Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Audio Nirvana Speakers fultoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

hej der !

er der nogen der har lagt øre til disse højttaler http://www.commonsenseaudio.com/nirvana.html   http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=11326

og vis så, hvad er jeres mening ???

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forsøge at bidrage, men det bliver nok lidt sparsomt med konkrete kommentarer...

For en 3-4 ugers tid siden købte jeg et sæt højttalere med en AN 10" Cast Frame foran og en 8" Standard bagpå. Jeg har i nogle år nu lyttet på VA BCG på en 70 watts rørforstærker.

Lyden er i hvert fald anderledes, og jeg kæmper stadig med om det er godt. Den er meget mere nøgtern, ikke så dyb, og der er underlige bilyde. Disse ting tilskriver jeg dog indtil videre selve konstruktionen, og nok også manglende tilspilning.

Som sådan synes lyden fra 10" foran at være ganske udmærket - jeg synes ikke der mangler top, og ret beset bør 10" også være nok til de fleste nedad. Den til tider hårde lyd jeg oplever kan godt skyldes både den manglende tilspilning (det blev en hel del bedre efter nogle timer), og så den bagudrettede 8" der får kastet en del lyd tilbage fra væggen.

Hvis du leder efter en konkret købsanbefaling eller det modsatte kan jeg ikke hjælpe dig - i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. Jeg skal nok også have prøvet lidt andre muligheder af, måske med et andet kabinet, ingen 8" bagud, osv.

Der skal dog ikke herske nogen som helst tvivl om enhederne som sådan. Kvaliteten og forarbejdningen er god, og magneten bagpå er stor, så det er ikke bare nogle billige enheder. Jeg tror det er omsætningen af deres kvaliteter jeg skal have kigget på.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

FORT_ROT.7005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 December 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Goddag!

I næsten 2 år har jeg kæmpet med "Audio Nirvana Super 10" Cast Frame" i stereo. Hvis i ikke udelukkende stræber efter et liv, så let & behageligt som overhovedet muligt, så ville jeg prøve en Audio Nirvana, hvis jeg var jer.

Dog skal det siges, det er min første fuldtone.

De er kort sagt i hver deres 40 liters ventilerede trykkammer-kabinet. Cirka 100kg per styk. Indtil for ganske fornylig, var jeg næsten fundamentalistisk spike-modstander.

De højttalere har spillet musik for mig, så jeg græd snot. Men meget tit er der noget i vejen; så er det lidt for dit & så lidt for dat.

Wymax beskriver underlige bilyde, som jeg også har hørt! Men igen må jeg sige men, alt tyder på bilydene stammer fra det signal de bliver fodret med.

Efter 2 år tror jeg svingspolen bliver for varm (der er ikke så mange bilyde tilbage). Mit anlæg skal varmes op; så lyder det fantastisk, cirka lige så længe som opvarmingstiden.

Jeg har planer om at prøve at køle de svingspoler ned. Jeg mindes nogle JBL med køleplader på magneten, måske mere for at gøre dem holdbare?

Hilsen

FORT

Til top Vis FORT_ROT.7005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FORT_ROT.7005

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der !

er der nogen der har lagt øre til disse højttaler http://www.commonsenseaudio.com/nirvana.html   http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=11326

og vis så, hvad er jeres mening ???

Dens Qts 0.732 betyder at den er designet specielt til OB
Det går næppe godt med den i kabinet
Og med en følsomhed under 90db bliver 20watt rated power bliver hurtigt problematisk

Prøvede for sjov en beregning
Hvis der accepteres et box Q på 1.0 giver det et lukket på min 80liter
Desværre vil 1mm+/- Xmax stadig være et problem

Men den kan sagtens lyde godt selvom den ikke kan spille særlig højt, eller dybt
I en 2vejs med hjælpebas vil den sikkert fungere fint

ET GODT RÅD, du må aldrig lade dig blænde af at de skriver ALNICO
En alnico magnet kan sagtens være noget billigt kinesisk møg alligevel
Og indkapslet fordi det ligner ####
Du ville næppe købe den hvis du kunne se magneten

Et alternativ http://www.wildburroaudio.com/speakers.php
Flot membran

Eller en af de to nyere 8" fuldtoner fra Tangband, som siges at være helt gode
I det mindste med brugbart Xmax, og mig bekendt med underhængt svingspole
Hvilken der er bedst ved jeg ikke

Men det er pudsigt at flere fuldtone fanatikere foretrækker meget mindre enheder
Endda ned til 2", men lad være at sige at det bare er en stor diskant 
Og man skal heller ikke ødelægge illusion ved at kalde det en 2vejs, med den nødvendige bas
Nej, det er hedder en lille "fuldtone" med "hjælper-bas"
Men ideen er såmænd god nok, trods alt
Og elsket af "fuldtone fanatikere"

Nå ja, husk lige at en mindre rørforstærker er et MUST til fuldtoner

Men måske start med en dsp, evt fra GroundSound
De har et nyt interessant komplet kit
Den vil sikkert kunne få en AudioNirvana 12" CF til at spille fint, som for mig at se er den bedste AN enhed 
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

FORT_ROT.7005 skrev:
Wymax beskriver underlige bilyde, som jeg også har hørt! Men igen må jeg sige men, alt tyder på bilydene stammer fra det signal de bliver fodret med.

Jeg oplevede det helt konkret en aften hvor jeg afspillede side B (yes, vinyl) af Kate Bush's Hounds of Love - der kom simpelthen et honk af en anden verden, kun én gang. Sådan har jeg aldrig fået det før

Men hele frekvensgangen virker også underlig på mig, men igen, det kan skyldes at jeg er vant til VA. Lige nu arbejder jeg (dvs. min horn-kundige genbo) på at få 10" CF enheden til at arbejde i et større kabinet end det den var monteret, og idéen med den ekstra 8" standard er helt droppet. Med det større kabinet, efter horn-princip, skulle det forhåbentlig være muligt at få bassen med også.

FORT_ROT.7005 skrev:
Efter 2 år tror jeg svingspolen bliver for varm (der er ikke så mange bilyde tilbage). Mit anlæg skal varmes op; så lyder det fantastisk, cirka lige så længe som opvarmingstiden.

Se det lyder ikke godt - at svingspolen bliver for varm.

FORT_ROT.7005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 December 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Wymax kan åbentbart heller ikke droppe den fandens AN SP 10 CF.

På trods af jeg har været så skør, at lave et ventileret trykkammer for den, har jeg faktisk rimeligt meget bas. Det er nok på grund af de vejer 100kg per stk. Det kræver de står godt; har man prøvet at få 200kg til at vibrere, føles det som et jordskælv.

Ja, jeg er gået mine egne mærkelige veje med dette projekt!

Til at starte med tænkte jeg, der er nok ikke så mange detaljer i sådan en, og den lyder hurtigt presset. Jeg tog fejl. De er afslørende & dynamiske, dog er et kæmpe-brøl fra et helt orkester dæmpet lidt. Og selvfølgelig er de helt vildt åbne i lyden!

Så er der klangen, det er det der er svært. Jeg påstår bilydene først & fremmest stammer fra det signal de får. Så det jeg har brugt mest tid på, er faktisk eksperimenter med el-forsyningen, skille-trafo, netstøj-filtre, hylder, spikes, dæmpefødder & kabler. Selv stikdåser har jeg vibrations-dæmpet. I hvert fald er det meget bedre nu, selv om det er svært at fjerne bilyde, uden at dræbe musikken.

Nu bilder jeg mig så ind at svingspolen bliver for varm. Jeg tør ikke sige med sikkerhed at det passer.

Til top Vis FORT_ROT.7005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FORT_ROT.7005

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

FORT_ROT.7005 skrev:
Wymax kan åbentbart heller ikke droppe den fandens AN SP 10 CF.

Det er faktisk forventningen at jeg gør  Jeg købte den i en færdig højttaler sammen med 8" standard for at høre hvad fuldtoner er for noget, men kan ikke helt forliges med den. Planen er, som den var inden jeg købte AN og stadig er, at få bygget nogle Troels Gravesen DTQWT i XL-version.

Jeg er nemlig ikke til at skulle lege en hel masse timer for at få noget der minder om vellyd ud af et produkt. Og p.t. spiller jeg på mine Vienna Acoustics BCG fordi de er meget mere homogene.

Nu prøver jeg så at få enheden ind i et horn, og har også overvejet at bygge en af Decware's løsninger hvis ellers tegningerne til den snart kommer på nettet - han har lavet en Zen Open Baffle konstruktion der måske var værd at afprøve.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes