Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 03:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Wimp HiFi skuffer groft (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels Aage
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Først var jeg begejstret, men så begyndte jeg at a-b teste. Jeg har sammenlignet wave-filer fra mit JRiver-bibliotek med WiMP Hifi og blev rystet over
forskellen. JRiver vandt med adskillige længder, selv om WiMP hifi-filerne kørte gennem samme lydkæde dvs via JRiver MC 20 Wmd-driver (asio,
m2tech two usb-interface til MIT shotgun koaxkabel til Cambridge DAC Plus). Jeg frygter at nange af de filer, WiMP fremhæverr som lossless Hifi-filer
er noget andet ... Desuden vender WiMp balancen.
Ægerligt.
Til top Vis Niels Aage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Aage

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller aldrig forstået "glæden" ved Wimp HiFi.
For laver man, som du har gjort, en a-b mellem wimp og ens digital hdd musik, så lyder wimp altså bare ikke hifi agtigt, men mere
low low fi.
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Man skal være opmærksom på at det ikke er sikkert at wimp's udgave af musikken er fra den samme master som ens egne rips.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Niels Aage
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2015 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert, exiter. Men det kunne være spændende at måle på det, WiMP "leverer", om jeg så må sige. Hvis det er muligt. Hvis ikke kan alle
tjenester påkalde sig sig et lossless hifi-prædikat. Så snart det, som i mit tilfælde, tydeligt kan konstateres, at lyden er inferiør i forhold til ægte
lossless lyd, burde kvaliteten af den streamede vare kunne dokumenteres/deklareres. Det er trods alt ikke billigt at abonnere på WiMP Hifi.

cmdkeen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Tror godt nok at musik "transporten" fra Wimp til dig er flac-lossless.

Men lidt som exciter skriver:
>Man skal være opmærksom på at det ikke er sikkert at wimp's udgave af musikken er fra den samme master som ens egne rips.

- mener jeg engang at havde læst at der muligvis er lagt watermark (vandmærke) ind i den musik Wimp får fra pladeselskaberne.
kun løse rygter ... nogen der ved mere ?

http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
Til top Vis cmdkeen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cmdkeen

grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se på min squeezebox at filerne fra wimp hifi er flac
lossless.

En A-B test mellem Spotify og wimp hifi afslørede at den skarpe
diskant min kammerat oplevede på hans setup forsvandt med
wimp hifi, koblet på det samme udstyr som Spotify blev spillet på.
Så det er for mit vedkommende at foretrække fremfor andre
streaming alternativer

Mvh Grønlænder
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

grønlænder skrev:
Jeg kan se på min squeezebox at filerne fra wimp hifi er flac
lossless.

Det man ikke kan være sikker på er om de oprindelige kildedata var lossless, i princippet kan du encode en mp3 til flac 16/44.1 og kalde det
lossless, men skaden er sket, hvad der er gået tabt i mp3 konverteringen kan ikke genskabes. Jeg siger ikke at Wimp gør dette, men vi har som
forbrugere ingen garanti for kvaliteten af rådata - vi må bare stole på at de er et ærligt foretagende. Jeg har fortsat den praksis at jeg køber cd'er
og ripper dem selv, så har jeg en rimelig garanti for kvaliteten, og jeg kan få den udgave/master jeg ønsker - ofte søger jeg 1. udgaver af ældre
cd'er for at undgå de (ofte) fæle remasters.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige nu på min PC lyttet til Daft Punk streamet fra Wimp og i udgave rippet fra CD, afspillet med foobar2000 på samme PC.
Musik signalet tages fra USB til M2TECH dac og sendes videre til sh*tT  VALI hovedtelefonforstærker og til SONY MDR-1A. Det er ikke hi-end udstyr, men det er bestemt ikke ringe. Jeg vil ikke med sikkerhed kunne høre forskel i en blindtest mellem de 2 udgaver. Afspiller jeg samme nummer fra Wimp som lydkvalitet Høj (MP3), forsvinder noget at den klare lyd, her er der ingen tvivl om hvad der er bedst.

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

Niels Aage
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2015 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

cmdkeens teori om de fæle vandmærkninger af lyden er interessant og sandsynlig. //www.lydogbillede.dk/nyheter/ny-skandale-fra-pladebranchen/

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Niels Aage skrev:
Først var jeg begejstret, men så begyndte jeg at a-b teste. Jeg har sammenlignet wave-filer fra mit JRiver-bibliotek med WiMP Hifi og blev rystet over
forskellen. JRiver vandt med adskillige længder, selv om WiMP hifi-filerne kørte gennem samme lydkæde dvs via JRiver MC 20 Wmd-driver (asio,
m2tech two usb-interface til MIT shotgun koaxkabel til Cambridge DAC Plus). Jeg frygter at nange af de filer, WiMP fremhæverr som lossless Hifi-filer
Ægerligt.

Det er slet ikke hvad jeg oplever. Jeg har eksempler på egne rip som lyder både bedre og dårligere end Wimps udgave. Når der kommer et MP3 album fra Wimp er jeg slet ikke i tvivl...... Det høres med det samme.
Jeg afspiller med Logitech Transporter på Martin Logan højttalere, og de kan afsløre selv meget små forskelle.
Nu sammenligner du jo også FLAC og Wave filer. Måske er der noget i vejen med din FLAC encoder ???
Det med at vende balancen har jeg aldrig oplevet ????

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun istemme mig Callesoroe's erfaringer med Wimp hifi.

Hos mig lyder det fuldt ud lige så godt som div. nyindkøbte CD'er

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Nu skulle det vel ikke være sådan, at nogle af dem, der synes, det lyder dårligt, har "glemt" at sætte Wimp´s opsætning til HiFi (hvis man bruger Wimp´s PC streamer)??? Det er den nemlig ikke fra standard. Sættes så vidt jeg husker under personlige indstillinger. Bare en mulighed.

Niels Aage
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2015 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Niels Aage skrev:
Ægerligt.

Det er slet ikke hvad jeg oplever. Jeg har eksempler på egne rip som lyder både bedre og dårligere end Wimps udgave. Når der kommer et MP3 album fra Wimp er jeg slet ikke i tvivl...... Det høres med det samme.
Jeg afspiller med Logitech Transporter på Martin Logan højttalere, og de kan afsløre selv meget små forskelle.
Nu sammenligner du jo også FLAC og Wave filer. Måske er der noget i vejen med din FLAC encoder ???

Min FLAC encoder???? Det tror jeg ikke. Som skrevet kører jeg WiMP HIFI gennem min JRiver MC20, som rummer en WMD driver, der håndterer al lyd på computeren. Det betyder, at WiMP-filerne bliver afspillet uden om samtlige omveje i Windows (ASIO gennem M2Tech Two USB til spdif-interface og videre via MIT Shotgun koaksial digitalkabel til min Cambridge DacMagic Plus-konverter). Jeg medgiver imidlertid at visse WiMP HIFI-filer lyder bedre end andre, men aldrig bedre end JRiver-rippede wav-filer.

squidward
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Prøv at køre lyden fra Jriver, gennem windows mixer, som WIMP også gør. Eller bare spil nummeret i VLC.
Jeg synes førhen, jeg har oplevet en del forskel på Windows mixer og WASAPI fra foobar2000.
Til top Vis squidward's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af squidward

squidward
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Nå, hehe.. vi skrev et indlæg mere eller mindre samtidigt.
Til top Vis squidward's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af squidward

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Niels Aage skrev:
callesoroe skrev:
Niels Aage skrev:
Ægerligt.

Min FLAC encoder???? Det tror jeg ikke. Som skrevet kører jeg WiMP HIFI gennem min JRiver MC20, som rummer en WMD driver, der håndterer al lyd på computeren. Det betyder, at WiMP-filerne bliver afspillet uden om samtlige omveje i Windows (ASIO gennem M2Tech Two USB til spdif-interface og videre via MIT Shotgun koaksial digitalkabel til min Cambridge DacMagic Plus-konverter). Jeg medgiver imidlertid at visse WiMP HIFI-filer lyder bedre end andre, men aldrig bedre end JRiver-rippede wav-filer.

Har aldrig været begejstret for afspilning via computer. Der er alt for mange steder noget kan gå galt.
Har du evt. prøvet at låne en dedikeret netværksafspiller ???? Så slipper du også for støjende blæsere

Niels Aage
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2015 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det kunne såmænd være meget interessant. Hvilken netværksafspiller ville du i givet fald anbefale?

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2015 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Niels Aage skrev:
Det kunne såmænd være meget interessant. Hvilken netværksafspiller ville du i givet fald anbefale?

Jeg har rigtig gode erfaringer med Logitech transporter, men den er lidt svær at få fingrene i, da den jo desværre er udgået. Men ellers en SB-touch brugt med en god DAC, ellers ville jeg kigge efter Nad som er begyndt at understøtte Wimp. Marantz ser også spændene ud men de understøtter desværre ikke Wimp.
Linn er vist også begyndt at understøtte Wimp, men det er jeg lidt usikker på. Ville være et godt valg.

Niels Aage
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2015 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Tak for tipsene. Ja, jeg har selv været stolt indehaveren af Transporteren, men solgte den for et par år siden da den trods sine ubestridelige kvalitet er begyndte at blive overhalet af lidt for mange nye DACs.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2015 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Niels Aage skrev:
Tak for tipsene. Ja, jeg har selv været stolt indehaveren af Transporteren, men solgte den for et par år siden da den trods sine ubestridelige kvalitet er begyndte at blive overhalet af lidt for mange nye DACs.

Fordi en DAC er ny, er den nødvendigvis ikke bedre .... ;)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes