| Forfatter |
|
mick-j Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer,
Har et sæt RCA-splittere liggende, som oprindeligt var ment brugt til at dele det analoge signal fra min Squeezebox til hhv. forstærker og hovedtelefonforstærker.
Nu har jeg en anden ide: Bruger pt. en forstærker med kun een indgang, men vil gerne tilslutte to enheder. Hvad vil der ske hvis jeg bruger RCA-splitterne omvendt? Dvs. to indgangssignaler til een forstærkerindgang - kan jeg risikere at brænde noget af?
Med venlig hilsen, Mick Johansen
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad være med det.
I bedste fald lyder det bare mærkeligt, i værste fald brænder du begge signalkilder af, da den ene vil prøve at drive udgangen på den anden.
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Lad være med det.
I bedste fald lyder det bare mærkeligt, i værste fald brænder du begge signalkilder af, da den ene vil prøve at drive udgangen på den anden.
Hygge,
Brok
|
|
|
Det forstår jeg ikke helt
Jeg har tit gjort det uden problemer, senest på mine subber der er både SS forstærker og forforstærker sat til samme indgang på begge to. Jeg gør det samme på mine monoblokke, der er det ene signal dog balanceret, men begge signaler kan afspilles samtidig, og ja det lyder sjovt. Desuden er det jo det samme der sker i en mixerpult med feks 2 pladespillere + en mic. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da muligt, jeg er helt på glatis her, (ville ikke være første gang), men de gange jeg har forsøgt, eller af vanvare er kommet til, at forbinde grej som beskrevet ovenfor, har det givet både brum, sner og andre mærkværdige fænomener.
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er - som regel - aldrig en god ide at forbinde to udgange med hinanden.
Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre, men det kræver, at udgangen er bygget til det, har en høj udgangsimpedans, eller er slukket. Så hvis du ikke ved, hvilken én af disse ting, dit apparat er/har/gør, så lad være.
Sagt på en anden måde: HVIS du "kommer til" at brænde udgangen af, er det helt din egen skyld.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan, hvis din splitter har en kontakt der vaelger mellem de to ind\udgange.
Jeg har en splitter med 2 x 2 hun-RCA-stik, som er monteret paa en lille boks. Paa den anden side af boksen gaar et saet kabler (2 ledere) som ender i hvert et RCA-han-stik.
Paa boksen er der en lille kontakt som vaelger hvilket saet af hunstik, der skal vaere forbindelse til.
Hanstikkene sidder i lydkortet paa min pc. Det ene saet RCA-hun-stik er forbundet til en lille integreret forstaerker som traekker et saet dali 505, som staar ved min pc.
Det andet saet hun-RCA-stik er forbundet til min forforstaerker i mit primaere anlaeg.
Ved at skifte paa kontaktet vaelger jeg om lyden skal sendes til "det lille" anlaeg eller "det store".
Da de to hun stik ikke er forbundet, bliver der ikke skabt en forbindelse mellem de to anlaeg.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har før gjort det, men det ubrugte apparat skulle være slukket, ellers blev lyden indelukket og med manglende bas.
En omskifter må være at foretrække
|
| Til top |
|
| |
mick-j Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 11 April 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så det med splitteren er tilsyneladende ikke den bedste ide ;) Tak for feedback.
Nogen der ved hvor man kan købe en god RCA-switch? Den skal være automatisk eller alternativt fjernbetjent. En manuel switch duer ikke.
Med venlig hilsen, Mick Johansen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 April 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder en forforstærker . Find en brugt.
Hvis du vil lodde selv har Dantimax det du søger
|
| Til top |
|
| |