Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Festival anlæg - homemade - spørgsmål! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2011 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Davs Hifi4all.

Mig en og kammerat skal igang med et ""trækvognsbaseret festival anlæg" af de lidt dyrere(4-6 tusinde inkl mateialer, batteri osv). Planen er at benytte 2 x 500W(RMS) 12" wubsoofere og 6 x 75W 2-vejs diskant/mellemtone. Nu skal i høre vores spørgsmål :)

Først hvordan vi vil gøre det:
Ideen er at benytte en bilforstærker som receiver og delefilter(mellem subwoofer og diskant) og så forstærke lyden op på subwooferne med 1 mono bilforstærker og så de 6 disktant/mellemtone enheder med en anden bilforstærker.
Dvs vi får 1 radio/delefilter, 2 forstærkere, 2 subwoofere og 6 x diskant/mellemtone enheder. Vil det kunne fungere?

Andre spørgsmål:
Først selvfølgelig skal vi bruge noget bass så vi har planer om 2 x 500W RMS 12" subwoofere(fra Thansen - det er jo bare et billigt festival anlæg) og vi har fundet en meget billig(brugt) 500W RMS mono fortærker. Er det noget problem at sætte dem sammen på samme kanal? Altså i paralelforbindelse?

Vi har også 6 x 75W 2 vejs diskant/mellemtone enheder fra et større Creative anlæg, som vi vil bruge. Noget problem at koble fx 3 af dem sammen på samme kanal?

Dog ved vi ikke hvad der sker når man kobler en forstærker til bilradioens stereo kanaler(fx på 20W). Er det ligegyldigt hvor kraftigt inputet til forstærkeren er eller?

Så hva siger i? Vil det kunne fungere? Det bliver jo ikke topklasse lydkvalitet, men det skal jo også bare være noget der kan slå luften ud af lungerne til udendørs fester og lign.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juli 2011 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Hej Mürer,

Først - det kan godt lade sig gøre , men der er lige et par ting der skal på plads

Det ville hjælpe lidt hvis du skrev hvilke ting du vil bruge - specielt omkring kilden og delefilter. Jeg gætter på at du bruger en bilradio? (med delefilter?)

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "Ideen er at benytte en bilforstærker som receiver og delefilter"? mener du en bilradio? Jeg gætter på JA  Og så antager jeg, at den har udgang til sub (via et delefilter) og at du kan justerer sub niveau.

Når du vil kobler flere enheder til en forstærker skal du have styr på impedansen - normalt er det ikke noget problem med bilforstærkere, men alligevel.... Hvis du har to subs på 4ohm, så vil du f.eks belaste forstærkeren med 2ohm og (ideelt) trække dobbelt så meget effekt (og strøm) du af forstærkeren - ikke noget problem, hvis den er beregnet til det. Med tre mellemtone/diskant får du en lavere impedans og demed en lavere (værre) belastning af forstærkeren - hvor lav kommer jo an på højttalernes impedans. Søg evt. lidt på parallel og serie kobling af højttalere. http://www.misalydservice.dk/goderaad/elektro/musikelek.html 

En advarsel: Du må IKKE koble en højttalerudgang (du skriver på 20watt) direkte ind i en effektforstærker! Du brænder simpelthen indgangen af.... normalt skal der kun et liniesignal ind! (Har din bilradio ikke udgang til forstærkere - altså ved siden af højttalerudgangen?)

Prøv at lave en tegning af den opstilling i har tænkt jer - det vil gøre det MEGET mere overskueligt (også for jer)

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Well well, først må jeg lige dybt og ydmygt undskylde at jeg ikke har svaret i SÅ lang tid. Sagen er at min kammerat pludselig fik kolde føder og hellere ville købe noget rigtig Hifi i stedet, hvilket selvfølgelig også er fair nok, men man føler sig vel lidt "brændt af".

Anyway bare fordi at praksis ikke bliver til noget denne sommer, så betyder det ikke at teorien kan være interesant. Men da det er teori, så er der ikke lige nogen konkrete komponenter jeg kan remse op.

Anyway du har helt ret i at det var en bilradio jeg mente og ikke en bilforstærker. Valget faldt på bilradio, da man så slipper for delefilteret mellem bass og mellemtone/diskant samtidig med at man ofte kan finde bilradioer, som har både CD, radio, AUX in, SD kort og USB indgang og så er man jo godt kørende til en festival eller strandfest lige meget hvem der gerne vil sætte noget af deres musik på.

Angående denne "impedans" så forstår jeg det sådan at ved at sætte 2 x woofer(4ohm), så svarer det til at belaste forstærkeren med 2ohm, hvilket trækker dobbelt så meget effekt(watt)? Så vidt jeg husker dog, så er en bilforstærker da rimelig "grov" og har vel ikke så meget imod at blive lidt belastet.

Tager vi udgangspunkt i disse her Creative "satteliter", så kender vi ikke deres ohm. Kan vi bare sætte et multimeter direkte på og måle antal ohm?

En helt anden ting er kølingen af sådan en lille kraft-kasse. Enhederne i sig selv bliver jo nok ikke nævneværdigt varme, men der vil være 1 bilradio og nok 2 forstrækere af 500 watt(husker sku ikke lige ohm, men det er alligevel nogle rimelig kraftige mono forstrækere, så de udvikler nok noget varme) og så selvfølgelig et batteri(som nok ikke er så glad for at overophede). Skal der tænkes på aktiv køling her? Nogle 120/140mm eller 1-2 200mm kan vel klare det? Eller er det overhovedet nødvenigt.

Sidst er der lige et andet spørgsmål. Ideen er jo at det skal kunne køre på et bilbatteri, men hvis nu vi bare gerne vil spille en havefest op, så ville det jo være rart at kunne sætte det til stikkontakten i stedet. Så vidt jeg husker så SKAL man have et batteri koblet til. Man må ikke bare smide en bilbatterioplader direkte på systemet, men det skal derimod kobles til batteriet. Har jeg ret?

Igen så undskyld jeg at jeg har været så sløvet med at svare, men mistede temmelig meget lysten efter min kammerat bakkede ud, da jeg ikke har råd til det selv(er ved at spare op til MC kørekort så...), men da jeg altid har kunne lide teori, så fik jeg lyst til at spørge ind til emnet igen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Arsukfjorden skrev:
Well well, først må jeg lige dybt og ydmygt undskylde at jeg ikke har svaret i SÅ lang tid. Sagen er at min kammerat pludselig fik kolde føder og hellere ville købe noget rigtig Hifi i stedet, hvilket selvfølgelig også er fair nok, men man føler sig vel lidt "brændt af".

Surt

Anyway bare fordi at praksis ikke bliver til noget denne sommer, så betyder det ikke at teorien kan være interesant. Men da det er teori, så er der ikke lige nogen konkrete komponenter jeg kan remse op.

Anyway du har helt ret i at det var en bilradio jeg mente og ikke en bilforstærker. Valget faldt på bilradio, da man så slipper for delefilteret mellem bass og mellemtone/diskant samtidig med at man ofte kan finde bilradioer, som har både CD, radio, AUX in, SD kort og USB indgang og så er man jo godt kørende til en festival eller strandfest lige meget hvem der gerne vil sætte noget af deres musik på.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at du slipper for delefilteret? Det skal da være der et eller andet sted....?

Angående denne "impedans" så forstår jeg det sådan at ved at sætte 2 x woofer(4ohm), så svarer det til at belaste forstærkeren med 2ohm, hvilket trækker dobbelt så meget effekt(watt)? Så vidt jeg husker dog, så er en bilforstærker da rimelig "grov" og har vel ikke så meget imod at blive lidt belastet.

Ja og ja :-)

Tager vi udgangspunkt i disse her Creative "satteliter", så kender vi ikke deres ohm. Kan vi bare sætte et multimeter direkte på og måle antal ohm?

Nej ikke helt - det du måler er så enhedens DC-modstand (een frekvens) - impedans varierer med frekvensen - det giver dog et rimeligt billede af hvor man ligger da du måler den "reelle" del af impedansen - du mangler lige den "imaginære" del af impedansen, så læg "lidt" til, så har du et fornuftigt overslag.

En helt anden ting er kølingen af sådan en lille kraft-kasse. Enhederne i sig selv bliver jo nok ikke nævneværdigt varme, men der vil være 1 bilradio og nok 2 forstrækere af 500 watt(husker sku ikke lige ohm, men det er alligevel nogle rimelig kraftige mono forstrækere, så de udvikler nok noget varme) og så selvfølgelig et batteri(som nok ikke er så glad for at overophede). Skal der tænkes på aktiv køling her? Nogle 120/140mm eller 1-2 200mm kan vel klare det? Eller er det overhovedet nødvenigt.

Tja - det bliver lidt et skud.... - men køling er altid en god ting, men det "koster" jo strøm......

Sidst er der lige et andet spørgsmål. Ideen er jo at det skal kunne køre på et bilbatteri, men hvis nu vi bare gerne vil spille en havefest op, så ville det jo være rart at kunne sætte det til stikkontakten i stedet. Så vidt jeg husker så SKAL man have et batteri koblet til. Man må ikke bare smide en bilbatterioplader direkte på systemet, men det skal derimod kobles til batteriet. Har jeg ret?

Nej - der er mange der har lavet en stræmforsyning til en bilradio og brugt det i skuret....

Omvendt er det rimeligt enkelt at sætte en oplader til, så kan du bare sætte den i stikket, når du er nær en kontakt

Igen så undskyld jeg at jeg har været så sløvet med at svare, men mistede temmelig meget lysten efter min kammerat bakkede ud, da jeg ikke har råd til det selv(er ved at spare op til MC kørekort så...), men da jeg altid har kunne lide teori, så fik jeg lyst til at spørge ind til emnet igen

Håber at du blev klogere?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes