Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bi-amping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danielskov89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hey H4A

Har lige et spørgsmål, som jeg håber nogle kloge hoveder vil give et bud på:

Jeg har en Yamaha 1067'er(7.1), som jeg vil bruge til at bi-ampe mine frontht i mit surround set-up. Jeg er dog kommet i tvivl om der er forskel på at sætte de to øverste ht-indgange til front-udgangen eller til den anden kanal jeg vil bi-ampe i? Eller om det er ligegyldigt hvilket sæt ht-terminaler jeg vælger?

Måske lidt kringlet forklaret, håber I forstår hvad jeg mener?

På forhånd tak.

Mvh.

Daniel
Til top Vis danielskov89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danielskov89

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Du kan jo prøve dig frem - men jeg tror, du vil få det bedste resultat med bare at bruge én udgang pr. højttaler.

MakeMoneyHard
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Det står faktisk i manualen. På Ymahas hjemmeside:
http://europe.yamaha.com/en/products/audio-visual/av-receive rs-amps/rx-v1067__g/

Det tager lidt tid at loade den, fylder nemlig ca 20MB. Men tålmodighed er jo en dyd

Deri står at du skal bruge dine "Surround back kanaler" det står med småt (Bi-amp) kig selv
Så skal du slavisk læse din manual, så du får indstillet forstærkeren til korrekt at sende lyden ud via de rigtige
terminaler(højttalertilslutninger)
HUSK at fjerne de bøjler der sidder bag på højttaleren.... de forbinder nemlig diskant/mellemtone og bas sektion i dine
højttaler... hvilket ikke længere er nødvendigt når du nu vil benytte bi-amå, hvilket blot betyder at du benytter "2"
forstærkere til at drive dine højttalere.

om det vil gøre en forskel for lyden.... tja der er kun en måde.... prøøøøv det.... det sån alle vi andre gør ;o)

for en god ordens skyld. Hvilke højttalere bruger du??
for du skal vist også indstille impedans på din forstærker.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

danielskov89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det gør en forskel for lyden faktisk - det var egentlig bare for at udnytte kræfterne i forstærkeren - men er det egentlig nonsens (nu hvor jeg sidder og tænker over det), hvis strømfordeleren i forstærkeren i stedet for at fordele til 5 ht, nu deler kræfterne til "7?
For så er det vel egentlig samme mængde strøm der bliver sendt ud - eller hvad? :)

Det er et ny-indkøbt SA Explorer sæt :)

(off-topic: nogle der ved, om opgraderingen(10.000 for et sæt) er pengene værd?)
Til top Vis danielskov89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danielskov89

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Ikke helt nonsense. For teoretisk ser hvert enkelt forstærker nu ud i hver deres del af frekvenseområdet på højttaleren, frem
for hele området fra 20 til 20Khz. Hvilket burde give lidt mere fast og dyb bas, samt en mere rolig mellemtone/diskant.

Så selv om at alle dine indbyggede forstærkere "suger" fra samme strømforsyning. så aflaster det stadigvæk det ene
forstærkertrin, for de dybeste og mest strømkrævende bas-opgaver. på den måde kan den bedre levere de øvre frekvenser
med mere ro og elegance.

Men igen... det kan være det ikke giver dig det du ønsker i lyden.... det er hverken forkert at gøre det ene eller det andet. Men
hvis du prøver. så finder du ud af hvad du bedst kan lide
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

danielskov89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange tak for hjælpen! :) i øvrigt fandt jeg det i yamah-manualen, som jeg nu sidder og bladrer løs i - der er jo tusind ting jeg ikke vidste. Så endnu en gang, tak for hjælpen :)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Yep... søg og du skal finde

Held og lykke med det

danielskov89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Thx

Skyder lige et indlæg ind igen, hvis det går helt galt :)

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg lavede det med min rx-v765 og det gjorde at den lukkede ned når der blev spillet rigtig højt. Ved "almindelig" drift er der ingen problemer.

Min HT er Dali 6006 jubilæum

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Ikke helt nonsense. For teoretisk ser hvert enkelt forstærker nu ud i hver deres del af frekvenseområdet på højttaleren, frem
for hele området fra 20 til 20Khz. 

Det er jo så ikke helt korrekt. For at denne effekt skal opnåes, skal der laves aktivt delefilter FØR effektforstærkeren. Derved behandler hver forstærker, så sit bestemte frekvensområde - hvilket er rigtig biamping.

Hvis man blot tager bøjlerne af højttalerene og så spænder en forstærker før hver sektion, så sender man stadig det fulde frekvensområde igennem alle forstærkerene, og filtrerer først ude i højttalerenes delefilter, hvor det overskydende så bare "brændes af" som varme.
Det man opnår ved denne form for opkobling(pseudo biamping), er at man får fordoblet sin udgangseffekt - hvis altså strømforsyningen kan følge med - hvilket giver et beskedet lydtryks forøgelse på 3 db.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

danielskov89 skrev:

Jeg ved ikke om det gør en forskel for lyden faktisk - det var egentlig bare for at udnytte kræfterne i forstærkeren - men er det egentlig nonsens (nu hvor jeg sidder og tænker over det), hvis strømfordeleren i forstærkeren i stedet for at fordele til 5 ht, nu deler kræfterne til "7?
For så er det vel egentlig samme mængde strøm der bliver sendt ud - eller hvad? :)

Du har ret m.h.t. strømforsyningen. Det er ofte her begrænsningen ligger for forstærkerens "kræfter".  Hvis en forstærker belastes for meget i bassen vil det få spændingen fra strømforsyningen til at dykke, hvilket kan medføre at forstærkeren "klipper" signalet (forvrænger). Ved bi-amping med to separate forstærkere undgår man at forvrængningen fra bassen ødelægger diskant og mellemtone, og i værste fald brænder diskantenhederne af. Virkningen bliver mindre hvis de to forstærkere har fælles strømforsyning, da forsyningen til diskantforstærkeren jo trækkes ned sammen med bassen. Der vil dog alligevel overføres mindre forvrængning til diskanten, så du kan nok opleve en positiv virkning.

Men dette er naturligvis kun relevant hvis du spiller så højt så du belaster forstærkeren over "klippegrænsen" hvilket ikke kan anbefales.

danielskov89 skrev:

Det er et ny-indkøbt SA Explorer sæt :)

(off-topic: nogle der ved, om opgraderingen(10.000 for et sæt) er pengene værd?)

Interessant spørgsmål. Det kræver vel næsten sin egen tråd i højttalerforummet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes