| Forfatter |
|
kloppern Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg kan læse flere steder i forummet at den medfølgende strømforsyning til Squeezeboxen er alt for ringe og giver en del
støj, da jeg døjer med en ret hård lyd, kunne det være super at få den skiftet. Jeg kan læse mig frem til at der primært er 2
løsninger på problemet, enten bygger man en selv eller også køber man en til 2000 kr.
Jeg har desværre ikke evner til at bygge en selv, og synes heller ikke der er penge på kontoen til en rigtig god
strømforsyning.
Jeg vil derfor høre om nogen har erfaringer med billigere strømforsyninger? Jeg forventer selvfølgelig ikke et løft som med
Panos hjemmebyggede eller en af de dyre strømforsyninger, men findes der et løft for under 1000 kr, eller er det penge ud
af vinduet? Jeg har bl.a. kigget på denne her: http://www.streamtech.dk/audio-logitech-35/squeezebox-tilbeh oer-85/sb-psu-
dc-5v-3a-85.html
Mit setup (hvis der har nogen betydning) er en NAD C320 BEE forstærker (ca 10 år gammel), B&W DM602 S3 højtaler (ca. 10
år gammel), Dacmagic (ca. 1/5 år gammel), Squeezebox Touch (ny), Van der Hul "The name" kabler.
Jeg er fuldstændig grøn, så alt hjælp og feedback vil være en stor hjælp.
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet en billig forsyning med lineær regulator. Det var meget bedre end den medfølgende SM, men kunne ikke hamle
op med en god forsyning eller batterier.
Den du linker er switch mode som plejer at være støjende. Jeg ville gå efter en lineær. De kan kendes på at adapteren er
tungere og mere klodset fordi der er en transformer med jernkerne indbygget.
|
| Til top |
|
| |
clavmartin Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu, hvis du skifter til en strømforsyning med transformator så hiv stikket ud/sluk på kontakten når du ikke bruger den. Sådan en trafo bruger langt mere strøm på ingenting end en godt designet switchmode.
|
| Til top |
|
| |
SilverLine Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil nu nok mene, du kan bygge en god liniær psu til under 2.000kr. Jeg er selv ved at bygge en 12volt/5a liniær psu med ringkerne, og den kommer til at koste under 1000kr.
|
| Til top |
|
| |
kloppern Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbagemeldingerne -Fedt man kan regne med Hifi4all.
Jeg har på ingen måde elektrikerfingre, og derfor ikke forstand til at bygge en selv.
Fedt med info om strømforbrug, jeg gider nok ikke at hive den ud hver aften, så strømforbruget skal bestemt med i
overvejelserne.
torsteinowich (eller andre) kan du fortælle lidt om dine erfaringer med en lidt bedre strømforsyning og en rigtig god
strømforsyning? Er det en stor forbedring? Eller sat mere på spidsen, jeg er ved at spare op til en ny forstærker, giver det
mening at spare de 2000 kr på denne også købe en strømforsyning?
Jeg ved godt man ikke kan sætte det op på den måde, men jeg har desværre ikke mulighed for selv at lytte til forskellen, så
det her er min bedste mulighed for at blive klogere.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
En liniær strømforsyning kan laves MEGET enkelt og bør ikke koste mange kr (for en budget på 200 kr burde man kunne komme i hus). Består af en transformator, en ensretter bro, en spændingsregulator og 2 elektrolykondensatorer. Eksempel passende til en Squeezebox Touch:
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kloppern skrev:
Tak for tilbagemeldingerne -Fedt man kan regne med Hifi4all.
torsteinowich (eller andre) kan du fortælle lidt om dine erfaringer med en lidt bedre strømforsyning og en rigtig god
strømforsyning? Er det en stor forbedring? Eller sat mere på spidsen, jeg er ved at spare op til en ny forstærker, giver det
mening at spare de 2000 kr på denne også købe en strømforsyning?
|
|
|
Jeg har sammenlignet ringkerne trafo + 7805 regulator/batterier (4 NiMh celler direkte tilkoblet uden regulator)/ringkerne
trafo + belleson superpower.
Den billige lineære regulator var ikke så imponerende i starten. Da jeg tilføjede en 10 uf tantal kondensator på udgangen
kom den til at lyde meget bedre men ikke på højde med batterier. Pris ca 200 kr for dele til hjemmebyg.
Belleson superpower lyder næsten lige så godt som batterier (havde meget svært ved at høre forskel og tvivler på at jeg vil
kunne skelne dem i en blindtest.). Det er den løsning jeg kører med.
Batterier tror jeg måske var lidt bedre end Belleson men det er små forskelle i mine ører på mit udstyr.
Skal lige nævnes at jeg bruger den digitale udgang. Vil dog tro at der er samme eller større forbedring med analog udgang
da det burde være mindst lige så følsomt (sikkert mere følsomt) overfor støj.
Hvis jeg skal sætte tal på vil jeg sige at 80 % af forbedringen (batterier = 100 %) blev opnået med lineær forsyning + tantal
cap og måske 98-100 % med Belleson superpower.
Jeg vil umiddelbart gætte på at en fornuftig Panos forsyning i de fleste tilfælde er lige så god som en Über-Panos med
læderrat og forkromet gearknop.
I dit tilfælde ville jeg måske prøve at overtale Panos til at bygge en "fornuftig" forsyning uden batterier og så kaste resten af
pengene i forstærker/højttalere. Men det er også et spørgsmål om hvad du vil med lyden. Hvis det er vigtigt for dig at
kvindestemmer går klart igennem uden at lyde hårde med "digitalfnidder" er det meget vigtigt med signalkilde/DAC
(opprioriter forsyning til SB), hvorimod mange andre aspekter af lyden kræver god forstærker/højttalere. Hvis du f.eks. er
træt af blabbet bas kan det være vigtigere at få gode højttalere og en strømstærk forstærker.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duetpack er også en swichmode strømforsyning, så den er ikke optimal.
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
|
|
|
Det mener jeg faktisk ikke at du kan konkludere. Det kommer skam an på konstruktionen. Og trådstarter var netop interesseret i opgrade af strømforsyningen til under kr. 1.000. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
erlingt skrev:
|
|
|
Det mener jeg faktisk ikke at du kan konkludere. Det kommer skam an på konstruktionen. Og trådstarter var netop interesseret i opgrade af strømforsyningen til under kr. 1.000. |
|
|
Det er ikke noget jeg konkluderer, jeg konstaterer blot hvad jeg læser mig til. Der står direkte i produktbeskrivelsen: " DuetPak starts out as a very high quality switch mode power supply. "  High quality - det må man da håbe til den pris; men en switchmode strømforsyning er det altså, og en sådan er ikke velegnet i HiFi sammenhæng. Konstruktionen i en switchmode strømforsyning laver desværre rigtigt meget støj, som stråler direkte ind både i det tilsluttede apparat (squeezeboxen) og de øvrige via 230v forsyningen. Andre har opnået ganske betydelige forbedringer i Squeezebox sammenhænge, ved at undlade switchmode strømforsyning til fordel for en "simpel" liniær model.
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
mbull skrev:
erlingt skrev:
|
|
|
Det mener jeg faktisk ikke at du kan konkludere. Det kommer skam an på konstruktionen. Og trådstarter var netop interesseret i opgrade af strømforsyningen til under kr. 1.000.
|
|
|
Det er ikke noget jeg konkluderer, jeg konstaterer blot hvad jeg læser mig til. Der står direkte i produktbeskrivelsen: " DuetPak starts out as a very high quality switch mode power supply. "
High quality - det må man da håbe til den pris; men en switchmode strømforsyning er det altså, og en sådan er ikke velegnet i HiFi sammenhæng. Konstruktionen i en switchmode strømforsyning laver desværre rigtigt meget støj, som stråler direkte ind både i det tilsluttede apparat (squeezeboxen) og de øvrige via 230v forsyningen.
Andre har opnået ganske betydelige forbedringer i Squeezebox sammenhænge, ved at undlade switchmode strømforsyning til fordel for en "simpel" liniær model.
|
|
|
Det er ikke, at det en switchmode strømforsyning, der er forkert, men derimod din generelle konklusion om at alle switchmode strømforsyninger er dårlige. Her er jeg helt uening. Og som jeg skrev, så gav den en lydforbedring der absolut er prisen værd!
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden billig, men måske ikke så fancy udgave er denne
psu.
Jeg har selv loddet et par kit op, en 5V til squeezeboxen, og en 12V til hdd. Det har kostet ca 350 i materialer, men dertil
kommer så et ordentligt kabinet.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
kloppern Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange for de mange indlæg, jeg er bestemt blevet klogere.
Jo flere jeg har læst, desto mere klart er det blevet for mig at de 1000 kr er en dårlig besparelse, da jeg formegentlig vil
ærge mig over at jeg ikke får det sidste med. Da det primære problem i mit nuværende setup er en lidt hård og til tider en
anelse skinger lyd, er der vist ingen vej uden om en ordentlig psu.
Jeg har forsøgt at sende en pm til Panos, men får følgende svar:
"Din private besked "PSU til Squeezebox", er ikke blevet sendt!
panos har overskredet det antal private beskeder han/hun må modtage".
Hvis nogen kender en måde at kontakte ham, vil det blive modtaget med kyshånd (for en ordens skyld vil jeg gerne
understrege at jeg naturligvis ikke efterlyser privat mail, tlf. eller lign., men måske nogen kender et andet forum eller
lignende, der kan være en måde at fange ham på).
Alternativt må dt næstbedste vel blive en Teddy Pardo? Hmmm... et loddekursus på aftenskole, kunne måske også være
vejen frem.
Endnu en gang vil jeg gerne sige tak for de mange tilbagemeldinger. Jeg har brugt det meste af de sidste 2 nætter (har haft
et par rolige nattevagter) på at søge nettet rundt efter anmeldelser, test eller erfaringer med forskellige psu'er, men det er
stortset ikke eksisterende. Da der heller ikke (så vidt jeg ved) findes en butik hvor man kan afprøve forskellen på de
forskellige strømforsyninger, ja så er der jo kun forums som dette hvor folk deler deres erfaringer tilbage.
|
| Til top |
|
| |
SilverLine Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|