| Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
CR12, CR13 Hvis jeg måler på dem, får jeg lige et hurtigt udslag på ca 1400 så forsvinder det igen. Så kan ikke få vist en konstant værdi.
men hvis de er defekte, burde der veld også måles en kortslutning - og det er der ikke noget af.
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
CR12, CR13 Hvis jeg måler på dem, får jeg lige et hurtigt udslag på ca 1400 så forsvinder det igen. Så
kan ikke få vist en konstant værdi.
men hvis de er defekte, burde der veld også måles en kortslutning - og det er der ikke noget af. |
|
|
Når du måler dioder, skal målepindene vende rigtigt, ellers kan de måle som du skriver
(Men jeg blander mig ikke mere, for jeg får selv hjælp af Tubemania)
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej...de er slemme til at afbryde, men dit instrument kan som jeg mistænkte ikke måle dem...selv afprøver jeg dem med en strømforsyning med 10K i serie og oscilloscope til at kigge efter støj på dem. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå dig at gøre.
Ja det er rigtig at målepindene skal vende rigtig, men jeg antager du prøver begge veje...det er den sorte prøve-ledning som skal på katoden (mærket) som skal give måling på dioder. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Nej...de er slemme til at afbryde, men dit instrument kan som jeg mistænkte ikke måle dem...selv afprøver jeg dem med en strømforsyning med 10K i serie og oscilloscope til at kigge efter støj på dem. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå dig at gøre.
Ja det er rigtig at målepindene skal vende rigtig, men jeg antager du prøver begge veje...det er den sorte på katoden (mærket) som skal give måling på dioder.
|
|
|
jeps er bevist om de netop ensretter strømmen, så hvad man måler den ene vej, kan og skal ikke måles den anden vej. ligesom transistorer ;-). så det er der styr på.
og alle kondensatorer måler ingen ohmsk kortslutning, altså der måles ikke noget på dem, da det er uendeligt.
Alt er nu målt, og ser ikke ud til at fejle noget.
Der er dog én, og det er dreje modstanden til BIAS, den er på 1kohm, men måler 760ohm, 700 ohm og 60 ohm, Men der hvor den måler de 760, burde den jo måle 1000ohm?
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
For på det andet print måler den 1000ohm, 850ohm, og 150ohm
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke rigtig noget at byde ind med nu, men jeg føler mig ikke sikker på de dioder endnu.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det vil sige at det med dreje modstanden har en helt anden værdi har så ikke noget at sige?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske, måske ikke...det giver ikke helt mening for mig, jeg er stadig hypnoticeret af de satans dioder...gik dit instrument ikke i of overflow. For så ved vi jo reelt ikke noget om dem endnu...
Jeg vil gerne have tal på hvad du målte...hvis der er nogen tal...
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså - hvis jeg måler den rigtige vej som der blev forklaret, så måler den lige hurtigt et tal, men forsvinder igen, nøjagtig som den plejer hvis verdien er højrer en den kan måle. (det multimedie jeg har er det billige digitale til de små 100kr man kan købe i fx haralnyborg osv.)
tallet den lige når at vise svinger fra 1400 op til end 1700. Det forskellight hvad den lige viser når jeg hurtigt måler over den. men det giver stadig meningen. Da den plejer at reagere sådan når værdien er højrer end den kan måle.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men så ved vi ikke om de er afbrudte og du kan ikke måle det så vi har nu en låst situation...de SKAL forspændes på en eller anden måde for at vi ved om de dur. Det kunne gøres med et 4,5V batteri (kan man stadig få dem) og så sætte katoden til minus og anoden til + genem 1Kohm. Så skal man kunne måle 2V over dioden.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en laboratorie strømforsyning, som klare 2A og kan justeres fra 0 - 30VDC. den kan jeg bruge og har massere 1kohms modstande
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha...så indstil den til max 5V og lav omtalte prøve...
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige lavet en tegning for jeg forstår det 100%

|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt...
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fandt jeg fejlen - det var ikke de dioder, de målte 1,6V med den konstruktion. som på tegningen. Jeg skiftede den dreje modstand fordi jeg snart var på bar bund - og wupti så startede den op uden problemer :-D.
Men jeg aner jo ikke hvad tomgangstrømmen skal stå på, da jeg ikke kan finde service manualen til forstærkeren nogle steder. Så har bare indstillet den til at have samme værdi´er som den over på den anden kanal. Så kan det nok ikke gå helt galt.
Jeg havde denne her potmeter liggende, som jeg havde købt for noget tid siden helt ny, som også er en 1kohm drejemodstand som den anden.
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=searchProducts&searchTerm=522-2211&x=0&y=0
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super...så lykkedes det jo alligevel...tillykke med det. Jeg synes det er OK som du har indstillet den. Du kan jo måle spændingen over en af emitter-modstandene (0,39) på den der virkede og kigge efter det er det samme på den du har repareret.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige målt det.. Kan det virkelig passe vi er helt nede på 3mV? - Altså i tomgang.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej...det er for lidt tror jeg...mon ikke der godt kan brændes 10W af i den mammut forstærker.
Strømmen findes;
I = P / E = 10 / 180 = 0,055 Jeg ved godt at 180V er i overkanten, men så er man sikker på det ikke bliver for meget.
Spænding over emitter-modstande udregnes;
E = I X R = 0,055 X o,39 = 0,021 = 21mV Prøv med det. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den justeret til nu, og bliver dejlig lun nu :-D.
Hvad er det præcis vi gør her? gør vi den mere klasse A agtig?
en anden ting når jeg så spiller højrer stiger den jo fra 21mV og videre der op af alt efter hvor højt jeg spiller. hvilket veld er normalt?
en anden ting, så er der intet støj og brum, eller noget i kanalen, så den lyder ihvertfald ren :-D
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2011 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej...klasse A er der slet ikke tale om, men klasse AB which means; Du har nok lagt mærke til der er 2 slags udgangs-transistorer NPN og PNP. NPN sørger for den positive halvdel af svingningerne og PNP for den negative del.
At vi giver den lidt BIAS strøm betyder at de 2 typer overlapper en smule...NPN bidrager en lille smule med det negative signal og vice versa. Det er nødvendigt for ellers får man såkaldt 'cross over' forvrængning lige der hvor svingningerne passerer 0.
Klasse A ville betyde de 2 transistor typer skulle trække så meget strøm at begge bidrog til hele svinget...for at det kunne lade sig gøre skulle forstærkeren forsyningsspænding nedsættes så meget at den kun kunne aflevere måske 50W hvis man er heldig...ellers mindre. Det er noget som kan beregnes nøjagtigt og afhænger af kølingen.
Det er helt normalt spændingen stiger over emitter-modstandene når der fyre lidt op. Så sender trinnet jo større strøm til HT'eren som passerer modstandene...derfor. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |