Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: + eller - (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa er der en som kan fortælle mig hvordan man sænker eller hæver db i et delfilter ( fx hvis man syndes at mellem toner skal sænkes i forhold til bassen ? )

VH

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 November 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke hæve dB, da delefilteret er passiv.

Hvis det er hele mellemtonen du vil sænke, skal du finde de to modstande i delefilteret der udgør dæmpeleddet, og ændre disse værdier.

Vejledende beregner kan du finde her

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/

Men det er kun vejledende. I praksis skal du sikkert have andre værdier (og du skal kunne måle frekvensgangen)

Du kan også specificere frekvens du vil dæmpe nærmere med et notch-filter

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/ParallelNotch/

igen er beregningerne vejledende, og en del eksperimenteren må påregnes.

Læs også alle artiklerne omkring at bygge højttalere på forsiden af Hifi4all

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 17 November 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Men det bedste er vel at benytte enheder med nogenlunde samme følsomhed?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du kan ikke hæve dB, da delefilteret er passiv.

Hvis det er hele mellemtonen du vil sænke, skal du finde de to modstande i delefilteret der udgør dæmpeleddet, og ændre disse værdier.

Vejledende beregner kan du finde her

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/

Men det er kun vejledende. I praksis skal du sikkert have andre værdier (og du skal kunne måle frekvensgangen)

Du kan også specificere frekvens du vil dæmpe nærmere med et notch-filter

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/ParallelNotch/

igen er beregningerne vejledende, og en del eksperimenteren må påregnes.

Læs også alle artiklerne omkring at bygge højttalere på forsiden af Hifi4all

hej kjeldsen , hvis nu jeg selv bygger mit delefilter, og jeg skal have dæmpet min mellem tone ca 1 db , er det så rigtig forstået at jeg smider en modstand ind i serie forbindelse på ca 1 ohm

VH

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 November 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:

Hejsa er der en som kan fortælle mig hvordan man sænker eller hæver db i et delfilter ( fx hvis man syndes at mellem toner skal sænkes i forhold til bassen ? )

VH

Halløj,

Hvis ikke det er din stærke side at fedte rundt i beregning af dæmpe modstande (en i serie og en parallelt over enhed) så kunne du prøve at sætte en såkaldt L-Pad ind. Vær opmærksom på at effekt til mellemtone skal kunne bæres af L-Pad'en og at dennes impedans skal være som mellemtonens.

Den virker på den måde at set fra filterets side er der den samme impedans men den enhed der skal dæmpes vil se et serie/parallelt trinløst modstandsnetværk og du vil kunne skrue op og ned med lige netop det lyd niveau der passer for dig og din mellemtone

http://www.lydshop.dk/at_52h-p-7825.html

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:

hej kjeldsen , hvis nu jeg selv bygger mit delefilter, og jeg skal have dæmpet min mellem tone ca 1 db , er det så rigtig forstået at jeg smider en modstand ind i serie forbindelse på ca 1 ohm

VH

Ja, det vil give en dæmpning på ca. 1 dB. Men, det er ikke den rigtige måde at gøre det på. Du skal gøre som i mit link. Hvis det er en 8 ohms enhed så skal R1 = 0,87 ohm og R2 = 65,56 ohm.

1 dB er dog næsten ingenting og hører til i finjusteringen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Ofte skal du også bruge dette filter

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SeriesNotch/Help. aspx

og endnu oftere(altid) dette

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/ImpedEqual/Help.a spx

hej kjeldsen endnu tak for din stor viden

VH T

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Man må for alt i verden ikke sætte modstande i serie med bas/mellemtone enheder, den diskussion har vi vist også haft et par gange før. Desuden kan et par modstande næppe dæmpe korrekt hvis de ikke implementeres korrekt. Jeg er ked af at sige det, men det er altså langt mere kompliceret end det bliver gjort til her.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Man må for alt i verden ikke sætte modstande i serie med bas/mellemtone enheder, den diskussion har vi vist også haft et par gange før. Desuden kan et par modstande næppe dæmpe korrekt hvis de ikke implementeres korrekt. Jeg er ked af at sige det, men det er altså langt mere kompliceret end det bliver gjort til her.

Men, som vi også har diskutteret adskillige gange før, så skal man starte og lære et sted. Teorien er faktisk ret simpel. Men, at nå det ultimative er en kunst. Man kan sagtens lave en vellydende højttaler med simple midler. Man skal blot holde sig for øje, at man først kommer helt i mål når man sætter sig ind i måleudstyr og tester forskellige muligheder.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Prøv at forklare meget simpelt hvorfor en mellemtone ikke kan dæmpes med et L-led hvis der er impedanskorrigeret (det har jeg nemlig tit gjort, og det har virket fint).

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 18 November 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

kappen skrev:

Prøv at forklare meget simpelt hvorfor en mellemtone ikke kan dæmpes med et L-led hvis der er impedanskorrigeret (det har jeg nemlig tit gjort, og det har virket fint).

Man kan selvfølgelig gøre hvad der passer en, jeg synes bare ofte der bliver kastet med online-beregnere osv. til nybegyndere og det forvirrer efter min mening mere end det gavner, ihvertfald hvis målet er en hæderlig højttaler. Hvorfor ikke bare fortælle folk at hvis de går efter et godt resultat bør de købe et velkonstrueret byggesæt eller få hjælp til målinger osv. af en som har tjek på det, der er desværre ingen nemme genveje til en god højttaler og hvis man ikke måler på det, har man ingen ide om hvad man laver. Jeg har efterhånden lavet mange højttalere og det er ALDRIG det samme, havde det været så simpelt så kunne man selvfølgelig bare bruge de samme formler og beregnere igen og igen, men sådan er det desværre ikke.

Vil man absolut selv og gider man ikke at sætte sig ind i teorien og hvordan man måler og hvad målingerne betyder. Så kan man selvfølgelig bare bruge alle disse herlige beregnere og færdige universal filtre. Men jeg synes at man skal passe på med at tale om disse metoder som sandheden og undlade at nævne at det nok ikke er den bedste måde at gøre det på.

Til det med mellemtonen skal jeg prøve at vise dig det her:

Jeg har beregnet en steprespons på en mellemtone enhed fra SB Acoustics med filter som skal bruges i en 3vejs højttaler.

Herefter med 5dB dæmpning beregnet efter den beregner som du postede tidligere.

Det er en 12cm dedikeret mellemtone enhed, skulle den spillere længere ned i frekvens (f.eks. 300Hz) eller endda også spille bas, havde det set MEGET værre ud. Det svarer til at fejldimensionere kabinettet. Hvis du kigger på det elektriske ækvivalens diagram for enhed+kabinet, er det også tydeligt at se hvorfor.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

(Billeder fjernet se ovenfor)

Er der impedanskorrigeret?

Hvordan ser stepresponsen ud med optimal L-pad, og hvad er den oplevede (negative) effekt af den ikke optimale L-pad vs. den optimale?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 18 November 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

kappen skrev:

Hvordan ser stepresponsen ud med optimal L-pad, og hvad er den oplevede (negative) effekt af den ikke optimale L-pad vs. den optimale?

Der er regnet på en konstant modstand til formålet (impedans korrigeret). Jeg synes generelt at man skal undgå at dæmpe sin mellemtoneenhed og basenheder, man bør fra et tidligt stadie sørge for at de matcher hinandens følsomhed.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
  Hvorfor ikke bare fortælle folk at hvis de går efter et godt resultat bør de købe et velkonstrueret byggesæt eller få hjælp til målinger osv. af en som har tjek på det, der er desværre ingen nemme genveje til en god højttaler og hvis man ikke måler på det, har man ingen ide om hvad man laver.

Jeg skriver også det er nødvendigt at måle, men det er ikke nødvendigt at forstå alt teorien og købe Clio.

Mange vil gerne prøve at lave en højttaler helt fra bunden for udfordringens skyld, og det er også det man lærer mest af. Hvis man blot vil lave et pænt kabinet skal man selvfølgelig ty til de færdige byggesæt.

Jeg startede med et sæt, hvor DAT lavede filter, men jeg syntes alligevel det var for kedeligt. Herefter har jeg selv lavet alt. Noget er blevet godt andet er blevet skidt. Mine erfaringer gjorde at jeg holder mig til to-vejs systemer.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:

kappen skrev:

Der er regnet på en konstant modstand til formålet (impedans korrigeret). Jeg synes generelt at man skal undgå at dæmpe sin mellemtoneenhed og basenheder, man bør fra et tidligt stadie sørge for at de matcher hinandens følsomhed.

Enig, men jeg er ikke sikker på jeg kan høre væsentlig forskel på en L-pad i mellemtone (jeg mindes dig ikke at jeg nogensinde har dæmpet andet en diskant).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:

kappen skrev:

Du glemte at svare på hvordan du oplever forskellen. En ting er teori, en anden er om det overhovedet kan høres som en negativ ændring.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes