Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Teknisk hjælp til SAE forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Inden jeg lige trykker på knappen, for at bestille 24 helt nye udgangstransistorer til min lille sag her.

Så er der noget der lige dukker op i min hukommelse nu da jeg ser logo´et i forskellige skrifttyper. Altså de her Toshiba transistorer, 2SB554 & 2SD424.

Er der ikke noget med at de blev lavet i USA for 30 år siden? - Og at dem man får idag, som så er fra JAPAN, er i en dårliger kvalitet, eller er i uoriginale?

For hvis vi kigger på dem jeg har i forstærkeren, er skriften en anden, og der står ikke JAPAN på dem:

og så er der dem her som er de nye:

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du skal være nervøs for japanske transistorer.

Men kinesiske har jeg været ude for slet ikke holdt hvad de lovede (2sa1216 - 2sc2922)
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Tror ikke du skal være nervøs for japanske transistorer.

Men kinesiske har jeg været ude for slet ikke holdt hvad de lovede (2sa1216 - 2sc2922)

Ja for det er jo dumt at gøre den dårliger. For de fejler jo ikke nået. Ville sådan også kun skifte dem, for at forstærkeren holder de næste mange år igen.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

bantan skrev:
Tror ikke du skal være nervøs for japanske transistorer. Men kinesiske har jeg været
ude for slet ikke holdt hvad de lovede (2sa1216 - 2sc2922)

Ja for det er jo dumt at gøre den dårliger. For de fejler jo ikke nået. Ville sådan også kun skifte dem, for at forstærkeren
holder de næste mange år igen.

Jeg ville altså vente til det bliver direkte nødvendigt
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hmm, ja det bare træls hvis en af dem så kortslutter, så mister jeg nogle af de dyre andre komponenter jeg har sat i. Der sidder nemlig Mills og PRP modstande i, som koster kassen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Intet holder evigt...heller ikke transistorer...de slides pga termisk bevægelse mellem elektroderne og ender med at kortslutte...

** host **

Hvem har dog bundet dig den historie på ærmet :)

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

tube mania skrev:
Intet holder evigt...heller ikke transistorer...de slides pga termisk bevægelse mellem elektroderne og ender med at kortslutte...

** host **

Hvem har dog bundet dig den historie på ærmet :)

Altså et eller andet sted har han veld ret?

For jeg har bestilt nogle nye små transistore, nogle MPS-A06 & MPS-A56

Hvis jeg diodemåler de gamle ligger de mellem 800-950, hvor de nye er på 1030 ret præcist. Så de mister da ihvertfald noget måleværdi efter 30 år.

Det fortæller jo bare de nærmer sig en kortslutning, - ved godt der er langt vej endnu, men hvis den skal holde 30 år igen fx.

Nu har jeg så ikke lige nogle helt nye udgangstransistorer - så kan ikke lige måle om de har tabt i værdi, i forhold til nye.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Ja...slidt...det bliver de...det kan jeg godt skrive under på (men du kan ikke MÅLE kilometer-standen)...ikke sjældent lykkes det mig at stresse gamle transistorer så de kortslutter. Det er som regel apparater fra 70'erne og jeg gør det med vilje for jeg vil helst de går istykker på mit arbejdsbord end alle andre steder.

Også de velkendte fettere 2SJ50 & 2SK135 bliver slidt (kan med oscilloscopet se et fint signal på gaten)...men de er afbrudt...der er bare ikke hul igennem...det har jeg prøvet temmelig mange gange. Det er bare at skifte dem...så spiller sådan en igen i mange år.

Efter at jeg har repareret et apparat og sikret mig at udgangs-transistorerne ellers er i orden, er skruet ordentlig fast og har fået frisk compound kører jeg bare en lille test i 4ohm. Så oplever jeg jævnligt at de brænder af efter ganske kort tid...også i forstærkere som ellers ikke fejlede noget særligt...så det er ikke fordi de har taget skade af evt fejl.

Desværre har jeg de seneste år ofte stødt ind i kinesiske fup-transistorer...de springer hurtig i luften med et ordentlig knald. Det er jeg blevet så træt af at jeg har skaffet mig en Telequipment oscilloscope lign. transistor-tester. Den kan teste omtrent alle parametre på dem..og det er især 'breakdown voltage' som afslører dem.

http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

http://www.diyaudio.com/forums/swap-meet/115450-fs-toshiba-t ranistors-2sd424-2sb554.html

http://mail.audiokarma.net/forums/showthread.php?t=358552

De nye transistorer der er på dit billede ser mig noget mistænkelige ud...udstansningens finish er ikke som man forventer på Japanske transistorer og man kan ikke regne hvad der står på dem.

Om transistor holdbarhed.

The reliability textbooks talk about a bathtub curve, essentially a wide "U" with sloped sides, to describe the lifetime of a semiconductor device. The failure rate is high for the first 1-2 years, called infant mortality rate, due to manufacturing defects like thin metalization or contaniments. Then a properly used semiconductor device has a very low failure rate for about 20 years. After about 20 years of use, the failure rate increases from wear out mechanisms. Power-up and power-down cycles accelerate wear-out. Check out the MIL 217 handbook on the web.

A semiconductor that is power-cycled daily should aveage 20 years of life. A semiconductor with little active use, and few power-up power-down cycles, should average 40 years of life.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Ikke for at stjæle tråden, men Bantan, ingen tvivl om at de transistorer du nævner må ha´ været fakes, 2SA1216 & 2SC2922 er kun lavet af Sanken (Japan), har et par kilo originale af hver, ovenikøbet med samme produktionskode på både NPN & PNP, og de har aldrig svigtet. Kineserne kan lave fakes, så det næsten ikke er til at se. Har fået LM3886 gainclones til rep. fordi de lød ad h***** til, skiftede LM´erne, og så var det i orden.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
De nye transistorer der er på dit billede ser mig noget mistænkelige ud...udstansningens finish er ikke som man forventer på Japanske transistorer og man kan ikke regne hvad der står på dem.

Ja det bekræfter bare min fornemmelse.

tube mania skrev:

Om transistor holdbarhed.

A semiconductor that is power-cycled daily should aveage 20 years of life. A semiconductor with little active use, and few power-up power-down cycles, should average 40 years of life.

Se det stiller mig jo i et dilemma. Forstærkeren er nu 30 år gammel, og jeg ved ikke hvordan den/de tidliger ejer har brugt den. Men nu da det jo er SAE´s dyreste og mest ekslusive forstærker, hvorfor skulle man så købe sådan en forstærker, hvis ikke den skal bruges hver dag.

Hvilket fortæller, de transistore nok snart skal skiftes.

En anden ting som igen bekræfter de er slidte er, jeg læste dette på et af de forummer du linker til. Der er en der skriver dette:

One thing I have noticed is that after replacing high and low valued diode tested outputs with originals that have a closer value to the others is that, after the receiver has a good workout at high volumes, the rear heat sink runs notably cooler, (healthier).

Det er præcis hvad jeg oplever, selvom begge kanaler nu er indstillet med samme tomgangstrøm, så bliver den ene kanal varmere end den anden.

Hmm ved squ ikke hvad jeg gør. Ind til videre kører jeg bare med de originale. Så må vi se om jeg evnt kan finde nogle nye som kan erstates og som ikke er fake.

Måske de OnSemi MJ21193G & MJ21194G transistorer, som de omtaler i forummet du linker til, til sidst. Lader til at kan være en direkte erstatning, og som er ganske gode, hvis ikke bedrer.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Er stadig overrasket over hvor godt den forstærker spiller.  - Så det får mig til at tænke hvad det egentligt er der gør forstærker lyder forskelligt!

Er det konstruktionen der gør det (altså den måde kompunenterne er sat sammen på)? Eller er det så simpelt som kompunenterne der "farver" lyden.

Eller laver de et form for skjult equalizer i forstærkeren, så de kan få den lyd de ønsker?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juli 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Er stadig overrasket over hvor godt den forstærker spiller.  - Så det får mig til at tænke hvad det egentligt er der gør forstærker lyder forskelligt!

Er det konstruktionen der gør det (altså den måde kompunenterne er sat sammen på)? Eller er det så simpelt som kompunenterne der "farver" lyden.

1) Den væsentlige forskel er dig selv og din hørelse. Du har vaner, smag og præferencer der udvikles over tiden - dit syn, dine smagsløg, din næse og din hørelse.
Dokumentation:
Prøv at finde 100 stk. personer på 65-70 år (statistisk korrekt udvalgt), og se om de foretrække samme lyd, musik etc. som tilsvarende udvalgt i intervallet 15-25 år, 25-25 år, 35-45 år etc.  

2) Højttaler er den enhed, der i de fleste tilfælde 'farver' mest. Det skyldes at selv en god højttaler gerne forvrænger 1-3% samt har faseforskydning mm. af frekvensområder. En højttaler kommer nok aldrig ned under de 0,1%, som er grænsen for, hvor en normal person kan fange 'farvning'/forvrængning etc.

3) Koblingen af en specifik forstærker og en højttaler kan være heldigt og vellykket - give en 'god lyd' for dig, eller i nogen tilfælde det modsatte.

4) En god brugt enhed kan med tiden få afvigende specifikation i nogle af komponenterne - primært pga. alder eller varme - og i nogle tilfælde kan det høres, samt en måling vil kunne fortælle, om det er sket, og om den overholder sine specifikationer.

DJ Green skrev:

Eller laver de et form for skjult equalizer i forstærkeren, så de kan få den lyd de ønsker?

Ja, der findes flere typer, en af dem kaldes 'Engelsk lyd', som bl.a. nogle fabrikanter lidt tilbage i tiden stilede imod. Men det er ikke en 'skjult equalizer'; nærmere det konstruktionsprincip som forstærkeren er bygget over eller en betoning af 'Fido dit og dat', som en fabrikant foretrækker og reklamerer overfor en tilsvarende købedygtig menighed 

Dokumentation:
Tilbage i tiden (før digital lyd) 20-30 Watt og forholdsvis store enheder til hjemmebrug, hvis der skulle præsteres noget, den meget dybe bas og diskant i den høje ende var ikke udpræget. Højttalerne med høj virkningsgrad (90-96).

De seneste år og for nuværende gerne >150 Watt og hyppigt små enheder incl. alt for små højttalerenheder i små kabinetter presset til meget dyb bas. Højttalerne med lav virkningsgrad (85-90).

Generelt har de fleste en for ringe højttaler i forhold til det øvrige udstyr. Man kan ikke forbedre en højttalers 'naturlige' dårligdomme, ved at udskifte enhederne før højttaleren.

Man kan heller ikke sende iPod, DAB etc. eller MP3 musik ud i et godt anlæg og forvente mirakler.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

FinnC - Tak for dit gode uddybende indlæg, det giver mening det hele.

Der har tit været ting på de områder jeg har undret mig over, som du netop nu har fået forklaret på en forståelig måde.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Nu da forforstærker delen er opbygget med plus og negativ del. Er det så ikke meget enkelt egentlig at modificere således der kan tilsluttes et XLR stik, så man kan få det vi bruger idag.

Diagram:

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Det lader ikke til det er så nemt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes