del af kablet? bare det ene ben? Plus, når et kabel sidder i fordeleren, så kan man ikke komme til at sætte noget på et af benene... hvordan fungerer det? 2: På siden af fordeleren til venstre er en jord-forbindelsse. Skal den kun bruges hvis man ikke kan jorde via strømstikket? 3: Også på siden er der også en reset knap. Hvad er det lige den resetter? Afbryder den bare strømtilføring imens knappen er holdt inde? 4: Strømkablet til fordeleren er schuko, og har ikke benet til jord. Jeg læste en anden tråd om hvordan dette kan løses, men vil helst gerne undgå diy. Et z-stik, eller at lave sit eget 3. ben fik ikke god kritik. Nogle ideer til hvad jeg kan gøre her? Umiddelbart hælder jeg mest til et z-stik, men er det synd når man har med sådan en god fordeler at gøre? Håber nogen kan opklare lidt...! Mvh MaX
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
1: Pas, men vi finder da ud af det!
2: Jøp, kort sagt. Men du kan i princippet jorde dine højttalerenheder til denne jordforbindelse. Normalt løber jorden jo i den 3. leder.
3: Mit bud er at den reset´er "surge protection".
4: Dine kabler har jordslidser i stikket; de får forbindelse med klemmerne nede i netbrønden.
(5:) Husk at effektforstærkere (og integrerede forstærkere) skal sættes til i hul 3 eller 4. Så lidt filtrering på forstærkerne som muligt!
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
1: Pas, men vi finder da ud af det! Hvordan...? :) Prøvede at google, men kunne ikke finde noget
2: Jøp, kort sagt. Men du kan i princippet jorde dine højttalerenheder til denne jordforbindelse. Normalt løber jorden jo i den 3. leder. Jorde højtalerenhederne? Altså, kabler inde fra højtaleren og til stikdåsen?
3: Mit bud er at den reset´er "surge protection". Hmm... ville det så være en knap?
4: Dine kabler har jordslidser i stikket; de får forbindelse med klemmerne nede i netbrønden. Ja, nede i selve stikdåsen, men stikket som skal i væggen er også schuko, og det er strømudtaget i væggen ikke. Så der er ikke en skinne til at jorde.
(5:) Husk at effektforstærkere (og integrerede forstærkere) skal sættes til i hul 3 eller 4. Så lidt filtrering på forstærkerne som muligt! Yes, der er endda skrevet på skinnen hvilke enheder der skal hvorhen. :)
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. til (4) når jeg skal sætte fordeleren til væggen, er dette så en god løsning?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
2: Bare til jord! Om det er i en stikdåse i væggen er vist ikke så vigtigt. Nogle apparater har kun 2 ledet ledning; så kan man skrue en stelledning på dem, og så over til filteret.
3: Er det ikke bare en push-button/fjederbelastet? (Til når surge-protection har været i indgreb) 
4: Jo, det er det helt rigtige stik, omend det ikke lugter af high-end. 
Der må findes noget på nettet; prøv at google furutech+mainsconditioner, søg evt i andre hifi-foraer.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
2: Bare til jord! Om det er i en stikdåse i væggen er vist ikke så vigtigt. Nogle apparater har kun 2 ledet ledning; så kan man skrue en stelledning på dem, og så over til filteret. Tror ikke helt jeg er med... mener du at man kan jorde selve højtalerne, eller forstærker osv?
3: Er det ikke bare en push-button/fjederbelastet? (Til når surge-protection har været i indgreb) Det føles som noget fjedder-noget. Men ved ikke hvordan sådan noget fungerer.
4: Jo, det er det helt rigtige stik, omend det ikke lugter af high-end. Hehe, det er lige det... det virker ikke helt top-klasse. Jeg prøvede at google, men fandt ikke rigtig noget... Hvad er navnet på det danske stik? Altså en shucko -> ? adaptor?
Der må findes noget på nettet; prøv at google furutech+mainsconditioner, søg evt i andre hifi-foraer. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg er lige med inde over:-)
Hvor meget "ødelægger" de shuko adaptorer?? kan de fint bruges eller??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ødelægger ikke noget, de er bare ikke sådan lige til at sætte i danske stikkontakter....!
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaXer skrev:
De ødelægger ikke noget, de er bare ikke sådan lige til at sætte i danske stikkontakter....!
|
|
|
Ok... i min kan jeg godt... tænkte ikk på om de ødelægger stik men det var lyden jeg tænkte på:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja okay, man kan sagtens få dem i, men man får dem ikke jordet bare ved at sætte dem direkte i. Det med lyden er der mange meninger om... ved ikke om det gør forskel om det er schuko eller ej, men det at jorde skulle give en del luft i lyden, plus hvis det er afskærmet kommer der mindre støj.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaXer; man kan i princippet godt jorde höjttalerne, altså selve "kurven"; det er vist ikke så almindeligt, men nogen höjttalere har jordingsskrue. Nah; det er nok mere til apparater uden jordleder, altså med almindeligt 2 ledet ledning, eksempelvis TV og sårn.
Har man köbt et svinedyrt netkabel med schuko-stik, så er det nok en "forbrydelse" at sätte et "underlödigt" schuko til LK-nes-stik i forlängelse. Forbrydelse i citationstegn; da det jo först er en forbrydelse, når en high-end audiophil har opdaget det, og har bandet färdig!
Du kan sagtens bruge det adaptor-stik, sagtens.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Har man köbt et svinedyrt netkabel med schuko-stik, så er det nok en "forbrydelse" at sätte et "underlödigt" schuko til LK-nes-stik i forlängelse. Forbrydelse i citationstegn; da det jo först er en forbrydelse, når en high-end audiophil har opdaget det, og har bandet färdig!
Du kan sagtens bruge det adaptor-stik, sagtens. |
|
|
lige præcis... har det heller ikke godt med det... men hvor meget kan det betyde? så længe den ikke er en dårligere leder end kontakterne der er inde i væggen, hvilket jeg ikke går ud fra at den er(?), så burde det vel ikke betyde noget. Alternativt må jeg en dag betale en for at sætte et ordenligt stik på den. Jeg er stadig meget interesseret i at høre hvordan jeg kan checke polariteten! jeg skal bl.a. sørge for at vende adaptoren rigtigt når jeg sætter den på, da den åbenbart ikke kan komme af igen... så.... hvordan checker jeg det på et kabel? Og også via what-ever det er den fordelernu kan med den pol og det stykke kabel der kom med? __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vigtigste er at apparaterne takter ens, altså at de er i medfase!
Venstre/øverste hul i vægstikkontakten er fase, såfremt elektrikeren har lavet det efter forskrifterne.
Du kan måle stelpotentiale fra signalkilde til forstærker med et multimeter, der må bare ikke være signalkabel i samtidigt, så løber strømmen bare deri. Laveste værdi vinder, og så skulle fasen være optimal.
Men der er garntrisse en nemmere måde med din nyindkøbte Furutech-netliste.
Medfase: Modfase: Man skal klikke på billederne! 
Bare så alle er med!
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Du kan måle stelpotentiale fra signalkilde til
forstærker med et multimeter, der må bare ikke være signalkabel i
samtidigt, så løber strømmen bare deri. Laveste værdi vinder, og
så skulle fasen være optimal. Jeg er slet ikke med... hvad er det man skal måle på? Kan du forklare det så en software-mand kan følge med? 
Men der er garntrisse en nemmere måde med din nyindkøbte Furutech-netliste. Ja, det er det jeg regnede med at den polaritetstester kunne hjælpe med, samt med det lille kabel der fulgte med, men jeg ved ikke hvordan man bruger det...!
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt strøm til forstærker og signalkilde, men sæt ikke signalkabel i, husk det for ellers løber stelstrømmene i signalkablet, og du kan ingenting måle.
Når forstærkeren er i fase, brummer mindst (og det bør kunne høres og føles med en forsigtig pegefinger), så måler du stelstrømmen fra signalkildens RCA/phono hunstiks stelkrave (det yderste af stikket) og til forstærkerens RCA/phono hunstiks stelkrave (ditto hedder det!). Begge apparater skal selvfølgelig være tændt og indgangsvælgeren stå på den valgte indgang (for en sikkerheds skyld, stel burde findes på alle stelkraverne). Hvis du måler med et multimeter i AC250V eller mere, så skal spændingen være så lille som muligt, og der skal så være en ikke ubetydelig forskel, når du vender signalkildens netstik en halv omgang eller ej.
Når du er færdig med din primære signalkilde, kan du så gå i gang med resten af signalkilderne, og der skal selvfølgelig måles til forstærkeren HVER gang.
Det er underordnet om det er 2 eller 3 leder tilslutning (AC); det er nemt nok. Fasen kan så lige markeres med en brun malingsplet på stikket, eller bare et lille klistermærke.
God fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 21 April 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du har fået svar på de fleste af dine spørgsmål - måske bortset fra det om det tynde kabel der fulgte med. Det er til at lave jordforbindelse på Furutech-boksen hvis du ikke har det gennem netkablet. Men har du jord i vægstikket (og fører det over via netkablet - evt. med den famøse adapter) skal du ikke bruge det. Har selv samme fordeler - og har - mod min hifi-vilje - monteret Schuko-adapteren på kablet. Bliver det lovligt at fastmontere Schukodåser i væggen brækker jeg det af og bruger Schuko direkte. Så jeg har ikke den ideelle løsning p.t. - men dog en lovlig løsning  - og ja - jeg mener at stikket betyder noget for lyden (desværre i det her tilfælde for mig selv). Jeg er iøvrigt rigtig glad for fordeleren - den gjorde en lydmæssig forskel hos mig. Det tog lidt tid at få fundet ud af hvordan alle netkablerne skulle vende så jeg fik fasen rigtig - men det er kun een gang, for nu har jeg sat et klistermærke på fase-benet på alle kablerne. mvh
__________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er ikke så fedt at man skal forringe det hele med det plastikskrammel....! Du har ikke brugt den indbyggede fase-checker der er i den? Eller hvad har du gjort?
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 21 April 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører med løse netkabler på alle apparater. Apparater med fast kabel har jeg eftermonteret brønd i. I samme omgang har jeg så sørget for at have korrekt fase i brønden - altså sørget for at det samme ben i alle apparat-brøndende får fase. Derved risikerer jeg ikke at få vendt fase og 0 hvis kablerne byttes rundt. Jeg har så mærket alle netkablerne, så jeg ved hvilket ben der skal have fase - så jeg får vendt Schukostikket rigtigt i fordelerdåsen. For nemhedens skyld har jeg også mærket fordelerdåsen på fasebenet, så jeg ikke behøver at huske på hvordan fordelerdåsen vender. Hvordan du finder korrekt fase mener jeg F.Christians har beskrevet tidligere i tråden. Du kan måle det med et voltmeter eller føle det på fingeren hvis du kører fingeren hen over ex. frontpladen (det skal snurre mindst muligt). Husk også at bruge kvalitetsnetkabler både fra væg til dåse og fra dåse til apparater. Min erfaring er, at der er meget at hente der, uanset hvor mange km. der måtte være til elværket. Men netkabler er jo blevet et helt religionsspørgsmål  Og hvis du vil gå hele el-vejen er der også kablet fra strømfordelertavlen i huset, sikringsgruppen i strømfordelertavlen og sågar sikringerne i alle dine apparater  - og nu kommer der sikkert et par indlæg der fortæller at det kan man ikke høre  mvh __________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående "umådeligt sikre" LK-nes vægkontakter kontra "hammer ulovlige og dødsens farlige" schuko-vægkontakter, og så det lille aberderbei, at forsikringen ikke dækker såfremt der i vægkontakten skulle opstå et jordpotentiale på 230 volt og en lille smule mindre strøm, end HFI/HPFI-relæet "behøver" for at frakoble, om det så ender med skade på kroppen eller vores elskede udstyr (kom nu til sagen!): Som selvstændigt subjektivt tænkende frihedselskende individ, skal man lige gøre op med sig selv, hvad der er ret og rimeligt.
Schoko-vægkontakter er KUN ulovlige af protektionitiske hensyn; Laurids Knudsen må være medlem af logen.
Ergo skal man ikke føle sig som en "forbryder", fordi man har valgt schuko "dem ganzen weg". De er ikke mindre sikkerhedsbevidste i Sverige og Tyskland, end de er i "sikkerhedssele-Danmark", tværtom!
Note: Ser man fra ledningsenden henover et LK-nes han-netstik, med jordingsbenet længst væk fra een (nederst), så er venstre ben fase og højre ben følgelig nul. Holder man nu et schuko han-netstik på samme måde, så hullet (til et løst jordingsben?) også er længst væk fra een, så er fase og nul nu byttet om. Korrekt vendt skal jordingshullet vende opad. Man kan selvfølgelig samle sine netkabler som man vil (næsten), men "ohmer" man et støbt Hifi/PC-netkabel igennem, skal hullet altså vende opad i vægkontakten. Bare så man lige er opmærksom på det! 
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skulle faktisk lige til at spørge om det ikke hang sådan sammen! Kunne nemlig se på min adaptor at det var "omvendt", og så tænkte jeg at der jo må være en standard. De kabler mine enheder bruger kan kun vende éen vej, så der er ikke så meget der, og der er jo det hul i schuko han-stikkene, så tænkte at det da måtte være muligt at se på dem hvad der er fase uden at skulle måle alt muligt. Det er jo fantastisk....! Det er jo så lidt værre med schuko stikdåsen... Der er der ikke så meget at gå efter... har du nogle gode tricks til at se jord på dem? Jeg har nemlig prøvet det med at føle på chassiet, men jeg kan ikke mærke forskel... __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |