| Forfatter |
|
piddy Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer stærk at købe en apple airport til streaming af lyd fra min bærbar til min forstærker. Jeg har søgt lidt på nettet
og fundet ud af det virker "native" med Itunes.
Men jeg har ca. 90 % af min musik i FLAC og de sidste 10 % i mp3. Jeg bruger lige nu Mediamonkey som musikplayer og det
fungerer fint til flac og godt interface. Både med hensyn til min ipod og det hele.
Jeg har derfor fundet frem til et program der gør at jeg kan bruge mediamonkey sammen med apple airport. Her vil den
konvertere FLAC til apple lossless tabsfrit og herefter sende det til airport`en. Da FLAC og ALAC skulle ligne hinanden meget
mht. måden de er "designet" skulle konverteringen ske lynhurtigt.
Programmer:
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/
Er det nogle der har erfaringer med det?
Eller bare helt generelt med airport`en ?
Jeg ville måske senere købe en DAC ved at benytte denne:
3.5mm jack to the Toslink:
http://www.amazon.com/gp/product/B0002MQGRM?ie=UTF8&tag=apar tmentth0a-
20&linkCode=as2&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B0002 MQGRM
Så det digitale signal fra airporten kommer over i DAC og herfra til min forstærker ?
Ville det ikke være en mulighed ?
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har det sidste års tid brugt Airport Express til streaming. Dog kun til baggrundsmusik,
da jeg ingen ordentlig dac har på.
Det er en rigtig god løsning som bare fungerer. Hvis du bare skal bruge den til at afspille i
et rum er det en top løsning til billige penge. Jeg bruger min iPhone til at styre musikken
med den gratis app Remote. Det kører også lige efter mit hoved.
Opsætningen er nem og lige til. Selv på pc.
Lyden fra Airporten er dog pænt kedelig i sig selv og egner sig i mine ører kun til
baggrundsmusik. Men med en god dac på er jeg sikker på at man kan lave en meget
vellydende løsning.
Ang. Airfoil mm har jeg ingen erfaring.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal kun bruge det til et rum så, da jeg bor i en et-værelses lejlighed.
Tusind tak for svaret. Det ser ud til at fungere.
Andre der har erfariger med en DAC?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC Electronic BMC-2 har jeg hørt i et airport setup. Rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige ved at placere ordren. Dog lige et sidste spørgsmål :
Vil nok vente med at købe en DAC da økonomien ikke lige tillader de 2000 kr sådan en ca koster.
Så airport`en kan jeg så vælge at forbinde til min forstærker (en gammel sag: Marantz pm 75) :
http://audio-database.com/MARANTZ/amp/pm-75-e.html
At forbinde airporten til marantzen med et jack 3,5 til phono kabler burde virke uden problemer.
Men vil jeg i stedet kunne bruge et jack til coaxial/toslink ? Måske spørger jeg dumt men vil det have nogle fordele at
signalet er digitalt hele vejen og vil min forstærker kunne tyde de signaler ?
Vil sætte kablet ind i den indgang der er til cd afspilleren. Der er både toslink og coxial.
Kablet : http://www.dustinhome.dk/pd_5010316097.aspx
Igen mange tak for de hurtige svar. Jeg skal nok komme med en besked om hvordan det hele fungerer når jeg har købt og
fået sat det til.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010316097.aspx
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om det kan hjælpe til besvarelsen af mit spørgsmål om 3,5 til coxial :
Min marantz indbyggede DAC:
The Integrated Amplifier which carries a digital analog converter.
A version LSI (TDA1541A) which Philips is proud of is adopted as a digital analog converter, and the digital signal is made to link
to a highly precise analog circuit.
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bestiller den ihvertfald i dag, hvis nogle lige kan svare på det sidste spørgmål.
Men vil jeg i stedet kunne bruge et jack til coaxial fra airporten til min forstærker ? Måske spørger jeg dumt men vil det have
nogle fordele at signalet er digitalt hele vejen og vil min forstærker kunne tyde de signaler (FLAC, MP3) ?
Vil sætte kablet ind i den indgang der er til cd afspilleren. Der er både toslink og coxial.
Igen tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da bare at forsøge. Jeg ved ikke hvor god forstærkerens DAC er, men prøv dig frem. Du skal jo bruge Airport´en
alligevel (ellers sælg den til mig).
|
| Til top |
|
| |
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
piddy skrev:
Jeg bestiller den ihvertfald i dag, hvis nogle lige kan svare på det sidste spørgmål.
Men vil jeg i stedet kunne bruge et jack til coaxial fra airporten til min forstærker ? Måske spørger jeg dumt men vil det have nogle fordele at signalet er digitalt hele vejen og vil min forstærker kunne tyde de signaler (FLAC, MP3) ? Vil sætte kablet ind i den indgang der er til cd afspilleren. Der er både toslink og coxial.
Igen tak for hjælpen |
|
|
Du skal benytte toslink-indgangen. Mini jack-stikket på airporten er samtidig en optisk udgang. Husk at købe et kabel med 3.5mm MJ -> alm toslink, for det medfølger ikke fra apples side.
Mht din interne DAC er den som du selv er inde på ikke af nyeste skuffe. den understøtter 16 bit-signaler ved hhv 44,1 og 48 kHz. I dens samtid var den at betragte som high-end. Omvendt er den indbyggede DAC i Airporten, så vidt jeg erindrer, bare en billig burr brown-chip af halvdårlig kvalitet, så den skal man, som nævnt tidligere i tråden, ikke benytte til andet end baggrundsmusik eller køkkenradio. Der vil helt sikkert være forbedringer at hente hen ad vejen ved køb af en dedikeret DAC, men jeg er overbevist om, at Marantzen som konverter vil lyde fint, måske endda rigtig godt. Mange entusiaster hylder jo også stadig f.eks. cd-afspillere fra den æra på trods af det lidt bedagede konverter-design.
Hvad angår hvad DAC'en kan fortolke af codecs: ingen, dekomprimering foregår inden signalet sendes over netværket, altså på din computer/ipod touch/iphone.
Rogue amoeba's Airfoil virker nogenlunde, lyden er helt fin osv, men vær opmærksom på, at der er et delay, så du skal ikke regne med at kunne bruge løsningen til A/V.
Bedste software til airport-audio er og bliver iTunes... men det er også et ganske udmærket program efterhånden (her ses bort fra den lidt kluntede måde at håndtere opdateringer af software og bibliotek..)
EDIT: Glemte at sige at jeg selv er ret glad for min airport, selv om den godt nok nu er blevet degraderet til køkkenradio, da jeg er gået over til en 96 kHz toslink-løsning direkte fra mit mediecenter.
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for hjælpen "ingeniør-dude". Super godt forum!!
Mht til det kabel jeg skal købe, er det ikke sådan et her:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010125167.aspx
|
| Til top |
|
| |
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt, og jo, typen er rigtig. Lidt dyrt synes jeg umiddelbart. Mener jeg gav væsentligt mindre, under halv pris, hos den lokale elektronikpusher her... Prøv at tjekke ved nogle af pc-lavprisbutikkerne på nettet. Det er efterhånden en gængs type kabel også til mikro pc'er.
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist lidt billigere:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010373296.aspx
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det gået en uges tid siden jeg købte airporten. Det lyder rigtigt godt. Den er forbundet til min forstærker via et optisk
kabel til mini jack. Jeg bruger programmet mediamonkey som musikspiller hvor jeg har mine flac/mp3 filer og programmet
airfoil til at få det ud til airporten. Det har virket upåklageligt så jeg er godt tilfreds.
Næste ønske på listen må være et par nye højtalere. Jeg har et godt øje til xtz 99.36 i piano black.
Igen tak for hjælpen med alle spørgsmålene jeg havde undervejs.
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
piddy skrev:
Nu er det gået en uges tid siden jeg købte airporten. Det lyder rigtigt godt. Den er forbundet til min forstærker via et optisk kabel til mini jack. Jeg bruger programmet mediamonkey som musikspiller hvor jeg har mine flac/mp3 filer og programmet airfoil til at få det ud til airporten. Det har virket upåklageligt så jeg er godt tilfreds. Næste ønske på listen må være et par nye højtalere. Jeg har et godt øje til xtz 99.36 i piano black.
Igen tak for hjælpen med alle spørgsmålene jeg havde undervejs. |
|
|
Hej Piddy, er det denne Airfoil du mener http://www.rogueamoeba.com/airfoil/windows/ til 25 dollars __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Henrik.E Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det Var mig ville jeg heller købe en brugt dac og et apple tv2 der har du lyd og du kan sende dine film fra com til tv og en
masse andet
__________________ VH
Henrik.E
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
+1 til Apple TV 2. Har lige skiftet min Airport Express ud med sådan én. De koster det samme(med de rigtige forbindelser  )
men Apple TV kan mere __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |