Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Anna Netrebko - sopran i referenceklassen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 December 2005 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Godaften i gobelinerne,

Efter at have set en portrætudsendelse om den nye komet-sopran Anna Netrebko (33) på dansk TV for omkring et år eller to siden, har hun ligget og vredet sig lidt i baghovedet, for der var dømt sikker ståpels. Men alligevel har jeg kun fået skrevet en enkelt CD med hende ned på den efterhånden meterlange ønskeliste. Udsendelsen kan vidst fås på DVD og hedder Anna Netrebko with Vincent Patterson: "Anna Netrebko, the Woman - the Voice".

Så popper selvsamme portrætudsendelse under Sürhlingens juleaftens-aftenzap rundt i programmerne op på 3sat. Denne udsendelse indeholder flere arier fra Anna Netrebko's CD "Opera Arias", skal jeg lige sige. Og dæwlerme om der ikke igen var dømt ubetinget og voldsom ståpels. Og mindsandten om de ikke også annoncerer en hel opera den kommende dag. Og den sendte de så

Denne 33-årige, russiske sopran har nok den største samling musikalske kvaliteter, der i nyere tid er blevet begavet noget fruentimmer i operaens verden. En udsøgt fornemmelse for både klang og "pitch", kombineret med et frygtindgydende teknisk arsenal, rykker hende ubetinget og med det wons op i Callas-klassen. Siden hendes debut for få år siden er hun da også med raketfart rykket op i den aller-aller øverste klasse, ligesom DG også hurtigt fik tegnet en kontrakt med hende om adskillige CD'er.

Hendes forholdsvis lave alder taget i betragtning har hun en så moden og musikalsk dybde i sit udtryk, at selv langt ældre og mere erfarne sopraner må se sig distanceret af. Det er ganske enkelt sublimt! At hun så også er til at holde ud at se på, må man vel tage med

En sjælden gang imellem løber man ind i kombinationen af at høre det helt rigtige musik på det helt rigtige tidspunkt - den fornemmelse er der sikkert mange, der kan genkende. Men dét her var altså noget andet og meget mere. Undertegnede ghamling var nemlig (helt uden Arnbitter ) både fuldstændig hengivet, henført og forført. Og det sker yderst sjældent på én gang.

Sådan en oplevelse var det for mig her til aften at blive blæst bagover af Anna Netrebko og Rolando Villazón i der Wiener Staatoper's opsætning af Donizetti's "L'elisir d'amore". Og ganske rigtigt; i finalen var der dømt både Don King frisure over hele kroppen og fugt i øjenkrogene - det var ganske enkelt fremragende godt!

Som et glimragende supplement til Anna Netrebko var som sagt valgt Rolando Villazón, som godt nok fra tæppet gik virkede en smule anonym. Men for hurlumhejsada, hvor hans vokal voksede, som stykket skred frem, faktisk næsten helt op igennem taget. Mexikansk tenor i verdensklasse! Og til lejligheden med nok de største og mest udtryksfulde øjenbryn i operaens historie

Det stående bifald med adskillige fremkaldelser var fuldt fortjent.

Meeen... fortvivl ej, hvis ikke du fik set aftenens højdepunkt.

Allerede Nytårsdag er der nemmerlig mulighed for at pleje den kendte sygdom "ondt i håret" med selvsamme Anna Netrebko, da der diskes gavmildt op med Verdi's La Traviata på DR2 kl. 19:10.

Også Nytårsdag er Rolando Villazón med i La Traviata, så der er al mulig grund til at se den før din nabo!

Og til de, som endnu ikke har prøvet at sidde ganske få meter fra en verdensstjerne-sopran i levende live, så kan det ikke anbefales nok. Der er helt enkelt så meget blæs på, at selv om håret skulle finde på at rejse sig, så bliver det øjeblikkeligt sat igen

Et sådant fruentimmer kan nemlig - uden forstærkning - nemt synge en 4-500 kvadratmeter op. Og så er det altså den ægte, helt rene vare

Og Anna Netrebko er helt, helt (og atter helt) i sin egen klasse.

Med julemusikhilsen
G&S

PS: Fik jeg sagt, at hun sådden er ret go', hende Netrebko?

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Kanon anmeldelse! Jeg kan godt huske jeg så den samme udsendelse for 1 års tid siden - jeg kan huske jeg var ret imponeret. Og med din meget entusiastiske anmeldelse, er det jo lige før man skulle prøve at høre noget opera for første gang!!
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 30 December 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Nytårsdag er der nemmerlig mulighed for at pleje den kendte sygdom "ondt i håret" med selvsamme Anna Netrebko, da der diskes gavmildt op med Verdi's La Traviata på DR2 kl. 19:10.

God aften i herreværelset G&S. Den vil jeg være opmærksom på. Dejligt fruentimmer. Nød selv samme par, da P2 sendte Rigoletto live fra the MET for et par uger siden.

Ps. Den der Kærlighedseleksir, var det på DVD ? Eller var det også 3sat - allerede misundelig over den kanal. Sig nu ikke du også har Arte

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

G'aften i snedriverne d'herrer,

Tak for de pæne ord, hr. prse. Hende her er noget ganske særligt, så du kan roligt gå i krig, der er gode oplevelser at hente

Micjac, der var et Dolby 5.1 logo nede i højre hjørne under hele udsendelsen, så mon ikke det har været ?

sådden en DVD én?

Det ser ud til, at der fås en god portion af de store operaer på DVD.

Med ægte Nytårshilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 30 December 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej "G&S"

Jeg er enig med dig i at Netrebko er en god sopran. Klart noget af det bedste nutiden kan præstere. Sammen med f.eks. René Flemming er hun med til at give nogle store oplevelser.

Men "desværre" kan man sige at de sangere der synger i dag, altid vil blive sammenlignet med fortidens sangere. Og netop her synes jeg stort set alle sangere falder igennem i dag - inkl. Netrebko. Hun står ikke må med hverken Leontyne Price, Mirella Freni eller Birgit Nilsson efter min mening. (Nilsson sang i det lidt tungere repertoire, så hun er ikke helt at sammenligne direkte).

Det samme gælder i endnu værre grad de mandlige sangere, specielt tenorer, men for så vidt også baryton og basser. Ingen tenor i dag kan måle sig med Bjørling eller en unge Carreras på hans karrieres højdepunkt  - og da slet ikke pladeselskabernes yngling-"tenor" Bocelli!!

Og sangere som Cappuccilli, Gobbi, Christoff, Ghiaurov og Hotter har simpelthen ikke sin lige i dag. Heldigvis har vi dem foreviget på plade.

Jeg siger ikke man ikke kan få gode oplevelser med sangere i dag - slet ikke - men det er nu engang sådan at jeg i den grad, i dag savner de kvaliteter specielt operasangerne havde i periode fra 50'erne og frem til midt/slut firserne, hvor de fleste af de store koryfæer stoppede deres karriere (eller burde have gjort det - Og her må I må ét gæt til hvem I tror jeg mener ;-))

Hermed også en opfordring til en debat om nutidens kunstnere kontra fortidens.

Mvh 

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 30 December 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Den her kommende debat må jeg vist hellere følge med i - god lejlighed til at udvide sin musikalske horisont!
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

Hej "G&S"

Jeg er enig med dig i at Netrebko er en god sopran. Klart noget af det bedste nutiden kan præstere. Sammen med f.eks. René Flemming er hun med til at give nogle store oplevelser.

Men "desværre" kan man sige at de sangere der synger i dag, altid vil blive sammenlignet med fortidens sangere. Og netop her synes jeg stort set alle sangere falder igennem i dag - inkl. Netrebko. Hun står ikke må med hverken Leontyne Price, Mirella Freni eller Birgit Nilsson efter min mening. (Nilsson sang i det lidt tungere repertoire, så hun er ikke helt at sammenligne direkte).

Det samme gælder i endnu værre grad de mandlige sangere, specielt tenorer, men for så vidt også baryton og basser. Ingen tenor i dag kan måle sig med Bjørling eller en unge Carreras på hans karrieres højdepunkt - og da slet ikke pladeselskabernes yngling-"tenor" Bocelli!!

Og sangere som Cappuccilli, Gobbi, Christoff, Ghiaurov og Hotter har simpelthen ikke sin lige i dag. Heldigvis har vi dem foreviget på plade.

Jeg siger ikke man ikke kan få gode oplevelser med sangere i dag - slet ikke - men det er nu engang sådan at jeg i den grad, i dag savner de kvaliteter specielt operasangerne havde i periode fra 50'erne og frem til midt/slut firserne, hvor de fleste af de store koryfæer stoppede deres karriere (eller burde have gjort det - Og her må I må ét gæt til hvem I tror jeg mener ;-))

Hermed også en opfordring til en debat om nutidens kunstnere kontra fortidens.

Mvh

Halløjsa slotman,

Tak for dit gode input!

Jeg bør nok kort forlare, at jeg gennem mange år har lyttet til (og spillet) al slags god musik, uanset stilart. Men først i de senere år har jeg haft noget mere tid til rådighed, så at lytningen ikke længere kun er fagligt relateret. Det kan måske lyde lidt underligt for nogle, men det er absolut ikke samme type musik der hos mig lyttes på i de to tilfælde, så det er næsten som om en helt ny verden har åbenbaret sig

Opera har jeg kendt til siden barnsben, men det var vidstnok mest Callas, der dengang blev dyrket. De andre kan jeg ikke huske navnene på. Så i min uvidenhed om emnet har jeg hidtil måtte nøjes med at nyde det gode, når jeg fandt eller hørte det. Tiden til egentlig fordybelse i opera og klassisk i øvrigt har desværre ikke tidligere været der.

Flemming og Carreras deler jeg din begejstring for, ligesom jeg også synes godt om Battle til de lidt langsomme og måske monstrøse ting. Med hensyn til de andre, du nævner, så er jeg frygtelig grøn, så der bukkes og lettes på hatten

Kan du evt. nævne nogle titler, der specifikt er værd at gå efter, af de sangere du nævner?

Min store begejstring for Netrebko skyldes også, at jeg kan høre, fornemme (eller hvad man nu skal kalde det), hvad hun vil udvikle sig til i den næste dekade og frem. Store sangere (og musikere) har ofte godt af en smule patina - det giver en tyngde og et flow, som ikke er til stede i de yngre år. Så faktisk glæder jeg mig allermest til at høre hende om en 10 års tid.

Det er lidt sjovt, at du nævner netop perioden fra 50'erne og frem til midt/slut firserne. Det er nemlig ikke kun gældende for vokalister, også for musikere indenfor langt de fleste (hvis ikke alle) stilarter. Der var en anderledes rytmisk og tonal tilgang til tingene dengang. Måske det var kampen for det daglige brød kombineret med den musikalske evolution, der i denne periode bød på mange nye og skelsættende ting. Måske jeg endda ville strække perioden helt tilbage til slutningen af 20'erne, hvor de vokale og instrumentale teknikker begyndte at titte frem, med nye, spændende ideer og indfaldsvinkler som følge.

Selv tenderer jeg også mest at grave i fortiden, når der skal købes nyt. Tingene gøres ofte på en anden måde i dag, og mange gange synes jeg ikke, der nås de store Marianergravsdybder i fortolkningen. Det er nok noget med, at "ting ta'r tid".

Med ægte musikhilsen
G&S

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej "G&S"

Jeg er enig med dig i at Netrebko sagtens kan have en meget gloværdig karriere foran sig, hvis hun administrerer den fornuftig og ikke begynder at synge for tunge partier for tidtidt, som vi har hørt så mange gange før.

Vi er også enige om at vi kan strække tidsperiode tilbage til slut 20'erne. Har selv nogle indspilninger fra tiden før 50'erne, som vidner om stor kunst. Det jeg valgte med 50'erne og frem var at her går teknik og musik op i en højere enhed, og specielt i 60'erne bydes der på sublime indspilninger hvor de ypperste kunstnere sekunderes af fantastisk teknik.

Jeg kan nævne følgende indspilninger som nogle der forener teknik og musik på fornemmeste vis:

Puccini: Tosca, Carreras, Caballé, Wixell, Colin Davis - Philips 1976 (Carreras på sit absolutte højdepunkt af sin karriere og han synger alle andre til vægs i denne indspilning).

Verdi: Othello, Vickers, Freni, Glossop, Karajan - EMI 1973 (Vickers er tidernes største Othello, også større end Domingo, Freni uovertruffen i rollen som Desdemona, og Glossop er en ond Iago. Karajan og hans Berlinere spiller eminent. Alt sammen i en indspilning der er blandt det bedste der fås overhovedet).

Mussorgsky: Boris Godunov, Christoff, Cleutens - EMI 1962 (Christoff synger 3 roller i operaen - selvom man kan høre det er samme mand, så er det overbevisende alligevel, og Christoffs stemme og tolkning er så fremragende så det ikke er til at fatte).

Mussorgsky: Boris Godunov, Ghiaurov, Krauss, Karajan - Decca 1971 (Ghiaurov synger Boris parti, som få andre, og med en autoritet og indlevelse der i klasse med Christoff. Karajan er fabelagtig god, og Decca lyden - ja den bliver ikke bedre).

Verdis: Requiem (DVD): Price, Cossotto, Pavarotti og Ghiurov, Karajan - 1967. En fantastisk videooptagelse med 4 af tidens bedste sangere. En meget ung og ydmyg Pavarotti uden skæg er også værd at tage med ;-) Price og Cossotto er fantastiske, og Ghiaurov har kun Christoff som sin lige i dette parti).

Jeg har flere i "ærmet" hvis du eller andre ønsker det. Der er heldigvis snart 100års katalog at tage fra ;-) og selvom ikke alt er lige godt, så er der så mange perler fra fortiden at man bør unde sig selv og udforske. Man stikker sig selv blår i øjnene, i hvert fald, hvis man tror at nye indspilninger altid er bedre end gamle.

Vi er også enige om at det ikke kun er sangere der havde en "golden period". Store dirigenter er der heller ikke så mange af mere. De fleste er meget gamle eller døde. I andre genre, kan man vidst rolig konstatere at man vel nok ikke ser en Billie Holiday eller Louis Armstrong mere!

Mvh

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej slotman,

Igen tak for fornemt input, dem må jeg hellere kigge nærmere på

Aftenens La Traviata var en oplevelse. Den meget nøgne opsætning synes jeg har en pudsig virkning, da jeg efter kort tid ikke længere bemærkede fraværet af store dekorationer og overdådige rekvisitter - selve historien og solisterne bliver i stedet det centrale. Godt tænkt.

L'elisir d'amore har jeg nu set et par gange mere, og skal jeg sammenligne de to, så fornemmer jeg klart en større varme og intensitet i denne, hvor det kun lejlighedsvis fik lov at gnistre i La Traviata. Finalen ramte dog lige i plet, og den velkendte mæthedsfornemmelse, jeg altid har efter at have oplevet en stor præstation, var der da også.

Og yeps, typer som Holliday og "Satchmo" ser vi nok ikke mere til, de tider er forbi. Dog synes jeg der er en ny og lovende generation af instrumentalister på vej, hvor fortolkningen holdes i højsædet. Vokalisterne synes jeg er noget sværere, at få øje på.

Med hensyn til Louis "Satchmo" Armstrong er det sjovt at tænke på, at han blev sanger ved et tilfælde, og så alligevel formåede at danne skole indenfor stilarten. Tak skal han ha'

Let gerne lidt mere på ærmet med det klassiske, du har noget godt at byde på, lader det til.

@micjac:
3sat er en herlig kanal, hvor der også sendes en del live-jazz med gode besætninger. Og en hel del af deres udsendelser fås faktisk på DVD, fandt jeg ud af for et stykke tid siden. Tag evt. en kigger på deres web site, der er en del program info at hente.

Med musikhilsen
G&S

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg selv en absolut novice når det kommer til opera, men La Traviata i går aftes var absolut en stor oplevelse. Netrebko er virkelig dygtig, og ja, hun er samtidig en fryd for øjet.

Jeg ser frem til at opleve La Traviata på det kongelige som min første "live" opera når den kommer til foråret.

__
Ørstrøm

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg så også Traviata med Netrebko i går, og jo hun er ganske god - og så ser hun jo forbandet godt ud ;-)

Lidt flere gode musikalske indspilninger med teknikken der kan matche:

Puccini: Madame Butterfly, Freni, Pavarotti, Karajan. Decca 1974 (En af Freni's absolutte højdepunkter. Ganske enkelt eminent god Butterfly - fremragende lyd).

Puccini: Turandot, Pavarotti, Caballé, Ghiaurov, Metha 1972 (Vel nok blandt Decca's top 3 rent lydmæssigt. Helt fantastisk. Den bedste Turandot på plade - kun Levine DVD/Video fra The MET 1987 kan matche).

Verdi: Don Carlos, Carreras, Freni, Baltsa, Ghiurov, Cappuccilli og Karajan. EMI 1978 (Superlyd, med det bedste 1978 kunne præstere af sangere. Carreras ganske enkelt uovertruffen, og Baltsa ligeså. Ghiaurov i en af hans glansroller).

Ramirez: Misa Chiolla, Carreras. Philips 1987. (Optaget få dage før Carreras fik konstateret leukemi, og det sidste han indspillede inden han blev syg. Fantastisk lyd, flot musik og en Carreras der synger med sjæl og indlevelse der er sjælden. Et must have!).

Mvh

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Halløj i tråden,

Slotman, tak for'et - tiden er nu (igen) moden til at besøg hos min pladepusher

micjac, hold dig ikke tilbage, du har garanteret også noget siddende oppe i ærmet

Med onsdagshilsen
G&S

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endeligt set og hørt den nye La Traviata. Det er stort. Opførelsen holder og er en stor oplevelse.

Er det interessant om den matcher fortiden. Både og - det er bare kanon at man stadig kan give en på opleveren. 

Mangler? Savner vel lidt italiensk smeld hos alle sangere, og lidt mere nuanceret Verdi spil fra pindeføreren.

Men fuld tilslutning til G/S ildsomme anbefaling. En fornøjelse at læse. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

VINYLFOLK - ALARM.

HER ER EN NYHED DER VIL NOGET.

"
die erst Herbst 2005 erschienene Platte von Anna Netrebko kommt nun auch als Vinylausgabe! Der Klassikliebhaber, der gerne auch mal zeitgenössische Einspielungen auf LP hätte und normalerweise stets leer ausgeht, weiß dieses Album um so mehr zu schätzen."

Ikke engang løgn.

"Aber eigentlich geht es auch nicht um eine normale Vinylausgabe, sondern um eine sorgfältig produzierte Fertigung im feinsten audiophilen Zuschnitt! .. Klappcover."

Dvs. Lidt af en sensation. En populær NY KLASSISK INDSPILNING fra et stort pladeselskab (DGG)
der udkom så sent som i efteråret 2005, udkommer nu til marts som audiophil LP.

Zoomen

Anna Netrebko
La Traviata

Label: Deutsche Grammophon

Preis: 49,00 EUR
Bestell-Nr.: LP_28947760818

erhältlich ab KW 03/2006

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Puste-puste-puste lidt liv i en gammel tråd

Med skam at melde har jeg endnu ikke det store udvalg af klassisk i min samling, som jeg gerne ville have.

En smule bod bliver der dog rådet, da der lyttes flittigt til P2.

Og (næsten) hver eneste gang noget opera har formået at få de små hår i pelsen til at stå ret op i vejret, ja, så har det vist sig at være Netrebko, der var solisten.

Her i nat har jeg haft et genhør med Donizetti's "L'elisir d'amore". For dæwleren da osse, hvor er det godt!

Specielt de sidste ca. 15 minutter er stort, stort og atter stort. Ikke kun Netrebko's præstation, men kombinationen af Rolando Villazón og Anna Netrebko slår simpelthen musikalske gnister af de helt sjældne. Ord er ikke nok - det skal opleves!

Det er en smule småwæmmeligt, at et fruentimmer på så lang afstand kan komme så langt ind under huden på én. Uhadada.

På den anden side er det også glimragende herligt, at vi kan føle os begavede med så stort et talent, som hende.

A' beklawer - a' ær lever't!

Mon hun vil gifte sig? - jeg er klar!

Den slags performance hænger ikke på træerne - køw og nyd!

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mange år, haft den "uvane" at høre Maria Callas tidlig og silde. Nogle i mine omgivelser syntes bare det er for meget (den ungdom, den ungdom).

SÅ så jeg også omtalte udsendelse om AN, og siden er Maria Callas blevet opdateret med hende. Reaktion fra omgivelserne: "Det er da i det midste i en ordentlig kvalitet" (den ungdom, den ungdom). MEN, har musikken (sangen) "ståpels-kvalitet", SKAL det høres, uanset teknisk kvalitet.

Anna Netrebko er Guds gave til os operaelskere!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes