Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktiv sub med udgange til små højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mads_t
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 November 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg vil gerne prøve at bygge min egen sub som ikke må fylde ret meget og selvfølgelig ikke må koste så meget.

Men det skal være en aktiv sub med indbygget filter til sidehøjttalerne. Jeg har bygget nogle små Ikea højttaler

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77403&PN=3

Men jeg har lidt opgivet at købe et aktivt delefilter og en effektforstærker for at dele frekvensen op. Og så syntes jeg ikke den sub jeg har nu
lyder særlig godt, så tænkte jeg det kunne være sjovt at bygge en selv.

Jeg vil gerne have delt ved 120 hz, hvor sub'en så skal tage over.

Jazzman nævner i indlægget ovenover at der tit er er delefilter til små højttaler i en aktive sub.

Men da jeg gerne vil bygge sub'en selv, vil jeg gerne høre om der er nogen der ved hvilken forstærker jeg skal have fat i, hvis jeg gerne vil have
den mulighed?

Jeg har tænkt lidt på at bruge denne Tang band W8-740E, da den ikke skal have så stort et kabinet.

http://www.jumon-audio.dk/files/html/w8-740e.htm

Hvis i har andre forslag til højttaler og nogle guides til at bygge en sub må i meget gerne komme med inputs.

Mvh. Mads Tønder

mads_t
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige lidt rundt på nettet i håb om der måske dukkede noget op, men jeg har ikke så meget forstand på det, syntes bare det er lidt sjovt
at lege med.

Men jeg fandt denne, godt nok i USA

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300- 802

Der kan jeg se på billedet at der står "hi-level in out" og så står der "from amp" og "to speakers"

Vil det sige jeg kan sætte mine små Ikea højttaler til "to speakers" og så kan jeg selv bestemme hvor den skal dele mellem 40 og 180 Hz?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, da jeg er meget usikker på det hele.

Syntes også det er lidt træls, hvis jeg skulle bestille den fra USA, er der nogen der kender nogen steder i DK eller i EU hvor man kan få noget
tilsvarende? Ved selvfølgelig heller ikke om det mærke er noget vær.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2009 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Joda, der findes subwooferamps til indbygning i hjemmebyggede subs, der kan det du nævner - og de kan osse fås herhjemme (det er blot ud at søge på nettet). I et system, som det du nævner, føres signalet fra forstærkerens højtalerudgange ned til subampens hi-level in. Subampen tager så signalet herfra via nogle (større) modstande til selve EQ- og forstærkersektionen i subben. Signalet til satelitterne føres videre, enten ufiltreret, eller via passive filtre (kondensatorer) - og så tager man signalet til satelitterne via hi-level out (som altså er højtalerudgange).

Du kan desværre ikke regne med, at de billigere subamps har disse faciliteter, heller ikke på tilbud.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mads_t
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Okay, jamen så tror jeg det er sådan en jeg skal have fat i. Men jeg har altså stadig problemer med at finde nogle sub forstærker i Danmark.
Jeg har fundet 2 her, men har ingen ide om det er noget der er vær at købe, er der eventuelt nogen der har erfaring med dette mærke?

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=136

Jeg har også fundet en i tyskland

http://www.lautsprecherhersteller.de/index_en.htm?/det50_en. htm

Ville det være et bedre alternativ?

Hvis der er nogen der har bedre forslag til, hvordan jeg ville kunne få noget bas til de små højttalerer, må i meget gerne komme med inputs.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2009 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

Jamoen duer ikke, den har ikke de ønskede funktioner. 'Tyskeren' ser rigtig ud, den har mulighederne.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes