Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 03:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ukomprimeret download? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Kan det passe, at vi herhjemme er nødt til at nøjes med Mp3 eller Itunes format, hvis man ikke har brug for det fysiske medie?

I en tid, hvor hjemlige musikservere og streaming breder sig, overser pladeselskaberne så ikke en salgsmulighed til os, der kun har brug for Cd´en for at rippe den? (Back´up klares billigere vha. ekstra harddisk(e))

En sidegevinst for alle ville være at ikke-så-salgbart dansk musik af ældre dato kunne tilbydes uden et fordyrende mellemled, så arbejdet med at lave en digital master kunne tjene sig ind.

Jeg har længe håbet på digitaliserede udgaver af ikke-så-salgbart dansk musik, primært fra 70´erne - men at digitalisere et mindre mesterværk som Culpepers "All dressed up and nowhere to go" for så at amputere det til Itunes format er ikke godt nok.

Tværtimod kunne man tjene en ekstra skilling på at tilbyde højopløsningsversioner til os nørder.

Er der noget, jeg har overset? (at lave nogle pressemeddelelser og sætte en betalingshjemmeside op, som praktikanten styrer koster jo ikke alverden)?
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Hej Willemoes

Du kan bruge http://www.hdtracks.com/ en US hjemmeside.

Det er ikke alle titler man kan downloade, (This product is not currently available due to region restrictions.) Ligesom der er forskel på US netflix
og DK netflix.

Men men - hvis du skal bare bruge chrome som internet brower, og installere en addon som hedder HOLA! Den er rigtig nem at bruge. Og med
hola kan man vælge at browse fra USA, og bum, så kan du downloade hele hjemmesides indhold.

Når du opretter dig som bruger på HDtracks, kan du bare vælge en adresse, som ikke tilhøre en privat person. Jeg bruge bare en adresse på en
tilfældig McD i New York.

Det er ikke alle pladeselskaber som HDtracks har i stalden, men de har fået et større udvalg på de 3 år jeg har brugt siden, og udvalget vokser
hele tiden. Personligt, venter jeg med længsel på at Niel Young hopper med på vognen. Pink Floyd er lige kommet.
Dog er der ikke dansk 70er musik. Men der findes jo rigtig meget godt amerikansk 70er musik på siden.

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med siden. Det er en seriøs side - de var bla. med til CES 2015 hvor de havde en stald. Så jeg har fuld
tiltro til dem.

P.S. Med hola kan du også vælge at se US Netflix, bare lige en info detajle.

Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Går ud fra, at dit download skal være lovligt (læs: købt).
Så hér:

http://store.acousticsounds.com/index.cfm?store=SuperHiRez

Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

HDtracks er også lovligt

Man skal bare lave hola tricket, hvis man vi download alt på deres hjemmeside

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Kan godt se at jeg nok specifikt er ude efter (at købe :-) dansk musik (jeg har købt på HDtracks og Gubemusic (sidstnævnte har enkelte danske og nordiske udgivelser).

Der er flere spor i det:

1: Den efter min mening manglende digitalisering af danske udgivelser, primært fra 70´erne

2: Hvis/når det sker: Mulighed for at købe download i ukomprimeret format (Højere opløsning end 16/44 er i første omgang ikke afgørende, men når en digital master er lavet (typisk 24/96 eller 24/192) hvorfor så ikke tilbyde den uden at downsample? (Skal man bruge en cd til fest eller bil, kan man jo selv downsample vha. Foobar f.eks)

3: Og så er vi ved nutiden: Når jeg nu ikke vil nøjes med 256 kb AAC, skal miljø, pengepung og evt. postvæsen belastes når jeg vil købe en plade. Kan godt se at det er nemmest for pladeselskaberne at vælge Itunes Store som salgsmulighed ifm. download, fordi platformen er etableret - men mit anlæg er og bliver stadig opbygget i søgen efter bedst mulig lydgengivelse (inden for mine økonomiske rammer), så jeg søger selvf. bedst muligt kildemateriale.

Spørgsmålet for selskaberne er om der er et kundegrundlag; for hjemlig musik er det nok begrænset. Men jeg har også indtryk af, at hvis det drejer sig om download generelt/internationalt er markedet polariseret i enten Mp3/AAC eller HR (har kig på Jackson Brownes "Standing in the Breach" fra Pono Music; så må jeg se hvor kundevenligt de har lavet det, hvis man ikke ejer en Player (endnu; - ser frem til at få en, så den kan tilsluttes anlægget i bilen :-).

Hvad mener I? Ville I vælge at købe 16/44 download frem for cd i butik eller pr. post?

Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Når jeg handler alm CD kvalitet 16/44.

Så køber jeg gerne en skive, mest så jeg har en hard kopi back-up.

Men også fordi, jeg så har en skive til bilen, så jeg kan lære skiven at kende.

Jeg har også downloaded 96/24 og 192/24 af albums jeg allerede har på CD

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Stig, ja det er jo et argument; men back´up synes jeg klares nemmere/billiger på Harddisk(e); jeg vil jo også gerne ha´ backup af HR filerne.

Boyd tak for linket, den kendte jeg ikke (men ser også her ud til at man skal lave fiksfaks for at få lov til at handle)?

Det skal man så også indtil videre på Pono Music (Stig, der ligger jo i sagens natur en del Neil Young :-)

- men jeg fandt omtalte Jackson Browne på HDTracks, med valgmulighed ml. 96 og 192 khz, så den er købt :-)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Sjovt, at du nævner Culpeppers' "All Dressed Up...", for den ledte jeg selv længe efter i en CD-udgave, forgæves. Den var nok ikke den store salgssucces, i en periode, hvor engelsksprogede danske udgivelser ikke var 'in'. Og gruppen var halvvejs britisk... Albummet blev indspillet i det legendariske Sweet Silence Studio, og både lyden og musikken er 100% iorden. Michael Friis på båndløs bas, Tom McEwan på trommer, Cy Nicklin vokal (og tekst & musik sammen med broderen). Bortset fra musikken, var der næppe mange grupper herhjemme dengang, der kunne overgå dem i teknisk musikerskab, slet ikke i rockgenren.

Jeg har den stadig på LP, desværre har tidens tand krævet sit - den kunne sikkert renses digitalt, med det rette computerprogram og den rette kunnen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Mollecon, godt at høre jeg ikke er den eneste :-)

Ja, omtalte Lp er et godt eksempel (jeg er nu ikke helt begejstret for produktion/lyd, en anelse overlæsset til tider, syns jeg - men musikalsk er den ret enestående).

Jeg tror nok, jeg stadig har den på LP, og løsningen for den og flere af de andre gode Lp´ er fra den tid bli´r nok at få sat grammofonen op og indspille dem med et godt lydkort - og så leve med et lidt dårligere signal/støjforhold (men til gengæld ingen dynamisk kompression som på så mange CD´er)

Men det ville da være federe, hvis folk med adgang til de originale mastere påtog sig arbejdet med at gøre dem tilgængelige i (ubeskåret) digital form.

Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg havde hørt om PONO for noget tid siden. Havde helt glemt det..

Jeg har lige fået en tidlig julegave

Tak for det Willemoes

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Stig78 skrev:
Jeg havde hørt om PONO for noget tid siden. Havde helt glemt det..

Jeg har lige fået en tidlig julegave

Tak for det Willemoes

Welbekom

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes