Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma og PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Det er ved at være et styke tid siden jeg har efterforsket dette emne, så jeg skal lige høre om der er noget nyt/nogle erfaringer inden for området? Efter hvad jeg kan læse mig til er BI ikke det store problem længere, når undtages den første periode, hvor man skal passe lidt på det.

Min HTPC bruges mest til films/tv og musik. Ingen gaming. Så vidt jeg kan se kan 1:1 pixelmapping være et problem på nogle paneler. Ligeledes kan jeg se at mange plasmaskærme kommer med rektangulære pixels, hvilket er et no-go.

Hvad ligger 42" plasma paneler i 1366/8x768 i prismæssigt?

Kommenaterer og erfaring er meget velkommene.

VH
/Schroinx

Til top Vis Schroinx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schroinx

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Der findes ingen 42" plasma TV med 1366*768.

Ved 42" plasma TV opnås de bedste resultater ved at sende 1280*720 ind via HDMI. Ja, der skal skaleres på sådan et signal, men resultatet kan stadig blive rigtig, rigtig pænt.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Kan da se at Philips og Alfaview laver dem, så jeg er bange for at jeg må korrigere dig. Alle andre skal man op i 50" desværre, men heldigvis er prisen ikke så meget højere.

Skal det bruges sammen med en PC, skal det være 1:1 pixelmapping og kvadratiske pixels, da tekst ellers vil blive underlig i windows. Så de skæve opløsninger som mange paneler kommer i går ikke. Jeg overvejer om det er til at finde nogle som er rene skærme, altså uden tuner, lyd, men mere som computerskærme. Og om der evt. er noget at spare på den konto.

/Schroinx

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:

Kan da se at Philips og Alfaview laver dem, så jeg er bange for at jeg må korrigere dig. Alle andre skal man op i 50" desværre, men heldigvis er prisen ikke så meget højere.

Skal det bruges sammen med en PC, skal det være 1:1 pixelmapping og kvadratiske pixels, da tekst ellers vil blive underlig i windows. Så de skæve opløsninger som mange paneler kommer i går ikke. Jeg overvejer om det er til at finde nogle som er rene skærme, altså uden tuner, lyd, men mere som computerskærme. Og om der evt. er noget at spare på den konto.

/Schroinx

Alfaview laver ikke 42" plasma i den opløsning. De laver 42 LCD i den opløsning men alle deres 42" plasma benytter 1024*768:-)

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg.

taz123456 skrev:
Alfaview laver ikke 42" plasma i den opløsning. De laver 42 LCD i den opløsning men alle deres 42" plasma benytter 1024*768:-)

Så dette er ikke et plasma?

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203146

Jeg smider lige et link til det Philips også, bare for at være på forkant, hvis der er andre der skulle tvivle på mine ord.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241679

Jeg ved godt at jeg ikke har mange posts herinde, men det er ikke ensbetydende med at jeg er dum, ikke kan læse indenad, ikke kan huske hvad jeg læser eller på anden måde er mentalt begrænset. Faktisk tror jeg at jeg var på nettet, dengang I stadigvæk troede at det var noget man fanger fisk med. Så når vi nu er færdige med at afgøre hvis far der kan tæve den andens, er der så nogen som rent faktisk har noget fornuftigt at bidrage med?

/Schroinx

Optimisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Det var da forfærdelig meget fis at lukke ud. Tjek de specs producenterne oplyser, og ikke hvad der blever skrevet på hifipriser - eller nogen anden forhandler.

Her et et link til alfaview, så kan du selv finde resten: http://alfaview.dk/ProdukterNetshop

Internettet som vi kender i dag, kan du umuligt have så meget mere erfaring med, end de andre der sidder herinde - så jeg har svært ved at se hvordan du kan lange sådan ud efter nogen. Og så er jeg bedøvende ligeglad med hvor flot du end kan svine folk til - det hører ikke hjemme herinde.

At du har læst en bog om sygdomme gør dig ikke til læge.

Edit:

Link til Philips plasmaskærme => 42 http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/tree/da/dk/ consumer/tv_gr_dk_consumer/flat_tv_ca_dk_consumer/plasma_lar ge_32_42_su_dk_consumer/ce/store_32____43__plasma_tv?proxybu ster=UEH4KPVWB5T25J0RMRESHP3HKFSEKI5P

Til top Vis Optimisten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Optimisten

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Ja det er da noget fis at lukke ud. Fuldt respekt for at du er ny, men det holder altså ikke at du lukker sådan noget ud, og da slet ikke da der ikke er belæg for det.

Anyway. Selvom det er svært at finde de "rigtige" spec på phillips vil jeg gætte på det er enten 1024*768 eller 1024*1080i(Alispanel).

Har endnu ikke set et 42" opløsning med opløsningen 1366*768. Det skyldes at pixels i et plasma er rektangulære i modsætning til et lcd hvor de er kvadratiske. Hvorfor man kan få et 50" plasma i 1366*768 vil jeg lade de mere tekniske kyndelig om at forklare

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

D'herrer

Mit tastatur flød vist over med retfærdig harme, pga. jeres kategoriske udtalelser. Jeg forventer normalt af specs opgivet af forhandlere (som de er på hifipriser) at de er korrekte, da det andet mig bekendt er ulovligt her i DK. Så derfor havde jeg svært ved at tro at disse var forkerte. Jeg kan se at det var en fejl, og jeg beklager derfor mine tildligere udtalelser.

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Helt ok:-)

Men hvis du overvejer en fladskærm til din HTPC vil jeg anbefale pv 60 som du kan få for 9500kr hos tapeconnection. Alternativt kan du få den nye model som er væsentlig pænere til omkring 11.000kr. Du får ikke en bedre skærm end denne i den prisklasse. De er klasser bedre end dem du nævner

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har en HTPC sat til mit Panasonic PHD8, som har en opløsning på 1024x768, og det fungere rigtig godt.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

De nævnte skærme var kun pga. den formodede opløsning - ikke kvalitetsmæssigt. Så vidt jeg kan gennemskue er det pioneer, panasonic og samsung som leder feltet med LG som ousider. En nøjere vurdering kræver vist at jeg ser dem med mine egne øjne. Efter jeg har forsket lidt mere i det kan jeg dog se at et køb bør udsættes lidt, da der er en del nye modeller på vej fra de forskellige fabrikanter og det burde som minimun presse prisen på de eksisterende en sjat. Alternativet er at finde et billigt brugt panel, som jeg kan klare mig med i et stykke tid.

Kasper: Hvordan står tekst mv på den? I MCE har det nok ikke den store betydning kan jeg forestille mig.

/Schroinx

rlauritsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:
Men hvis du overvejer en fladskærm til din HTPC vil jeg anbefale pv 60 som du kan få for 9500kr hos tapeconnection. Alternativt kan du få den nye model som er væsentlig pænere til omkring 11.000kr.

Hvor kan jeg købe PX70 til ca. 11.000 kr.?

Til top Vis rlauritsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rlauritsen

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Kan se at der er nogle 1024x768 plasma fra samsung og lg som er nede omkring 7k. Det kunne være et bud, da jeg ikke syntes at det er fornuftigt at betale en krig for en ikke optimal løsning.

Jeg får sq mere og mere forvirret mig selv her.

Skærmen skal kun bruges til pcen som vil står for det hele. Men umiddelbart siger noget mig at når pc'en laver et 4:3 signal / 1024x768 og det så vises i 16:9 format så vil billedet i en eller anden grad forringes, men det er selvfølgeligt af mindre interesse når man er ude på desktoppen. Tager man et videosignal i 16:9 (f.eks. 1024x576 i det her tilfælde)(resten op til de 768 er sorte bjælker), så skal det skaleres til de 1024x768 i ffdshow og så bør skærmen vise det korrekt, som jeg forstår det. Det er ikke optimalt.

Så spørgsmålet er vel om det bedre billede man får ved plasmapanelerne, stadigvæk er bedre end en LCD med kvadratiske pixels hvor signalet på f.eks. 1024x567 vil skulle skaleres direkte til 1366x768.

/Schroinx

rlauritsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:
Så spørgsmålet er vel om det bedre billede man får ved plasmapanelerne, stadigvæk er bedre end en LCD med kvadratiske pixels hvor signalet på f.eks. 1024x567 vil skulle skaleres direkte til 1366x768.

Jeg havde ikke set Panasonic 42PV60 før jeg kom i Tapeconnection i Århus. Den hang over en ny Samsung lcd skærm med opløsningen 1920x1080, men jeg blev da overbevist om, hvorfor den Panasonic bliver rost overalt. Selvom Samsung fik et fuldt HD signal via satellit på 1080P, viste Panasonic et mere skarpt og klart billede. Den har endda kun opløsningen 1024x768, men den slår LCD stort.

Jeg kan ikke glemme hvor godt billedet står, så nu har jeg solgt min Infocus 4805 projektor og Sony 30" LCD TV, fordi jeg simpelthen må eje Panasonic 42PV60. Den er på vej til mig med posten, og skulle gerne komme i morgen :-) Glæder mig som var det jul.

Til top Vis rlauritsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rlauritsen

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:

Kasper: Hvordan står tekst mv på den? I MCE har det nok ikke den store betydning kan jeg forestille mig.

/Schroinx

Alt står så klart som det gør på min alm pc. Jeg har ingen problemer med at læse noget tekst eller lign.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Det med 11kilo for pv70 må jeg trække tilbage igen. har vist læst forkert. Kan kun finde det til 14.000kr 

Men er bare sikkert på at jeg et eller andet sted herinde har set et skrive at han har fundet det til 11kilo i dk men kan ikke finde tråden.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:

Kan se at der er nogle 1024x768 plasma fra samsung og lg som er nede omkring 7k. Det kunne være et bud, da jeg ikke syntes at det er fornuftigt at betale en krig for en ikke optimal løsning.

Jeg får sq mere og mere forvirret mig selv her.

Skærmen skal kun bruges til pcen som vil står for det hele. Men umiddelbart siger noget mig at når pc'en laver et 4:3 signal / 1024x768 og det så vises i 16:9 format så vil billedet i en eller anden grad forringes, men det er selvfølgeligt af mindre interesse når man er ude på desktoppen. Tager man et videosignal i 16:9 (f.eks. 1024x576 i det her tilfælde)(resten op til de 768 er sorte bjælker), så skal det skaleres til de 1024x768 i ffdshow og så bør skærmen vise det korrekt, som jeg forstår det. Det er ikke optimalt.

/Schroinx

nu er plasmatv der er lavet med 4:3 opløsning jo lavet til at vise 16:9, så derfor er det ikke så slemt at se på, i hvert fald ikke med billeder, tekst skal jeg ikke kunne udtale mig om

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

larsjuhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2007
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

kan man skyde ind her ?

Jeg har et TH-37PV60EH Panasonic plasma og har netop tilsluttet mit MCE via HDMI og jeg mangler ca 1 cm af billedet hele vejen rundt dvs. VISTA knappen, uret og task linien er stort set væk! en ven nævnte 1:1 pixelmapping, men jeg kan ikke finde nogen indstilling på mit TV der kan fixe det...

jeg har forsøgt at ændrer opløsning i windows men samme problem jeg kører 1280x720 lige nu og det står knald skarpt!!

Kan i hjælpe mig ?

Til top Vis larsjuhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsjuhl Besøg larsjuhl's Websted

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Var et smut i Tapeconnection i går. På det 720p sinal de viste, var der ingen tvivl om at plasma var bedre rent farvemæssigt. Det virker som om der er mere dynamik i billedet på plasma, kontra LCD. Også selvom det var 1080 lcd paneler.

Fyrden derinde mente dog at hvis man skulle slutte en pc til en 1024x768 plasma, skulle man sende et 720p signal til den og lade skærmen om at skalere til de 1024x768.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

larsjuhl skrev:

Jeg har et TH-37PV60EH Panasonic plasma og har netop tilsluttet mit MCE via HDMI og jeg mangler ca 1 cm af billedet hele vejen rundt dvs. VISTA knappen, uret og task linien er stort set væk! en ven nævnte 1:1 pixelmapping, men jeg kan ikke finde nogen indstilling på mit TV der kan fixe det...

TV'et har såkaldt overscan på HDMI indgangen. Dette betyder at det klipper lidt af billedet væk hele vejen rundt. Der er en meget god grund til dette: HDMI indgangen er tiltænkt video-kilder, og hvis der afspilles ting der stammer fra gamle analoge optagelser, er der ofte lidt støj helt ude i kanten af billedet. Derfor er det normalt at klippe lidt af billedet væk, for at undgå dette. Til PC-brug har du ikke dette problem, og derfor er der ikke overscan på VGA-udgangen. Hvis du bruger VGA, og sætter PC'en til 1024x768 i 16:9, så løser du problemet. Jeg har dog ikke nogen kendskab om hvordan Vista ser på dette, mht. krav om HDCP ved afspilning af visse signaler.

Alternativt, så skal du kigge efter indstillingerne i dit grafikkort. Nogle grafikkort kan lave "underscan", dvs. mens hele billedet er i formatet 1280x720, kører desktoppen f.eks. 1264x711, og du har så en sort ramme hele vejen rundt, som tv'et skærer væk. Dette giver dig ikke 1:1,  men det har du heller ikke nu, så hvis dét ser godt nok ud, så er der ikke de store problemer i dét (udover at du ved afspilning af 720P video i fuld skærm, får en skalering ekstra).

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes