Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: PCM1794a (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at samle komponenter og tanker omkring at bygge en DAC omkring PCM1794a. Jeg er nået til at læse datapladet grundigt (hvilket jo er en start) og undre mig over at man i Figur 24 på side 25 kan læse at den går ud med en strøm mellem -2,3mA og -10,1mA. Når nu første trin er en IV konverter, så forventede jeg en positiv spænding ud af disse opamps, men i omtalte figur står det negative spændinger.

Hvordan hænger det sammen?
(Underforstået. Er her ikke en fejl i databladet og hvad skal man så tro på af de to tal?)

datablad

Ånsagen til at det er lidt vigtigt for mig, når jeg nu også laver et differenstrin efterfølgende er at jeg tiltænker at fodre de OPAMPS med en asymetrisk forsyningsspænding (evt. single supply), tilpadset opamp'en og den forventede output spænding, for at sparer effektafsættelsen i opamp'en.
+/-15 V i en AD826 giver ca. 0,4W i tomgang og det er lige højt nok for en SMD dims, syns jeg og vil gerne undgå at bruge print som kølling på den.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hmm ok er lidt lost!

på side 25 er figur 31 og figure 24 er på side 20

link til den pdf jeg sidder med

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1794a.pdf

skal lige have de rigtige referancer for at se om jeg kan hjælpe

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 December 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Med fare for at have misforstået det hele.   Er den negative strøm ikke bare angivet for at vise at dac'en køre ud med et fasevendt signal ?

Hvis man kigger på diagrammet, kører signalet til I/V konverteren jo lige netop ind på den inverterende indgang på opampen. Derefter kommer der så et positivt spændingssignal ud (4,5V).

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

Hmm ok er lidt lost!

på side 25 er figur 31 og figure 24 er på side 20

link til den pdf jeg sidder med

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1794a.pdf

skal lige have de rigtige referancer for at se om jeg kan hjælpe

På side 25 er figur 31, som viser at Iout svinger mellem -2,3mA og -10,1mA. Det viser skemaet oven over jo også, men der skriver de også at spændingen på IV operationsforstærkerne (opstillet som på figur 24 på side 20) vil være ca. -1,7v til -7,2v

Jeg kan ikke se hvordan -2,3mA ind i en inverterende opamp giver en negativ spænding ud. En negativ strøm ud af DAC'en læser jeg som strøm der løber ind i den og dermed ned i stel (eftersom DAC'en ikke har negativ forsyningsspænding) Det kan jeg så heller ikke se hvordan den kan det, når +indgangen på opampen er forbundet til stel. Derfor hælder jeg til at der er en fortegnsfejl i databladet, således at DAC'en levere strøm ud fra som positive forsyning og dermed svinger opampen ganske rigtigt negativt.

Det var bare min teori. Når nu man fodre sin opamp med +/- 15v og har et differential trin, som på tegningerne så er mit spørgsmål irellavant, men når man som jeg vil det lidt anderledes er det som end vigtigt.
Jeg forsøger at undgå at lave første print om fordi jeg har gættet forkert

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu tro man skal se det som hvad løber ud og hvad løber ind i udgangen. DAC'en leverer kun strøm i forhold til +. Men tabellen fortæller vel hvordan strømmen løber i forhold til applikationen. Dvs i en inverterende grundkobling skal udgangen gå negativ og dermed leverer en negativ strø til sin indgang for at få 0v på - indgang på opamp.

Så ja opampen der er forbundet til dac'en leverer KUN negativ spænding. Men kobler du deres udgange på en differential forstærker vil differencen være 0v på diff amp udgang ved 0 digital signal..

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

.....DAC'en leverer kun strøm i forhold til +.

Jeg kom til at tænke på at der er nogle derude, som bruger en modstand fra stel og til Iout, som passiv IV konverter og hvis den skal virke, så kan den kun levere strøm ud.
Det med fortegn, kommer jo an på anskuelses vinklen

FHWac skrev:

Så ja opampen der er forbundet til dac'en leverer KUN negativ spænding. Men kobler du deres udgange på en differential forstærker vil differencen være 0v på diff amp udgang ved 0 digital signal..

Tanken var at når jeg kender det område hvor IV opampen svinger på udgangen, så kan jeg optimere spændigsforsyningen til dette område (F.x. +3,3v/-9v til AD8056) . Den efterfølgende differenc forstærker retter op på udgangsspændingen, som du også selv omtaler. Den skal så have symetrisk forsyningsspændig (F.x. +/-15 til LM4562).

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Det er en current output, men med et spændings offset fra 0V - derfor er det et 'skævt' strøm-omfang den smider ud.
Du kan hente offsetspændingen fra Vcom (ben 22 og 21) og evt bruge denne som reference i stedet for stel, for den efterfølgende I/V konverter.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1794.pdf

side 19
I/V Section
The current of the PCM1794 on each of the output pins (IOUTL+, IOUTL–, IOUTR+, IOUTR–) is 7.8 mA p-p at 0 dB (full scale).
The voltage output level of the I/V converter (Vi) is given by following equation:
Vi = 7.8 mA p–p × Rf (Rf
: feedback resistance of I/V converter)

...og side 6
VCOML 22 – L-channel internal bias decoupling pin
VCOMR 21 – R-channel internal bias decoupling pin

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes