Forfatter |
|
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort og godt:
Hvilket stykke musik synes DU har det bedste og mest spændende lydbillede?
I må meget gerne angive hvilket album nummeret kommer fra, og hvis det er fra en speciel udgave eller indspilning så andre bedre kan finde
den korrekte udgave.
En kortere beskrivelse af hvorfor I vælger som i gør, vil da også være spændende syntes jeg.
Jeg vil selv ligge ud med noget der nok er ret kontroversielt herinde på hifi4all, men ikke desto mindre er det det nummer hvis lydbillede fanger
mig mest:
Juventa and Kelly Sweet med "Superhuman" i Au5 Remix. (Kan findes på Spotify og Wimp.)
Det er meget vigtigt at det er Au5's udgave af nummeret.
Jeg føler mig total indhyldet i blød lyd og med Kelly's stemme klart foran mig, men diverse effekter gør rummet spændende og levende.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vil bestemt være en del, men jeg synes den flotteste oplevelse af et lydbillede over mit anlæg, er fra Hifi & Elektronik's Test CD. Det er det 5 track med Ave Maria af César Franck. Det er en kunsthoved optagelse. Skal vi over i det rytmiske ritual, så er det for mig Marshall Chapman - Inside Job cd'en. Utrolig flot optagelse.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle plader lyder bare rigtig godt med deres naturlige perspektiv, andre lyder godt med et kunstigt perspegtiv.
Følgende maxisinkel (45-omd) er en af dem med kunstigt perspektiv.:
Ladders. Gotta see Jane. Statik records 1983.
Pladen har et dynamisk og gennemsigtigt lydbilled med meget stor dybde.
Her er subbas, så dyb at den nok ikke kan høres på alle anlæg, og er derfor god til at fintune med.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok svært at byde ind med, når der ikke er nogen klarere definition af, hvad der forstås ved "... bedste og mest spændende lydbillede".
Er det fx de musikalske kvaliteter, der refereres til, hvor der opstår nye spændende musikalske sammenhænge, lyde og brug af anderledes instrumenter/instrumentering, eller er der fokus på produktion/teknik, hvor optagelsen har 3D-kvaliteter med en naturlig gengivelse af rum og instrumenter? Det kan selvfølgelig også være kombinationen
Nå, men hvis jeg for et kort øjeblik skal lægge den akademiske drøftelse af definitioner til side, så kommer jeg umiddelbart til at tænke på Ben Websters "At The Renaissance" i Analogue Productions 45 rpm-version. Det er næsten uhyggeligt at høre Ben Webster bevæge sig rundt på scenen. Eneste manko er, at bassen kunne være bedre optaget/bedre defineret.
Jeg skal se, om jeg kan komme på andre (da jeg ikke kan udnævne nogen "bedste", men har mange "gode")
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som A-mand er inde på, har jeg også svært ved at udnævne en "bedste" optagelse, da der er så mange gode, ja, måske er de alle i
virkeligheden gode.
Men du spørger om noget med "noget ekstra" ?
Er man til beat/rock og gerne progressivt og originalt, kommer man ikke udenom 10cc.
F.eks deres 3. album : the Original soundtrack. Mercury 1975.
Indenfor de aller første rille-omdrejninger på denne herlige plade (side-1), hører man en cyklist køre tværs igennem rummet, fra den ene
højttaler til den anden.
Og hvis ikke puén står "godt", hører man bare cyklister i begge kanaler og ikke denne cyklist der kører tværs igennem lydbilledet. (man kan
følge cyklisten hele vejen, da cyklisten ringer uafbrudt på sin ringeklokke.)
Nogle rilleomdrejninger længere inde i samme nummer, hører man en flaske blive smidt hen ad gulvet, fra lige bag venstre højttaler tværs over
gulvet, med stop et stykke længere tilbage i lydbilledet bag højre højttaler.
Hvis ikke azimuth står godt, kan det godt lyde som to flasker der skurer hen over gulvet, med en lille indbyrdes afstand, men der er kun en
flaske.
10 cc`s første lp : 10 cc. UK records 1973
Med den "rette" pu- justering kan du her høre på 4. nr. side 2 (ships dont disappear) :
Efter mellemspillet synger sangeren; "Whats that noise coming up from the cellar ?" Hvortil koret svarer; "Whats it", som skal høres som komme
fra under gulvet, et sted nede i kælderen. (kræver nok noget af hele anlægget).
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bemærk, at disse anbefalinger kommer fra en mand, som kunne høre barnegråd på Led Zep's "Babe I'm Gonna Leave You"
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du kunne så ikke dy dig  , men det kommer ikke bag mig.
Jeg kan godt se humoren.
Men i modsætning til mit Zep-1 indlæg, som jeg lavede da jeg nok tænkte noget var galt (barnegråden blev dårligere og dårligere efterhånden som
mit anlæg blev bedre og bedre), så er de ovenstående ting, noget jeg også har hørt i andre anlæg end kun mit eget
 .
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der selvfølgelig klassikeren: Roger Waters "Amused to Death", hvor der i starten er en hund der lyder som om den står et par meter BAG ens
højre skulder - Og det er i stereovresionen, så ingen surround.
I gruppen "naturligt lydbillede" vil jeg anbefale Marianne Faithful "Easy Come Easy Go", Sting "The Last Ship", Etta Cameron & Nicolaj Hess "With
Friends", Miles Davis "My Funny Valentine", og Poul Dissing "That Lucky Old Sun". Anbefalingen gælder i alle tilfælde både musikken og
optagelsen/lydbiledet. Alle på vinyl.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Ja, du kunne så ikke dy dig , men det kommer ikke bag mig.
Jeg kan godt se humoren.
Men i modsætning til mit Zep-1 indlæg, som jeg lavede da jeg nok tænkte noget var galt (barnegråden blev dårligere og dårligere efterhånden som
mit anlæg blev bedre og bedre), så er de ovenstående ting, noget jeg også har hørt i andre anlæg end kun mit eget
. |
|
|
Ja, jeg kunne ikke dy mig ... men fornemmer, at indlægget blev modtaget i samme humoristiske hi-fi-ånd, som det var sendt
Og nu, hvor vi er ved "effektjageriet" (Bevensee nævner Roger Waters), så kan man jo også gennemtrawle sin Pink Floyd-samling ... der er rigeligt med kimende ure (Dark Side of the Moon), en larmende helikopter og en mand, der går amok med en økse på nogle sagesløse tv-apparater (The Wall), samt spøjse elevatorlyde, der munder ud i en forsamling af mennesker, der langsomt bliver (pinligt) tavse (Wish You Were Here). Og Roger Waters kører jo også en grøn Lamborghini ind i stuen på Pros and Cons of Hitchhiking ... hvis man kan høre, at farven er grøn, bør man dog nok mentalundersøges
Fælles for disse effekter er, at de dels er overraskende/spøjse, dels bliver detaljeringsgraden større og bedre, jo bedre anlægget er (optimeret).
(Okay, jeg har måske ikke hørt ovenstående på anlæg til 10-15 mio. kr., men på det udstyr, som jeg har hørt de nævnte ting på, så har det i hvert fald ikke været kildematerialet, der har sat begrænsningen).
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
På "Final cut" side-2 er der også denne flyver, der efter at have smidt en bombe inde bag højttalerne i lydbilledet, fortsætter sin rute tværs igennem
rummet henover hovedet på lytteren, og man sidder uvilkårligt og følger denne flyver med øjnene, imens man bukker hovedet helt bagover..
En god plade er også :Boulders. United artists records. 1973 med Roy Wood (kendt fra bl.a the Move)
På side 2 (nr.2) er der på nummeret, "miss Clarke and the computer", en Roy Wood der i miniature størrelse (svævende i lydbilledet med benene
ikke helt ned til gulvet, og hovedet ikke helt op til loftet), synger melodien og hele vejen rundt omkring ham (fra gulv til loft), visker en stemme
samme sang, så man får billedet af en Roy Wood, der står inde i en stor mund, og synger sangen den omkrænsene mund visker.
Det hele selvfølgelig i stereo (to højttalere)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Fælles for disse effekter er, at de dels er overraskende/spøjse, dels bliver detaljeringsgraden større og bedre, jo bedre anlægget er (optimeret).
(Okay, jeg har måske ikke hørt ovenstående på anlæg til 10-15 mio. kr., men på det udstyr, som jeg har hørt de nævnte ting på, så har det i hvert fald ikke været kildematerialet, der har sat begrænsningen). |
|
|
Det er vist heller ikke nødvendigt med 10-15 mill.
Lige præcis de eks., du nævner, gør jo i intet mindre end perfekt grad det, trådstarter efterlyser.
"dels bliver detaljeringsgraden større og bedre, jo bedre anlægget er (optimeret)."
Det er jo nok det vigtigste __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
En god plade er også :Boulders. United artists records. 1973 med Roy Wood (kendt fra bl.a the Move)
På side 2 (nr.2) er der på nummeret, "miss Clarke and the computer", en Roy Wood der i miniature størrelse (svævende i lydbilledet med benene
ikke helt ned til gulvet, og hovedet ikke helt op til loftet), synger melodien og hele vejen rundt omkring ham (fra gulv til loft), visker en stemme
samme sang, så man får billedet af en Roy Wood, der står inde i en stor mund, og synger sangen den omkrænsene mund visker.
Det hele selvfølgelig i stereo (to højttalere) |
|
|
Hey Nils......
Inden jeg går i gang med at teste, kræver det ekstra hjælpemidler, eller er det nok med et "ok" anlæg?? __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at I vil komme med så mange gode input, jeg glæder mig til at lytte til det jeg kan finde. Forklaringerne og beskrivelserne er også rigtig
brugbare.
Og ja jeg lavede ikke nogen definition på hvad jeg mener med et godt lydbillede, for jeg synes det vil være mere interessant og se hvad vi hver
især mener er et godt lydbillede. Jeg var også klar over at det vil være svær at kun vælge ét nummer, sådan havde jeg det også selv, men flere
numre er også helt ok.
Fortsæt endelig!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spøjst nummer, hvis du prøve at blive åndet i hovedet
Prøv at lytte til (specielt slutningen) nummeret "The Bogus Man" fra album´et "For Your Plasure" med Roxy Music. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tryllefløjten fra Deutsche Grammophon's Archiv serie...
Her er man med på scenen, med susen fra teaterrummet, og fantastiske placeringer, når de medvirkende bevæger sig rundt på scenen i både dybde og bredde.
Men det kræver selvfølgelig et setup, der kan honorere det 
Under alle omstændigheder er det også en fantastisk "tolkning" af Mozart's værk!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid rart med ny inspiration, men selv DG Archiv har nogle stykker på programmet. eEr det denne, du mener???  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk. Ekstra hjælpemidler er struktørens afdeling.
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et af mine ynglings band igennem de sidste 15 år er Madrugada. prøv at tjekke det nummer ud der hedder "Nightly Disease part 1" et stille nummer med akoustisk guitar, der er stor dynamik på dette nummer, og man foenemmer at det er optaget uden nogen form for kompression, derfor også lidt støj. Fantastisk.. https://www.youtube.com/watch?v=SaTVjqvKskM
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 06:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Altid rart med ny inspiration, men selv DG Archiv har nogle stykker på programmet. eEr det denne, du mener???
|
|
|
Ja 
|
Til top |
|
|