Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkabel til Martin Logan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Der har været mange disskusioner omkring netkabler. Dette spørgsmål drejer sig specifikt om Martin Logan Vantage eller bare den nye serie af Logan.

Er der nogen som har erfaringer med netkabler til disse perler og hvor meget kan man hente lydmæssigt ved at skifte de alm. lakrids netkabler ud til bedre typer. Og hvilke ?

Det kan jo være en bekostelig affære 

Håber der er nogen Logan fans som kan dele ud af Deres viden

Har iøvrigt kigget på disse

http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.product_det ails&flypage=shop.flypage&product_id=79&category _id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&It emid=49

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Der er også disse netkabler - http://www.gmsound.dk/ny_side_4.htm

De skulle være ganske fornuftige efter hvad jeg har hørt. Om man kan høre forskel, ved jeg ikke. Men de er da noget kønnere at se på, end de almindelige kedelige lakridskabler.

Og så er prisen jo også til at leve med, også selvom man ikke kan høre forskel. Især hvis du køber dem som DIY.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Der er også disse netkabler - http://www.gmsound.dk/ny_side_4.htm

De skulle være ganske fornuftige efter hvad jeg har hørt. Om man kan høre forskel, ved jeg ikke. Men de er da noget kønnere at se på, end de almindelige kedelige lakridskabler.

Og så er prisen jo også til at leve med, også selvom man ikke kan høre forskel. Især hvis du køber dem som DIY.

ja, det var da til at komme over. takker !

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger supra til mine vantage, men det er kun fordi jeg også bruger det til resten af systemet, tvivler på man kan høre forskel, dem der følger med er jo også "standart" kabler.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Jeg bruger supra til mine vantage, men det er kun fordi jeg også bruger det til resten af systemet, tvivler på man kan høre forskel, dem der følger med er jo også "standart" kabler.

Tommy

Har du prøvet at lave en AB test med nogen alm. lakridskabler. Det var da hurtig gjort  

Giv så lige et feedback. På forhånd tak

cvonengberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Justcables.dk

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Der er helt klart en lydforskel på de kabler i ser på, det som du skal være opmærksom på, er at købe et 2,5 kvmm kabel og ikke 1,5kvmm, for modstanden i det tynde kabel vil kunne høres! omvendt giver det ikke mening at gå over 2,5 kvmm med mindre det er meget lange stræk ( over 15 meter).

Skærmningen i det anbefalede kabel er ganske udmærket, mens det danske 3 bens stik er af en dårlig legering, så det er helt klart flaskehalsen ved den løsning!

De kabler som I refererer til er af mærket Lapp, fra Stuttgart.. Eftersom det er ment til industrien, ligger prisen ret lavt sammenlignet med andre konkurrenter...

Hilsen Christian
Justcables.dk
PS: hvis du undrer dig over hvorfor du ikke kan gå ind på min shop, er det fordi, den ikke kører endnu, men fortvivl ikke - jeg er snart i luften! 

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Har du prøvet at lave en AB test med nogen alm. lakridskabler. Det var da hurtig gjort  

Hvad forstår du ved " alm. lakridskabler" ?

Der er jo stor forskel på de netkabler der følger med til forskelligt udstyr. Hvis du mener at der er hørbar forskel på netkabler må det vel så også gælde for dem. Dermed kan det ikke være ligegyldigt hvilke " alm. lakridskabler " han sammenligner med hvis testen skal være relevant for dig.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

cvonengberg skrev:

PS: hvis du undrer dig over hvorfor du ikke kan gå ind på min shop, er det fordi, den ikke kører endnu, men fortvivl ikke - jeg er snart i luften! 

Så er der måske netop grund til at fortvivle. Hvis du spammer debatten med dine reklameindlæg før du åbner, hvordan skal det så ikke gå når du har åbnet ?

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Music 4 life

Der er forskel på kablers lyd, det ved jeg du har hørt

Der er bare det at nogle apparater er mere følsomme overfor dårlige elkabler end andre. Min erfaring er at de små strømslugere, apparater som CD-maskine, DAC og Riia er dem som det giver størst lydforskel på. Store efffekttrin kan jeg ikke høre det på...

Om dine ML udviser forskel ved jeg ikke, det er jo op til dig at prøve. Og jeg har tilfældigvis både et elkabel fra GM Sound som I omtaler i tråden her og en VDH. Du kan få begge til udlån, så ka du selv afgøre hvad der er ret og vrang, som man siger i tøjbranchen.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Music4life skrev:

Hvad forstår du ved " alm. lakridskabler" ?

Der er jo stor forskel på de netkabler der følger med til forskelligt udstyr. Hvis du mener at der er hørbar forskel på netkabler må det vel så også gælde for dem. Dermed kan det ikke være ligegyldigt hvilke " alm. lakridskabler " han sammenligner med hvis testen skal være relevant for dig.

Her mener jeg selvfølgelig dem som fulgte med orginalt til ML Vantage

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Hej Music 4 life

Der er bare det at nogle apparater er mere følsomme overfor dårlige elkabler end andre. Min erfaring er at de små strømslugere, apparater som CD-maskine, DAC og Riia er dem som det giver størst lydforskel på. Store efffekttrin kan jeg ikke høre det på...

Om dine ML udviser forskel ved jeg ikke, det er jo op til dig at prøve. Og jeg har tilfældigvis både et elkabel fra GM Sound som I omtaler i tråden her og en VDH. Du kan få begge til udlån, så ka du selv afgøre hvad der er ret og vrang, som man siger i tøjbranchen.

Jeg tager dig på ordet

Men har du 2 af samme slags. Der går et elkabel til hver side

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Hej Music 4 life

cvonengberg skrev:

Der er helt klart en lydforskel på de kabler i ser på, det som du skal være opmærksom på, er at købe et 2,5 kvmm kabel og ikke 1,5kvmm, for modstanden i det tynde kabel vil kunne høres!

De ivrige kabelsælgere er åbenbart ikke helt enige. Medmindre de mener at man skal bruge 2,5 kvadrat netkabel til en RIAA-forstærker. Det synes jeg dog virker lidt voldsomt.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

hifihuset.dk skrev:
Hej Music 4 life

cvonengberg skrev:

Der er helt klart en lydforskel på de kabler i ser på, det som du skal være opmærksom på, er at købe et 2,5 kvmm kabel og ikke 1,5kvmm, for modstanden i det tynde kabel vil kunne høres!

De ivrige kabelsælgere er åbenbart ikke helt enige. Medmindre de mener at man skal bruge 2,5 kvadrat netkabel til en RIAA-forstærker. Det synes jeg dog virker lidt voldsomt.

Jeg har hørt at man skal bruge 1,5 kvadrat til signalkilder og 2,5 kvadrat til forstærker. Ved ikke hvad man skal blive klog på.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

cvonengberg skrev:
Der er helt klart en lydforskel på de kabler i ser på, det som du skal være opmærksom på, er at købe et 2,5 kvmm kabel og ikke 1,5kvmm, for modstanden i det tynde kabel vil kunne høres! omvendt giver det ikke mening at gå over 2,5 kvmm med mindre det er meget lange stræk ( over 15 meter).

Skærmningen i det anbefalede kabel er ganske udmærket, mens det danske 3 bens stik er af en dårlig legering, så det er helt klart flaskehalsen ved den løsning!

De kabler som I refererer til er af mærket Lapp, fra Stuttgart.. Eftersom det er ment til industrien, ligger prisen ret lavt sammenlignet med andre konkurrenter...

Hilsen Christian
Justcables.dk

Kan man finde sådan noget 3x2,5 kabel løsmeter nogen steder???

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Spørg den lokale trikker.

Bare spørg efter det skærmede kabel med gennemsigtig kappe der bruges til frekvensomformere.

Det virker rigtig godt.

Goddag hr. music. Nå er vi på vej ud i kabelverdenen

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig så meget, men jeg har selv lavet mine kabler af et kabel som bliver brugt til frekvensomformere mod støj. Jeg foretrækker dem frem for noget nordsot til ca. 1000 kr. for et stik. Men nu har jeg jo også en strømrenser så det har jo nok også en del at sige.

Kablet jeg snakker om ligner meget det som du linker til fra hificable. Du kan garanteret låne det af sirius. Han er en meget venlig mand. Så gør det jo heller ikke noget at det også er billigt.

Hvis du vil have dine højtalere til at synge mere så prøv lige HGA'S DNA fra hificable. Jeg tror det vil klæ' dit anlæg meget godt. Disse erhverves også fra hificable.

Jeg har i øvrigt ingen anden relation til hificable andet end jeg har oplevet rigtig god service og syntes derfor andre skal have mulighed for at dele min gode oplevelse.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Spørg den lokale trikker.

Bare spørg efter det skærmede kabel med gennemsigtig kappe der bruges til frekvensomformere.

Det virker rigtig godt.

Goddag hr. music. Nå er vi på vej ud i kabelverdenen

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig så meget, men jeg har selv lavet mine kabler af et kabel som bliver brugt til frekvensomformere mod støj. Jeg foretrækker dem frem for noget nordsot til ca. 1000 kr. for et stik. Men nu har jeg jo også en strømrenser så det har jo nok også en del at sige.

Kablet jeg snakker om ligner meget det som du linker til fra hificable. Du kan garanteret låne det af sirius. Han er en meget venlig mand. Så gør det jo heller ikke noget at det også er billigt.

Hvis du vil have dine højtalere til at synge mere så prøv lige HGA'S DNA fra hificable. Jeg tror det vil klæ' dit anlæg meget godt. Disse erhverves også fra hificable.

Jeg har i øvrigt ingen anden relation til hificable andet end jeg har oplevet rigtig god service og syntes derfor andre skal have mulighed for at dele min gode oplevelse.

gooooodag Dpetersen

Ja man prøver jo at søge det perfekte. Det startede med et van den hul maistream hybrid powerkabel til ca. 1300,-. Jeg troede ikke rigtig på det, indtil det blev sat ind mellem cd/forstærker og jeg skal da lige love for at jeg spærrede lyttebøfferne ud. Der kom mere ro, luft ingen stress. Det var ligesom om at det hele bare faldt på plads. Nu lyder det som om at det var en åbenbaring, men forskellen var hørbart til det bedre. Vedkommende som jeg lånte kablet af sparede købet af ny cd afspiller så dee......

Ang. kabler kan du i tråden mit udstyr se hvad der er sket og hificable har været ind over mit seneste køb. Det er blevet godt  og hificable giver god service. så helt sikkert en oplevelse værd.   

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Der har været mange disskusioner omkring netkabler. Dette spørgsmål drejer sig specifikt om Martin Logan Vantage eller bare den nye serie af Logan.

Er der nogen som har erfaringer med netkabler til disse perler og hvor meget kan man hente lydmæssigt ved at skifte de alm. lakrids netkabler ud til bedre typer. Og hvilke ?

http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.product_det ails&flypage=shop.flypage&product_id=79&category _id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&It emid=49

Det er bare at gå i gang!

Jeg har ikke Martin Logan-højttalere af allernyeste aftapning, men kan da oplyse, at der er kæmpeforskel på 'lyden' når man går fra det ene kabel til det andet. Jeg har prøvet masser af netkabler på mine (spørg mig ikke om mærker og modeller!), men fandt aldrig nogen der passede mig 100%. Så jeg har lavet mine egne i finsølv. Fire ledere (ø0.8mm) isoleret hver for sig i Teflonslanger. Løs fletning eller snoning.

Én erfaring har været gennemgående i mine eksperimenter med netkabler til Martin Logan: Tværsnittet må ikke være for stort, og uskærmede kabler lyder bedst!

Det værste som jeg har været ude for i denne sammenhæng var Supra netkabler. Jeg troede vitterligt at mine højttalere var gået stykker! Lyden var totalt livløs og kedelig, uden nogen form for dynamik. Fine detaljer var en by i Rusland. Don't ask me why.

De næstværste til ML (som jeg har prøvet) var de 'berømte' røde Hospitalskabler. Det lød nærmest som om lyden blev gengivet i en megafon - eller en meget ringe konstrueret hornhøjttaler. Det var ren tragt!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Music4life skrev:

Jeg har ikke Martin Logan-højttalere af allernyeste aftapning, men kan da oplyse, at der er kæmpeforskel på 'lyden' når man går fra det ene kabel til det andet. Jeg har prøvet masser af netkabler på mine (spørg mig ikke om mærker og modeller!), men fandt aldrig nogen der passede mig 100%. Så jeg har lavet mine egne i finsølv. Fire ledere (ø0.8mm) isoleret hver for sig i Teflonslanger. Løs fletning eller snoning.

Én erfaring har været gennemgående i mine eksperimenter med netkabler til Martin Logan: Tværsnittet må ikke være for stort, og uskærmede kabler lyder bedst!

Det værste som jeg har været ude for i denne sammenhæng var Supra netkabler. Jeg troede vitterligt at mine højttalere var gået stykker! Lyden var totalt livløs og kedelig, uden nogen form for dynamik. Fine detaljer var en by i Rusland. Don't ask me why.

De næstværste til ML (som jeg har prøvet) var de 'berømte' røde Hospitalskabler. Det lød nærmest som om lyden blev gengivet i en megafon - eller en meget ringe konstrueret hornhøjttaler. Det var ren tragt!

Mvh.

Niels L.

Endelig en Logan ejer mere

Du siger uskærmede - ok , det var sørens

Gad vide om det er derfor at Logan ikke anbefaler andre typer netkabler end dem der følger med.

Lader til at man skal lytte inden man BARE køber. Det kan efter dit udsagn lyde vidt forskelligt og til det værste af det værste. Det bekymrer mig lidt og får tvivlen til at blomstre 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Nilau skrev:
Music4life skrev:

Mvh.

Niels L.

Endelig en Logan ejer mere

Du siger uskærmede - ok , det var sørens

Gad vide om det er derfor at Logan ikke anbefaler andre typer netkabler end dem der følger med.

Lader til at man skal lytte inden man BARE køber. Det kan efter dit udsagn lyde vidt forskelligt og til det værste af det værste. Det bekymrer mig lidt og får tvivlen til at blomstre 

Du siger det selv, M4L..!

Prøv nogle forskellige og ta' dem der lyder bedst.

Jeg har en idé om, at solid core-kabler er bedst på ML. Men det er svært at give HELT generelle retningslinier. Desuden er der jo smag og behag... 

Kablerne behøver ikke på nogen måde at være dyre. Eller billige! De giver alle forskelligt resultat. Lyt dig frem. Du skal ikke fortvivle, eller blive bekymret. Før eller senere finder du nogle kabler, som lige passer til dig!

Jeg går ud fra, at dit anlæg i store træk er 'neutralt'? Det er sjældent en go' idé at trimme et enkelt led alt for meget for at opnå en bestemt lyd. Det giver STORE problemer hvis man skifter andet udstyr ud...

Mange af de netkabler jeg har prøvet, har givet en 'råbe-effekt' i mellemtonen, og det lyder altså ikke godt, medmindre man er horn-mand på nedtrapning..hmm...!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

He, he. Hvis det var så simpelt med kabler, var der ingen grund til lange tråde - og flere af dem!

Jeg er enig med dem som mener de uskærmede lyder bedst. Jeg siger ikke at de ER bedst, blot at jeg synes de lyder bedst. Det er lidt en skam at man ikke kan lave en shortlist over opskriften på det bedstlydende elkabel, for så var vi videre for længst. Desuden vil jeg oplyse at jeg finder et større tværsnit helt irrelevant i fht godhed i lyden fra kablet. Et 2,5 lyder altså ikke bare bedre end en 1,5 - faktisk lige omvendt - according to my ears, that is.

Og så er jeg iøvrigt ret træt af at være underlagt mistro til egne lytteoplevelser når jeg skriver om dem, bare fordi jeg af og til sælger et kabel. Altså det er da noget af et handicap for forums som dette, om man ikke kan deltage i en diskussion man synes er interessant, og at ens meninger og erfaringer bliver disset bare fordi man er branchemedlem.

Rigtig mange, for ikke at sige de fleste branchemedlemmer har kæmpemæssige erfaringsbunker. Det har de fordi de roder med hifi hver dag og mange har gjort det i mange år. Og hvis man hører på dem, kan man selvfølgelig høre at de gerne vil stå for/sælge deres egne produkter. Det er da klart, dels mener de sikkert de er de bedste de kender og dels kan de tjene en skilling på dem.
Godt så er udgangspunktet kendt og vi kan komme videre - dvs man kan godt høre på branchemedlemmer og ders erfaringer. Man behøves ikke fuldstændig lukke dem ude, da de jo er det værste af alt; krejlere!!!

Jeg vil fortsætte med at sige min mening eksempelvis i denne tråd. Uden at svine andre mærker af elkabler end dem jeg forhandler, men ved at dele mine oplevelser med forskellige kabler.

Og aftenens sidste indspark herfra er at jeg hælder mere og mere til den antagelse at det er det dialektikum der omgiver selvtrådene der betyder mere end skærm og tværsnit.
Det gælder altså om at finde den PVC/plastic/bomuld/whatever kappe som giver selve kobberet de bedste arbejdsbetingelser. Skærm og stikkvalitet er nærmest helt underordnet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes