| Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
ad 1, er den jo temmeligt solidt bygget - men jeg undrer mig en smule over din justering af Bias er så "snæver" Enten skal den køre med lav bias (hvilket jeg ikke helt stoler på) eller også er der noget der er drevet lidt i værdi ?
20millivolt over emittermodstanden svarer til 50mA - det er ret normalt, men man plejer dælme at kunne skrue pænt højere op .....
(Den er nu en spøjs fætter , den forstærker...........)
|
|
|
He... Ja jeg giver dig ret i den er lidt sjov :-D
Men er ved at renovere den anden kanal. med nye kondensatorer og modstande. Så hvis den også kun kan skruges op til 22mV, ja så har de så bare valgt den skal være snæver.... Hvis ikke. må jeg tilbage og måle på den anden, selvom alle modstande (målt på printet) har de værdier de nu skal have.
Så update følger, når jeg er færdig med det andet trin.....
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nu konstatere, at det er fra fabrikkens side at den er så snæver...
Jeg satte lige den anden forstærkeren til inden jeg skiftede noget i den, så jeg fik det tjekket mens den var så original som mulig, og den viser det samme som min anden nyrenoverede kanal. Hvilket bare beviser at jeg har lavet den anden kanal rigtigt. :-D (Ja der kan godt spores et lille smil på mit ansigt, lol.)
Jeg ved ikke om det er for at sikre amatør fjolser som fx mig hehe, i at have "kommet til" at skruge helt op for den, og derved ikke får den til at brænde af. Måske de har gjort den idiot sikret, hehe.
Ihvertfald er det maksimale 22mV. Så den kan ikke skrues højere op, med de komponenter fabrikken har valgt.
[Men vi ved da ihvertfald nu den klare 260mV i et minut, he.]
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden ting er også, at nu har jeg lige spillet 30 min høj musik, med de 22mV, ifølge watt-meteret så har jeg spillet mellem 16 og 32 W, den bliver rimelig varm. ikke jeg brænder mig med det samme, men kan ikke holde mine fingre på i længere tid, så er det for varmt.
Så tror den bliver over de 100 grader, hvis man fx. laver et signal hvor man tester den i 1 time. med de 250W den skulle gå ud med.
Så spørgsmålet er om det nu også er klogt at have den højere end fx 10mV. For den ikke bliver for varm, når men spiller højt. For det er jo også træls man skal ind og skruge ned hvis man fx skal til at bruge den som bass forstærker og den så kører oppe i de 150 - 200W.
Ja det er et spørgsmpl vi jo ikke rigtig kan svare på, da det jo netop kræver man tester den og ser om den bliver for varm osv. Men har ikke lige udstyret til det.
Derved, hvis vi så endelig kunne forhøje tomgangstrømmen med mere end de 22mV, vil det nok ikke blive praktisk, og vi ville have et varme problem, da det er passiv køling vi har med at gøre her.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
| ... snipper lidt ....
Så spørgsmålet er om det nu også er klogt at have den højere end fx 10mV. For den ikke bliver for varm, når men spiller højt. For det er jo også træls man skal ind og skruge ned hvis man fx skal til at bruge den som bass forstærker og den så kører oppe i de 150 - 200W.
Ja det er et spørgsmpl vi jo ikke rigtig kan svare på, da det jo netop kræver man tester den og ser om den bliver for varm osv. Men har ikke lige udstyret til det.
|
|
|
Det kan man faktisk godt svare på - tomgangstrømmen fortæller _intet_ om hvor varm den bliver når den spiller for fuld rulle ...... intet som helst.
Du behøver ikke at være nervøs for om den kan klare mosten - den er "be design" bygget til det.
mine 2 nuværende MosFet forstærkere er designet til at køre fuld rulle i timevis ad gangen, uden af falde døde om - først når luften ud af kassen bliver over 60 grader starter ventilationen
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er såmænd ikke nervøs for om den klare de 3.6mV som den var før jeg startede. Da det er fra fabrikken de mener den skal stå på, der blev den også kun lun, og når jeg spillede højt blev den varm som den bliver nu efter jeg har skruget op for tomgangen til de 21mV, og det er jo ikke standard. Derfor bliver jeg lidt bekymret, når jeg ikke har de rette instrumenter til at konstatere om den kan eller ikke kan klare det, eller om den sågar kan modificeres til at kører højrer end de 22mV og stadig kan klare det. For jeg er efterhånden blevet pænt glad for min lille guldklump her. :-D
Måske jeg skal vente med at lege for meget med det, til jeg kan få den hen hvor der kan sættes osciliscope på osn., og kører den til grænserne, så man kan konstatere den kan klare det med potmeteret skruet op. Så falder der nok lidt mere ro på, når jeg hører musik på fuld udplæsning med en tomgang mange gange højere end standard.
Grunden til jeg har for meget respekt for det med BIAS. Er at jeg for lang tid siden havde en mindre SAE forstærker, som jeg rodet lidt med. Hvor jeg havde taget fejl af at potmeteret ikke var skruet ned, men var skruet helt op. Det resulterede i at begge kanaler røg sig en tur, med alle de dejlige originale transistore. Sådan går det jo når man er amatør, og ikke har alt det grundlæggende viden. Så jeg har måtte lære af erfaring, hehe. Som koster, lol. Så dette her er bygget lidt på uheldige situationer tidliger.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen du kan jo ikke vide om de 3,6mA er standard...nogen kan jo have skruet i den inden du fik den og jeg tvivler på man undgår 'cross-over' med den strøm. Med den varme du har nævnt i forb med de 21mV vil jeg mene det er fuldt forsvarligt.
Det trods alt kun 5W pr transistor der brændes af...60W ialt...det ser profilen ud til at kunne magte. Men er du mere tryg ved det halve så er det nok også OK. Så længe du kan holde hånden på ribberne er de ikke meget over 40 grader....ved 50 brænder man sig.
Jan er så heldig at hans forstærkers BIAS falder ved stigende temperatur...en god egenskab ved fettere, men omvendt med bipolare transer som du bruger...desværre. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan du have ret i. Den er jo trods alt 30 år gammel, så der har sikkert været nogle i den.
Men man kan jo sige at den slår fra ved 100grader, så man kunne også bare lade den stå og prøve at fyrer op fo rden i en times tid, hehe.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kan du sætte en omsk ballast på udgangen (8 ohm) og notere hvor lidt mA bias, du kan køre UDEN at du kan se Cross over på oscilloskopet  og skrue 10% højere, så du er lidt fra cross over niveauet. dermed har du lidt flere muskler til rådighed  godt nok kun nogle procent. men mange bække små giver mere punch at lege med  og du kan være i din musikrum i sommervarmen
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Måske kan du sætte en omsk ballast på udgangen (8 ohm) og notere hvor lidt mA bias, du kan køre UDEN at du kan se Cross over på oscilloskopet og skrue 10% højere, så du er lidt fra cross over niveauet. dermed har du lidt flere muskler til rådighed godt nok kun nogle procent. men mange bække små giver mere punch at lege med og du kan være i din musikrum i sommervarmen  |
|
|
Det er nemlig rigtigt. Men som jeg havde mistanke om kræver det udstyr jeg ikke har, så det må vente til jeg lige kommer forbi en der har udstyret til det. :-D
For det eneste jeg har er som det ses på billedet her, når jeg tester, så det er pænt begrænset:

[Lige på billedet her, er jeg ved at måle BIAS mens jeg kontrollere varmen, (18,3mV viser multimediat)]
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 14 Juni 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu godt på damen  Hun skal jo holde mange år endnu
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
Pas nu godt på damen
Hun skal jo holde mange år endnu
|
|
|
Og det er der nemlig søret for, der er indkøbt for ca 4000kr komponenter.
Ja faktisk er der kun kabinettet, trafo, printpladerne og de originale transistorer tilbage. alt det andet 30 årige gamle komponenter er skiftes ud med helt nye, og er i det bedste high-end kvalitet.
Så det blev til et helt stort projekt det her. :-D Men hyggeligt at rode med, og der bliver kælet for selv den mindste detalje. Tager tid, men resultatet håber jeg bliver godt. :-D
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu målte jeg lige på udgangstransistorende i den anden kanal, som jeg er ved at renovere bare for en sikkerhedskyld.
Alle transistore målte mellem 770 - 790, med diodestrækningen på mit multimedia. Men der var en af de 2SD424 som målte 688 mellem base og collector. - Har det noget at sige?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
|
Nu målte jeg lige på udgangstransistorende i den anden kanal, som jeg er ved at renovere bare for en sikkerhedskyld.
Alle transistore målte mellem 770 - 790, med diodestrækningen på mit multimedia. Men der var en af de 2SD424 som målte 688 mellem base og collector. - Har det noget at sige?
|
|
|
Ikke nødvendigtvis - hvis du måler tomgangsstrømmen over hver emittermodstand, og de ligger ens, er tingene iorden - der er nok ikke en eneste forstærker i verden , med 2 x 6 bolsjer der kører med parrede transistorer , det ville ad 1: være sindssygt dyrt, ad 2: koste en bondegård, måske ligefrem umuliggøre en eventuel reparation.
Tro mig - at finde 2 x 8 matchede bolsjer er ikke nogen spøg __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay, så behøver jeg ikke at være bekymret over det. :-D
Nå men nu venter jeg bare på de sidste reservedele, så er forstærkeren komplet renoveret. :-D
Glæder mig til at lytte på den når jeg er helt færdig.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mens jeg så lige venter på de sidste reservedele, til min lille sag her. Så lyttes der på livet løs.

Og jeg skal love for den har en stor lyd, ja det skulle vise sig den faktisk spiller betydelig bedre end mine Vincent SP-991+ monoblokke. Den har en fantastisk klarhed og opløsning i lyden.
Det eneste minus for mig, (det er mere fordi jeg er techno/trance nørd) - at den kicker ikke lige så hårdt i bassen som Vincent gør. Vincent´en holder bassen mega stramt, som jeg godt kan lide. Hvor SAE´en har den der dejlige bløde og tunge amarikanske bass lyd. Men da jeg godt kan lide at mærke bassen slår, hælder jeg mere til Vincent.
Men dammm det er svært at bestemme sig, for den har en klarhed jeg aldrig har hørt før... Og jeg har ellers lyttet på pænt meget forskelligt. Men den SAE har bare noget, som overrasker mig vær gang, imponerende. :-D - Og så det i tankerne, at det er en 30 årig gammel konstruktion vi taler om her. Man må sige SAE har formået at gøre denne tidsløs i lyden, og ikke mindst i designet (efter min smag).
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
| snippet er flot billede ! .....
Men dammm det er svært at bestemme sig, for den har en klarhed jeg aldrig har hørt før... Og jeg har ellers lyttet på pænt meget forskelligt. Men den SAE har bare noget, som overrasker mig vær gang, imponerende. :-D - Og så det i tankerne, at det er en 30 årig gammel konstruktion vi taler om her. Man må sige SAE har formået at gøre denne tidsløs i lyden, og ikke mindst i designet (efter min smag). |
|
|
Hehe - lyden fra dengang kan overraske mange - den spiller temmeligt meget lig en samtidig Accuphase P300. At du måske synes bassen er lidt tam - er iorden - de var lidt tilbageholdende med pumpet bas dengang, og SAE'en har ikke (grundet konstruktionen) helt samme store dæmpningsfactor som mange nyere forskrækkere.
Jeg savner stadig lidt min Accuphase, men er nu godt tilfreds med Mosfætrene - og blot 2 x 150w kan med mine højttalere give varige høreskader , såeh det....
men - fedt at høre du kan li dem ! 
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - Det skal ikke være nogle hemmelighed at jeg har en lille svaghed for SAE.
Har haft de her:

SAE 1800 (equalizer), 2400L (forforstærker), 2100L (effektforstærker [2x200W 8ohm]) & 8000 (radio)

SAE 2401 (effektforstærker [2x250 8ohm])

SAE A201 (effektforstærker [2x 100W 8ohm])
Hvor jeg så stadig har de to her:

SAE 2400L & 2100L, som set på det første billede. [Skal lige nævnes at de blå lysdioder, altså ikke er standard, det var røde diode. Så det er noget jeg har eftermonteret.]
Men det på det første billede var det første jeg ejede, som fik mig til at prøve noget mere fra SAE, efter jeg hørte hvor godt det spillede, og ikke mindst af designet, kan godt lide den rå-hed designet har. Det synes jeg amarikaner var gode til, og så specielt SAE.
Det er planen de også skal renoveres. Men ved ikke om jeg finder tid til det. Der er en del arbejde. - For når jeg først går igang, skal det også være gennemført, da jeg er lidt af en perfektionist.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søgte lidt for sjov for at se om alle de gamle transistorer til forstærkeren stadig kunne bestilles. Og samplige, kan købes nye over Ebay. Kan der være nogle fordele ved at skifte 30 årig gamle transistorer, jeg tænker både udgangstransistorer og de små. Eller holder de evigt? - Og ikke specielt forværres i værdi, som fx kondensatorer og modstande, og derved ingen grund til at skifte?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Intet holder evigt...heller ikke transistorer...de slides pga termisk bevægelse mellem elektroderne og ender med at kortslutte...
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
| Intet holder evigt...heller ikke transistorer...de slides pga termisk bevægelse mellem elektroderne og ender med at kortslutte... |
|
|
Ja okay - så er det jo svært at sige om de holder de næste 30 år igen. Måske jeg skulle få dem skiftet også, mens de stadig kan fås. så det er de samme typer som kommer til at side i igen.
irretere mig bare jeg ikke kan se hvilken type schotty dioder det er der sidder i. Så kunne jeg få bestilt nogle nye, da en af dem afviger en del fra de andre. Og måske vil kortslutte snart. Det var jo nemlig det der fik mig til at tro, det var det som var fejlen i første omgang, hehe.
Planen er jeg aldrig vil af med den, og skal bruges mange år frem. Så ville ikke være så rart hvis sådan en schotty står af, eller de transistorer. Som nok ender med jeg får skiftet. efter du bekræftede min mistanke om de også er som alt andet.
|
| Til top |
|
| |