Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SACD eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Målet må da være at komme så tæt på masterbåndet som mulig.
Hvis det orginal mix havde være et Multikanal mix, må det vel være godt.

Nu er masterbåndet vel som regel ikke i stereo, men i flere spor, fx 24, hvorfra man oprindeligt lavede en stereoudgave og nu i visse tilfælde laver
et multikanalmix
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Hvis man lave og udgive en CD uden div. fix og fax for at de er gode til at rippe til Mp3, ville det nok ikke så meget brug for SACD og DVD-Audio.

På et rigtig godt anlæg, ville der nok ikke være så stor mellem CD og DVD-Audio og SACD (Stereo sporet).

Janwa, der er to misforståelse i dit indlæg:

1) mp3 er det dårligste format af dem du nævner, og det burde ikke være noget der lyttes til via et HiFi anlæg. CD'ernes største problem er ikke at de er fix/fax'et af hensyn til ripning til mp3 (Copy Controlled) - men at de indeholder så lidt information som de gør (16 bit, 44.1 khz samplefrekvens, 2 kanaler). CD er jo et gammelt system og er ikke længere tidssvarende set i forhold til den meget bedre teknik, der anvendes i lydstudierne i dag (24 bit, 192 kHz samplefrekvens (eller endnu bedre DSD2), 6 kanaler). SACD og DVD-A kan som de eneste medier rumme al denne information og derfor har de en berettigelse.

2) Jo bedre anlægget er, jo tydeligere vises kvalitetsforskellene på de forskellige medier. Dvs. SACD og DVD-A lyder bedst, hvis anlægget er godt nok til at kunne vise det. Jeg er enig med Vanderlay i at man ikke skal tænke på hverken SACD eller DVD-A, hvis man ikke har tænkt sig at investere et vist minimums beløb i et anlæg.

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 22 August 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:

Jeg har hørt en hel den SACD afspillere og ingen lød bedre på CD end på SACD. 

CD har en række forvrængede markeringer på transienterne og jeg har oplevet anlæg, der var så lukkede at man savnede "larmen" når den blev fjernet. Ofte ser man ferritkerner på netledninger (og tilmed værre steder...), da det giver en tilsvarende markering og "liver" op på lyden. Men een fejl skal jo ikke bekæmpes med en anden - så til dem der måtte have samme oplevelse som tadman: Hjem og ryd op i systemet (nej, Remo-vax hjælper ikke der...)

En lille checkliste til begynderne:

- netfasen skal være korrekt på alle apparater

- brug gode netkabler (og sørg i det mindste for at rense stikbenene med brasso en gang hver anden måned.

- undgå netfiltre eller feritter af enhver art.

- brug en demagnetizer-tone til anlægget jævnligt (Pierre Verany test CD'en har et frekvens-sweep der er velegnet.

- plus 100 andre ting, som det vil føre for vidt at gennemgå her.

Hvis man bare har kastet anlægget hen af gulvet (eller ind i reolen), så spiller det altså ikke hifi (uanset pris), og så kan man komme ud for usandsynlige oplevelser (som tadman).

Jøsses, tror du selv på alt det fis? Jeg kan desværre ikke kommentere hvilke anlæg jeg lyttede på, men jeg tror at dem som ejede de nævnte cd/sacd spillere ville korse sig ved dit indlæg. Desuden har begge ejere uden tvivl en del større teknisk forståelse end dig. Som sagt mener jeg at SACD burde være bedre i teorien. Kan du redegøre for teorien bag dine alle dine neurotiske forestillinger om vejen til god lyd? Jeg skal aldrig selv have en sacd hjem til mig selv, så indtil videre springer jeg dine tvangsneurotiske handlinger over.

Ang. begyndere, så ved jeg ikke hvem der er begynderen her...det lyder som om at man kan bilde dig hvad som helst ind...

Anyway, have fun, hvis du kan høre forskel på alt det t**seri, så værsgo...

Iøvrigt forstår jeg slet ikke din første sætning "CD har en række..." Hvad er det du mener?

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:

janwa skrev:
Hvis man lave og udgive en CD uden div. fix og fax for at de er gode til at rippe til Mp3, ville det nok ikke så meget brug for SACD og DVD-Audio.

På et rigtig godt anlæg, ville der nok ikke være så stor mellem CD og DVD-Audio og SACD (Stereo sporet).

1) mp3 er det dårligste format af dem du nævner, og det burde ikke være noget der lyttes til via et HiFi anlæg. CD'ernes største problem er ikke at de er fix/fax'et af hensyn til ripning til mp3 (Copy Controlled) - men at de indeholder så lidt information som de gør (16 bit, 44.1 khz samplefrekvens, 2 kanaler). CD er jo et gammelt system og er ikke længere tidssvarende set i forhold til den meget bedre teknik, der anvendes i lydstudierne i dag (24 bit, 192 kHz samplefrekvens (eller endnu bedre DSD2), 6 kanaler). SACD og DVD-A kan som de eneste medier rumme al denne information og derfor har de en berettigelse.

Jeg læser ihvertfald én ting ud af dit indlæg: Du har endnu ikke stiftet bekendtskab med noget seriøst CD-afspillegrej.

CD-aftastning var i ganske mange år ikke noget at råbe hurra for, men der er sandelig produkter på markedet der i stand til virkelig at hive de mest utrolige vellydende informationer ud af de små skiver.

Jeg bruger selv et Teac-drev og en 'velvoksen' Audio Note konverter. Du ville blive overrasket over lyden. Og så endda helt uden oversampling!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 23 August 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
audiofreak skrev:

janwa skrev:

Jeg læser ihvertfald én ting ud af dit anlæg: Du har endnu ikke stiftet bekendtskab med noget seriøst CD-afspillegrej.

CD-aftastning var i ganske mange år ikke noget at råbe hurra for, men der er sandelig produkter på markedet der i stand til virkelig at hive de mest utrolige vellydende informationer ud af de små skiver.

Jeg bruger selv et Teac-drev og en 'velvoksen' Audio Note konverter. Du ville blive overrasket over lyden. Og så endda helt uden oversampling!

Mvh.

Niels L.

kan kun give dig ret Niels - har også investeret i en et audio note setup (afspiller - konverter) og det lammetæver alt hvad jeg tidligere har hørt af digitale medier. Jeg har bl.a sammenlignet med min tidl. afspiller, audio aero capitole, som netop har ry for ikke at lyde kunstig eller digital, og den fremstår enddog MEGET kunstig, og dynamisk begrænset sammenlignet med audio noten. Vi snakker ikke bare små forskelle, men kæmpe forskelle som jeg ikke troede hørte hjemme i den prisklasse....
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 August 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Jeg læser ihvertfald én ting ud af dit anlæg: Hvordan kan du læse hans anlæg (Jeg viste ikke man kunne læse et anlæg)  Hvis du mener indlæg, så fortolker eller nærmere sagt misfortolker du hans indlæg  Du har endnu ikke stiftet bekendtskab med noget seriøst CD-afspillegrej Og her vil du gerne have lov til at påstå at han ikke har stiftet bekendtskab med noget seriøs Cd-afspiller.

Mvh.

Niels L.

blackfrancis og Nilau: SACD lyder bedre end CD (Oversampling eller ej    )

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Nilau skrev:

Jeg læser ihvertfald én ting ud af dit anlæg: Hvordan kan du læse hans anlæg (Jeg viste ikke man kunne læse et anlæg)  Hvis du mener indlæg, så fortolker eller nærmere sagt misfortolker du hans indlæg  Du har endnu ikke stiftet bekendtskab med noget seriøst CD-afspillegrej Og her vil du gerne have lov til at påstå at han ikke har stiftet bekendtskab med noget seriøs Cd-afspiller.

Mvh.

Niels L.

blackfrancis og Nilau: SACD lyder bedre end CD (Oversampling eller ej    )

Hej...

Jo, det var en slåfejl i mit indlæg. Der skulle stå: "indlæg". (Det er rettet nu).

Jeg påstår ganske rigtigt det du skriver.

Jeg mener ikke at SACD nødvendigvis lyder bedre end. alm cd. Har du heller ikke hørt noget af det gode grej til 'Red Book'? 

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 August 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:

Som det står nu, synes jeg ikke, det ser ud som om SACD slår an - eller DVD-Audio. Jeg synes, det er mere nærliggende at se efter en god pladespiller som alternativ til CD. Og se, det er ikke kun den bedre lyd, men også med udbuddet af "software" i tankerne .

Hæhæ! Jeg kan godt li' at der anbefales at købe en plov fordi der ikke er nogen fremtid i SACD!  På trods af pladernes fortræffeligheder så er det nu nok heller ikke fremtidens medie...

Alligevel er der mange der er glade for dem og det er vel sagen i en nødeskal. Kom ud og hør nogen SACD'er og vurder om du synes det er merprisen/besværet værd. Hvis du vil give 15K for en cd-afspiller så er du enten en blærerøv eller en entusiast, og lad os bare være venlige ved hinanden og gå ud fra at det er det sidste.

Som entusiast gælder det vel også om, at glæde sig over musikken nu og her. Hvis SACD'er pt er det bedste medie der er, hvorfor så ikke købe det? Så kan du lade andre om at bekymre sig om fremtiden som der alligevel ikke er nogen der kender.

Og nej, selvfølgelig bliver SACD aldrig det nye massemedie, men det dør næppe heller fra den ene dag til den anden. Pladerne er her jo stadig.

edit: forstærker rettet til cd-afspiller

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes